Svarv och fräs-tråden

Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
som nybliven svarv och fräs ägare tycker jag att det borde finnas en svarv och fräs-tråd där vi kan diskutera ämnet.
Jag är en riktig rooke när det gäller svarvning och fräsning. så jag skulle behöva en massa tips och trix mm som var man köper bra verktyg och vad man inte kan vara utan.
jag har inhandlat det mesta på Jula hittills och misstänker att de kanske inte har den bästa kvaliteten.

till att börja med så undrar jag vilken hastighet man ska ha på pinolen när man fräser i aluminium med ett ex 8mm skär?
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Om du köper exempelvis Verkstadshandboken finns rätt mycket ang just skärhastigheter, men jag brukar alltid köra på känn då de hastigheter du räknar i boken kanske inte fungerar för din maskin, beroende på hur gammal den är osv.

Det är enligt mitt tycke bättre att titta på spån och ytfinhet. =)

Andra saker jag har kommit underfund med är att det är till 99% användaren som sätter gränsen till vad som kan skapas i en fräs/svarv. Det går att göra många fiffiga operationer och bygga specialverktyg.

Efter ett tag kommer man in i hur man tänker för att få fram en del, speciellt hur den ska bli så optimal som möjligt i form av toleranser, tid, i vilken ordning det är lämpligast att göra saker osv.

Det kan vara en god ide att serva maskinen för att lära känna den väl.
 

moddlaren

Guest
vinklings bart rundmatnings bord med delnings funktion samt ursvarvnings verktyg , med dessa kan du fräsa en exakt rund kula till och med.

en bra plan fräs med bytbara skär.

tradera verktyg svarv eller fräs billigt o bra.


Du har väll inte köpt kombinations svarv fräs på jula??? jäkla rappel glapp o eländig redan som ny.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
vad tror ni om det här rund bordet?
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Rundbord/RUNDBORD_150_MM-11485.aspx

vår maskin är en liknande den som fanns på Jula, den har fungerat bra för det jag har gjort hittills. men det är inga precisions prylar heller.
mest distanser mm

Jag tycker att när jag för med fräsen så blir det en sån ful yta är det skären, hastigheten eller maskinen som gör det?
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
vad tror ni om det här rund bordet?
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Rundbord/RUNDBORD_150_MM-11485.aspx

vår maskin är en liknande den som fanns på Jula, den har fungerat bra för det jag har gjort hittills. men det är inga precisions prylar heller.
mest distanser mm

Jag tycker att när jag för med fräsen så blir det en sån ful yta är det skären, hastigheten eller maskinen som gör det?

Kan vara materialet också.

Prova dig fram, ändra ingrepp, hastighet, matning osv.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Karlebo handbok. Mkt riktigt. Finns i ngr olika varianter å dessa avgörs av vilken färg de har. Om inte minnet sviker e den man servar svarvare å fräsare i den gröna.

Kan bara hålla med om att man skall låta maskinen visa. Ofta e ett fel nybörjaren gör att matningen e för låg. Man tror av ngn anledning att ju långsammare matning desto finare yta. Detta stämmer inte helt å där kan MYCKET bero på vilka skär som används. Olika material i sin tur vill ha olika skär för att skapa vettiga sk Ra (ytjämnhet).

Vad beträffar många av de kinesiska maskinerna kan jag dessvärre bara hålla med. Tyvärr e i sin tur ofta gamla svenska,bra,grejer väldigt stora. Typ Köping,Värnamo mm. Som svarvar vette fan om jag ngnsin en sett tex en 8" av de fabrikaten.

Men som sagt,du kan åstadkomma MYCKET genom att läsa på lite om just skär. Seco mfl har en hel del att delge i den frågan.
Bommar i sin tur skall du se som ren hårdvaluta. En bom slits i egentlig mening aldrig ut. Skär...Tradera mm...blocket osv å då ENBART nytt.
Snabbstål i olika former...same shit eftersom du ALLTID kan slipa om dem så länge det finns ngt kvar av dem.

