Sve eller Inport

Ofta är en begagnad hoj från Tyskland bättre än en motsvarande Svensk.

Det är ganska hård koll på alla fordon osv...

Deras TÜV är rena gestapon jämfört med Svensk bilprovning. Eftersom de är vana vid att det ska vara mer eller mindre perfekt om de vill köra med sina fordon ses de över därefter. Sällan snikreparerade och knappt servade hojar därifrån, som det kryllar av här hemma. Visst, det finns lik där nere med, men de är isf ärliga om det. Alla hundratal mc:n som jag sett importeras därifrån har alltid varit precis det som sagts, förutom kanske nån skada som uppkommit under transport.

Ofta har en "Tyskhoj" inte haft fler än 2 ägare, har den det så märks det på priset, samt att allt är dokumenterat i ägarbeviset.

En del menar att en "Tyskhoj" skulle vara värd mindre p.g.a det ena o det andra blahablaha. Vad det ofta rotar i är att alla är så himla rädda för att han som säljer den här hemma sen skulle tjäna en peng, för han har ju fått den nästan gratis där nere, det vet ju alla... Samma sorts folk som anser att en handlare ska sälja sina för det han bytt in dem för, helst ännu mindre...

Vissa mc handlare menar att de är värda mindre för ännu mer skitanledningar som de själva hittat på, och basunerar ut överallt, men det är egentligen enbart för att de ska kunna berättiga sitt mycket högre pris på en likadan "Svensksålda". Nu är det begagnade vi pratar om...

Men visst, vill man betala 19000 för en sunkig -83 års XJ 900 med dassiga krauserväskor, rostig tank och 15 ägare utan någon som helst dokumentation (Men vadå, den är ju så gammal, finns ingen bok) så ska man fortsätta handla enbart inom Sverige :tummenupp

Kan bara hålla med! Min hoj kommer från tyskland, kan säga att den är i mint condition. Låga mil och mycket välskött, till ett bra pris. Enligt 2 service ställen här i sverige är den i kanon skick, även motorn. Det var annars något jag själv var lite rädd för. Man kan faktiskt sminka en gris :) Det är andra hojen jag haft i mina ägor som är import, kan inte vara mer nöjd:tummenupp

Last edited:

Ja du... Jag är en perfektionist när det gäller bågar och bilar. Beror helt och hållet på hur mycket skrapad den importerade är. Är det bara ytlig kosmetika, går det att fixa för en billig peng. När det gäller valet mellan de båda svenska hojarna, då hade jag nog kollat på den som hade gått 3300mil. Riktigt många bilder samt video. Verkar vara en kille eller tjej som är riktigt glad för bågen. Kanske lite svårare att pruta, men skicket kommer nog att tala för sig själv. Men det är bara vad jag tror. Svårt att säga innan man sett dem i verkligheten...

sant

har grymt beslutångest nu
man vill ju inte köpa "grisen i säcken" heller

//Bolle

Ja du... Jag är en perfektionist när det gäller bågar och bilar. Beror helt och hållet på hur mycket skrapad den importerade är. Är det bara ytlig kosmetika, går det att fixa för en billig peng. När det gäller valet mellan de båda svenska hojarna, då hade jag nog kollat på den som hade gått 3300mil. Riktigt många bilder samt video. Verkar vara en kille eller tjej som är riktigt glad för bågen. Kanske lite svårare att pruta, men skicket kommer nog att tala för sig själv. Men det är bara vad jag tror. Svårt att säga innan man sett dem i verkligheten...

sant

har grymt beslutångest nu
man vill ju inte köpa "grisen i säcken" heller

//Bolle

Heheh:) Känner igen känslan. Men det enda man kan göra är att åka och titta på dem så att man bildar sig en uppfattning. Bilder säger mer än tusen ord, eller hur det nu lyder. Men inte i detta fallet, bara att låta ögonen vara domaren och se vilket utfall det blir. Tråkigt att behöva åka långt iväg för att kanske bli besviken. Men ta och skriv ner en massa frågor och gå igenom dem en efter en. Då är det mindre chans att du blir lurad. Sen finns det skojare överallt, men man visar iallafall att man har lite koll på läget. Kan bara önska dig lycka till:tummenupp

Tack

dom 2 svensksåld finns ju här i borås nära å bra

den inporterade finns ju i västerås ca 25 mil från borås

får nog åka å kolla på dom 2 i byn

så miltalet har ingen betydelse
hur e det med service intervallen då ?

//Bolle

Heheh:) Känner igen känslan. Men det enda man kan göra är att åka och titta på dem så att man bildar sig en uppfattning. Bilder säger mer än tusen ord, eller hur det nu lyder. Men inte i detta fallet, bara att låta ögonen vara domaren och se vilket utfall det blir. Tråkigt att behöva åka långt iväg för att kanske bli besviken. Men ta och skriv ner en massa frågor och gå igenom dem en efter en. Då är det mindre chans att du blir lurad. Sen finns det skojare överallt, men man visar iallafall att man har lite koll på läget. Kan bara önska dig lycka till:tummenupp

Tack

dom 2 svensksåld finns ju här i borås nära å bra

den inporterade finns ju i västerås ca 25 mil från borås

får nog åka å kolla på dom 2 i byn

så miltalet har ingen betydelse
hur e det med service intervallen då ?

//Bolle

Det låter ju bra, då är det bara att åka och kolla:) Enligt mig själv så ska den rullat lite och vara i kanon skick samt att priset ska vara rätt. Inte lätt när det kommer till begagnade hojar. De är ju använda, gäller att hitta den som stämmer mest överens med det man vill ha. Miltalet på en japansk hoj vet jag inte, men som i så många andra fall när det kommer till japanarna, de kan bygga hojar och bilar som håller. Så länge de är väl servade ska det inte vara något problem. 25mil är ju inte så långt, det är bara att ta med lite mat och stanna på vägen och ta en picknick i det fina vädret :tummenupp Service intervallerna vet jag inte. Skulle gissa på 100mil, 1000mil, 2000mil osv...

Last edited:
dagens sanning

å tack för all hjälp

//Bolle

Det låter ju bra, då är det bara att åka och kolla:) Enligt mig själv så ska den rullat lite och vara i kanon skick samt att priset ska vara rätt. Inte lätt när det kommer till begagnade hojar. De är ju använda, gäller att hitta den som stämmer mest överens med det man vill ha. Miltalet på en japansk hoj vet jag inte, men som i så många andra fall när det kommer till japanarna, de kan bygga hojar och bilar som håller. Så länge de är väl servade ska det inte vara något problem. 25mil är ju inte så långt, det är bara att ta med lite mat och stanna på vägen och ta en picknick i det fina vädret :tummenupp

röd?

du måste ha en blå eller?
annars har jag en svensksåld Röd/kolfiber
som jag funderar på att sälja
med all utrustning som går att få i princip
01a svensksåld uttagen 02 1750 mil

säg till om du vill ha en bild

men men blå är inte röd:)

nej tack

är stört kär i den blå

men tackandå

vad hadde du tänt dig för pris ?
//Bolle

du måste ha en blå eller?
annars har jag en svensksåld Röd/kolfiber
som jag funderar på att sälja
med all utrustning som går att få i princip
01a svensksåld uttagen 02 1750 mil

säg till om du vill ha en bild

men men blå är inte röd:)

nej tack

är stört kär i den blå

men tackandå

vad hadde du tänt dig för pris ?
//Bolle

det var jag också innan jag såg min:)

jag har inte riktigt funderat på priset så mycket men
typ 62 kanske men då är det utrustning för ca 35 000 på den också

Ingen större skillnad på en importhoj och svensksåld, egentligen.

Import innebär att försäljaren (butiken) tar hem en hoj utan via en generalagent.

Medan en svensksåld hoj importeras också men går via en generalagent som också vill tjäna några kr och därtill att priset på en svensksåld är dyrare.

En svensksåld hoj kan ha längre garanti samt att du kan lämna in den på vilken firma som helst för reparation (om hojen rasat)

En import kan du bara lämna in där den är köpt. (Gäller ej service) :)

Min förra var England-import... Fick ut mer när jag sålde än när jag köpte! (trots högerstyrning:arsele )

Ingen större skillnad på en importhoj och svensksåld, egentligen.

Import innebär att försäljaren (butiken) tar hem en hoj utan via en generalagent.

Medan en svensksåld hoj importeras också men går via en generalagent som också vill tjäna några kr och därtill att priset på en svensksåld är dyrare.

En svensksåld hoj kan ha längre garanti samt att du kan lämna in den på vilken firma som helst för reparation (om hojen rasat)

En import kan du bara lämna in där den är köpt. (Gäller ej service) :)

Hmm en fråga, alltså inget påsåtende MEN om jag tex köper en Nikon kamera så kan jag lämna in den i vilken butik som helst över hela Europa om den går sönder. Så står det iaf i garantibeviset. Samma sak med Audi'n jag hade innan. Kompisens BMW, samma sak. Tillverkaren har alltså en garanti, och den kan man utnyttja över hela Europa. Alltså, jag undrar om inte tillverkaren har samma garantier över hela Europa. Kan jag verkligen inte lämna hojen till verkstan i Göteborg för garantijobb om jag köpt den i München?

Hmm en fråga, alltså inget påsåtende MEN om jag tex köper en Nikon kamera så kan jag lämna in den i vilken butik som helst över hela Europa om den går sönder. Så står det iaf i garantibeviset. Samma sak med Audi'n jag hade innan. Kompisens BMW, samma sak. Tillverkaren har alltså en garanti, och den kan man utnyttja över hela Europa. Alltså, jag undrar om inte tillverkaren har samma garantier över hela Europa. Kan jag verkligen inte lämna hojen till verkstan i Göteborg för garantijobb om jag köpt den i München?

Du kan visst lämna in hojen för garantijobb i götet om du köpt den i tyskland..

Tillverkargaranti gäller och svenska verkstäder för ej neka ett sådant jobb..

Jag har läst på lite under natten vilka garantier som gäller enligt lag, inte vad svenska åf säger utan vad europa/svensk lag säger..

Möjligt att det är så, säger inget om det. Men räkna med tjafs osv, kanske måste du kontakta konsumentverket etc...Ja jag vet inte.

Men enligt försäljarna så utförs garantijobb endast i den butik som hojen är köpt hos, om vi pratar import.

Kanske har vi någon här som jobbar i butik och kan förtydliga lite det hela?

Nicoton, får man fråga vart du hittat den fakta du skriver om? Eftersom jag själv har en importhoj så ligger det givetvis i mitt intresse också om det strular sig någon gång.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti