Svar sökes om yrkeskompetens

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Hejsan .. Tog Ckortet i vintras, och undrar om ja får köra en lastbil som är "min egen" eller en polares för att uträtta ärenden åt mig eller honom. Låt säga att vi har skräp som skall till tippen. Det är ingen arbetsgivare inblandat, och inget betalt osv. Tänker ställa upp bara för ja inte har nått annat för mig. Är detta tillåtet utan yrkeskompetens? Mvh Johan

Du menar nog utan yrkesförarbevis?

Jag vet inte säkert, men det borde väl vara helt OK?
Goggla och se.

Va? Du borde väl veta detta:rofl

Nu har ja inte boken här, men i den står det att om man är under 21 och ska köra godstransporter osv så måste man ha ykp. Man behöver det dock inte man man kör en lastbil under typ 7ton, kör mjölk, djur mm :P .. Men eftersom jag gör detta åt en polare som behöver hjälp med att flytta lite skrot och jag lånar hans lastbil utan att få betalt, behöver ja då ykp för att få köra?

Han äger alltså en lastbil, som du lånar, för att köra hans skrot? :va Har han en lastbil borde han väl ha kort också? Jag har iaf inbillat mig att lastbilar inte är sånt man köper för skojs skull, eller för att övningsköra med :rolleyes:

Ahhh svara snubben för helvete istället för att leka detektiv eller försöka visa hur mycket IQ era hjärnor sitter inne med för bövelen!!!!

Själv har jag ingen aning annars hade jag skrivit det utan att dumförklara dig.

Han äger alltså en lastbil, som du lånar, för att köra hans skrot? :va Har han en lastbil borde han väl ha kort också? Jag har iaf inbillat mig att lastbilar inte är sånt man köper för skojs skull, eller för att övningsköra med :rolleyes:

Eller indraget? :krama

Nej, men ska ja dra allt som det är, min polare ringer mig och undrar om ja kan köra några lass metallskrot till återvinningen. Jovisst svarar jag, "ska bara se om det är lagligt iom att ja är under 21. Men är det lagligt kan du säga åt han att jag kan göra det, bara han säger till nån dag innan så ja har lite tid att planera". Därav vill ja gärna veta. Om inget annat fyller jag 21 i början av Maj.

Är lastbilen över 7ton? Polarens alltså.

Vad ja fick höra så fick man lasta 8ton på den .. Lägg till några ton för tjänstevikt .. Så ja, det är en hyffsat stor lastbil :)

Last edited:
Eller indraget? :krama

Nej, men ska ja dra allt som det är, min polare ringer mig och undrar om ja kan köra några lass metallskrot till återvinningen. Jovisst svarar jag, "ska bara se om det är lagligt iom att ja är under 21. Men är det lagligt kan du säga åt han att jag kan göra det, bara han säger till nån dag innan så ja har lite tid att planera". Därav vill ja gärna veta. Om inget annat fyller jag 21 i början av Maj.

Vad ja fick höra så fick man lasta 8ton på den .. Lägg till några ton för tjänstevikt .. Så ja, det är en hyffsat stor lastbil :)

Efter du har fyllt 21år så är det i alla fall lugnt att köra utan YFB.

Har både B och C kort, har prövotid kvar till januari 2009 och är under 21. Nu är de så att jag jobbar på ett åkeri, kör lastbil dagligen men jag saknar Yrkeskompetensbeviset, om polisen nu skulle stoppa mig o fråga efter den och jag inte har beviset, kan jag då förlora körkortet

SVAR:

Kompetensbevis krävs vid godstransporter med tung lastbil, med eller utan släp, där totalvikten överstiger 7,5 ton och föraren är under 21. Detta regleras i Rådets förordning EEG 3820/85 artikel 5 som upphör att gälla den 10 september 2009."

Saxat från Flashback genom VV:)

Har både B och C kort, har prövotid kvar till januari 2009 och är under 21. Nu är de så att jag jobbar på ett åkeri, kör lastbil dagligen men jag saknar Yrkeskompetensbeviset, om polisen nu skulle stoppa mig o fråga efter den och jag inte har beviset, kan jag då förlora körkortet

SVAR:

Kompetensbevis krävs vid godstransporter med tung lastbil, med eller utan släp, där totalvikten överstiger 7,5 ton och föraren är under 21. Detta regleras i Rådets förordning EEG 3820/85 artikel 5 som upphör att gälla den 10 september 2009."

Så det bör väl ändå vara lugnt?

Last edited:
Så länge det handlar om privata transporter så behövs knappast nått yrkeskompetens.

Tror inte ens du behöver färdskrivarkort när det gäller privat, är dock inte riktigt säker på detta.

SVAR:

Så det bör väl ändå vara lugnt?

"Kompetensbevis krävs vid godstransporter med tung lastbil, med eller utan släp, där totalvikten överstiger 7,5 ton och föraren är under 21"

Det är väl endå inte lugnt?

Har sökt lite jobb, men fått svar ifrån vissa arbetsgivare att jag måste ha ykp då ja är under 21. men frågan är ju om jag får köra bilen om det är för "egen" vinning ..

Så länge det handlar om privata transporter så behövs knappast nått yrkeskompetens.

Tror inte ens du behöver färdskrivarkort när det gäller privat, är dock inte riktigt säker på detta.

Kan du garantera detta? Kan även tillägga att det handlar om en sträcka inom 3mil också.

Last edited:
wimhed;4021868 Kan du garantera detta? Kan även tillägga att det handlar om en sträcka inom 3mil också.[/QUOTE skrev:
Är ganska säker då det inte gäller yrkestrafik utan privata göromål.

"Kompetensbevis krävs vid godstransporter med tung lastbil, med eller utan släp, där totalvikten överstiger 7,5 ton och föraren är under 21"

Det är väl endå inte lugnt

Okok, så totalvikten på din polares lastbil är över 7,5ton, helt säkert?
Nä då får du inte köra den.

Du behöver varken yrkeskompetens eller färdskrivare, inte ens ett yrkeskompetensbevis(såg att det blev lite dumt först :)), eftersom ni kör privat.

Men ska du ha definitivt besked ska du givetvis ringa vv o fråga.

Okok, så totalvikten på din polares lastbil är över 7,5ton, helt säkert?
Nä då får du inte köra den.

Fel! Detta gäller endast vid yrkesmässig transport! totalvikten spelar inte in på privata göromål!

Ingen YKP behövs, ej heller färdskrivare.
Så länge du inte utför en yrkesmässig-transport, d.v.s Du utför en tjänst mot betalning.
Så du är safe i det exemplet du ger.
Dock så ska du ha YKP om du arbetar som lastbilschaufför, Oavsett ålder. nya lagar från 2008.

Jobbat ett år som Lb-chaufför nu efter att ha pluggat till det i 2år, så jag har ganska bra koll på regler.

Lycka till med körandet:)

Last edited:
Någon som kan berätta vad YKP innebär? ett teoriprov? lång utbildning? Kostnad?

YKP Betyder Yrkeskompetens.
För att få yrkeskompetensbeviset måste du göra sex (6) delprov med blandade frågor om:
1.kartläsning
2.körekonomi
3.Säkerhet
4.lagstiftning
5.transportadministration
6.fordonskännedom
Provet görs på vägverket och består av 76 frågor.
Tyvärr kan jag inte kostnaden i huvudet men det borde gå att hitta på vv.se
/Calle

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...