SVEMO's nya SM-upplägg

ypvs skrev:
2615406 Jag tänker inte lägga mig i debatten per se. Inte här i alla fall.
Men:

* Rookie kör med SM nästa år (med betydligt mer racetid än i år). Var ryktet att så inte skulle vara fallet kommer ifrån vet jag inte.

* Anledningen att Solo inte skickade representanter till mötet är outgrundligt. Det hade löst både problemet med missförstånd samt gett solo större möjligheter att ha synpunkter i frågorna som det beslutades i. Representanter som skulle komma fanns, de fick förhinder men uppgav att de utsett andra, dessa kom ej.

* Tävlingsupplägget för en SM-helg är en av mina hjärte frågor. Jag vill få de olika SM deltävlingarna så likartade som möjligt och därför har program gjorts upp med följande i åtanke.
1. Ingen ska behöva åka hemifrån före tidigt på lördag morgon om det inte är stora avstånd.
2. Mer körtid under racelika förhållanden för rookie. (framtidsåkarna kommer därifrån)
3. SM klasserna får som planen ser ut nu 1 frivillig träning på lördag em med en obligatorisk träning på söndag morgon före kval i vanlig ordning.

* Trans X används för att försäkra oss om att vi kan använda alla slags banor. DVS även banor med hög hastighet vid tidtagnings punkten.

* Quad ÄR en del av supermotardsporten precis på samma sätt som vilken utav soloklasserna som helst. Vi vill att den ska fortsätta växa och den ska vara en sjävklar gren i en supermoto-tävling.

* Maskinersättningen är satt så lågt att det ska vara möjligt för en klubb som arrangerar en mästerskapsdeltävling att väga in den i budgeten.

* Antalet tävlingar (utanför SMet) samt de problem som för närvarande finns inom LMS motard sektion är ingenting som det är någon mening att slösa tid och energi att pressa SVEMO om. Det är en klubbangelägenhet och tiden går. Klubbars organisatoriska problem måste lösas av dem. Klubb livet i Supermoto skulle kunna vara mycket bättre för övrigt. Engagera er i era klubbar, utan dem ingen sport. De finns till för så mycket mer än att bara vara en rad på era licenser.

* Antalet SM deltävlingar för nästa år är som läget ser ut nu 4. Det ser ut som det MÖJLIGEN kan tänkas bli någon till.

Arbetet för att organisera säsongen 2007 är fortgående och vi hoppas och tror att säsongen 2007 ska bli ett stort steg framåt för en självständig supermotard sport i Sverige för såväl rookie/nybörjare samt eliten. Dock, i slutänden så hänger det på vad förare och klubbar gör det till. SVEMO sätter upp ramarna och reglerna för sporten men det är ni som ÄR sporten. Engagemang behövs i större utsträckning, kanske i klubblivet först och främst. Ni kan inte köra rejs utan att klubbarna finns lika lite som en fotbollspelare kan spela fotboll utan sin klubb, men när ni tänker efter:
Hur många känner ni som rejsar och dessutom faktiskt är engagerad i sin klubb eller sport mer än som utövare? Vilka är det som istället engagerar sig i klubben som ni företräder? Ligger supermotard dem lika varmt om hjärtat som er? Troligen inte, så lirka in er, det tar inte mycket tid att få tillstånd stora förändringar.

;)

Och se för guds skull till att ni har representanter som kommer på beslutande möten. Jag skriver det här på sporthoj för att ryktena började spåra ur för mycket men det är undantag att jag/vi uttalar oss här. Sporthoj är inte en officiell kanal för Svemo.

Ha det gött folket...

Daniel
Jag var en av den som skulle åka istället för Gossen, men på grund av tävling
så åkte jag den istället. Frågan är ? hade det hälpt att jag hade varit på
plats, vad jag har förstått genom åren bestämmer Svemo iallafall.
Jag meddelade Ejdehage att jag inte skulle åka på mötet.(ejdehage tävlade)
Tycker det bästa vore om det blev lite Polltycke så ser vi vad de flesta tycket
så kan svemo bestämma efter det.

