Svar sökes om yrkeskompetens

Verkar vara många här i tråden som inte fått komma till på länge....

Texten är tagen från STRs bok "Tungboken" som är utgiven 2008

Offtopic.... markis av magi vet du inte att man ska köra med skyddskläder :rofl

Bifogat

• SNC00117.jpg
    SNC00117.jpg
    110.6 KB · Visningar: 126
Ja jääävlar - här var det inte många som visste nånting ang tung trafik. Skrämmande. Dessa kör alltså lastbil? OMG!

Så fort man sitter i ett tungt fordon så ska man använda färdskrivaren. Vissa transporter behöver inte bekymra sig om detta som tex. brandbilen, mjölkbudet och körning inom egen gård.

Är man under 21 år och saknar ykb så får man inte köra yrkesmässigt bara. Från o med idag har man 6 år på sig att ta detta blåvita kortet - FÖR LASTBIL.
Från och med 10 september 2008 så MÅSTE man ha ykb för persontransport om man ska köra buss. För buss gäller även en godkänd utbildning på 180 timmar som man måste gå innan man skriver provet.
Så det går att köra lastbil utan kortet ett tag till.

Yrkeskompetensen kom till för att höja statusen&säkerheten på vägarna för med de svaren man ser i denna tråden inser man ju snabbt varför det blir ett krav numera.

Yrkeskompetens är inget nytt för varken lastbil eller buss. Det har funnit sen i början på 90talet. Hej, och välkommen till igår.

Dessutom; Du som startade tråden: Om du ska köra i yrkesmässig trafik så SKA du känna till dessa regler utan att fråga på ett motorcykelforum där merparten bara har A&B-kort. Har du glömt söker du svaren i TUNGboken eller i värsta fall på polisens-/vägverkets informationsavdelning - men skam den som går dit ;)

Är det bara jag som tycker det verkar ganska korkat att förutom körkortet behöva ha fler kort för att få köra? Det är ju knappast så att man som privatperson tuffar runt med lastbil bara för att jag har ett C på kortet. Det kunde ju gott ingå i körkortsutbildningen.

Fel! Detta gäller endast vid yrkesmässig transport! totalvikten spelar inte in på privata göromål!

Ingen YKP behövs, ej heller färdskrivare.
Så länge du inte utför en yrkesmässig-transport, d.v.s Du utför en tjänst mot betalning.
Så du är safe i det exemplet du ger.
Dock så ska du ha YKP om du arbetar som lastbilschaufför, Oavsett ålder. nya lagar från 2008.

Jobbat ett år som Lb-chaufför nu efter att ha pluggat till det i 2år, så jag har ganska bra koll på regler.

Lycka till med körandet:)

Är det där verkligen säkert? Jobbar som tankchaffis och har inte hört något om det alls, vilket jag borde ha gjort isf. :va

Offtopic.... markis av magi vet du inte att man ska köra med skyddskläder :rofl

Hahahaha, eller hur lite spått i ansiktet på lysväst maffian!!

Fast bilden är 3 år och tagen utanför mormorshus i ca 7 kmh:yoparty . Men när du säger det så........ kan annars upplysa om att jag har 2 helskinnställ jag kör med alltiid annars, skrapade puckar och allt.
Peace/ Mackan:fyllisar

Tyvärr kan jag inte kostnaden i huvudet men det borde gå att hitta på vv.se
/Calle

Kostnaden är som ett vanligt teoriprov, 220kr. Tiden man har på sig är 2timmar. Bokade i fredags, så hoppas att jag klarar det. Man kunde endå ha ganska många fel på dom olika delarna, men tror att man skall klara efter att läst boken om ykp 2gg och med lite sunt förnuft :tummenupp

[/URL] :rofl

Jotack, har den också hemma .. Står på sida21 om ja inte minns helt fel ..

Last edited:
Är det där verkligen säkert? Jobbar som tankchaffis och har inte hört något om det alls, vilket jag borde ha gjort isf. :va

Tyvärr så är det dagens sanning. Hittade en nyttig länk nu.
http://www.vv.se/filer/45851/infokit_nya_krav_pa_yrkeskompetens_lastbil_200805.pdf
För dig som har C-kort och över redan verkar det som att du får ett bevis utan några prov. kan vara alkoholen som spelar in nu men så uppfattade jag det.
Hoppas du får reda på det du vill veta.
Mvh Calle

Last edited:
Han äger alltså en lastbil, som du lånar, för att köra hans skrot? :va Har han en lastbil borde han väl ha kort också? Jag har iaf inbillat mig att lastbilar inte är sånt man köper för skojs skull, eller för att övningsköra med :rolleyes:

Finns faktiskt folk som köper grejor dom inte har kort för:D Wtf kom inte du från Norrland:D Då borde ju i alla fall du förstå om folk kör runt i prylar utan körkort/förarbevis:D Mvh Rappe

Nej, du behöver inte alls det än. Jag håller på att ta det nu via skolan, även om jag inte heller behöver det. Är man under 21 får man inte köra en lastbil med totalvikt över 7,5 ton, om man inte har ykb.
I annat fall behöver du inte ykb förrän om x antal år (som jag inte minns i huvudet just nu).
Och så är det, vad de andra än säger.

