Svårt att bestämma mig för hoj

Just nu kollar jag på 2 vitt skilda hojar!!!

En Honda hornet 900cc årsmod -02
En Honda VTR Firestorm 1000cc årsmod -00

Köpte min Hornet 900 för nån vecka sen. -03a. Den är klockren men som alla nakenhojar så är det en kamp med långa armar att åka fort med polarna som åker sina R-hojar. Har ägt R-cykel själv förr och det är en ruggig skillnad när det ska åkas fort. Nu hade jag i och för sig bara en gammal FZR1000 men jisses va den höll undan vinden med den kåpan. :yoparty Inga prob att ligga 200km/h flera mil i sträck och bara rulla på. Givetvis på sträckor med lite trafik, safety first!:tummenupp

Övrigt att säga om Hornet, tja, relativt billiga delar tycker jag, bra försäkringspremie. Går som touring hos folksam i alla fall. Sen finns det ju annat som är bra med nakna hojar, tex när de ska skruvas. Inga kåpor som måste bort. Nu har jag ju bara gjort service på den så jag har inte behövt göra nåt allvarligt i den.
Köregenskaperna är klockrena så länge du inte ska åka jättesuperfort. Jag upplever inte några vobbeltendenser eller sånt men fartvinden är lite trist. Grym i kurvorna. Verkar inte dra så mycke soppa heller, har inte hunnit mäta nåt ännu men ska göra det när jag hinner köra lite mer.

VTR har jag kört också, tyvärr upplevdes den lite trist och effekten är ju ingen höjdare för en 1000cc. Känns lite volvo 240 över den på nåt sätt. Då skulle jag hellre försöka hitta en Suzuki TL-1000 av senare modellen där "barnsjukdomarna" var fixade. Det är lite mer liv i den snurran. Går att få ut rätt bra åka med en sån, skulle du dessutom hitta en billig TL-R 1000 så är det det absolut bästa alternativet till VTRen. Men smaken är ju såååå olika och jag vet att de finns nån tråd här där man bryter VTR mot TL1000 och jag vet inte alls om dom har kommit fram till vilken som är bäst ännu. Men min personliga favvo är TL1000.
 
Åk runt och kolla lite och tänk inte så mycket, impulsköp är alltid roliga. Var så jag hamnade med en liten jävla Monster 696 i stället för en Tuono eller KTM 690 SMR.
Blir fortfarande kallsvettig av ångest ibland, men det går över när jag är ute och kör.

Så mitt råd är alltså:

Köp något bara, sommarn är snart slut och om du ångrar dig kan du alltid byta.:tummenupp
 
Jag har en husaberg 650 Supermotard som du kan få köpa om du vill om du inte vill ha sport hoj för sport hoj går ju bara fort det är kul i en vecka Motard kan man alltid leka med :D
 
Det skulle fortfarande underlätta om du skrev vad du vill få ut av hojen?
Stunta? köra fort? Pendla? Styla utanför fritidsgården?

Det jag vill få ut av min hoj är att åka till jobbet med den!
Ca: 1 mil....
Allmän åkning i stan och på kurviga vägar!
Och lite småbus ibland :D

Ej bana eller något liknande
 
Det jag vill få ut av min hoj är att åka till jobbet med den!
Ca: 1 mil....
Allmän åkning i stan och på kurviga vägar!
Och lite småbus ibland :D

Ej bana eller något liknande

då ska ja ge dig ett gott råd....

en fighter...det e grejjen för dig..

en sporthoj utan kåpor och en underbar sittställning inte hänga över tanken med ont i handlederna efter ett tag i 50km/h genom stan..

gott om fart precis som den sporthoj den e byggd på

jävligt rolig bushoj i stan

underbar på kurviga vägar tack vare sittställning plus att det är en sporthoj fortfarande

kort sagt som en motard fast bättre på allt....

sedan tycker ju jag att det e jävligt tufft med fighter också...inget som "alla" har...

fundera på den du.....
 