Slipa stickstål osv...där rekommenderar jag dig nog faktiskt att gå in på en lokal mekanisk verkstad å be dem visa dig. Kompensera sedan för olika slidvinklar osv i din egen maskin.

Nej.
Skiten du kan handla i form av stål,bommar osv från Jula duger fanimig inte ens att svarva trä med...Det e REN dynga.

Tyvärr e det rent ekonomiskt så att det som kommer kosta en del e just bommar i olika former. Att då tex diskutera rundmatningsbord e överkurs i sammanhanget. Samma med 4 back chuckar.

Olika bommar till svarven fyller olika funktion. En vänster bom,en invändig bra bom...det kommer du till att BÖRJA med långt med.
Om du svarvar mkt aluminium samt plast...så kom ihåg att du skall ha andra matningshastigheter å spindelhastigheter.
Gul metaller i sin tur...speciella både skär å borr.

Men...Karlebo e en bra början å som det e sagt...för ngn som e kompis med sin gamla manuella supportsvarv samt universalfräs så e eg bara fantasin gränsen.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Rödsprit och bra varv brukar hjälpa för mig om jag kör i alu.

Som sagt tradera är bra för stålhållare och skär.

Ibland kan man göra fynt bland auktionsfirmorna oxå.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
vad tror ni om det här rund bordet?
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Rundbord/RUNDBORD_150_MM-11485.aspx

vår maskin är en liknande den som fanns på Jula, den har fungerat bra för det jag har gjort hittills. men det är inga precisions prylar heller.
mest distanser mm

Jag tycker att när jag för med fräsen så blir det en sån ful yta är det skären, hastigheten eller maskinen som gör det?

Skärets slipning i kombination med skärdjup, skärhastighet och framför allt maskinens styvhet/glapp.

.........Tyvärr e i sin tur ofta gamla svenska,bra,grejer väldigt stora. Typ Köping,Värnamo mm. Som svarvar vette fan om jag ngnsin en sett tex en 8" av de fabrikaten...........

Blomqvist :tummenupp


Fyrbackchuck till svarven och en hyfsad klocka tycker jag är ett måste.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
"till att börja med så undrar jag vilken hastighet man ska ha på pinolen när man fräser i aluminium med ett ex 8mm skär? "

Troligen maxvarv, helst högre :tummenupp 4tusen kan nog vara ok


"Jag tycker att när jag för med fräsen så blir det en sån ful yta är det skären, hastigheten eller maskinen som gör det? "

Ja :va

Prova variera varvtal, matning och se om det blir bättre. Det är ETT MÅSTE med kylemulsion för att få fina ytor i alu och rf, magnseium och för titan är det lämpligt även om ytorna blir ok.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jo. Kan inte annat än hålla med. Kylemulsion is da shit. Framför allt om varvtalen skall upp även om det nu e ganska få 8 eller 10" svarvar som löser 4000rpm å upp.
(Edit-Oooops..står ju fräser...såg jag först nu.:gnissla Solly solly...)

Sen...generellt taget kan man säga att ju tuffare aluminium desto lättare e det att skära en bra yta UTAN emulsion.( Alumec e fan da shit!!! :tummenupp )

Vidare,sagt till TS,e en annan grej det där med att använda svarven till att slå gängor. Där e den VIDA överlägsen att sköta det manuellt.
I min mening tom en gängautomat i en bra pelarborr,å som nämns ovan...med en 4 backare kan du mer eller mindre lägga hålet var du vill.

En sista brasklapp e att även vettiga gamla manuella maskiner,såhär i CNC;ns tidevarv,kostar pengar.
Själv använder jag en -80 tals engelsk Colchester som man no lugnt kan kalla fullutrustad.

Om du skall välja mellan svarv å fräs av ekonomiska skäl,utrymme eller annars....svarv 10ggr av 10.
Leksaker i sin tur blir man bara förbannad på.

