SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Gustav O skrev:
2362646 Av din atre föreslagna personer är det enligt mig enbart Nordgren som har i en styrelse att göra. Jenny är trevlig men är inte rätt kvinna för att driva SVEMO framåt, tror jag. Mumlan är jag mer osäker på.

Jag tycker dock att oFFkeFFs idé om en utökad styrelse är bra. Skulle nog vara lättare att få folk då dessutom.

Att spekulera med siffror tagna ur luften för en annan sport är väl inte så relevant?

Vilja jobba och Kan jobbet är två olika saker. Man måste kunna vissa saker, spelar ingen roll hur mycket man vill annars.
PR-människa/or behövs till rr-sektionen(promotor), organisatörsmänniska/or, en stark person som kan stå mot samt ena olika arrangörer. Det behövs dessutom "underhuggare" till dessa personer annars finns det inte en suck att hinna med.

Exempelvis skulle en turnéledare förmodligen vara rätt bra på att organisera ett rr-arrangemang.. En säljare/marknadsförare med kontakter skulle förmodligen ha koll på hur man sköter PR och lägger upp större affärer.
D.v.s rätt kompetens på rätt plats. Precis som man iaf åtminstone försöker med på ett vanligt företag ;)

Vad gäller siffror från andra sporter, de ger väl en fingervisning. Ibland är det 2-3000 betalande på sm-race, men den dagen det är pissigt väder sviker publiken i stort sett alltid, och då står arrangörerna rätt dåligt till.

GSXR1100R skrev:
2362691 Den bistra sanningen är att Svensk RR inte är någon stor publiksport, vi hade 800 betalande på SM Knutstorp 2005, året innan hade vi 400 st...

Trots allt en ökning på 100% bara på ett år ;)

Last edited:
Eskilsson skrev:
2362686 Hönan eller egget. Menar du att det inte går att skaka fram 300 - 400 tusen för en affärside? Det gör ju folk dagligen. (knappast betraktat som mycket pengar)
Och givetvis måste man kolla på liknande evenemang för att ta fram siffror till kalkyler.
Fotboll och hockey har ju mellan 15000 - 30000 personer i publik. Men den sporten ligger lite långt ifrån RR så därför valde jag Speedway som jämnförelse som är mera snarlikt. Skillnaden är bara att dom gör allt lite bättre.
Visst skakas det fram 300 000 dagligen av både föreningar och privatpersoner men Svensk RR är väldigt svårt att skaka fram pengar till. Säger inte att det inte gå rmen det är svårare än till Speedway som tex har sändningar i SVT och täckning i rikspressen.
Visst är Speedway närmare Roadracing än hockey men dina siffror är ju ren spekulation och således svåra att räkna med. Bättre då att någon med insikt i kostnaderna för att arrangera tex ett SM skriver här, ska se om HW eller Håkan orkar. Eller hur?

Eskilsson skrev:
2362700 Och det är ju för att evenemangen är astrista, ...).

Tycker du det borde du kanske gå på ...fotboll istället.

Jag ser ingen märkbar klass-skillnad mellan tex rallycross och rr, bara en enorm publik-skillnad.

Det kommer aldrig bli liseberg.

EDIT/Vad gäller kostnader för EN tävling så har jag för mig att en SO-tävling på Gelleråsen (billig bana) kostar ca 300 000:-. Rätta mig om jag har fel ni som hörde Luffs redovisning för 3 år sen, men det var där någonstans det var.
Kallar man SO dåliga/oerfarna arrangörer är man ute på bärtur.

RR-problematiken är INTE så enkel som det ser ut vid en snabb anblick.

Last edited:
Eskilsson skrev:
2362686 ...så därför valde jag Speedway som jämnförelse som är mera snarlikt. Skillnaden är bara att dom gör allt lite bättre.
Inte så snarlik som man kan tro. Du jämför RR SM med elitserien i Speedway som är av världsklass med VM-åkare i stort sett varje lag. Inte så många MotoGP-förare i vårt SM va?

En bättre jämförelse är väl LMS speedway-del snäppet under elitserien som är konkursfärdiga.

