SVEMO's nya SM-upplägg

Fastway skrev:
2611218
Vadå rookie inte varamed? Slog dom inte ihop rookie klassen med open så det blev lite status på den klassen.:va
Ska jag vara riktigt ärlig så gick den tanken genom mitt huvud på riktigt. Tänk om rookie skulle köra med open och att 450 blev den klass som man slogs om svenskt mästerskap i? Inget illa menat med att openförare skulle vara sämre, snarare att man kunde samla de bästa openförarna (A-förarna) i 450 å göra det till en riktig "kungaklass" medans vi medelmåttor fick köra open (förutsatt att även 450 cyklar skulle gälla i open, har jag inte fel är det 451cc+ i open?) tillsammans me rookies.

Rookies skulle få någon att hänga på för att utvecklas och vi som sköldpaddar runt i klasserna fick bättre race och något att sikta på.

Jag skulle lätt hellre göra så än att inte se att rookies fick vara med överhuvudtaget. Men jag kanske är dum och inte har glömt att man varit där en gång själv (rätt nyligen faktiskt ;P)

Fastway skrev:
Vadå rookie inte varamed? Slog dom inte ihop rookie klassen med open så det blev lite status på den klassen.:va

Nu när du slutade så sjönk ju statusen så kraftigt i 450 så klasserna blev jämna igen. :tummenupp

Fastway skrev:
2611218 Det är bättre att klubbarna lägger dessa pengar på att göra i odning en bättre bana. De som får dessa pengar är dom som har det bäst ställt ändå :)

Lilla gubben!! Det kostar inte så mycket att vara på topp. Men däremot att komma dit.Så är det o kommer alltid att vara.

Vadå rookie inte varamed? Slog dom inte ihop rookie klassen med open så det blev lite status på den klassen.:va[/QUOTE]

Här är det någon som käkar taggtråd och skiter meloner.:D :corn

Ni som målar fan på väggen & redan nu funderar på att ge upp & satsa på Boule istället. Kan inte ni tala om för mig hur säsongen -06 såg ut för ganska exakt ett år sedan. Visste vi då ens om det skulle arrangeras en enda tävling 2006 & i vilken form? Nej.

Det är väl enbart jätte bra att Svemo presenterat ett förslag redan nu, oavsett om man gillar allt det innehåller eller inte.

Barrett skrev:
2611377 Ni som målar fan på väggen & redan nu funderar på att ge upp & satsa på Boule istället. Kan inte ni tala om för mig hur säsongen -06 såg ut för ganska exakt ett år sedan. Visste vi då ens om det skulle arrangeras en enda tävling 2006 & i vilken form? Nej.

Det är väl enbart jätte bra att Svemo presenterat ett förslag redan nu, oavsett om man gillar allt det innehåller eller inte.
:klappar :klappar :klappar

Hade skrivit värsta långa inlägget som inte gick att posta som sen försvann. FAN.
Andemeningen var att protokollet tar endast upp SM-helgerna och utesluter inte kungaklassen på nåt sätt.
Ett (inte genomtänkt förslag) kan vara att köra rookie och 250 som enklare tävling på lördagen tillsammans med extra träning för SM-klasserna. Kanske bara en final per klass (för att klara det tidsmässigt) men klart lägre anmälan för att ge utrymme ekonomiskt för de som vill prova på. Då skulle dessutom arrangören kanske klara ekonomin. Idén kan falla på tusen saker men det är ändå en idé istället för gnäll!!! Sticker medvetet ut hakan lite för att provocera fram en konstruktiv diskussion - give it to me :tungan

Att SVEMO vill införa 250 på SM-helgerna är ju helt uppenbart. Kolla på deltagandet på årets SM-rejs. Strängnäs var det rätt bra, Örebro 10 (?) startande och Östersund inställt. Jag lovar att de blivande svenska mästarna (världsmästarna?) finns bland de ungdomar som vi vill locka över från crossen snarare än bland kungaklassens förare (vissa kör säkert 450 men de är ju oxå välkomna fast i andra klasser).

Vidare är det ju inte så att ni inte kan samåka till de rejs som arrangeras utanför SM. A-förarna kommer ju inte uteslutas därifrån.

Olof Eriksson skrev:
2611238 Ska jag vara riktigt ärlig så gick den tanken genom mitt huvud på riktigt. Tänk om rookie skulle köra med open och att 450 blev den klass som man slogs om svenskt mästerskap i? Inget illa menat med att openförare skulle vara sämre, snarare att man kunde samla de bästa openförarna (A-förarna) i 450 å göra det till en riktig "kungaklass" medans vi medelmåttor fick köra open (förutsatt att även 450 cyklar skulle gälla i open, har jag inte fel är det 451cc+ i open?) tillsammans me rookies.

