SV-Tråden!

Premiärtur 20 mil, lyrestad, skövde, hjo, töreboda och hem. Solen skiner, fåglarna kvittrar, vägarna är bra och åker i sällskap med det bästa jag har som inte kunde låta bli att provköra min brum. :D


Svarta fälgar :rockar, tvätta gixxerns :gnissla
.

Edit, bild fyra, efter lite justeringar så blev cutsen riktigt bra

:brinnerup orginaldämpare, vad föredrar ni, kolfiber, aluminium eller titan :va (har bestämt mig för leo vince high pipe nu)

Glad påsk på er
 

Bifogat

  • årets första tur.JPG
    årets första tur.JPG
    98.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
Strongliquid skrev:
2069569
Förresten, vilken dimension kör ni på framdäcket på gamla modellen?
Sitter ett 120/60 17 på nu, och är väl på väg att köpa ett pilot power i samma, men verkar som att 120/70 är vanligare.

Jag har testat både 60,65 och 70-profil på framdäcket. Pilot Power på samtliga. Jag upplever 70-däcket som trögt men stabilt, 60-däcket som snabbstyrt men lite mindre stabilt och spårsäkert och 65-däcket som en skaplig mix av båda. Vid nästa byte blir det ett 60 eller 65 däck, jag uppskattar snabbstyrdhet mer än stabilitet.
 
79Andreas skrev:
2087336
Alternativt så provar jag besiktiga med den befintliga hållaren och "mini" blinkers. Vad tror ni?

Hållaren är det inga problem med.
Det dom kikar på är väl att blinkers,reflex o skyltbelysning är
E-märkt.Blinkers ska sitta minst 18 cm isär om jag inte minns fel.
 
xrperra skrev:
2089388 Hållaren är det inga problem med.
Det dom kikar på är väl att blinkers,reflex o skyltbelysning är
E-märkt.Blinkers ska sitta minst 18 cm isär om jag inte minns fel.


Jag e faktiskt liiite osäker på om det är som du säger.. Jag menar hojen är ju typgodkänd/helfordonsgodkänd då får man inte ändra på en enda plastbit.
Jag tror det beror mycket på besiktningsmannen i ett sånt här fall faktiskt.
 
79Andreas skrev:
2089391 Jag e faktiskt liiite osäker på om det är som du säger.. Jag menar hojen är ju typgodkänd/helfordonsgodkänd då får man inte ändra på en enda plastbit.
Jag tror det beror mycket på besiktningsmannen i ett sånt här fall faktiskt.

Om hojen är orginal i övrigt och du monterar E-godkänd blinkers,reflex,
skyltbelysning bak så har jag svårt att se att den inte skulle gå igenom?

Ska vara en extremt grinig besiktningsgubbe i så fall :tomten
 
clayman skrev:
2089033 Jag har testat både 60,65 och 70-profil på framdäcket. Pilot Power på samtliga. Jag upplever 70-däcket som trögt men stabilt, 60-däcket som snabbstyrt men lite mindre stabilt och spårsäkert och 65-däcket som en skaplig mix av båda. Vid nästa byte blir det ett 60 eller 65 däck, jag uppskattar snabbstyrdhet mer än stabilitet.


Aha.
Beställde iaf ett 60 i förra veckan. Tror å andra sidan inte jag skulle märka så stor skillnad vilket jag tog, då jag inte ens kört 200 mil med cykeln.

Men jag var och startade den idag, första gången sedan slutet av September.
Med nyladdad batteri och lite micklande med choken så startade den efter nån minut. Gick rent och fint efter ytterligare lite till, och fick luftas en knapp kilometer kanske. :banana
 
Mitt Batteri

Någon som vet om SV´n är känslig för dåligt batteri? Har varit ute med hojen 3 gånger i vår och alla tre gånger har den vägrat att dra runt startmotorn, den bara står och klickar...
har alla tre gångerna fått plocka ut batteriet sätta det på laddning i 1 timme ungefär plocka i det igen osv... :gnissla

Till saken hör den att jag har mätt spänningen på batteriet alla gånger. Första gången var det ju självklart någon som hade vridit tändnigs-låset för långt så det var helt tomt, andra gången mätte jag då var spänningen 10,5 V men nu sista gången var spänningen 11,6 V! borde den inte orka dra igång då? kan det vara så att det är något fel på batteriet, det går ju inte kolla vatten nivåer liknande men det ska väl inte vara något problem på ett gel batteri? tacksam för svar...


ps: har haft igång den i vinter och då har det inte varit några problem, har varje gång jag haft den ut kört som minst 3 mil...
 