Har du mycket idéer och kraft att jobba med dem så kommer din klubb att vara evigt tacksam. Börja där.

Kostnaderna är väl ungefär desamma, dock är det dyrare att arrangera en rr-tävling, fler funkisar och ambulanser behövs.
Den stora skillnaden är om man vågar gambla på hur mycket folk som kommer eller inte.
Är ju rätt stor skillnad på att räkna hem hela arrangemanget på startavgifter, eller hälften på entréavgifter.

Eskilsson skrev:
2362635 Sen kanske man skulle kolla på speeway-sektionen hur dom gör. Flera av deras lag i elitserien snittar 3000 - 4000 i publiksoffror på hemma matcherna. Och det är på en motorsport som i mina ögon är as-trist.

Det är förmodligen en as-kul sport, inte för oss MC-nördar men för många andra. Man kan t ex se vem som leder loppet. RR är helt enkellt ospännande eftersom man sällan hänger med i vad som sker, och när det sker så är man på fel plats, förutom Eurosport.

RR skulle vara allmän-roligt på t ex Rörkens go-kartbana eller om man annammade samma principer som på rallytävlingar d v s publiken är själva deltagare i tävlingen genom att känna spänningen/faran i att stå nära vägen när bilarna far förbi. Vem som vinner själva loppet struntar de flesta fullständigt i.

Strider skrev:
2363070Vad tror du customgänget inom SMC säger om Jesper får för sig att organsiera tävlingar åt SVEMO nu oxå? Jesper har säkert nog med utmaningar inom SMC utan att behöva ta på sig ytterligare extra arbete.
Jag pratade en hel del med Jesper när vi var i Mo I Rana för ett par veckor sedan och han har ett gediget jobb framför sig, minst sagt.
Min tanke var inte att SMC skulle driva något utan att de skulle dela med sig av sina kunskaper och kanske kunna hjälpa till med att få ihop en organisation bestånde av de svenska RR-klubbarna så att någon typ av stordrift kunde starta.
Att varje enskild klubb sliter med sin tävling utan att veta vad de andra klubbarna gör känns inte så effektivt.
Just nu verkar det vara ett gäng eldsjälar som sliter och de behöver väl all hjälp de kan få?

Vad ryggskydd har med den här diskussionen att göra är jag inte helt med på :va
Eskilsson skrev:
2362555 Ringde några snabba samtal och kom fram till att elverk med 67kw kostar 2270 kr /dygn att hyra.
Det var som sagt en siffra jag hörde och Micke kan säkert komma med en med exakt och dessutom klargöra varför det vart så mycket dyrare än din uträkning.

sandstream skrev:
2363180 Min tanke var inte att SMC skulle driva något utan att de skulle dela med sig av sina kunskaper och kanske kunna hjälpa till med att få ihop en organisation bestånde av de svenska RR-klubbarna så att någon typ av stordrift kunde starta.
Just nu verkar det vara ett gäng eldsjälar som sliter och de behöver väl all hjälp de kan få?

Huvudet på spiken "Sandis".
SMC får folk till sin styrelse nominerade från klubbar som är sammanslutna i SMC...

Precis som SVEMO funkar med alla klubbar så som LMS, HMS, KMF o.s.v!
Bara hoppa in i den egna klubben och kavla upp ärmarna.

Så som alla föreningar och organisationer är uppbyggda i Sverige oavsett vad alla dessa nydanade småkapitalister hävdar...

Eskilsson skrev:
2362700 Och det är ju för att evenemangen är astrista, dåligt marknadsförda, flera banor har läktare utan tak (om det änns finns läktare) plus att det ser ut som en lekstuga i depån. (finns inget coolt att kolla på som 12årig grabb, så dom kommer aldrig släpa med sig mamma och pappa dit).

Själv satt jag med i mc-kom. på A-torp '97 när EM'et skulle köras och Stigefelt 250-karriär började (egentligen fortsatte). Exakt samma organisation som arrangerade SM och träningslägret samma år....
Mig veterligen har det inte ändrats nämvärt.
Själv tyckte jag det var småmysigt att sitta i gamla startkurvan och måla curbs, klippa gräset i ytterkurva på Hansen (skump, skump) och så vidare....