Calle Carlsson #42

Daniel , mycket bra att du klargör vad sektionen egentligen beslutade på mötet .

Ryktena tenderar att spåra ur p.g.a. sektionens otydliga protokoll på den officella hemsidan , SVEMO:s , samt att du och Peter ej kan tydliggöra för klubbar och förare vad ni egentligen vill med supermoton 2007 .

förare och klubbar vet att Sporthoj inte är en officiell kanal för SVEMO .

du och Peter har möjlighet att använda vår hemsida , SVEMO/ supermoto och IB-motorsport .

på SVEMO/ supermoto har det inte skrivits något nytt sen den startades .

Daniel , det du skriver på Sporthoj tycker jag att du skall skriva på SVEMO/ supermoto , många förare och klubbar kanske inte känner till Sporthoj .

med risk för att bli tjatig , nån gång hoppas jag att ni lär er att det inte är farligt att arbeta med mer öppenhet bland vuxna människor , delge oss förare som brinner för supermoton så mycket som möjligt , då får vi en bättre utveckling för sporten

vill avsluta med att jag är tacksam för att du och Peter engagerar er för supermoton samt att vi förare måste ta ett allvarligt "snack" med våra utsedda förarrepresentanter.

ps. nu har jag fått höra att Stefan Karlsson var på operation för sitt sargade
knä , det kan man kalla för giltig frånvaro

i övrigt antar jag att våra representater var kallade till mötet i god , gärna
två veckor före mötet , eller ????

Last edited:
Supermoto-rider skrev:
2615937Ryktena tenderar att spåra ur p.g.a. sektionens otydliga protokoll på den officella hemsidan , SVEMO:s , samt att du och Peter ej kan tydliggöra för klubbar och förare vad ni egentligen vill med supermoton 2007 .

Det verkar vara SVEMO's filosofi att skriva otydliga protokoll, roadracingen gör likadant i mitt tycke. Att skriva "tog del av xx's skrivelse, beslut fattades...." säger ju inte ett skit tycker jag. Nu var detta ett exempel bara men jag har läst flera protokoll och har upplevt samtliga som väldigt intetsägande. Ska protokollen vara tillgängliga för allmänheten borde de säga mer om mötets innehåll.

Bra att YPVS förtydligade men jag tror som sagt det vore bättre om protokollen sa mer från början, alla kollar inte på sporthoj men tillräckligt många för att rykten (ibland/ofta felaktiga dessutom) ska få fart. Om den officiella kanalen (Svemo i det här fallet) är mer tydlig från början tror jag att rykten och oklarheter reds ut på ett bättre sätt.

Oavsett vad som är beslutat respektive fortfarande öppet så hoppas och tror jag att nästa säsong kommer att bli bra. Trots allt jobbar ju Svemo och klubbarna för det som de anser vara vårt och sportens bästa, att alla inte håller med varje gång kommer vi inte ifrån.

Vi försöker inte dölj något och gör så gott vi kan, verkligen.

Angående protokollfrågan så blir sådana ganska punkt mässiga och helheten i vad som har diskutterats kan vara svår att få fram genom att enbart läsa dem. Men om igen, med representanter närvarande så hade ni haft en egen informationskanal.
Inbjudan till mötet gick ut i mycket god tid för övrigt. Quad hade sina representanter på plats och mycket av det som beslutades anpassades runt deras synpunkter och invändningar. I frågor som berörde solo fick vi nu helt enkelt använda oss av det vi vet om stämningarna inom sololedet. Men vissa beslut måste tas eller bör tas för sporten i stort och i de frågorna går vi den väg som vi anser vara rätt för SPORTEN. Som jag ser det så är det idrottsgrenen Supermoto som är min uppdragsgivare och i det långa loppet så är det som är bra för den ochså bra för arrangörer,publik och framförallt utövare.

För er som planerar inför nästa år:

Det blir inga omvälvande omdaningar för utövaren (mer än möjligen att kedjelås ej behöver säkras, samt att mästerskapsåkare måste ha en egen TransX)

Mästerskapsåkarna kommer att ha samma åktid (minst som förra året men mer komprimerat under helgen.