Freon_leon skrev:
2091585
Till saken hör den att jag har mätt spänningen på batteriet alla gånger. Första gången var det ju självklart någon som hade vridit tändnigs-låset för långt så det var helt tomt, andra gången mätte jag då var spänningen 10,5 V men nu sista gången var spänningen 11,6 V! borde den inte orka dra igång då? kan det vara så att det är något fel på batteriet.

Är det så att du mäter på batteriet obelastat och inte får utmer är runt 11 V så är batteriet förmodligen kasst.
Sätt på ljuset när du mäter på batteriet så får du rätt värde.

Men batteriet bör ju ha strax över 12 V belastat så det är bara till att försöka ladda batteriet igen, fast lite längre nästa gång.

/Dan
 
När man ska byta haklappen bak så måste man dela på lite grejer bak..men alla fastsättningar är plomberade av en slags pigg, hur får man upp denna?

bifogar bild så ni ser vad jag pratar om.
 

Bifogat

  • plupp.jpg
    plupp.jpg
    13.4 KB · Visningar: 302
79Andreas skrev:
2092496 När man ska byta haklappen bak så måste man dela på lite grejer bak..men alla fastsättningar är plomberade av en slags pigg, hur får man upp denna?

bifogar bild så ni ser vad jag pratar om.

om det är "nitarna" så är det bara att trycka med en liten mejsel på den lila runda saken i mitten...
 
79Andreas skrev:
2092496 När man ska byta haklappen bak så måste man dela på lite grejer bak..men alla fastsättningar är plomberade av en slags pigg, hur får man upp denna?

bifogar bild så ni ser vad jag pratar om.

Jag brukar använda en syl till detta ändamål. När du ska sätta tillbaka plastbiten igen så låt "piggen i mitten" vara utragen, när plastbiten sitter på sin plats trycker du in "piggen" med fingret, sen låser den sig själv.

MVH
Bobby
 
Ekberg skrev:
2091714 Är det så att du mäter på batteriet obelastat och inte får utmer är runt 11 V så är batteriet förmodligen kasst.
Sätt på ljuset när du mäter på batteriet så får du rätt värde.

Men batteriet bör ju ha strax över 12 V belastat så det är bara till att försöka ladda batteriet igen, fast lite längre nästa gång.

/Dan


har fått låna en "smart" laddare nu får se hur det går... misstänker att jag får köpa nytt iaf...
 
Freon_leon skrev:
2091585 Någon som vet om SV´n är känslig för dåligt batteri? Har varit ute med hojen 3 gånger i vår och alla tre gånger har den vägrat att dra runt startmotorn, den bara står och klickar...
har alla tre gångerna fått plocka ut batteriet sätta det på laddning i 1 timme ungefär plocka i det igen osv... :gnissla

Till saken hör den att jag har mätt spänningen på batteriet alla gånger. Första gången var det ju självklart någon som hade vridit tändnigs-låset för långt så det var helt tomt, andra gången mätte jag då var spänningen 10,5 V men nu sista gången var spänningen 11,6 V! borde den inte orka dra igång då? kan det vara så att det är något fel på batteriet, det går ju inte kolla vatten nivåer liknande men det ska väl inte vara något problem på ett gel batteri? tacksam för svar...


ps: har haft igång den i vinter och då har det inte varit några problem, har varje gång jag haft den ut kört som minst 3 mil...


Tjena!
Låter konstigt, även om du inte har full spänning så bör den dra runt. Om batteriet tappar spänningen vid belastning så är det kasst, men startmotorn går ändå, men lite motigt. Klickar den bara utan minsta tendens till att snurra är det troligen ett annat fel, glappkontakt i givaren till kopplingen kanske?
Eller så har du kört slut kolen. Min förra mc gjorde precis likadant, farsan sa till mig att då behövdes batteriet bytas. Dum som jag var kollade jag inte upp felet ordentligt utan bytade batteri, hjälpte inte mycket. Öppnade startmotorn och det var ingen snygg syn. Kolen var helt slut.