R2, vet att du sitter på väg/i Düskland - angående förarförening.
Ta ett snack med Skalman och hör av er sedan till mig, satt som kassör i föreningen när den levde senast, så jag har kassaboken och tre papp liggandes...
Bara o höra av sig.

Goda rr-hälsningar
/Peter Hesterskog
a.k.a. Bosco

Bosco skrev:
2363616
Precis som SVEMO funkar med alla klubbar så som LMS, HMS, KMF o.s.v!
Bara hoppa in i den egna klubben och kavla upp ärmarna.

Så som alla föreningar och organisationer är uppbyggda i Sverige oavsett vad alla dessa nydanade småkapitalister hävdar...
Härligt att läsa kalla fakta Bosco :tummenupp

Eftersom det finns så mkt rookieförare så funderar jag på ett helt annat upplägg..

SM-Helg består av Lördag & Söndag.
Lördag FM: Friträning
Lördag EM: Kval
Söndag: Warmup & Race

Klasser: de som klassas som A klasser

B-race helg.
Fredag: Friträning
Lördag: kval + race (B-finaler)
Söndag: Warmup + Race (A finaler)

Klasser: De som klassas som B klasser

Sen att Sverige behöver en till 1000 klass och 600 klass tycker jag är ganska uppenbart...
De som klassas upp idag hamnar i antingen Veidec eller Superbike, det finns inget däriemellan...

håkan skrev:
2364415 Eftersom det finns så mkt rookieförare så funderar jag på ett helt annat upplägg..

B-race helg.

Sen att Sverige behöver en till 1000 klass och 600 klass tycker jag är ganska uppenbart...
De som klassas upp idag hamnar i antingen Veidec eller Superbike, det finns inget däriemellan...
Med ett sådant upplägg skulle tom jag komma upp till Sviestad och köra.

håkan skrev:
2364415 Eftersom det finns så mkt rookieförare så funderar jag på ett helt annat upplägg..

B-race helg.

Det jag undrar är varför SM racen inte skulle ha en friträning på fredag och kval lördag FM och EM?

Strider skrev:
2365740 JA, självklart, det vill vi ju oxå.
Hmmm, det går 52 torsdagar på ett år. Typ.

#Olsson# skrev:
2362729 Det är förmodligen en as-kul sport, inte för oss MC-nördar men för många andra. Man kan t ex se vem som leder loppet. RR är helt enkellt ospännande eftersom man sällan hänger med i vad som sker, och när det sker så är man på fel plats, förutom Eurosport.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Om publiken kommer måste dom göra något rätt. Svensk RR är helt inte intressant för den stora massan och utan endast för oss mc-tokar :yoparty samt dom närmast sörjande.

Last edited by a moderator:
Swedie skrev:
2347519 Nja, första 10e i B-finalen får köra i A finalen.

Sen så är det trots allt två stycken Rookie 600 rejs... B-final = B-rejs. Verkar ju finnas nog med B-förare för att kunna dra ihop ett antal B-rejs som kan gå med lite vinst av arrangören/klubben.
rookie 1000 skall inte dom få va med

stridis nr60 skrev:
2365807 rookie 1000 skall inte dom få va med
Jodå. Men diskussionen som Swedie var inne i handlade om LMS SM deltävlingar där det varit både A och B finaler i Rookie600 eftersom de haft så många anmälda, inte lika många i Rookie1000 så de fick nöja sig med ett race.

Gustav O skrev:
2365529 Det jag undrar är varför SM racen inte skulle ha en friträning på fredag och kval lördag FM och EM?

av den enkla saken är att för tillfället är det betydligt mindre förare i A klasserna än i B klasserna...

och att det är just B-klasserna som är grogrunden för sporten.

Idag blir det såhär.

Nån börjar köra på bana (bankörningar, whatever), sen kanske de tar licens o provar RR-träningar, sen kanske de vill försöka tävla också!
Med resultatet att det blir utkvalade... och inte får tävla alls som resultat.
Åtminstone en B-final (eftersom det finns folk till det i både R600 och R1000) skulle ju kännas skönt, eller hur?

