Svårstartad..........

Robban_C skrev:
Men om batteriet ger mindre än 2 volt så.....

Sorry, du bjöd på´t och jag högg. :tummenupp :)

Så lite så :tummenupp

2v... himm... glömde nog ett k därimellan då kanske? ;-) BMW har rejäla batterier ;-)

Kallstartstillskottet säger du? Vet inte vad du menar... gissar mer soppa vid kallstart? Har försökt lite med hålla lite extra gas å så men ingen effekt.

Kan dock vara lite mer bekymmer än jag först anade med denna svårtstarthet.

Jag har haft den inne nu på byte av bromsbelägg bak... va inte kul... mekarna konstatera förutom fixa beläggen att framdäcket var helt slut (inte överraskning för det hade jag upptäckt själv innan), nya bakdäcket felmonterat å måste tas av å sättas på igen, och värre.... att någon mixtrat om med spjällhus och elektronik m.m.... så det motorgången var helt åt pipan (tur dock att det var det å inte annat fel som mekanikern sa för då hade det vart motorn som varit skadad). De fixade motorgången hjälpligt så jag kan åka med den till inbokade 2.000milaservicen iaf. Tack till Kenneth´s MC för det! De trodde att svårstartheten kanske skulle vara bättre men den är oförändrad efter snabbjusteringen de gjorde.

Jag köpte den för två veckor sen av en privatperson och då var den som del av köpet genomgången av auktoriserad BMW-verkstad som oxå monterade det nya bakdäcket. Jag är inte helt nöjd med deras genomgång då man får "körförbud" för inte mindre än 3 saker veckan efter... :kocko (nämner inte deras namn än då jag vill hinna prata med dem innan.. hoppas de har vett att vara tillmötesgående). 3 saker som Kenneth konstaterade när de bytte bromsbeläggen.... och andra firman inte hittade då de gjorde en entimmestest på den. :fatta!

Smartswede skrev:
... Kallstartstillskottet säger du? Vet inte vad du menar... gissar mer soppa vid kallstart? Har försökt lite med hålla lite extra gas å så men ingen effekt.
...

... att någon mixtrat om med spjällhus och elektronik m.m.... så det motorgången var helt åt pipan (tur dock att det var det å inte annat fel som mekanikern sa för då hade det vart motorn som varit skadad).
...

...(nämner inte deras namn än då jag vill hinna prata med dem innan.. hoppas de har vett att vara tillmötesgående). ...
1. Japp mer soppa vid kallstart (egentligen fetare blandning). Och det är intedetsamma som mer gas (som ju även ger mer luft).
Orsaken till att man vill ha fetare blandning vid kallstart är dels att en andel av soppan kondenseras mot de kalla ytorna i motorn (topp, kolv, cyl samt på förgasarmotorer även insugsrören), dels att en något fetare blandning är lättare att få fyr på.
Edit:
Kallstartillskott på en fuggemotor är choke av ett eller annat slag.
På en (modern) insprutmotor är det en alternering av bränslemappen, dvs en tempgivare (kan vara flera givare till både motortemp och insugslufttemp) låter datorn förändra bränslemängden något beroende på temperaturer.
//Edit.

2. Där har du säkert grunden till dina problem. Såvitt jag kan förstå är din knarr för ny för att man ska misstänka slitage som främsta orsak. Alltså är nåt felaktigt justerat.

3. Snyggt av dig. Alla kan begå misstag men alla kan inte reda ut dom. Låt firman säga sitt och ge dom chansen att reda ut misstagen innan du hänger ut dom.

Last edited:
Jag har nu precis talat med Johan i verkstaden på CARLBARKS i Kumla/Örebro om felen som de inte upptäckte då de testade hojen.

Han gav ursäkt för att bakdäcket var felmonterat, att han borde sett att framdäcket var helt slut och att motorn mycket möjligt kunde vara feljusterad. De KANSKE borde ha skrivit det i besiktningsprotokollet sa han... vaddå KANSKE? :fatta!

MEN... har gick inte med att ersätta mig på något vis. DVS han tar INGET ANSVAR för de missar de gjort. :huvet

Va ska man säga? Jag kommer givetvis att som missnöjd kund göra allt för att andra ska veta att

CARLBARKS inte tar ansvar varken för de tester de gör eller egna arbetena de utför.

Givetvis är detta bara mina erfarenheter och de har säkerligen många nöjda kunder för annars hade de väl gått i konkurs för länge sen.

Jag kommer nu att skriva ihop något å ringa dem på BMW Sverige för jag anser inte denna verkstad bör vara BMW-återförsäljare. Jag kommer även se vilka som kan vara intresserade av att det finns mc-verkstäder som godkänner hojar som är uppenbart trafikfarliga. Sverker kanske? "Ska de va så va?!! Ska de det?!" :rofl Fast det förstås... e juh vardagsmat, för bilskojjarverkstäder finns juh fler än träd i skogen (fast kanske borde en auktoriserad BMW verkstad inte tillhöra den kategorin).

/Anders - arg som en geting (gulsvart) ;-)

Last edited:
Har du ändrat nått på bensinflödarna på förgasarna...? Min gick dåligt och de visade sig att den fick för lite bensin...öppnade upp skruvarna undertill som många kallar för "luftskruvar" bensinflödare är de på min modell och då blev de riv i råttan :hihi
Kawasaki GPX 600r

Och till dig SmartSwede, ta kontakt med allmänna reklamationsnämden eller vad de heter och låt de driva den här situationen de gjort för dig. Hur i helvete kan en mc verkstad vara så inkompetent?! Man vill ju bara be honom dra åt helvete och kvadda affären :huvet

Nu kramas vi så vi lungar oss.... :pannkyss

Last edited:
Jag tackar för all hjälp :tummenupp Det blev många tips. Nu fungerar hojen perfekt, men jag vet inte riktigt vad jag gjort.
Jag har bytt olja Från biltemas billiga olja till MOTUL samt filter och gjort rent tändstiften. Nu är den hur lättstartad som helst, än så länge i alla fall :lol

Själv så tror jag att det kanske hade med oljebytet och de rengjorda tändstiften. Oljan kanske var så dålig, för när man värmde upp motorn (oljan?) med värmefläcktar så gick den att starta lätt.

Jag har även bytt till ny bensin samt köpt ett nytt batteri.

Tack igen!

MVH/Dadde

Ny info.

Problemet med min svårstartade hoj behöver inte bero feljusteringarna utan mekanikern såg troliga problemet igår när han kolla på datorn efter felmeddelanden.

Temperaturgivarn i motorn ger felmeddelande som dessutom inte går bort efter resettande av den (så verkstaden hojen varit inne på för test har inte kollat detta... trots att de säger det... felet med svårtstartad fanns innan enl. säljaren). Troliga orsaker är att den är pajj (dyrt) eller en kabel till den är pajj (mindre dyrt). Är jag förvånad? Nä inte direkt... :huvet

Troligtvis är det tempgivare för om motor är kall som inte fungerar vilket innebär att den "tror" att motorn har rätt temp trots att den e iskall. Alltså får motorn alldeles för lite bränsle å för mkt luft så den startar först när man "värmt" upp den på startmotorn sådär 1-2 minuter.

/Anders

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...