SV-Tråden!

Hej, precis köpt mig en billig sv 1000 N -04. Den har lite bucklig tank.. funkar o köra med men tänkte kolla om nån har en svart tank över. Tydligen ska gen2 sv650 tank passa också
 
Hur ser det ute i övriga SV garage nu när våren verkar komma på tidig visit?

Jag har fått lite lätt stress att få hojen klar..
Allt demonterat i förre veckan inför omlackering... :gnissla
View attachment 400303

View attachment 400304

P_20140305_185659.jpgP_20140305_185708.jpg

Höjt fotpinnarna, och fixat lite tankgrips. Det som är kvar är mina guldiga, stålomspunna slangar, byta gaffelolja, och sedan TPS och TRE
 
Tjena jag har en Suzuki Sv650s -01 och chocken har fastnat i stängt läge. Det började med att det gick och choka mindre och mindre och nu kan jag knappt rubba den. Har tagit loss anordningen på vänster styrhalva så att nippeln är fri och sprutat 5-56 ner i vajerhöljet men utan resultat. Vad blir mitt nästa steg ?
 
Provkörde min 650s -08 för första gången (köpte den sent i höstas).
Hade en -99 för ett par år sedan som jag verkligen gillade men av någon outgrundlig anledning så bytte jag bort den mot en Speed triple och senare en 640 Duke.
Tog som sagt en första tur med den nyss.
Det var kanske inget vidare ös i den, men jäklar så lättkörd och smidig den den kändes.
Kommer att bli en grym SV-säsong i år..
 
Provkörde min 650s -08 för första gången (köpte den sent i höstas).
Hade en -99 för ett par år sedan som jag verkligen gillade men av någon outgrundlig anledning så bytte jag bort den mot en Speed triple och senare en 640 Duke.
Tog som sagt en första tur med den nyss.
Det var kanske inget vidare ös i den, men jäklar så lättkörd och smidig den den kändes.
Kommer att bli en grym SV-säsong i år..

Lättkördheten är det som är det absolut skönaste, och att den väger lätt. Ska du modifiera något på den?
 
Var ute i helgen och säsongspremiärade SVn. Har kittat den lite i vinter med tank grips, stålomspunnet och renoverade ok fram, hårdare fjädrar och ny gaffelolja, dragit nya kablar till belysningen, kraschpuckar osv. osv. Tyvärr vägrade den starta, tills jag hällde i bensin :hihi
 
Var ute i helgen och säsongspremiärade SVn. Har kittat den lite i vinter med tank grips, stålomspunnet och renoverade ok fram, hårdare fjädrar och ny gaffelolja, dragit nya kablar till belysningen, kraschpuckar osv. osv. Tyvärr vägrade den starta, tills jag hällde i bensin :hihi

Vad kör du för gaffelolja, samt vilka fjädrar blev det? Och hur känns de?
 
Kör Sonic Springs 0.80 kg/mm (jag är inte så fet) och PJ1 15W-olja. Hade fått Öhlins för ett par hundringar till såg jag när jag redan beställt men en fjäder är en fjäder liksom. Lite svårt att säga om det blev nåt bättre, hann bara fisåka ca 10 mil men jag inbillar mig att den går lite mjukare på dålig väg.

Bakdämparen är fortfarande original så den dämpar väl typ inget vid det här laget. Jag har en dämpare från en ZX10R 2008 som gått ca 900 mil liggandes men vet inte om jag ska smäcka dit den. De stämmer nästan på millimetern i längd men ninjans fjäder är ca 30 % hårdare så det kanske blir för mycket när fronten bara är ca 13 % styvare. Dock får man ju fulla justermöjligheter.
 
Kändes som om någon har försökt justera fjädringen men totalmisslyckats.
Bakdämparen är säkert 70% hårdare än framgaffeln som visserligen är justerad så mycket det går men det är troligen orginalfjädrar i den.
så den beters sig mycket märkligt under nedlägg över ojämnheter.
så det ska justers så gått jag klarar av, sen blir det fjäderbyte till nästa sesång.
 
Är bakdelen identisk mellan 650 och 1000?

Jag frågar då det finns bara ramfäste för topbox till 650 och inte 1000 av ngn anledning, men kan bara vara att det inte är specat.

Nån som vet?
 
Någon som bytt rotorn till hastighetsmätaren som sitter i framhjulet?
Måste ju få bort den gamla för att göra plats för ny.
Är det bara att ta i?
IMG_1520.jpg
 

Bifogat

  • IMG_1520.jpg
    IMG_1520.jpg
    238.9 KB · Visningar: 56
Ja rotor ska bara vara att lyfta av. Så det är alltså bara att ta i, men smörj först. Det går dock att laga de där öronen. Tror jag har lagt upp bild på hur jag gjorde i tråden.
 
Tack kommer ihåg att du skrivit om det kollar ett varv till!
Höll din lagning?

M

Har kört med den i 3 säsonger och den håller fortfarande. Man får pilla lite när man ska byta däck men med en klick fett så håller de sig på plats tills man fått ihop det. Har inga problem alls och funkar som det ska. Kan vara värt att smörja upp ordentligt bara. Troligen därför det går sönder, den belastning som uppstår när de kärvar alternativt oförsiktighet vid montering.
 
Ifall jag inte har laddat upp bild tidigare. Blev plötsligt osäker.
Bilden talar för sig självt, filade till urgröpningar och fixerade i hjul med lite aluminiumbitar som jag hade liggande.
DSCN4977.jpg
 
Har byggt tre-mod på min 650N -03:a..
Nu lyser neutrallampan hela tiden dock lite svagare med växel i. Tre-modden fungerar perfekt dock..
Nån mer som har fått samma fenomen?
 
Har precis köpt mig en sv 650 -07 och upplever att hojen vill resa sig upp. Frammdäcket är dåligt men det är inte någon platå och bakdäcket är nytt och inte något glapp i några lager. Är det något som ni andra känt av eller kan det vara det slitna framdäcket som spökar?
 
Har precis köpt mig en sv 650 -07 och upplever att hojen vill resa sig upp. Frammdäcket är dåligt men det är inte någon platå och bakdäcket är nytt och inte något glapp i några lager. Är det något som ni andra känt av eller kan det vara det slitna framdäcket som spökar?

Nog gashanden som spökar :)
 
Nog gashanden som spökar :)

Om jag tolkat det rätt så menar han att den inte vill falla in i kurvor utan vill räta upp sig, fast det krävdes en extra läsning :rolleyes:

I vilket fall kan man dra upp gaffeln några millimeter i framgaffeln så styrvinkeln ökar. Om hojen svajar i framgaffeln kan det även vara bra att byta till lite mer olja i dem samt shimsa upp så rätt fjäderhäng (sag) infinner sig.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top