EDIT: Skulle det finnas B-final i R1000 (eller varför inte alla klasser som är lite "fullare", typ 250SP) också skulle det definitivt dyka upp fler R1000 förare! Inte vara som idag att de inte anmäler sig för att de känner på sig att de riskerar att bli utkvalade.
i Linköping var det ca 10(taget fritt ur minnet...) som blev utkvalade i R1000, men några få anmälda till hade det lätt kunnat bli A/B-finaler, jag vet flera R1000 förare som stod över just för detta.

Last edited:
håkan skrev:
2367331 av den enkla saken är att för tillfället är det betydligt mindre förare i A klasserna än i B klasserna...

och att det är just B-klasserna som är grogrunden för sporten.

Idag blir det såhär.

Nån börjar köra på bana (bankörningar, whatever), sen kanske de tar licens o provar RR-träningar, sen kanske de vill försöka tävla också!
Med resultatet att det blir utkvalade... och inte får tävla alls som resultat.
Åtminstone en B-final (eftersom det finns folk till det i både R600 och R1000) skulle ju kännas skönt, eller hur?

EDIT: Skulle det finnas B-final i R1000 (eller varför inte alla klasser som är lite "fullare", typ 250SP) också skulle det definitivt dyka upp fler R1000 förare! Inte vara som idag att de inte anmäler sig för att de känner på sig att de riskerar att bli utkvalade.
i Linköping var det ca 10(taget fritt ur minnet...) som blev utkvalade i R1000, men några få anmälda till hade det lätt kunnat bli A/B-finaler, jag vet flera R1000 förare som stod över just för detta.
Ja detta stämmer till 100%

håkan skrev:
2367331 och att det är just B-klasserna som är grogrunden för sporten.

Brrr får kalla kårar när jag läser detta.

Inte att jag på något vis tycker illa om "rookie" eller B-tävlingar utan av den enkla anledningen att människan strävar efter att utvecklas, bli bättre...!

I det perspektivet blir "grogrunden i denna sporten" också dess kvarnsten runt halsen!

_OM_ det nu är för lite A-förare och förare väljer att stanna kvar där man känner sig hemma och skapar konkurrensen där istället (B-serie som egentligen skall vara är lärningsprocess och ett stadie där man går från "puppa -> fjäril") borde det ju finnas en bättre lösning än att öka antalet ägg som kör på bana utan intresse för feta dollars..??!

Pengar, dyrt är anledningar som hörs för fortsatt harv. Nästa anledning anses vara den personliga bristen på "kunskap" (saknar farten). Gammal å fet syndromet.

Varför fortsätter folk säga att STCC skall vara kvar och att någon annan förare därigenom skall slanta upp?
Varför envisas några med att göra SM till något som det kanske inte är och skall vara?

*EM i friidrott pågår ju för fullt i Götet.*
Skulle Junior-SM hållas samtidigt med SM'et i friidrott?
Det görs just nu i RR - Rookie kör tillsammans med SM...

Kanaler för att få ut gamla å feta på bana borde väl rimligtvis gå genom klubbarna?
Om dessa talanglösa "offer" kunde få utlopp för sitt adrenalin genom ex. klubbmästerskap som dessutom ligger nära ens hem så kanske B-tävlingarna återigen kunde bli den lärningsprocess som den skall vara. Inte lekskola för nyrika pensionärer...

Personligen gjorde jag på det viset att jag insåg när mitt tävlande tog slut, därefter engagerade jag mig på klubbnivå (gav tillbaka det jag utnyttjat) och nu sittar jag på detta forum å e bara så jättedryg.

Skall bara avsluta med att RoadRacing fortfarande e skitkul och kommer alltid vara! Men att hela tiden försöka slå ifrån sig att man inte tillhör myrsamhället är samma sak som att stoppa huvudet i sanden.

Antingen satsar man fullt och provar eller så går man bakåt ett steg och låter andra ta strålkastarskenet - men glöm inte bort att för det slutar inte engegemanget som då med fördel kan läggas på klubbnivå. Till glädje för andra!!!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph