SV 1000-tråden

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Hej, har du hunnit montera detta. Hur blev det? Tycker min är så sjukt vinglig när man börjar pressa lite. Känner normalt att jag kan leva med det men ibland blir det för vingligt. Ingen som har idé om man kan ställa om bakdämparen för att minska "vinglet".

För det känns iaf som att allt handlar om bakdämparen. Kan man prova mer kompression? Mindre retur?

Jo - de är monterade. Jag har inte pressat hojen ännu, så ett uttalande är väl tidigt. Däremot var montaget enkelt - allt stämde. Har inte bytt medföljande gaffelfjädrar. Får vänta tills det är dags att packa om gaffeln.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jo efter att ha gjort alla dessa så gick det bättre mot slutet men då hade batteriet tagit slut i gopron. Tycker svn är svårare än speed triplen jag hade innan
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Nu kanske detta är en dum idé med tanke på min senaste film men jag funderar på att slita bort styrdämparen för att testa utan. Många verkar uppleva mycket bättre styrning efter detta. Nån som provat? Tycker inte det känns som SV:n har så extrem styrgeometri så det känns lite udda att det sitter en orginal öht.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu kanske detta är en dum idé med tanke på min senaste film men jag funderar på att slita bort styrdämparen för att testa utan. Många verkar uppleva mycket bättre styrning efter detta. Nån som provat? Tycker inte det känns som SV:n har så extrem styrgeometri så det känns lite udda att det sitter en orginal öht.

Jag håller med och tycker nog inte att styrdämparen behövs.

En kompis och jag fick tillfälle att köpa billiga Ohlins styrdämpare. Det gjorde vi. Han kollade vilket hack på Ohlinaren som motsvarade original. På samma hack hamnade vi båda sen. D v s Öhlinaren gjorde varken från eller till och vi hade nog klarat oss lika bra utan. Utan både original och Öhlinare.

Du frågade om gaffel tidigare. Det som många gjort är att byta gaffelolja till viskositet 10W. Sen ställa kompression och retur efter Sportriders inställningar. Inte byta gaffelfjädrar om de inte har fel koefficient. Original ska tåla en 100 kg gubbe som jag så risken att de är för mjuka är låg om du väger mindre med utrustning.

Jag bytte gaffelolja till 10W och justerade enligt sportrider och är helt nöjd med min gaffel nu. Justeringarna för komp och retur "tar" på ett helt annat sätt med olja av högre viskositet.

M v h
BJN

EDIT: Jag håller också med om att behövs inte styrdämparen så kan det vara bättre utan. Det gäller enligt mig många prylar som sätts på som en schablon. Fast där finns det olika åsikter. Det är jag medveten om.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag väger endast 67kg så det blir inte så mkt vikt på hojen men upplever den vinglig när jag släpper av gasen eller presser hårt i vissa situationer. Det känns som bakänden reser sig för fort. Tänkte prova att "skruva åt" rebounden så den inte reser sig lika fort. Men detta är endast en känsla jag har.
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
http://www.gostar-racing.com/information/motorcycle_suspension_set-up.htm
http://www.motorcyclistonline.com/motorcycle-suspension-tech-tips-how-to-set-rider-sag-mc-garage

Jag väger endast 67kg så det blir inte så mkt vikt på hojen men upplever den vinglig när jag släpper av gasen eller presser hårt i vissa situationer. Det känns som bakänden reser sig för fort. Tänkte prova att "skruva åt" rebounden så den inte reser sig lika fort. Men detta är endast en känsla jag har.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
SOFT: However if it is a long corner then your rear rebound will come into play mid-corner. If your rear wheel kicks up too quickly, it will unsettle the chassis of the bike making it “wallow” and “lurch” mid corner. A lot of people wrongly try to cure mid comer “wallowing” by increasing rear preload. This may "stiffen" the rear end but you may loose a bit of suspension travel. The cure is to increase (harden) rear rebound.

Precis så jag upplever det.
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Om någon är sugen på min hoj så kommer jag lägga ut den till försäljnig I veckan.

Hojen01.jpg
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Om någon är sugen på min hoj så kommer jag lägga ut den till försäljnig I veckan.

Snygg, hade jag inte tre hojar redan så...

