Svarv och fräs-tråden

Hur stor budget?
Hur stor svarv behöver du?(Golvyta, Bänkyta?, vikt)
Gärna så billig som möjligt, helst under 10kkr, men 15kkr är taket.

Storlek ja, visst vore det trevligt att kunna svarva stora saker, men i ärlighetens namn så kommer jag nog aldrig att svarva nya vevaxlar till finlandsfärjor. Det är i så fall dubbhöjden, så att man kan stoppa i bromsskivorna till bilen och få fräscha upp dom, men det är heller inget som det står och faller på. Runt halvmetern i dubbavstånd och kanske 2dm i svarvdiameter täcker nog det jag behöver. Bänk eller golvmodell spelar ingen roll, jag bygger stomme till den om den är bänkmonterad, det är snabbt gjort :) Men är den under ca 120cm lång i yttermått så skulle den passa i verkstaden :rolleyes: Vikt, ja, vad tål ett betonggolv på markplan? :D Väger den under 250 är det smidigare, men det mesta är ju lösbart.
 
Gärna så billig som möjligt, helst under 10kkr, men 15kkr är taket.

Storlek ja, visst vore det trevligt att kunna svarva stora saker, men i ärlighetens namn så kommer jag nog aldrig att svarva nya vevaxlar till finlandsfärjor. Det är i så fall dubbhöjden, så att man kan stoppa i bromsskivorna till bilen och få fräscha upp dom, men det är heller inget som det står och faller på. Runt halvmetern i dubbavstånd och kanske 2dm i svarvdiameter täcker nog det jag behöver. Bänk eller golvmodell spelar ingen roll, jag bygger stomme till den om den är bänkmonterad, det är snabbt gjort :) Men är den under ca 120cm lång i yttermått så skulle den passa i verkstaden :rolleyes: Vikt, ja, vad tål ett betonggolv på markplan? :D Väger den under 250 är det smidigare, men det mesta är ju lösbart.

Skippa bromsskivetänket, nya kostar nada om man letar lite på nätet :-) Har du någon premiumbil så kan dom vara dyrare, men då blir det inte bra när du svarvar heller.
Satsa på att hitta en gammal "Blomqvistare" (finns massvis med kopior som är ungefär likvärdiga) med mycket tillbehör, det borde du kunna hitta i den prisklassen. 4,5 tum dubbhöjd och 600mm dubbavstånd är det vanligaste, tyvärr har dom bara 19mm spindelborrning men det lär man sig leva med. Får du med en stöddocka bland tillbehören så funkar det bra att rigga länge bitar i alla fall.
 
Här finns kanske något som skulle passa?
https://smaskin.se/svarvning/maskiner/banksvarvar/kampanj-svarvkit-fran-optimum

Jag vet inget direkt om märket Optimum, tror att de byggs i Kina utifrån en tysk konstruktion.
En sån kan man utrusta med digital, om man vill, och då bör den kunna göra rätt bra grejer :)
Då är ju frågan vad som skiljer den från den här på eBay: https://www.ebay.co.uk/itm/7-12-Min...120163?hash=item25f198e923:g:t4wAAOSwMEBaufYi Dom ser väldigt snarlika ut, de synliga mekaniska delarna är identiska på bild i alla fall, kåporna över maskineriet skiljer en del, men det verkar mest vara kosmetiskt. I princip alla mått och data är samma också. Är det samma pryl, eller är det någon kvalitetsskillnad som gör att det skiljer 6500kr i pris? :va Det är ju samma leveranstid från båda firmorna, så man kan ju lätt tro att Schuchardt Maskin köper på eBay när man har köpt hos dom :rolleyes:

Skippa bromsskivetänket, nya kostar nada om man letar lite på nätet :-) Har du någon premiumbil så kan dom vara dyrare, men då blir det inte bra när du svarvar heller.
Satsa på att hitta en gammal "Blomqvistare" (finns massvis med kopior som är ungefär likvärdiga) med mycket tillbehör, det borde du kunna hitta i den prisklassen. 4,5 tum dubbhöjd och 600mm dubbavstånd är det vanligaste, tyvärr har dom bara 19mm spindelborrning men det lär man sig leva med. Får du med en stöddocka bland tillbehören så funkar det bra att rigga länge bitar i alla fall.
Jojo, jag kommer nog aldrig svarva av några bromsskivor, men det är ju lite som att sitta och jämföra varvtider när man ska välja ny gathoj själv :hihi
 
Då är ju frågan vad som skiljer den från den här på eBay:

Som du säger, antagligen inte stora skillnader på maskinen. Däremot, nu låter jag som en reklampelare från Smaskin, så får du 1års garanti, ångerrätt, reklamationsrätt, support, mm. när du handlar av en svensk leverantör.
Om det är värt 6500kr är upp till dig att bestämma :lol
 
Någon som tror sig kunna tillverka en sån här? Priset i USA är $60 + $70 i frakt + tull & moms. Har inga problem med $60 men tycker det blir lite väl saftigt med först ytterligare $70 och sen +6% +25% = $153
Har en dwg-fil också om det hjälper
coilmount.png
 
Last edited:
Håller på att gå igenom min gamla svarv i ett försök att få till någon form av acceptabelt glapp i matningen. Just nu är det så illa att svarven är obrukbar, och det fanns tydligen en ganska bra anledning till detta:
Slut skruv.jpg
Den här har helt klart sett bättre dagar... :hihi Inte så överdrivet konstigt att det var helt överjävligt mycket glapp i matningen. Är det någon som vet var man kan köpa en sån här skruv? :va
 
Det är inte så enkelt att det går att vända på trapetsskruven så att du kan nyttja den mindre ansatta delen?

Jag vet inte riktigt, tanken har slagit mig men tyvärr är det en ganska stor portion som är kass så frågan är ifall man begränsar sig onödigt mycket och tappar alldeles för mycket rörlighet... Sen ser den ju inte likadan ut i bägge ändar heller utan isåfall får jag kapa isär skiten och svetsa ihop den bak och fram, och jag är inte helt hundra på att det kommer hålla... Jag måste oavsett vad få tag i en ny mutter eller någon motsvarande variant av gängat block då den är ungefär lika frisk som den minst friska delen av skruven...
 
Håller på att gå igenom min gamla svarv i ett försök att få till någon form av acceptabelt glapp i matningen. Just nu är det så illa att svarven är obrukbar, och det fanns tydligen en ganska bra anledning till detta:
View attachment 457426
Den här har helt klart sett bättre dagar... :hihi Inte så överdrivet konstigt att det var helt överjävligt mycket glapp i matningen. Är det någon som vet var man kan köpa en sån här skruv? :va

En sådan svarvar man väl till själv?
Det gäller bara att göra det innan den gamla tar slut...

Har inte ens matning på min svarv så jag kan inte hjälpa till med gängade delar tyvärr.
 
En sådan svarvar man väl till själv?
Det gäller bara att göra det innan den gamla tar slut...

Har inte ens matning på min svarv så jag kan inte hjälpa till med gängade delar tyvärr.

Hade ju varit läge att tänka på det för ett par år sedan då innan skruvjäveln gick åt helvete... :gnissla Inte för att jag hade kunnat skära några gängor oavsett. Min svarv har förvisso matning men dessvärre ingen växellåda för densamma, så det går inte att koppla in sig på drivningen :D
 
Beställde gängstav och mutter från wiberger och jag är riktigt imponerad av hur snabbt de behandlade ordern! Jag la ordern på torsdag kväll, fick fakturan på fredag morgon och idag söndag fanns paketet hos postombudet. Trodde verkligen inte att det skulle komma fram förrän tidigast tisdag så det var imponerande, kan verkligen rekommendera dem :tummenupp
 
Men jaha, kuken också :huvet så går det när man inte tänker efter före... Det är klart som fan att det ska vara vänstergänga på skiten om man ska ha matning inåt på högervarv och matning utåt på vänstervarv :4skrika tyvärr hann jag hela vägen genom fabrikationsstadiet och halvvägs igenom montering innan jag upptäckte tankevurpan, så det var ju bara att fortsätta montera skiten och beskåda underverket... Renoveringen funkade absolut, matningen är inte glapp längre. Tyvärr är den ju bakåfram nu då... :huvet nu ska jag gå och skriva i förbannadtråden.
 
Ajfan - det låter inget vidare.
Men kan du inte vrida ett halvvarv på svarven - då blir det ju åt rätt håll ivf, eller?
Sorry, kunde inte låta bli :D :banana :hej
/H
 
Ajfan - det låter inget vidare.
Men kan du inte vrida ett halvvarv på svarven - då blir det ju åt rätt håll ivf, eller?
Sorry, kunde inte låta bli :D :banana :hej
/H

Nästan roligt hörru ;) :fatta! :hihi

Just nu så har jag iallafall en fungerande svarv, det är mer än jag hade innan så på det hela taget är det inte så illa... Även om det lär bli fel mer än en gång när man vrider så som man är van och inte förväntar sig att den gör som den gör... :hihi

Jag får beställa rätt prylar och göra om det någon gång framöver. När jag orkar... Suck.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top