Svårt att få tag på ett monster?

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Är det svårt att få tag på en Ducati Monster 900 till rimligt pris?

Har kammat igenom blocket och andra sidor men de få som finns är antingen för dyra för mig eller i södra sverige.. bor en bit norrut.

Hur är det med begagnade 900:or? Lite marknad?
Finns det andra versioner av monster som är värda att söka efter?

600 och 750 har jag hört lite si och så om, hur är det med 620? 1000?

Jag hade en 900 moster förut som jag köpte helt ny, hade samma problem som du, det finns knappt några begagnade. När jag sålde den sedan så blev jag nedringd och sålde den på en dag efter att annonsen las ut på Blocket. Första personen som ringde gjorde det efter en timme!
Det verkar vara en stor efterfrågan på dom....

Skumt egentligen, modellen börjar ju bli rätt omodern och ser faktiskt gammalmodig ut, å andra sidan vet man ju vad man får.

De är iofs billiga att äga antar jag?

andrahandsvärdet står sig ganska bra...
utseendedebatten, v-twindebatten och Ducati/japsdebatten lär aldrig upphöra kring dessa frågor...
+ att många maskiner ägs av folk som vårdar dem ganska väl... vilket knappast minskar på värdet.

Trots vad ovanstående ovetande människor påstår, så är det ett fett sug efter Monster, jag fick vad jag begärde när jag sålde min för ngn månad sen, jag blev fullkomligen nerringd, massor mail och folk jagade mig på stan när jag var ute och körde. Det satt lappar på den när jag lämnade den på stan.

Monster & V-Max = Oldies but goodies :tungan

jawohl skrev:

Har kammat igenom blocket och andra sidor men de få som finns är antingen för dyra för mig eller i södra sverige.. bor en bit norrut.

Alltså angånde marknaden på Monster 900 är det väl en tolknings sak om det är en liten eller stor marknad. Andrahands priset, som är högt om du jämför med många andra hojjar, beror säkert mest på att efterfrågan är stor men antalet hojar är litet. Får du tag på en fin M900, välservad, för runt 60 papp är det nog i dagsläget ett bra pris. Visst det är ett högt pris, men du får tillbaka pengarna om du fortsätter sköta den. Dessutom så är 90talarnas M900 bra att åga ur försäkringssynpunkt. Chassit är i stortsett det samma på alla modellerna, alltså gjorda för kurviga bergsvägar i Italien - vet inte om det är bra lr dåligt dock.

600 tycker jag du kan "glömma" direkt. Nu glömde jag kolla vad du kör för hoj i dagens läge. Men ärligt, 600an är inge kul i längden (rent prestanda mässigt dårå). Men visst finns det gott om "tidiga" 600 på marknaden. 750an är också hyfsat ovanlig och är inte lika "tråkig" motormässigt som 600an. 620 från -00 däremot har ju fått insprutning (och 4 ventiler om jag inte minns fel) och har betydligt bättre drag än de tidiga 600. De "nyare" 1000Sie ex har grymt bra drag, inspruting och fyra ventiler. Och som sagt chassit är i stortsett det samma.

Jag kan bara tala från egen erfarenhet. Men jag har ägt 3 gixxers, några offroadare och kan ärligt säga att min M900 är den roligaste och bästa hojjen jag ägt av alla de hojjar jag gått igenom. Det är inte på något sätt den snabbaste hojen rent toppfart mässigt, men det duger. Men som sagt, det är när det svänger det är kul att åka hoj. Men om jag skulle önska mig något så skulle det vara: Performance cylindrar = bättre drag :) men högst upp på listan står en 2005:a 999 biposto...

Jag har en kompis som har en 600, han verkar inte få iväg den.....

Är det INGEN som vill ha en 600, kommer inte ihåg vad han begär för den. Vad ska dom ligga på?

jawohl skrev:

Kanske vore värt en tur ner till nästa VM-världland och spana lite?

http://www.mobile.de/SIDam.wcuCIyKjcE6m7Q.TUyw-t-vaNexlCsAsCsK%F3P~BmSB11LsearchPublicJ1120133785A1LsearchPublicD1300IMotorbikeS-t-vpLtt~BmPA1B20A0/cgi-bin/searchPublic.pl?_form=search&sr_make=-2&sr_model=monster+900&sr_priceFrom=-2&sr_priceTo=-2&sr_category=1300&sr_cubicCapacity=-2&sr_powerFrom=-2&sr_powerTo=-2&sr_registrationDateFrom=-2&sr_registrationDateTo=-2&sr_mileageFrom=-2&sr_mileageTo=-2&sr_engineType=-2&sr_drive=-2&sr_color=-2&sr_country=-2&sr_zip=&sr_zipRadiusTo=-2&sr_damaged=0&sr_daysOldTo=-2&sr_sortOrder=0&doSearch.x=0&doSearch.y=0

Ricken skrev:
Jag har en kompis som har en 600, han verkar inte få iväg den.....

Är det INGEN som vill ha en 600, kommer inte ihåg vad han begär för den. Vad ska dom ligga på?
mellan 40000-50000

Tänkte lägga ut min på strax under 50 när den ska bort. -3000 för bucklan på tanken.

Dom ÄR roliga att köra. Det är sånt jävla tjat om hästkrafter hela jävla tiden. Min duger för mig och det är huvudsaken. Ska dreva ner ett kugg idag så då blir jag nog ännu mer nöjd. En hoj måste ju inte ha 100hk för att den ska vararolig att köra. Det är helt andra saker som bestämmer det.

Kan ju tillägga att om du tycker alla är dyra så visst, men du säljer ju den för ungefär samma pris sen så vad spelar det för roll?

monstren är en av mina favorithojar. en vacker dag kan det mycket väl bli en sån. de är snygga, stilrena, låter snyggt osv. dock har jag förstått att servicen är dyr som fan, men det är sånt man får ta. så lyssna inte på dem som säger monster är omodern, monsters design är klassisk och tidlös, tycker jag(liksom, det är inte en kantig sporthoj med neonlila mönster i äkta tidigt nittiotalsstuk, inget ont om såna, men de är fan inte trendiga).
lycka till och jag avundas dig!

Clara skrev:
monstren är en av mina favorithojar. en vacker dag kan det mycket väl bli en sån. de är snygga, stilrena, låter snyggt osv. dock har jag förstått att servicen är dyr som fan, men det är sånt man får ta. så lyssna inte på dem som säger monster är omodern, monsters design är klassisk och tidlös, tycker jag(liksom, det är inte en kantig sporthoj med neonlila mönster i äkta tidigt nittiotalsstuk, inget ont om såna, men de är fan inte trendiga).
lycka till och jag avundas dig!

Lyssna inte på dem som säger att servicen är dyr :tungan

yonsson skrev:
mellan 40000-50000

Tänkte lägga ut min på strax under 50 när den ska bort. -3000 för bucklan på tanken.

Dom ÄR roliga att köra. Det är sånt jävla tjat om hästkrafter hela jävla tiden. Min duger för mig och det är huvudsaken. Ska dreva ner ett kugg idag så då blir jag nog ännu mer nöjd. En hoj måste ju inte ha 100hk för att den ska vararolig att köra. Det är helt andra saker som bestämmer det.

...rek att du drevar upp där bak i stället, bättre symantri, lr hur fan det nu stavas :tungan

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2