Svårstartad..........

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Min hoj FZR 1000 -90 är mkt svårstartad. Jag hade detta problem i vintras, då den inte startade. Då tog jag värmefläktar mot motorn och så starta den direkt. Idag skulle jag ut och köra och fortfarande samma problem likaså igår, alltså om jag värmer motorn så startar den. I natt har det varit kanske 0-gradigt.
Vad skall jag göra??????????? Man kan vågar ju knappt köra någonstans man är ju rädd att så fort det blir kallt så får man inte igång den

Vad skall jag göra? :confused:

MVH/Dadde

Dadde skrev:
Min hoj FZR 1000 -90 är mkt svårstartad. Jag hade detta problem i vintras, då den inte startade. Då tog jag värmefläktar mot motorn och så starta den direkt. Idag skulle jag ut och köra och fortfarande samma problem likaså igår, alltså om jag värmer motorn så startar den. I natt har det varit kanske 0-gradigt.
Vad skall jag göra??????????? Man kan vågar ju knappt köra någonstans man är ju rädd att så fort det blir kallt så får man inte igång den

Vad skall jag göra? :confused:

MVH/Dadde

Testat byta batteri?

Ja batteriet kanske inte är det bästa, men det är nog tillräkligt Fast man kan bara typ försöka starta den ca 5-6 gånger sen går det utför för batteriet. De första försöken så kommer den nästan.................... det kanske är batteriet?????

Var kan man köpa batteri till bra pris i Göteborg??

/Dadde

Använder din tråd istället för jag har samma problem med min BMW R1100S, 2001:a.

När den är kall så är det inte ovanligt att man får stå och tugga en halvminut eller så. Den startar alltid till slut men kan väl aldrig vara fullt hälsosamt? Den går utan minsta tecken till att starta (inga hostningar eller annat) och sen "vaknar" den till liv och går då för ett par sekunder lite krassligt som om den inte fick tillräckligt med bränsle? Om den är körd lite innan startar den direkt. Kan utesluta batteri då det är nytt.

Förre ägarn sa att det nog hade med Lasersystemet + chip han satt på då den efter det blev lite segstartad. I övrigt går den kanon! :banana

Smartswede skrev:
Använder din tråd istället för jag har samma problem med min BMW R1100S, 2001:a.

När den är kall så är det inte ovanligt att man får stå och tugga en halvminut eller så. Den startar alltid till slut men kan väl aldrig vara fullt hälsosamt? Den går utan minsta tecken till att starta (inga hostningar eller annat) och sen "vaknar" den till liv och går då för ett par sekunder lite krassligt som om den inte fick tillräckligt med bränsle? Om den är körd lite innan startar den direkt. Kan utesluta batteri då det är nytt.

Förre ägarn sa att det nog hade med Lasersystemet + chip han satt på då den efter det blev lite segstartad. I övrigt går den kanon! :banana

Det låter som om batterierna i båda fallen saknar det där "lilla extra" som behövs för startningen....
Jag skulle tippa att ni inte har dessa problem med starthjälp av ex. bilen (dock är det inte att rekomendera att ladda upp batteriet på detta sätt då bilgeneratorn laddar på lite mycket för ett mc batteri) men för en kort starthjälp är det ingen fara.

Prova att sätta batterierna på laddning med en laddare avsedd för mc och kolla syranivån (om det går).
Lycka till.

Mvh Jugge

Hade väl vart attan om det varit batteriet då det är helt nytt (mindre än 2v). Dessutom varför orkar det isf. alltid starta den efter tuggat på batteriet i 30sek-1minut? Borde väl snarare bli seg å tappa orken? eller tänker jag fel?

Smartswede skrev:
Hade väl vart attan om det varit batteriet då det är helt nytt (mindre än 2v). Dessutom varför orkar det isf. alltid starta den efter tuggat på batteriet i 30sek-1minut? Borde väl snarare bli seg å tappa orken? eller tänker jag fel?
HAr du provat med starthjälp från bilen?? Funkar det bra då så är ditt batteri inte tillräckligt uppladdat, alt. för dålig startspänning.
Är det nya batteriet uppladdat ordentligt?
Batteriet kan va hur nytt som helst. Det måste i regel laddas i alla fall.

Mvh Jugge

Som många redan har nämnt så är batteriet ett hett tips. Även om startmotorn låter pigg så kan batteriet vara för klent för att en bra gnista ska kunna genereras. Om den startar fint med ett bilbatteri inkopplat så vet du. :)

Får väl testa det där med bilbatteri. Skulle vara konstigt om det inte va laddat... har åkt 70 mil på kort tid... stannat för tanka typ. Sen va det bra laddat från BMW-verkstan.. stod över natten på laddning iaf. Å för dålig kräm borde det inte va då det är från samma verkstad. Misstänker nog snarare chip å lasersystemet. De ska kolla på det iaf. vid 2.000 mila om en månad. Fast biltestet kan jag juh göra innan :tummenupp Tack för tipset!

Nu har jag köpt nytt batteri, visst orkar den köra startmotorn längre och ibland tänder den men inte helt så den går igång. Men det konstiga är att om jag värmer upp motorn med värmefläktar startar den utan problem!! JAG BLIR GALEN! Vad kan det varaför fel???

MVH/Dadde

Dadde skrev:
Nu har jag köpt nytt batteri, visst orkar den köra startmotorn längre och ibland tänder den men inte helt så den går igång. Men det konstiga är att om jag värmer upp motorn med värmefläktar startar den utan problem!! JAG BLIR GALEN! Vad kan det varaför fel???

MVH/Dadde
Dags att byta oljan??????? Kör du med rak 90 olja :hihi Närå.. Det verkar skumt.
Säker på att du laddat batteriet korrekt?
Har du provat med starthjälp från bilen? Resultat??

Det är inget Biltemabatteri?

Hur ser tändstiften ut?

I och med att du värmer upp motorn blir ju oljan mer lättflytande, så batteriet orkar dra runt motorn fortare. Jag skulle fortfarande tippa på att batteriet behöver mer mos. Alterantivt ett oljebyte :3freak

Mvh Jugge

Dadde skrev:

MVH/Dadde

Har du kollat så att du har gnista hela tiden? Kan der vara så att tändboxen är kass, men fungerar igen när den har blvit uppvärmd? Har hört om såna skumma fel ibland. I så fall kan du testa att "baka" boxen lite lätt i ugnen (inte micron :)) och se om hojen startar sen.

Tror helt klart att det är tändstift relaterat.
Byt dom så ska det nog gå bra.
Se till att det är rätt stift
/2

Kolla ventilerna.
KAn behöva ställas.

Dadde skrev:

MVH/Dadde

Jag fattar fortfarande inte var det är!
Jag har bytt batteri, olja, filter och gjort rent tändstiften (endast de två mittersta (kom inte åt de två ytersta , min tändstiftnyckel var något för stor, men passade till de mittersta, någon som kan något knep???? för att få loss de två yttersta??)

Tändstiften var svarta, sotiga och något oljiga de skall visst inte vara bytta på två år.

Men nu till problemet, hojen startar fortfarande INTE när den är kall!! Om jag värmer den utifrån med värmefläktar så startar den och går perfekt, men när den är kall går det bara inte att få igång den!!! Den tänder till ibland men går inte helt igång.

Skall jag köpa nya tändstift (Denso X24ESR-V)?? Kanske är dags.
men varför startar den inte när den är kall??

Vad skall jag göra??

MVH/Dadde

Som någon tidigare skrivit: kolla ventilspelen. Dessa motorer har en tendens att ventilerna går ner sig i sätena och då krymper ventilspelen. Lätt att kolla, du behöver bara lyfta ventilkåpan och kolla med bladmått.

DM skrev:
Som någon tidigare skrivit: kolla ventilspelen. Dessa motorer har en tendens att ventilerna går ner sig i sätena och då krymper ventilspelen. Lätt att kolla, du behöver bara lyfta ventilkåpan och kolla med bladmått.

Kan du förklara lite mer om hur man gör, är inte alls bra på hojar :confused:

Är det någon mer som kan lista ut var det kan vara för fel. Jag tycker det är helkonstigt att den inte går och starta när den är kall men om man värmer den så startar den lätt :confused: :confused: :confused: :confused:

MVH/ Dadde

Jag håller mig till FZR:en här eftersom den där BMW:n rätt och slätt verkar behöva en tillhyfsning av kallstarttillskottet.

Att värma motorn värmer inte CDI så vi kan med stor säkerhet utesluta boxen. Åtminstone såvitt det gäller startegenskaperna.

Eftersom stiften är både gamla och gojiga så kanske nya stift vore bra att satsa på. Eller åtminstone att bränna rent dom med gasol/svetslåga/spisplatta (temporär lösning men vafan, det är ju helg).

Igensatta kallstarttillskott i fuggarna? Låter iofs inte så rimligt att det skulle vara så i alla fuggar. För låg flottörhusnivå?
Dessa fel kan göra att motorn får lite för lite soppa vid just kallstart, dvs när soppan behövs som bäst.

Förutom ventilspel så kan otäta ringar ge svårigheter vid start i kall väderlek.
Har du tagit kompressionsprov?

Förslag:
Ta ett kompprov, ställ ventiler, ta nytt kompprov, om bra komp sätt i nya stift och starta. Får du inte bra komp trots korrekt ventilspel så slår du i några cl motorolja i varje cyl och tar nytt kompprov. Om det testet ger markant högre värden än föregående (dvs samma fast utan olja) så tyder det på korsdrag i ringarna (inte roligt).

När du ska ta kompprov bör du koppla in ett bilbatteri (kan vara med avstängd motor på bilen) med startkablar så att du har rejäl kapacitet att köra startmotorn i knarren på. På så sätt får du konsekventa mätvärden utan att vara beroende av fluktuationer hos ett litet hojbatteri.

Jag brukar ta kompprov på fullgas (det ska du också göra) men jag brukar dessutom lyfta trotteln (på vakuumfuggar) manuellt (ex vis genom att sticka in en mejsel som lyfter trotteln). Avsikten med detta är att den fuggen vars cylinder mäts ska flöda maximalt. Det ger iofs kanske något högre värden än om man enbart håller stumt med rullen men det ger också större avvikelser mellan friska/sjuka motordelar.
Nåja, det viktigaste är att du mäter alla cyl på samma sätt så att mätvärdena blir jämförbara.

Läge att skaffa en verkstadshandbok kanske?

Smartswede skrev:
Hade väl vart attan om det varit batteriet då det är helt nytt (mindre än 2v). ...
Men om batteriet ger mindre än 2 volt så.....

Sorry, du bjöd på´t och jag högg. :tummenupp :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D