Rookien kommer att ha MER åktid än under 2006 med framförallt mer race under SM helgerna. Kvalrace införs för placering på grid. Orsak: 1. många av framtidens åkare kommer från rookie och vi vill ge dem mer racevana. 2. Många av nöjesrejsåkarna åker här och vi vill ge dem mer roligt/krona.
Nackdelen är att om något dåligt inträffar under detta race så kan man få starta långt ner i poänggivande race. Dock anser jag efter flera års vana att köra med detta system att det är något som är BRA för sporten. Race skicklighet premieras över kval skicklighet. I mästerskapsklasserna är det dock ej en bra ide att använda detta sytem.
Rookie åker med andra ord:

Lördag:
träning
tidsträning
kvalrace
(eventuellt återslagsrace)

Söndag:
uppvärmning
2 race

SM-klasserna (Solo)
Lördag:
Frivillig träning på eftermiddagen

Söndag:
Träning
Tidsträning
2 Race.

(det här är det koncept som vi arbetar efter)

SM klasserna får en starkt avkortad racehelg med körtillfällena mer komprimerade efter önskemål om detta.
Rookie får Mer åktid efter önskemål om detta.

Nu vet ni på ett ungefär hur iaf de deltävlingar som Svemo har någon liten makt över kommer att te sig. Ingenting som kräver några större förändringar i era satsningar inför säsongen 2007 gämfört med i år.

Ut och träna med er, alternativt putsa/trimma uppgradera. ;)
Slå en signal till er klubb också vid tillfälle och fråga vad ni kan hjälpa till med.
Samt ta upp diskussionen om vilka representanter (och reservare) ni ska skicka på möten. Naturligtvis ser vi helst att de representerar både elit och rookie-leden.

Härmed avslutar jag min inblandning i denna tråd.

Ha det bra folket...

Daniel

Daniel , upplägget för SM ser bra ut , det är som du skriver "...efter önskemål om detta " , det är ett steg i rätt riktning

det är du och Peter som har informationsskyldighet om SM-upplägget 2007 till oss förare , det är inte våra representanter som har den informationsskyldigheten , förarna betalar sin licens till SVEMO och då kan väl också förarna ha rätt att få utförlig information så fort beslut är tagna

tänk att det krävs en massa tjafs här på Sporthoj innan rätt information kommer fram från vår sektion

härmed avslutar jag min inblandning i denna tråd ( i alla fall tills jag är nöjd med svaren från sektionen )

Last edited:
Jocke W skrev:
2617243 Är 250 klassen borttagen nu?
Jag hann inte få med något om detta i förra numret av IB, kommer i nästa nummer så även de som inte läser på sporthoj ska kunna ta del av informationen.

Barrett skrev:
2623038 Varför skulle den det? Kan man få igång en ungdomsklass vore det ju grymt bra!

nej den nämdes inte i tidsplanen som daniel skrev, så jag tänkte om den snabbt togs bort, va bara en fråga :tummenupp
jag ser gärna 250 klasser!

Jocke W skrev:
2623144 nej den nämdes inte i tidsplanen som daniel skrev, så jag tänkte om den snabbt togs bort, va bara en fråga :tummenupp
jag ser gärna 250 klasser!

Det va väl kanske för att han bara ville redan ut förvirringen kring rookie.
Ska du inte dubbla? 250 & Open? Tänk vad mkt mer körtid på banan du fått än alla andra inför söndagens finaler då :tummenupp

Barrett skrev:
2623154 Det va väl kanske för att han bara ville redan ut förvirringen kring rookie.
Ska du inte dubbla? 250 & Open? Tänk vad mkt mer körtid på banan du fått än alla andra inför söndagens finaler då :tummenupp

Tänk vad mycket en 250 hojj kostar :rolleyes: Jo det skulle väl va sjyst om jag på lotto!