Vad för fighter hade du tänkt dig då, då? :banana

då ska ja ge dig ett gott råd....

en fighter...det e grejjen för dig..

en sporthoj utan kåpor och en underbar sittställning inte hänga över tanken med ont i handlederna efter ett tag i 50km/h genom stan..

gott om fart precis som den sporthoj den e byggd på

jävligt rolig bushoj i stan

underbar på kurviga vägar tack vare sittställning plus att det är en sporthoj fortfarande

kort sagt som en motard fast bättre på allt....

sedan tycker ju jag att det e jävligt tufft med fighter också...inget som "alla" har...

fundera på den du.....
 
Det jag vill få ut av min hoj är att åka till jobbet med den!
Ca: 1 mil....
Allmän åkning i stan och på kurviga vägar!
Och lite småbus ibland :D

Ej bana eller något liknande

Precis som jag använder min hoj. Jag bytte ner mig från min Tuono -07 till en hornet -05. Jag är supernöjd än så länge. Och billigt att försäkra är det också :tummenupp
 
Jag är ju sugen att sitta hyfsat bekvämt oxå... 188cm lång och ett par kilo för mycket ;-)
 
Kan man inte få en hygglig Speed Triple för de pengarna. Det hade nog jag satsat på, om jag hade haft 50 papp skramlandes i plånboken.
Personligen skulle jag hellre köpa en Hornet 600 än en 900:a. Nättare och roligare.
 
Hehe...
Den såg lite grym ut!!
Kanske kunde vara något :D

Undrar vad försäkringen ligger på ?


Ahaaa...

Helförsäkring

Ordinarie pris/år 5835 kr
Övriga rabatter 0 kr
If Plus-rabatt 0 kr

Ditt pris per år 5835 kr


Hehe...
Den såg lite grym ut!!
Kanske kunde vara något :D

Undrar vad försäkringen ligger på ?
 
Last edited:
Hehe...
Den såg lite grym ut!!
Kanske kunde vara något :D

Undrar vad försäkringen ligger på ?



Ahaaa...

Helförsäkring

Ordinarie pris/år 5835 kr
Övriga rabatter 0 kr
If Plus-rabatt 0 kr

Ditt pris per år 5835 kr


Det var ju ett bra pris!
 
Just nu kollar jag på 2 vitt skilda hojar!!!

En Honda hornet 900cc årsmod -02
En Honda VTR Firestorm 1000cc årsmod -00

Köpte mig en Honda Hornet 900, för någon månads sedan, kan bara rekomendera det är en kanonhoj, det enda negativa med hojen är vinddraget när du kommer upp i högre hastigheter.:banana
 
kan rekkomendera en cbr 900 rr eller en cbr xx blackbird eller en zx9-r baserad fighter...

zx9-r är stark o med mycket skön ställning....dock lite stor utan att kännas klumpig..bra drag..

blackbird...touringcyklarnas furste...go motrkarraktär...bra effektregister..

cbr 900rr sporthojjanrnas sporthoj tycker iaf jag...har haft 5 stycken..
billiga i försäkring,billiga att serva,hållbara till tusan.skottsäker effektkälla...

ja jag vet att det blev massa stavfel...:banana
 
Precis som jag använder min hoj. Jag bytte ner mig från min Tuono -07 till en hornet -05. Jag är supernöjd än så länge. Och billigt att försäkra är det också :tummenupp

Jag saknar min gamla Hornet 600 VARJE gång jag pendlar till och från t ex jobbet.

Dessutom var den sjukt rolig där det svängde!

På gokartbanor var den kunlig och det gick även att hålla helt okej tempo med den på Gelleråsen.. men visst, på storbana i hög fart blir den lite svampig.

Du kommer inte ångra dig om du köper en nakenhoj som gatbusar hoj..
R1:an är inte alls samma "busfaktor" utan mer bara köra-fort-som-fan och känna kraften vid acceleration.. (på bana är såklart R-hoj det som gäller om man ska köra riktigt fort, men ban-planer fanns inte, så då är valet lätt)
 
En tidig modell utav z750 får du för dom pengarna.
Både snyggare och roligare än en hornet.
Och som någon nämnde så speeden finns ju med.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top