Edit: Såg att du hade en ny hoj, så kolen är det troligen inte. Och alla batterier tappar spänning under belastning, mer eller mindre. Men om man kör runt startmotorn med ett friskt batteri så hör man det. Så mäter du kommer du att få en lägre spänning men det kan vara helt ok.
 
Last edited:
Fjädring

Ni som skjutsar på era 650's, vad kör ni med för fjädringsinställning?
Det är ju läge 4 original på S modellen men jag märker att när jag skjutsar så trycks fjädringen ihop väldigt mycket bak. Vad rekommenderar ni? Min passagerare väger ca 55 kg.

Mvh Kristoffer.
 
Tomass skrev:
2093259 Tjena!
?
Eller så har du kört slut kolen. Min förra mc gjorde precis likadant, farsan sa till mig att då behövdes batteriet bytas. Dum som jag var kollade jag inte upp felet ordentligt utan bytade batteri, hjälpte inte mycket. Öppnade startmotorn och det var ingen snygg syn. Kolen var helt slut.

tror inte det är kolen efter som hojen bara gått 200 mil isof är det dålig kvalitet...

får se hur det blir efter en riktig laddning, har inte mät på batteriet när jag har kört start motorn efter som man skulle haft en tredje hand då...

Har hör att det kan bli som oxid på platorna i batteriet med resultatet att spänningen (V) är okej men att den inte orkar med ett stort stömutag (A) men det märker man väl bara när man kör startmotorn... Ska ner och muttra på nya avgassystemet i veckan får se om jag kan få med någa krokodill klämmor då.


BTW: Varför har Suzuki england mycket mer orginal tillbehör än vad KGK har? typ kåpor dekaler...


KRILLS: jag kör på läge 5
 
jag bytte bakdäck idag.. nu undrar jag en sak, på svingen finns några markeringar som visar sträck så man vet hur de ska sitta på varje sida... med orginal däcket på så skiljde det ca 1 till 1 1/2 sträck på de tvåsidorna... har ni det me så på era hojar eller är det.. typ 5 sträcket innifrån på båda sidorna??? min lokala mekgubbe tyckte att jag skulle ha markeringen på samma sträck på båda sidorna...
 
Bazooka skrev:
2095159 jag bytte bakdäck idag.. nu undrar jag en sak, på svingen finns några markeringar som visar sträck så man vet hur de ska sitta på varje sida... med orginal däcket på så skiljde det ca 1 till 1 1/2 sträck på de tvåsidorna... har ni det me så på era hojar eller är det.. typ 5 sträcket innifrån på båda sidorna??? min lokala mekgubbe tyckte att jag skulle ha markeringen på samma sträck på båda sidorna...

tjena!
Sträcket ska vara samma på båda sidor, annars spårar inte hojen. Den drar åt sidorna när du kör rakt fram. Kedjan kan väl slita snett antar jag, i extremfallet.

1- 1.5 streck låter mycket.

Samma markering och kedjespelet på 20 mm.


Förresten, köpte min hoj i höstas och fick till ett nästan nytt GPR system, dvs garanti kvar. Men, det som stör mig är att hela systemet är lite typ rostfärgat och det duger fan inte. Ni som har GPR, är era också rostfärgade?
Tänkte eventuellt använda garantin. Är det någon som putsat upp systemet? Och vad använde ni då?

:confused:

/Tomass
 
Tomass skrev:
2095375 tjena!
Sträcket ska vara samma på båda sidor, annars spårar inte hojen. Den drar åt sidorna när du kör rakt fram. Kedjan kan väl slita snett antar jag, i extremfallet.

1- 1.5 streck låter mycket.

Samma markering och kedjespelet på 20 mm.


Förresten, köpte min hoj i höstas och fick till ett nästan nytt GPR system, dvs garanti kvar. Men, det som stör mig är att hela systemet är lite typ rostfärgat och det duger fan inte. Ni som har GPR, är era också rostfärgade?
Tänkte eventuellt använda garantin. Är det någon som putsat upp systemet? Och vad använde ni då?

:confused:

/Tomass
nja, men mitt har nog gulnat lite.. men det är nog inte mycket.. ska kolla noga imån...
 
Back
Top