När det handlar om svarv å fräs kan jag vidare inte nog poängtera vikten av att väga in dem. Samma med att sätta pinol osv som funktion av det.
 
Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
När det handlar om svarv å fräs kan jag vidare inte nog poängtera vikten av att väga in dem. Samma med att sätta pinol osv som funktion av det.

Menar du då att den ska stå rakt, eller menar du något annat som jag inte förstår?

tack för övriga input.:tummenupp
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Jag tycker att när jag för med fräsen så blir det en sån ful yta är det skären, hastigheten eller maskinen som gör det?

Det första man bör tänka på när man kör manuell maskin, speciellt om det inte super kvalite eller lite glappigt, är att om man vill få till bra ytor och en jämn bearbetning är att köra motfräsning där det går.
enklast är väl att förklara om man "valsfräser" på sidan av ett arbetsstycke tex med pinnfräs så skall skäreggen och materialet ha motsatt riktning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4smaskin#Med_eller_mot

För övrigt så finns det som sagt förut i tråden hyfsade verkstadshandböcker med utgångsvärden för olika material både på arbetsstycke och verktyg. Troligast är väl att du får utgå ifrån vad maskinen klarar utan att hoppa iväg på golvet och räkna ut värden därefter. Försök att kör med hyfsad kvalite på pinnfräsar/bommar/skär osv
Sedan kommer erfarenheten i takt med hur många veckor/år du lägger vid maskinen och efter många kasserade detaljer.... :tungan
 
Last edited:

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Du ska också se till att fräshuvudet står vinkelrätt mot bordet annars lätt hänt att få "bakskär" dvs fräsen släpar i. det resulterar i dålig yta.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
http://shop.otdtools.se/
Hållande verktyg / Maskinskor

Alt. hockeypuckar, stora plattor, gängstång och muttrar. :)

EDIT:
Ritade lite på puckfoten.
Ex. M12 gängstång, 5-6mm tjock platta och lite muttrar.
Gänga plattan och pucken, lås stången mot plattan med muttern och gänga fast pucken (se till så inte stången går emot golvet/bänken).
 

Bifogat

  • maskinfot2.JPG
    maskinfot2.JPG
    26.1 KB · Visningar: 349
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har tagit över farsans gamla svarv från förrförra sekelskiftet eller så :rolleyes: Det är en i högsta grad analog och manuell pryl, elmotorn för att snurra ämnet är rena lyxen :hihi Men den är robust, gratis och jag gissar att den i sig är ganska outslitlig. Dessutom har den massor med charm :tummenupp Det finns dock visst glapp i sliden för stålet, men det är hanterbart, och delar av det borde gå att chimsa bort. Sen att den aldrig kommer att bli godkänd av Arbetarskyddsstyrelsen är ju mest bara detaljer, svarvar är farliga saker ändå.

Jag håller på att svarva ett litet lock, som är ca 17 mm invändigt, hur svarvar man enklast invändigt i saker? Sliden med stålet passerar i princip inte ämnets centrum, kan man vända stålet upp och ner och svarva på bortre insidan så att säga, där ämnet rör sig uppåt?

Är det förresten möjligen någon som känner igen den och vet vad det är för något? :va

_20180323_121036.JPG

Och nej, jag brukar inte svarva tänger :fakta Jag satte bara i den i chucken för att visa tjejen att den snurrade åt rätt håll när jag hade kopplat ihop allt:)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den där svaren är från typ 2 världskriget ju...
Har du inte svarva förr så blir de inte lätt å göra saker i den...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den där svaren är från typ 2 världskriget ju...
Har du inte svarva förr så blir de inte lätt å göra saker i den...
Tack, men jag tror att du egentligen menar andra Napoleonkriget?

Jag har aldrig svarvat något med något annat, inte metallsvarvar åtminstone, jag har svarvat lite träprylar. Däremot har jag svarvat en del med den där under åren. Men ja, jag är fullständigt medveten om att jag varken kommer att svarva nya vevaxlar eller klotformade saker med den ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top