BTW, är det någon här som äger en röd naken SV1000 med clipons och yoshi 2-1 rör som står i bagis?
riktigt snygg är den :tummenupp
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Skaffade gaffelolja igår hos handlarn och nu blir jag konfys. Suzuki original räknar på 2,5w i gaffeloljnan och gaffeln är designad för det. Jag vill ha hårdare så köpte 5w. Ni som kört på 10w. Vilka oljemärken har ni använt?
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Skaffade gaffelolja igår hos handlarn och nu blir jag konfys. Suzuki original räknar på 2,5w i gaffeloljnan och gaffeln är designad för det. Jag vill ha hårdare så köpte 5w. Ni som kört på 10w. Vilka oljemärken har ni använt?

Läst på som fanken med gaffeln. L01 är klassningen på originaloljan. Den ska motsvara 2,5wt. Då gaffeln är designad för lightolja så rekommenderas det max gå upp till 5wt. Mer än så, så blir oljan för tjock och kan ge lite obehagliga överraskningar. Jag testar nu med 5wt. Blir lite bankörning nästa vecka så får se hur den uppför sig :)

Edit: Skickar upp en bild oxå. Gaffelolja verkar vara en vetenskap och wt värdet är inte bara det som bestämmer egenskaperna. :)

ImageUploadedByTapatalk1435821250.226433.jpg
 
Last edited:

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
DKW 250rt-52 Kawasaki zx9r-00 Bansmiskaren Suzuki gsx 1400-03
Jag väger endast 67kg så det blir inte så mkt vikt på hojen men upplever den vinglig när jag släpper av gasen eller presser hårt i vissa situationer. Det känns som bakänden reser sig för fort. Tänkte prova att "skruva åt" rebounden så den inte reser sig lika fort. Men detta är endast en känsla jag har.

Jag föreslår att du åker till en knixkurs där får du nog svar på varför hojen känns konstig.:tummenupp
 

SV1k

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2015
Ort
Enköping
Hoj
2007, Suzuki SV1000S
Hej,
Är en ny ägare till en underbar SV1000, men har tyvärr fått lite problem med den.

Den hackar och går lite illa och det lutar tyvärr åt att det är ECU:n. Har haft den hos Motospeed och de kan se att signalen till spridarna inte är som den ska. Men är inte helt säker än, och vill helst bli det innan jag köper en, de är ju inte skitbilliga :(
För att konstatera om det är den skulle jag behöva testa med en ECU som är som den ska. Så jag undrar om det finns någon vänlig själ i närheten, typ Mälardalen, som skulle kunna ställa upp. Att jag skulle kunna komma förbi och låna en från en fungerande hoj för en provkörning. Behöver bara testa i typ fem minuter så vet jag om det är ECU:n som är problemet, och själva bytet är ju inte knepigt, tar ju bara några minuter.
Jag har en 07:a så min eventuella hjälpsamma samarit måste ha en 05:a eller nyare då ECU:erna före dessa hade en anslutningskontakt, men jag har två kontakter.
 

m sundeborn

Medlem
Gick med
16 Sep 2011
Ort
Tranås
Hoj
-03 Suzuki SV1000s
Hej, Bra info att ha och kanske kolla upp på era hojar.
Drabbades av "green connector issue" förra veckan. (står mycket om det på engelska SV sidan)

Farsan lånade hojen och var ute och körde när instrumentpanelen och motor dör 2-3 gånger sen var hojen helt strömlös. (inget hände när man vred om nyckeln. g.v.s. instrumentpanelen helt död m.m.)
En av kablarna i den gröna kontakten blir för varm och brinner av.

Har ni hört om detta tidigare? Verkar vara vanligare på 03-04:eek:rna

https://www.google.se/search?q=gree...ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI_MjFkuTaxgIVYr1yCh1ccgBW
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Hej, Bra info att ha och kanske kolla upp på era hojar.
Drabbades av "green connector issue" förra veckan. (står mycket om det på engelska SV sidan)

Farsan lånade hojen och var ute och körde när instrumentpanelen och motor dör 2-3 gånger sen var hojen helt strömlös. (inget hände när man vred om nyckeln. g.v.s. instrumentpanelen helt död m.m.)
En av kablarna i den gröna kontakten blir för varm och brinner av.

Har ni hört om detta tidigare? Verkar vara vanligare på 03-04:eek:rna

https://www.google.se/search?q=gree...ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI_MjFkuTaxgIVYr1yCh1ccgBW

Jupp. Jag har råkat ut för det. Sjukt irriterande tills man hittade felet. :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top