Jocke W skrev:
2623259 Tänk vad mycket en 250 hojj kostar :rolleyes: Jo det skulle väl va sjyst om jag var med i bingolotto!

Stackars 250f motorer att bli plågade i motard...kommer kosta på.

Jocke W skrev:
2623259 Tänk vad mycket en 250 hojj kostar :rolleyes: Jo det skulle väl va sjyst om jag på lotto!

"-Pappa, snäääääälla" :rolleyes:

he he, nä jag förstår det. Det kostar ju som det gör ändå.
Hur hade du ställt dig till om det t.ex. hade varit en öppenklass med övre kubikgräns på t.ex. 450cc?

Barrett skrev:
2623469 "-Pappa, snäääääälla" :rolleyes:

he he, nä jag förstår det. Det kostar ju som det gör ändå.
Hur hade du ställt dig till om det t.ex. hade varit en öppenklass med övre kubikgräns på t.ex. 450cc?

ah jo det går nog :D Måste ju finnas pengar också =P
Vad menar du? om jag hade dubblat 250 och open men en 250 hojj?

Jocke W skrev:
2623597 ah jo det går nog :D Måste ju finnas pengar också =P
Vad menar du? om jag hade dubblat 250 och open men en 250 hojj?

Nej, jag menar hur du hade ställt dig till en ren juniorklass som skulle vara öppen för t.ex. 250-450cc istället för en renodlad 250-klass? Rent hypotetiskt då

Edit: och att ev. dubbla denna med en SM-klass då t.ex.

Last edited:
Barrett skrev:
2623608 Nej, jag menar hur du hade ställt dig till en ren juniorklass som skulle vara öppen för t.ex. 250-450cc istället för en renodlad 250-klass? Rent hypotetiskt då

Edit: och att ev. dubbla denna med en SM-klass då t.ex.

Jo det skulle jag kunnat göra helt klart. En till klass är ju alltid intressant. Även fast ja känner att gränser på åldern skulle vara lägre än 25 för att kalla det junior :rolleyes:

Jag skulle lätt köra en juniorklass om jag 1. hade en hoj som gick i den klassen eller 2. reglerna tillät 450.

Jag tycker man ska kunna dubbla mellan alla klasser bara man har bikar till det... Jag vill köra både 250 å 450.....

Lennartsson skrev:
2623889 Jag tycker man ska kunna dubbla mellan alla klasser bara man har bikar till det... Jag vill köra både 250 å 450.....

Det kan du ju göra, bara att köra med 250'n i Open :tummenupp :D Fast man får kanske inte dubbla i SM-klasserna?

Annars håller jag till viss del med dig. En ren 250-klass tycker jag kan vara öppen för alla. Men samtidigt, varför ska vi öppna upp för ytterligare en klass (som iaf delvis riktar sig även mot elit/senior) när vi inte ens fyller upp SM-klasserna i dagsläget?

Då tror jag sporten har mer att vinna på en juniorklass, fast som inte begränsar sig enbart mot 250cc's cyklar. Hela idén måste ju bygga på att locka till sig nya & yngre förare, inte att skapa en klass till för oss som redan kör.

Jocke W skrev:
2623821 Jo det skulle jag kunnat göra helt klart. En till klass är ju alltid intressant. Även fast ja känner att gränser på åldern skulle vara lägre än 25 för att kalla det junior :rolleyes:

24, men annars rätt. Och det är väl en poäng i det du säger. Men det ser väl ganska likt ut även i andra motorsporter. Enduro körde man väl som junior fram tills man va 23 fram tills -06 då jag tror dom sänkte till 21. Inom MX vet jag inte hur det ser ut

Sen med tanke på snittåldern inom Supermoto & det faktum att det öht inte finns någon juniorverksamhet i Sverige så kan det väl vara idé att låta den övre åldersgränsen ligga lite högre till en början?

Last edited:
Barrett skrev:
2623919 24, men annars rätt.

Jävla besserwisser! :mad: :D

Ja gränsen på junior kanske ska ta till hänsyn vad den genomsnittliga åldern är i SM, smart där.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT