svårstartad LC4

Proen

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Ort
uppsala
Hoj
ingen
full choke och den står och "tuggar" 1 min innan den kickar igång.
Ok det är kallare och den står inte i varmgarage, men jag har en kompis som har en LC4 och den går igång direkt. servade hojjen för 100 mil sen och har inte haft några problem att få igång den. problemen började för ca 1 månad sen. det har inte varit minusgrader hela tiden.
problem 2: baklyset går sönder hela tiden (allstå lampan :tungan ). har bytt lampan 3 ggr nu, den håller typ en dag sen pajjar den. känns som problemen hör ihop (nått elfel) men va fan vet jag, ingen höjdare på meck. därför finns det ju forum :banana
 
Proen skrev:
full choke och den står och "tuggar" 1 min innan den kickar igång.
Ok det är kallare och den står inte i varmgarage, men jag har en kompis som har en LC4 och den går igång direkt. servade hojjen för 100 mil sen och har inte haft några problem att få igång den. problemen började för ca 1 månad sen. det har inte varit minusgrader hela tiden.
problem 2: baklyset går sönder hela tiden (allstå lampan :tungan ). har bytt lampan 3 ggr nu, den håller typ en dag sen pajjar den. känns som problemen hör ihop (nått elfel) men va fan vet jag, ingen höjdare på meck. därför finns det ju forum :banana

1: Ingen aning vad det kan bero på

2: Bygg/köp ett diodlyse. Det håller i evigheter. En kompis byggde ett till mig i slutet på sommaren & det blev skit bra. Ok ljuset blir inte fullt så bra som från en glödlampa, men en trasig glödlampa lyser inte alls.

Så här blev mitt: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=26940&highlight=diodlyse

Fick visserligen ingen bild på hur det ser ut med lampglaset över, med det enda som skiljer är att man får lite bättre spridning av ljuset & att man slipper se bygget.
 
Last edited:
Min 640 var med trög att få igång när det kröp mot nollstrecket.
Jag tror min gick lite snålt, fick lite dåligt med soppa vilket visade sig när man
skulle starta i kylan..

Kupevärmare mot förgasare/cylinder 5 min sen gick den igång direkt
 
Samma problem här, hojen hade visserligen stått 1 1/2 månad men var otroligt svår startad men det skrammla igång till slut.
 
Tycker mig se att du har ett annat avgas på den eller?
Min Lc4:a är svårstartad som attans när HXC dämparen sitter på (när det är kallt ).
Testa att hålla för handen för öppningen på ljudämparen när du startar den eller mosa in en tvättsvamp eller liknande i hålet.
För min del så startar den mycket snabbare iaf!

Hade samma fenomen på min cbr 600 när det kvar kallt ute med och den gick absolut inte alls att få igång om man inte lade nått för utblåset!
 
stämmer..sitter leo vinci på. ska prova med "hålla för handen vid utblåset" tricket
funkar inte det går jag ut och :fyllisar
 
du verkar ju få igång den iallafall, men du kan kolla ev bygel kopplingen som sitter under sadel på många 640 då den har en tendens att lossna varpå motorn dör helt, den kanske börjar lossna lite? vad vet jag? jag hade det felet på min 640 -01
 
Min Duke ville inte heller starta häromdagen.. Men med startgas och hot om 10kgs släggan :fatta! så hoppade den igång :tummenupp

Ang bakljus så kan du byta ut glödlampan, till en diodlampa. Finns som passar i originallyset. DRifter här på forumet har en sån lampa och den har hållit skitbra :tummenupp Lyser dock lite sämre...
 
Last edited:
Kolla ventilspel. På vintern kan annan bestyckning i förgasaren behövas.
 
MT skrev:
Tycker mig se att du har ett annat avgas på den eller?
Min Lc4:a är svårstartad som attans när HXC dämparen sitter på (när det är kallt ).
Testa att hålla för handen för öppningen på ljudämparen när du startar den eller mosa in en tvättsvamp eller liknande i hålet.
För min del så startar den mycket snabbare iaf!

Hade samma fenomen på min cbr 600 när det kvar kallt ute med och den gick absolut inte alls att få igång om man inte lade nått för utblåset!

:banana ...gick igång nästan direkt när jag provade att hålla för utblåset..
då är det bara elproblemet kvar men jag tror jag har löst det oxå :tummenupp
 
Det var ju bra!
Varför det är så har jag dock inte en anning om?!?
Nån som vet?
 
har du axpummp i förgasaren kan du vrida några hastiga gånger på gasen innan du trycker på starten så den får lite extra soppa, måste jag göra på min.

hålla för utblåset var nått nytt :)
 
PD skrev:
hålla för utblåset var nått nytt :)


Det skumma är att det fungerar?!?

Som sagt när jag hade cbr 600:an så drog jag slut på batteriet ett atal gr och trodde att det var en tändspole eller liknande som pajat!

Fick som tur var tipset att testa med handen för och det fungerade på direkten!
 
Skulle det inte kunna stämma med det som JB tipsade om? Bestyckningen.

Sen om det handlar om mer eller mindre syre i förhållande till Bränsle osv. det har jag ingen aning om. :rolleyes:
Säkert något Ess som kan förklara det. :tummenupp
 
Tänk efter nu grabbar... :) Vad händer om man håller för utblåset ? Jo, man får inte samma cirkulation på gaserna, motorn suger i sig nästan lika mycket fräsch luft/bränsleblandning, men har "ingenstans" att göra av den sedan. Resultatet blir en mättad motor. En super-choke så att säga och kan vara det där lilla extra som krävs för att få igång en hoj med för klen bestyckning för den kalla (tunnare och syrefattigare) luften.
 
Hmm!
Det låter ju som om du har rätt men jag vet att jag har stått och tuggat med chocken tills den har blivit sur utan att det har visat sig minsta tendens till att tända till?!?
 
MT skrev:
Hmm!
Det låter ju som om du har rätt men jag vet att jag har stått och tuggat med chocken tills den har blivit sur utan att det har visat sig minsta tendens till att tända till?!?

Antagligen för tunn blandning direkt från början trots choke och sedan blir den för sur. Om man inte lyckas på tre-fyra kickar med choke (eller några sekunder med elstart), så får man vrida av choken och kicka motorn några gånger med fullgas (men med öppen dekomp och avstängd tändning) för att få ut det överflödiga bränslet.

Hur länge har hojen stått sedan den kördes senast, när den är så där grinig ? Är den avstrypt ? Är ventilerna kollade ? Enda gången jag haft problem att få igång en LC4 var när den stått ute i minus 25 grader några timmar och oljan var seg som sirap. Minus 15 däremot var inga större problem, men krävde säkert tio-elva kickar (ingen elstart).
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top