svemo protokoll

Märkligt att ungdomsbidraget är riktat till 250 GP, mej vetligt så finns det inte allt för många ungdomar där, vore kanske bättre med 125 GP lr 600???

Kanske för att det redan nu spås bli många förare hursomhelst i 125r. I 250r så kommer det nog bli så där så där, vad gäller antalet förare.

Innebär det i klartext att vi ska köra med slicks/regndäck?

Nä. Förmodligen innebär det att det är fritt att välja andra DOT-märkta däck än Dunlop D208/209 som det varit tidigare.

Kanske för att det redan nu spås bli många förare hursomhelst i 125r. I 250r så kommer det nog bli så där så där, vad gäller antalet förare.

Jo så är det nog, och all form av stöd är givetvisa positivt, men om man nu ska se krasst på det så är väl det då en support av klassen 250r och inte ungdomar om dom nu figurerar i andra klasser 2007

2717833 Jo så är det nog, och all form av stöd är givetvisa positivt, men om man nu ska se krasst på det så är väl det då en support av klassen 250r och inte ungdomar om dom nu figurerar i andra klasser 2007
Det är väl för att få fler unga att köra den klassen?

Det är väl för att få fler unga att köra den klassen?

Troligtvis, men tidigare så har väl (nu kan jag vara ute i tassemarkerna) 125 R varit en klass där man behövt flera förare, sedan har den marknadsförts, man har pratat om challange cup ( som är uppskjutet ), när sedan man får dit ett gäng "juniorer", så går sedan stödet till nästa klass.
Jag tycker inte det är fel att ge stöd till 250 r, men tycker det varit bättre om man riktat det till de som nu kommer att köra 125 r , men det är min personliga åsikt.

Jo så är det nog, och all form av stöd är givetvisa positivt, men om man nu ska se krasst på det så är väl det då en support av klassen 250r och inte ungdomar om dom nu figurerar i andra klasser 2007

Håller med. Om man VERKLIGEN velat stötta unga förare så borde alla förare under 20 år få 500 i bidrag oavsett klass?

Man manipulerar väl de klasser där man tror det behövs en åtgärd för tillfället. Sedan att bara ungdomar åtnjuter rabatt beror väl på att det betyder mer för sporten att en 19-åring kör 250GP än att jag gör det. :D

Att de släpper däcken fritt i SP kan väl också tolkas som populism, vad jag hört så är det bara en (1) anmäld via ERF. Att de kör med ERF och bara B-förare var ju inte helt poppis så de kanske hoppas på att friare däcksreglemente kompenserar lite, det har ju varit klagomål på Dunlop-däcken.

Last edited:
Att de kör med ERF och bara A-förare var ju inte helt poppis så de kanske hoppas på att friare däcksreglemente kompenserar lite, det har ju varit klagomål på Dunlop-däcken.

Du menar väl endast Bförare
kanske kan bli viss förändring på detta då protest är inlämnad till svemo`s styrelse då vissa anser att tiden som de Aförare fått för att ställa om är för kort samt att beslutet att endast tillåta B förare i klassen tagits försent under föregående år
fortsättning kan följa vet ej hur det gått med protesten ännu?

Jag undrar fortfarande vad som menas med de nya däckreglerna. Är regndäck tillåtna? Är det någon som säkert vet att fritt däckval enbart gäller DOT-märkta däck?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026