Rookies skulle få någon att hänga på för att utvecklas och vi som sköldpaddar runt i klasserna fick bättre race och något att sikta på.

Jag skulle lätt hellre göra så än att inte se att rookies fick vara med överhuvudtaget. Men jag kanske är dum och inte har glömt att man varit där en gång själv (rätt nyligen faktiskt ;P)

Ja vet inte om du va helt seriös nu men...Det skulle betyda att Klasserna 450 och Open upplöstes och blev något annat och att vi i Sverige skulle ha ett helt annat upplägg mot det i VM, borde vi inte sträva mot att vara så lika de i VM?

Ja tror de som precis köpt nya/bygger på sina Open hojjar just nu inte har någon lust att behöva byta till 450cc, för att det e blandad cc i en klass blir orättvist.

Jag tycker Rookie klassen ska vara kvar som den är, den är viktig. Jag själv ser hellre att 250cc inte blir verklighet och i så fall att Rookie delas upp i de som vill tävla för att klassa upp sig och de som bara är där för att det är kul.
Förra säsongen skulle det inte gått pga av mindre deltagande men får hoppas att det ökar i år.

Ni som skriver och tänker lägga av..Ja säger som Barret, det kommer med 99%
sannolikhet bli mer tävlingar, och troligtvis kommer Svemo förstå att vi vill ha kvar rookie i SM så gå inte och sälj hojjarna och köp chips för däck budgeten nu :rolleyes:

svar till Jocke W.. jo min tanke var att klassa upp mig men efter som jag kört med engångslicens under 2006 så fick jag inga uppklassningspoäng. men har mailat svemo och väntar på svar. naturligtvis vill jag inte lägga av

blom skrev:
2611457 svar till Jocke W.. jo min tanke var att klassa upp mig men efter som jag kört med engångslicens under 2006 så fick jag inga uppklassningspoäng. men har mailat svemo och väntar på svar. naturligtvis vill jag inte lägga av
:tummenupp

Tog mig tid att läsa igenom det nu. Det står ju inte att rookie inte är välkomna. Alltså har inget beslutats och upplägget måste därmed kunna påverkas. Det gäller väl för hela förslaget, för som någon sa: "bra att det kommer upp så tidigt, så att vi ges möjlighet att säga vad vi tycker och därmed påverka det slutgiltiga resultatet".

Alltså: slaget är inte fölorat på något sätt! Hoppas jag... Bra med stadsrace, btw!

kör som i VM , en 450- och en openklass för A-förare i SM (och övriga tävlingar)

använd lördagen till rookie- och 250-tävling , där segraren i rookie-klassen får vara med och kvala i någon av SM-klasserna på söndagen , kör frivillig extra-träning på lördagen för SM-klasserna så har klubbarna möjlighet att få tjäna lite extra pengar

det är jättebra att SVEMO vill framhålla 250-klassen , min förhoppning är att vi skall ta väl hand om nya förare oavsett om man kör 85-250-450-open ,med några tjejprovardagar till så kanske det snart blir dags att prova på en särskild tjejklass

varför kan inte supermoton gör som övriga discipliner inom SVEMO , där klubbar från varje distrikt ges möjlighet att yttra sig , istället för att sektionen själva kommer med alla förslag ??? , på så sätt kan vi kanske komma fram till lösningar snabbare och kunna undvika en massa missförstånd ,
tänk bara tanken att motocrossektionen inte skulle ha något samarbete med sina distrikt från norr till söder

det här inget gnäll utan bara synpunkter för att göra en bra sport bättre , samt att hjälpa supermoto-sektionen till att snabbare hitta en bra arbetsordning likt det övriga sektioner har