Tyvärr så är det dagens sanning. Hittade en nyttig länk nu.
http://www.vv.se/filer/45851/infokit_nya_krav_pa_yrkeskompetens_lastbil_200805.pdf
För dig som har C-kort och över redan verkar det som att du får ett bevis utan några prov. kan vara alkoholen som spelar in nu men så uppfattade jag det.
Hoppas du får reda på det du vill veta.
Mvh Calle

Man får inte det bara sådär, men är man över 21 och har tagit kortet innan det datumet detta med ykb träder i kraft, så behöver du inte heller det förrän om några år.

Last edited:
Nej, du behöver inte alls det än. Jag håller på att ta det nu via skolan, även om jag inte heller behöver det. Är man under 21 får man inte köra en lastbil med totalvikt över 7,5 ton, om man inte har ykb.
I annat fall behöver du inte ykb förrän om x antal år (som jag inte minns i huvudet just nu).

Man får inte det bara sådär, men är man över 21 och har tagit kortet innan det datumet detta med ykb träder i kraft, så behöver du inte heller det förrän om några år.

Alla som redan har kort slipper ta beviset då de faktiskt jobbar med att köra och borde redan ha kompetensen alternativt byta jobb,när det sen är dags för uppföljningskursen som skall ske efter 5år så åker man på att bevisa att man faktiskt kan sitt jobb.

Själv tycker jag att 5år borde bevisa att man faktiskt är kompetent om man har jobbet kvar men det är väl jag det,skit samma,många år kvar och det är ju betalt om man inte bytt jobb.

Henrik

Är det bara jag som tycker det verkar ganska korkat att förutom körkortet behöva ha fler kort för att få köra? Det är ju knappast så att man som privatperson tuffar runt med lastbil bara för att jag har ett C på kortet. Det kunde ju gott ingå i körkortsutbildningen.

Fler kort i plånboken är korkat helt klart, men kompetensbvis för yrkesmässig trafik är inte att förkasta. Bara för att man har ett C på körkortet innebär ju inte det att man kan planera sina turer som man bör.

Det är däremot för lätt att ta yrkeskompetensen till tung trafik, vare sig det gäller buss eller lastbil.

De som redan har C på sitt körkort slipper INTE undan då det kommer krav liksom för bussen detta året.

De som inte klarar det provet har heller inte på vägarna att göra för då är man riktigt kass.
Proven är lätta.

Alla som redan har kort slipper ta beviset då de faktiskt jobbar med att köra och borde redan ha kompetensen alternativt byta jobb,när det sen är dags för uppföljningskursen som skall ske efter 5år så åker man på att bevisa att man faktiskt kan sitt jobb.

Själv tycker jag att 5år borde bevisa att man faktiskt är kompetent om man har jobbet kvar men det är väl jag det,skit samma,många år kvar och det är ju betalt om man inte bytt jobb.

Henrik

Håller med dig helt. Vi går en yrkesförarutbildning, och allt det som ingår i ykb har vi ju redan läst som andra teoretiska ämnen, som ingår i vår kurs. Det kunde lika gärna gällt som ykb tycker jag, men då måste vi ändå pinna iväg och fixa beviset, även om vi har papper med betyg i samma ämnen. Känns litegrann som om det är något vv kommit på för att tjäna in lite extra pengar. Att du vet det som finns i testet innebär faktiskt inte alls att du kan framföra en lastbil.

Provet kostar 220kr och klarar du inte av det med den kunskapen du har idag ska du inte visa dig i trafiken heller.
Du kör tankbil - du SKA klara provet med förbundna ögon.

Känns litegrann som om det är något vv kommit på för att tjäna in lite extra pengar. Att du vet det som finns i testet innebär faktiskt inte alls att du kan framföra en lastbil.

Du har helt fel. Man klarar inte det utan att veta en del om lastbilsyrket och de lagar som råder då. Klarar man provet har man ju bevisat att man besitter lite mer kunskap än att bara kunna framföra ett tungt fordon samt beskriva luftens väg eller nu vilken funk man fick på uppkörningen.

Provet är bra och borde vara svårare så man sållar bort patrasket. Sen blir inte VV rik på några 220kr. Den tiden man har på sig att skriva provet kostar det att ha gubben sittandes som kollar att du inte fuskar ;)

Last edited:
Provet kostar 220kr och klarar du inte av det med den kunskapen du har idag ska du inte visa dig i trafiken heller.
Du kör tankbil - du SKA klara provet med förbundna ögon.

Du har helt fel. Man klarar inte det utan att veta en del om lastbilsyrket och de lagar som råder då. Klarar man provet har man ju bevisat att man besitter lite mer kunskap än att bara kunna framföra ett tungt fordon samt beskriva luftens väg eller nu vilken funk man fick på uppkörningen.

Provet är bra och borde vara svårare så man sållar bort patrasket. Sen blir inte VV rik på några 220kr. Den tiden man har på sig att skriva provet kostar det att ha gubben sittandes som kollar att du inte fuskar ;)

Jag sa inte att det inte bevisade att du kunde något om yrket, jag sa att det inte bevisade att du kunde framföra (som för mig, i detta fallet, är en synonym för "köra") lastbil. Men visst, jag kunde formulerat mig lite annorlunda.

Tycker själv att det oftast är det praktiskt kunnande som är risigt bland dåliga yrkeschaufförer och inte teoretisk.

Dom vet hur dom ska göra men misslyckas iaf,hur löser en myndighet det?

Jo,den brillianta tanken kommer upp efter för många snapsar efter jobbmiddan på myndiheten att vi gör det till ett krav med en teoretisk kurs till,det måste ju bli bra!

Ja ja,tur att man ger lite folk jobb iaf,behövs när allt fler blir utan.

Henrik

Jo,den brillianta tanken kommer upp efter för många snapsar efter jobbmiddan på myndiheten att vi gör det till ett krav med en teoretisk kurs till,det måste ju bli bra!

Ja ja,tur att man ger lite folk jobb iaf,behövs när allt fler blir utan.

Henrik

Jag vet att du inte förstår det ännu, men den brillianta idéen om en teorikurs till gör att du som person som vill ta ykb därmed måste sätta dig lite mer in i hur allting fungerar och nånstans så snappar din hjärna upp att shit, man kanske inte ska supa sig sönderfull på en lördag när man ska ut på morgonen för att köra till Spanien.

De med sina brillianta idéer ligger ett par steg före dig hela tiden och sen låter de dig tro att du är sååå mycket smartare som har egna idéer om hur allting borde fungera istället. Samtidigt så höjs kompetensen hos trafikenterna och dödsfaller minskar faktiskt om man kollar på det historiskt.

Om ett par hundra år så kanske man når målet :banana

Jag vet att du inte förstår det ännu, men den brillianta idéen om en teorikurs till gör att du som person som vill ta ykb därmed måste sätta dig lite mer in i hur allting fungerar och nånstans så snappar din hjärna upp att shit, man kanske inte ska supa sig sönderfull på en lördag när man ska ut på morgonen för att köra till Spanien.

De med sina brillianta idéer ligger ett par steg före dig hela tiden och sen låter de dig tro att du är sååå mycket smartare som har egna idéer om hur allting borde fungera istället. Samtidigt så höjs kompetensen hos trafikenterna och dödsfaller minskar faktiskt om man kollar på det historiskt.

Om ett par hundra år så kanske man når målet :banana

Hmmm,är det din ide kanske? ;)

Det jag kanske lite otydligt menar är att en teoretiskt kunnig person klarar provet med glans men har likförbannat inget i yrket att göra medans en praktiskt lagd människa kanske misslyckas trots att han klarar jobbet exemplarsikt.

Bara för att jag kan läsa mig till en kunskap betyder det inte att jag kan göra vad jag läst mig till.

Förmodligen fixar jag som du säger provet med förbundna ögon men det förändrar ju inget i sak,blir ju varken sämre eller bättre förare för det.

Henrik

Hmmm,är det din ide kanske? ;)

Det jag kanske lite otydligt menar är att en teoretiskt kunnig person klarar provet med glans men har likförbannat inget i yrket att göra medans en praktiskt lagd människa kanske misslyckas trots att han klarar jobbet exemplarsikt.

Bara för att jag kan läsa mig till en kunskap betyder det inte att jag kan göra vad jag läst mig till.

Förmodligen fixar jag som du säger provet med förbundna ögon men det förändrar ju inget i sak,blir ju varken sämre eller bättre förare för det.

Henrik

Du missar poängen, det e helt okej :tummenupp

När man läser allt man ska kunna till provet så snappar man upp en del och därmed skapar man sig ett annat tänkande kring yrket nånstans.

Fast man kan ju skita helt o hållet i det man lärt sig sen.

Gör vad du vill, men det krävs ju ingen raketforskare för att bli lastbilschaffis ;)

Gör vad du vill, men det krävs ju ingen raketforskare för att bli lastbilschaffis ;)

Nä,precis.
Samma med vilket yrke som helst idag,handlar bara om tid i böckerna så är man hemma.

Fixar man inte att läsa kan man alltid bli politiker eller tjänsteman,räddningsplanka för hopplösa fall.

Henrik

Det är just det jag ville ha sagt att det blir obligatoriskt med kortet efter september? 2009 men du har 5år på dig att ta det.

Som sagt alkoholen spelade in lite, skumläste i snabbaste laget och självklart vart det fel. Sen är Jag själv under 21 och fick YKP genom yrkesskolan så jag hade tur.
Hur gammal är du eftersom du tar YKP?
Och för övrigt lycka till med provet och tänk inte för snabbt då blir det lätt fel där, försökte med sunt förnuft på vissa frågor men det sket sig. men klarade provet:) som sagt lycka till:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...