SV-Tråden!

ola_sandin skrev:
2067195 Nix, det går bra med vanligt kedjelås också. Det satt kedjelås på mitt förra drivpaket, men eftersom det följde med båda delarna till den nya kedjan så var det bara att nita. Det ska tydligen hålla mycket bättre med nitning. Man har ju sett bilder på vad som kan hända om kedjan går av mitt under färd :död


jo och jag har lärt mig av mina misstag då man har försökt laga 6 hjulingen på jobbet, först tanke fel när man skulle få det åt rätt håll och sen när man inte fick på det som man skulle... iof så satt det larvband på bakhjulen så det kanske var därför som dom brast....
 
ola_sandin skrev:
Man har ju sett bilder på vad som kan hända om kedjan går av mitt under färd :död


Det har inte jag sett bilder på, kan kedjan slå sönder någon motorkåpa eller?
 
Krills skrev:
2069457 Det har inte jag sett bilder på, kan kedjan slå sönder någon motorkåpa eller?

Om du har tur.
Kan ju annars bli så att kedjan går av i nån kurva, åker in i hjulet och tvärlåser det. Eller att kedjan slår upp mot benet, eller andra delar som sitter lämpligt till.



Förresten, vilken dimension kör ni på framdäcket på gamla modellen?
Sitter ett 120/60 17 på nu, och är väl på väg att köpa ett pilot power i samma, men verkar som att 120/70 är vanligare.
 
Krills skrev:
2069457 Det har inte jag sett bilder på, kan kedjan slå sönder någon motorkåpa eller?

Det kan slå sönder både hojen(och dig)om du har otur.
Har kört med både vanligt kedjelås och nitlås på div olika
hojar utan problem men det känns ju tryggare med nitad kedja,helt klart :tummenupp
En sak mindre att oroa sig för!
 
Danke!

Ekberg skrev:
2057814 Grattis !

Köper du ett helsystem så kan du alltid byta tillbaks till original, men det krävs mer jobb. Helsystem kan kanske vara svårt att få tag i för en rimlig slant.

Halvsystem finns också, då monterar du på det efter där avgasrören från dom bägge cylindrarna går ihop.

"Slipon/Bolton" i dess riktiga mening finns igentligen inte till SVn eftersom ljuddämparen sitter fast med avgasröret. då får man köpa en ljudämpare med ett rör till och kapa sönder originalet och sätta en muff imellan dom.
Detta blir inte billigast i längden enligt mig io.m. att du har kapat sönder original och blir tvungen att använda en muff som kanske inte är alltför snygg om du skall byta tillbaks.

Om du söker i tråden får du en massa tips på olika system.
Själv har jag ett Acrapovic´helsystem men det kan vara svårt att hitta för rimliga pengar.

Ett tips är att kolla Ebay.

/Dan

Japp därför jag vill ha ett helsystem så jag slipper leka doktor med orginalsystemet! Men det är lite dyrt det du snackade om :)! Killen som hade hojen innan hade sett ett för runt 5000:- det låter mer lagom i pris! Men han kommer inte ihåg vart han hade sett det eller vad det var för märke!
 
Strongliquid skrev:
Förresten, vilken dimension kör ni på framdäcket på gamla modellen?
Sitter ett 120/60 17 på nu, och är väl på väg att köpa ett pilot power i samma, men verkar som att 120/70 är vanligare.

120/60/17 är ju originalstorlek men 120/70/17 är en vanligare
dimension och lättare att få tag i.
Gör ingen större skillnad men tycker du att hojen blir lite segare
att lägga ner med 70 profil kan du ju släppa upp gaffelbenen lite
i styrkronan.
 
xrperra skrev:
2069614 120/60/17 är ju originalstorlek men 120/70/17 är en vanligare
dimension och lättare att få tag i.
Gör ingen större skillnad men tycker du att hojen blir lite segare
att lägga ner med 70 profil kan du ju släppa upp gaffelbenen lite
i styrkronan.

Jag kör också med 70 profil.
Men har fått uppfattningen att den skulle bli lättare att lägga ner pga att däcket skulle ha en lite smalare "anläggnings" yta.

/Dan
 
Ekberg skrev:
2069648 Jag kör också med 70 profil.
Men har fått uppfattningen att den skulle bli lättare att lägga ner pga att däcket skulle ha en lite smalare "anläggnings" yta.

/Dan

Det beror mycket på vilket däck du kör med.
Ett"racigare"däck har ju normalt en spetsigare profil än ett touringdäck.
Men om man utgår ifrån att man har ett"60" däck och ett"70" däck
med samma profil så är ju "70" däcket högre vilket innebär att hojen
blir lite trögare iom att gaffelvinkeln blir mindre brant.

Sen är det som sagt så att olika däck ger olika egenskaper så
det kan ju kännas som att 70 däcket är mer snabbstyrt iom att det
har en helt annan profil.Man får pröva sig fram helt enkelt.
 
En oljefråga igen, kan man mixa två dunkar med olja, samma olja, märke och är delsyntet men den ena är 20W50 och den andra 10W40 om jag minns rätt.... Olika är det iallafall men det kanske inte har betydelse? Om man inte ska blanda vilken rekommenderar ni? 20W40? Kör Maj-Sep i Södra Norrland.

Jag har också hört att en del tycker at Motul får kopplingen att kännas "slirig", jag har haft Motul förra säsongen och har faktiskt kännt det lite så..är det bara inbillning eller kan det ligga någon sanning i det?

By the way, fick bra pris på ventiljustering och med tanke på att det såg pillrigt ut att göra det själv så lejer jag bort det. Jag har tålamod som en myra när det gäller piller :-)

Nytt drivpaket och montering av detta samt ventiljustering för totalt 3000:- är ett sjysst pris. Drivpaketet är inte bra..måste byta.
 
Last edited:
flierman skrev:
2077225

Nytt drivpaket och montering av detta samt ventiljustering för totalt 3000:- är ett sjysst pris. Drivpaketet är inte bra..måste byta.

Om det är bra grejer så är det ett grymt bra pris !

Jag tror inte att det skall vara några problem att blanda oljan.

/Dan
 
Det gick bra att blanda oljor med olika viskositet så länge de var samma typ och märke så jag kör på det. Inhandlade ett smidigt verktyg för filtret för ynka 39:- på Claes Ohlson :-)

Hojen startade gott efter 6 månader i garaget och den spann som en twin-katt igen, ska bli trevligt att köra premiär om all eländes snö bara försvann..
 
Slipon

Tjena! Fundrar på ett slipon, men måste man ändra insprutsinställningar eller luftmängd när man monterat ett slipon??

Ska även sätta på en miniskylt.. men det ska inte vara lika komplicerat.

Tackar för alla fina svar jag kommer att få!! :yoparty

// T
 
ollesonen skrev:
2080162 Tjena! Fundrar på ett slipon, men måste man ändra insprutsinställningar eller luftmängd när man monterat ett slipon??

Ska även sätta på en miniskylt.. men det ska inte vara lika komplicerat.

Tackar för alla fina svar jag kommer att få!! :yoparty

// T
nej du behöver inte ändra.. men det är ju inte fel.. de flesta hoppar över det... och det går bra..

plåten ska inte vara några problem, och vill du ha bättre svar på någon av ovanstående frågor så kan du fråga igen eller söka i denna tråden, för det finns svar på båda sakerna..!
 
tailguard

tjena

är det någon som har nån bild på var man sågar av orginal plasten när man ska montera tailguarden
samt hur man får fast den

mvh mattias :huvet
 
EKAN79 skrev:
2081577 tjena

är det någon som har nån bild på var man sågar av orginal plasten när man ska montera tailguarden
samt hur man får fast den

mvh mattias :huvet

Gå in på http://www.sv650.tk/

kolla på Mods och sen "rear tail section removal & replacement guide"

Där är det ganska bra beskrivet hur man gör plus att det finns en mall till att göra en egen underdel.

Men jag rekommenderar att ta loss skärmen när du gör det.

/Dan
 
Ngn som vet om det finns pluggar att köpa till hålen som blir efter att man tagit bort passagerarhandtaget? Vart? Pris? Om inte hur har ni gjort som tagit bort den?

Ps. Den här tråden är död, händer ju inget? Ds. :död
 
Jag har importerat min hoj från tyskland och ska regbesiktiga den snart.

Det enda som inte är orginal på hojjen är skylthållaren med blinkers och slipon.
Slipon har jag så det ska jag sätta dit orginal, saknar dock skylthållaren och orginalblinkers bak.
Någon som kan låna ut orginalskylthållare bak för en slant?

Vad är det för mått på orginalhålleren? avstånd mellan blinkers, reflex och lutning?

Alternativt så provar jag besiktiga med den befintliga hållaren och "mini" blinkers. Vad tror ni?
 

Bifogat

  • test1.jpg
    test1.jpg
    51.9 KB · Visningar: 84
  • test3.jpg
    test3.jpg
    59.4 KB · Visningar: 79
79Andreas skrev:
2087336 Jag har importerat min hoj från tyskland och ska regbesiktiga den snart.

Det enda som inte är orginal på hojjen är skylthållaren med blinkers och slipon.
Slipon har jag så det ska jag sätta dit orginal, saknar dock skylthållaren och orginalblinkers bak.
Någon som kan låna ut orginalskylthållare bak för en slant?

Vad är det för mått på orginalhålleren? avstånd mellan blinkers, reflex och lutning?

Alternativt så provar jag besiktiga med den befintliga hållaren och "mini" blinkers. Vad tror ni?


det ska väl inte vara någon fara att besiktiga den där, bara det är E-märkta blinkers som sitter minst 25 cm ifrån varandra och att det finns skyltbelysning...
 
79Andreas skrev:
2087336 Jag har importerat min hoj från tyskland och ska regbesiktiga den snart.

Det enda som inte är orginal på hojjen är skylthållaren med blinkers och slipon.
Slipon har jag så det ska jag sätta dit orginal, saknar dock skylthållaren och orginalblinkers bak.
Någon som kan låna ut orginalskylthållare bak för en slant?

Vad är det för mått på orginalhålleren? avstånd mellan blinkers, reflex och lutning?

Alternativt så provar jag besiktiga med den befintliga hållaren och "mini" blinkers. Vad tror ni?

Det är nog inga problem med den som är på bilderna.
 
79Andreas skrev:
2087336 Jag har importerat min hoj från tyskland och ska regbesiktiga den snart.

Det enda som inte är orginal på hojjen är skylthållaren med blinkers och slipon.
Slipon har jag så det ska jag sätta dit orginal, saknar dock skylthållaren och orginalblinkers bak.
Någon som kan låna ut orginalskylthållare bak för en slant?

Vad är det för mått på orginalhålleren? avstånd mellan blinkers, reflex och lutning?

Alternativt så provar jag besiktiga med den befintliga hållaren och "mini" blinkers. Vad tror ni?

Du måste nog ta bort tejpen för ljuddämparna :hihi
 
Back
Top