Supermoto-rider skrev:
2612233 kör som i VM , en 450- och en openklass för A-förare i SM (och övriga tävlingar)

använd lördagen till rookie- och 250-tävling , där segraren i rookie-klassen får vara med och kvala i någon av SM-klasserna på söndagen , kör frivillig extra-träning på lördagen för SM-klasserna så har klubbarna möjlighet att få tjäna lite extra pengar

det är jättebra att SVEMO vill framhålla 250-klassen , min förhoppning är att vi skall ta väl hand om nya förare oavsett om man kör 85-250-450-open ,med några tjejprovardagar till så kanske det snart blir dags att prova på en särskild tjejklass

varför kan inte supermoton gör som övriga discipliner inom SVEMO , där klubbar från varje distrikt ges möjlighet att yttra sig , istället för att sektionen själva kommer med alla förslag ??? , på så sätt kan vi kanske komma fram till lösningar snabbare och kunna undvika en massa missförstånd ,
tänk bara tanken att motocrossektionen inte skulle ha något samarbete med sina distrikt från norr till söder

det här inget gnäll utan bara synpunkter för att göra en bra sport bättre , samt att hjälpa supermoto-sektionen till att snabbare hitta en bra arbetsordning likt det övriga sektioner har
:klappar :klappar :corn

Vi har många goda åsikter och ideer. Men svemo kan ju inte besluta massa grejer när inte finns nåra förare från solo klasserna på mötet.men jag kanske har fel skall ringa prata mä dom.Skulle föreslå att man har ett förare möte typ som enduron har som samlas en helg varje höst i örebro.skulle nå bli lättare för våra förare som för våran talan lind,ejdehag elle va tro ni :va

Varför byter man till RR transponder när så många crossåkare redan har MX varianten....tråkskallar.
Det innebär väl att alla tävlingar måste köras med detta system?
Då kostade det plötsligt 2000:- nånting extra om man vill köra några få race?
Äh..jag säger väl inget och kör på B-licens, alla kommer ju tycka synd om stackarn som kör 250 ändå :D

rejser skrev:
2614320 Varför byter man till RR transponder när så många crossåkare redan har MX varianten....tråkskallar.
Det innebär väl att alla tävlingar måste köras med detta system?
Då kostade det plötsligt 2000:- nånting extra om man vill köra några få race?
Äh..jag säger väl inget och kör på B-licens, alla kommer ju tycka synd om stackarn som kör 250 ändå :D
Ja och när vi planerar in tävlingar ska vi ta hänsyn i första hand till Supermoto VM och i andra hand RR.
Är det någon förare som har kommit från RR? Jo just det två stycken första tävlingen som inte kvalade lyckades kvala in som vi sedan inte såg röken ifrån.
Hur många har kommit från crossen. Ja typ hälften och några sket i att köra 2006 för att det korckade, tex Henke Karlsson.

Stoffy skrev:
2615129 Ja och när vi planerar in tävlingar ska vi ta hänsyn i första hand till Supermoto VM och i andra hand RR.
Är det någon förare som har kommit från RR? Jo just det två stycken första tävlingen som inte kvalade lyckades kvala in som vi sedan inte såg röken ifrån.
Hur många har kommit från crossen. Ja typ hälften och några sket i att köra 2006 för att det korckade, tex Henke Karlsson.
Det finns garanterat en orsak till att valet blev TranX :mattias

Protokollet tar endast upp beslut, inte bakomliggande diskussioner. Glöm inte det :)

Var köper man transponder? och vad kostar dom?

Jag tänker inte lägga mig i debatten per se. Inte här i alla fall.
Men:

* Rookie kör med SM nästa år (med betydligt mer racetid än i år). Var ryktet att så inte skulle vara fallet kommer ifrån vet jag inte.

* Anledningen att Solo inte skickade representanter till mötet är outgrundligt. Det hade löst både problemet med missförstånd samt gett solo större möjligheter att ha synpunkter i frågorna som det beslutades i. Representanter som skulle komma fanns, de fick förhinder men uppgav att de utsett andra, dessa kom ej.

* Tävlingsupplägget för en SM-helg är en av mina hjärte frågor. Jag vill få de olika SM deltävlingarna så likartade som möjligt och därför har program gjorts upp med följande i åtanke.
1. Ingen ska behöva åka hemifrån före tidigt på lördag morgon om det inte är stora avstånd.
2. Mer körtid under racelika förhållanden för rookie. (framtidsåkarna kommer därifrån)
3. SM klasserna får som planen ser ut nu 1 frivillig träning på lördag em med en obligatorisk träning på söndag morgon före kval i vanlig ordning.

* Trans X används för att försäkra oss om att vi kan använda alla slags banor. DVS även banor med hög hastighet vid tidtagnings punkten.

* Quad ÄR en del av supermotardsporten precis på samma sätt som vilken utav soloklasserna som helst. Vi vill att den ska fortsätta växa och den ska vara en sjävklar gren i en supermoto-tävling.

* Maskinersättningen är satt så lågt att det ska vara möjligt för en klubb som arrangerar en mästerskapsdeltävling att väga in den i budgeten.

* Antalet tävlingar (utanför SMet) samt de problem som för närvarande finns inom LMS motard sektion är ingenting som det är någon mening att slösa tid och energi att pressa SVEMO om. Det är en klubbangelägenhet och tiden går. Klubbars organisatoriska problem måste lösas av dem. Klubb livet i Supermoto skulle kunna vara mycket bättre för övrigt. Engagera er i era klubbar, utan dem ingen sport. De finns till för så mycket mer än att bara vara en rad på era licenser.

* Antalet SM deltävlingar för nästa år är som läget ser ut nu 4. Det ser ut som det MÖJLIGEN kan tänkas bli någon till.

Arbetet för att organisera säsongen 2007 är fortgående och vi hoppas och tror att säsongen 2007 ska bli ett stort steg framåt för en självständig supermotard sport i Sverige för såväl rookie/nybörjare samt eliten. Dock, i slutänden så hänger det på vad förare och klubbar gör det till. SVEMO sätter upp ramarna och reglerna för sporten men det är ni som ÄR sporten. Engagemang behövs i större utsträckning, kanske i klubblivet först och främst. Ni kan inte köra rejs utan att klubbarna finns lika lite som en fotbollspelare kan spela fotboll utan sin klubb, men när ni tänker efter:
Hur många känner ni som rejsar och dessutom faktiskt är engagerad i sin klubb eller sport mer än som utövare? Vilka är det som istället engagerar sig i klubben som ni företräder? Ligger supermotard dem lika varmt om hjärtat som er? Troligen inte, så lirka in er, det tar inte mycket tid att få tillstånd stora förändringar.

;)

Och se för guds skull till att ni har representanter som kommer på beslutande möten. Jag skriver det här på sporthoj för att ryktena började spåra ur för mycket men det är undantag att jag/vi uttalar oss här. Sporthoj är inte en officiell kanal för Svemo.

Ha det gött folket...

Daniel

Supermoto skrev:
2615379 Det finns garanterat en orsak till att valet blev TranX :mattias

Protokollet tar endast upp beslut, inte bakomliggande diskussioner. Glöm inte det :)
Sant, och YVPS klargjorde många saker åpå ett bra sätt men jag förstår i alla fall inte varför vi ska ta hänsyn till RR när vi planerar in tävlingar, det är ju från crossen som de flesta förarna kommer ifrån?

Stoffy skrev:
2615553 Sant, och YVPS klargjorde många saker åpå ett bra sätt men jag förstår i alla fall inte varför vi ska ta hänsyn till RR när vi planerar in tävlingar, det är ju från crossen som de flesta förarna kommer ifrån?
Det håller jag fullständigt med om.
I första hand ta hänsyn till övriga Supermotorejs i följande ordning; VM, EM, tyska, danska. Sen till MX-SM och sist RR-SM. Detta under förutsättning att man vill ge existerande förare bättre chanser att rejsa och därigenom träna sig inför att bli svensk världsmästare.
Om man istället vill göra plats för fler svenska förare och öka deltagarantalet ska man titta på först MX-SM och sen RR-SM. Nu tyx det ha beslutats om en blandning vilket jag tycker verkar rätt :tummenupp

Daniel - Snacket om att inte köra rookie på SM-helgerna är väldigt lätt att förstå (tycker iaf jag) när man läser protokollet och inte vet nåt om snacket bakom. Det står endast att antalet deltagande rookies på SM-helgerna varit lågt och att det ser ut som de vill åka andra typer av tävlingt samt att det ska göras plats för en 250-klass. Slutsatsen man lätt drar av det är ingen rookiekörning (kungaklassen) på SM-helgerna. Men jag hoppas att de som vill köra rookie nästa år nu är lite lugnare :)

Daniel - Snacket om att inte köra rookie på SM-helgerna är väldigt lätt att förstå (tycker iaf jag) när man läser protokollet och inte vet nåt om snacket bakom. Det står endast att antalet deltagande rookies på SM-helgerna varit lågt och att det ser ut som de vill åka andra typer av tävlingt samt att det ska göras plats för en 250-klass. Slutsatsen man lätt drar av det är ingen rookiekörning (kungaklassen) på SM-helgerna. Men jag hoppas att de som vill köra rookie nästa år nu är lite lugnare :)[/QUOTE]

Yepp, då verkar det som man kan andas ut, och nu jävlar ska det handlas hoj!!!Ska satsa blod svett och tårar på att komma bland topp 92 i ROOKIE-07.
Jäklar va gött,så se upp gott folk, here i come:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...