Svänghjul glapp/ avdragare

Yes, så har jag fått dit den, men den åker ut så jäävla lätt.

OCh då filade jag på kanten här så den blev rak, istället för snett utåt som den var innan, men fortfarende samma resultat.

Uploaded with ImageShack.us

Edit:
Så hel och fräsh din motor var:tummenupp

Näe... den e borta. Så jag köpte en Sony/Ericsson SATIO. Den e bättre än kameran som jag inte hittar.

Kanten som är markerad med pil på kickaxeln ska möta ingreppskurvan där pil är markerad. Om axeln hoppar upp ca tre millimeter så blir det fel. Håll koll på det.

Vad menar du med att om axeln hoppar upp ca tre milimeter?!

//Chrille

Well well, undra om fjädern har blivit lite "sne" när kicken gjorde som den gjorde.
Beställer ett nytt "stopp" och en ny fjäder nu...
så får vi se hur det slutar :hihi
//Chrille

Mission failed....
Samma resultat med ny fjäder och nytt "stopp"....
Knappt depprimerande med tanke på vädret......

Det går ju bara att göra på ett sätt så då är det troligtvis hela "kickaxlen" som det är fel på, det tråkiga är ju att den kostar 1300 som jag inte tänker punga upp för att få kicken å funka.... snart svarvar jag fan en plugg och pluggar det jävla kickhålet.......

Fjädern "glappar" i kickaxelhålet. ska den göra det eller ska den vara tajt?
Sen kickaxlen glappar lite i hålet i blocket, samma sak här ska den göra det?
mvh
Chrille

Det går ju bara att göra på ett sätt så då är det troligtvis hela "kickaxlen" som det är fel på, det tråkiga är ju att den kostar 1300 som jag inte tänker punga upp för att få kicken å funka....
Jag sätter några kronor på mekanikerfel istället.Och nej,kickfjädern sitter inte särskilt tight i hålet.

Surt. Min 450 står på mekbänken oxo :(

Inte sen augusti hoppas jag ;)

Kickproblemet löst... Schismade (stavning?) på insidan av kickaxlen, där den går in i blocket...

Men inte tror ni väll det är slut nu..... dock är mitt humör det:huvet

Jag sätter några kronor på mekanikerfel istället.Och nej,kickfjädern sitter inte särskilt tight i hålet.

k, men hur gör du när du sätter i kicken? jag gör som det står i manualen, i med den lite och med fjädern där den ska vara, dra den ett halvt varv så att "mötesplatserna" för kick och stoppet passerar varandra och trycker in hela axeln.
Då kommer den på rätt plats, kan kicka ca3 gånger sen hade hela axeln glidit ut så mycket så den gick förbi stoppet och allt flög åt helvete....
Jag kan inte allt, men jag både tror och hoppas att det är rätt. thx för svaret iaf :Bugar
Trevlig helg
//Chrille

Last edited:
det finns bra beskrivet nånstans på husaberg.org hur man gör, har för mig att det skillde lite från manualen men var enklare.

k, men hur gör du när du sätter i kicken? jag gör som det står i manualen, i med den lite och med fjädern där den ska vara, dra den ett halvt varv så att "mötesplatserna" för kick och stoppet passerar varandra och trycker in hela axeln.
Då kommer den på rätt plats, kan kicka ca3 gånger sen hade hela axeln glidit ut så mycket så den gick förbi stoppet och allt flög åt helvete....
Jag kan inte allt, men jag både tror och hoppas att det är rätt. thx för svaret iaf :Bugar
Trevlig helg
//Chrille
Dit med fjädern först,sedan kickaxeln och använd kicken för att vrida axeln så att du kan trycka ner den i rätt läge.Sist lägger du dit kickdrev och nållager.Kan axeln glida ut såpass att kickingreppet hoppar ur läge med transkåpan monterad så gissar jag att du förstört kåpan på något sätt.

Hinner ju inte få dit transkåpan innan den hoppar ut!!
När jag har fått ditt allting och varit skitförsiktig.. så flyger den ut NÄR man ska sätta dit transkåpan, räcker liksom att du stötte till kicken lite så flög den ut.....
Skitsamma det är löst nu, dock nya problem....

Gah, säkert ett enkelt fel som att jag har missat något i all hast.
Men iaf verkar inte som den vill frikoppla. Går att få i alla växlar, men när man lägger i en växel och släpper kopplingen så drivs den bara pytteliteframmåt håller man mot så orkar den inte....
Undra va det kan vara

Men iaf verkar inte som den vill frikoppla. Går att få i alla växlar, men när man lägger i en växel och släpper kopplingen så drivs den bara pytteliteframmåt håller man mot så orkar den inte....
Undra va det kan vara

luft i systemet?

Undra va det kan vara

Fel ihopsatt om inga delar blev över är min gissning. Hur känns det i handtaget när du frikopplar? Stumt eller hårt motstånd? Luft kan det iaf inte vara om den slirar och inte drar. Luft skulle bara orsaka att den inte frikopplade fullt ut.
  • Har du slirkoppling?
  • Satte du shimset som ska sitta bakom kopplingskorgen bakom kopplingskorgen?
  • Kolla i partsmanual och repair hur monteringsordningen ska vara.

Inte sen augusti hoppas jag ;)

Kickproblemet löst... Schismade (stavning?) på insidan av kickaxlen, där den går in i blocket...

:va Låter som att du har skapat fler problem om du sätter ett shims där.

Last edited:
Du har aldrig tänkt tanken att ta hjälp av någon som kan skruva (Husaberg)motorer?

Du har aldrig tänkt tanken att ta hjälp av någon som kan skruva (Husaberg)motorer?

Du har alldrig tänkt på att sluta vara kaxig och ge svar istället?

Noep tror jag inte, tog en tunn tunn mässingbit, bara precis så kicken gick in lite trögt i hålet, då den stannar kvar.

Noep inga delar över.. Kopplingshandtaget känns perfekt när man kopplar, menmen bara på det igen:D

Du har alldrig tänkt på att sluta vara kaxig och ge svar istället?
Nej,jag tror inte att det skulle hjälpa något särskilt.Tråden är åtta månader gammal och cykeln verkar ju fortfarande inte fungera så därav min fråga.

Nej,jag tror inte att det skulle hjälpa något särskilt.Tråden är åtta månader gammal och cykeln verkar ju fortfarande inte fungera så därav min fråga.
Tror du jag har jobbat intensivt med cyklen i 8månader?!
Och sen så är jag intresserad utav att mecka, och jag tvivlar på att du var världsbäst första gången du klöv en motor.... Har trots allt haft isär allt annat och fått det rätt med markeringar osv....
Man lär sig under tiden!

Tror du jag har jobbat intensivt med cyklen i 8månader?!
Och sen så är jag intresserad utav att mecka, och jag tvivlar på att du var världsbäst första gången du klöv en motor.... Har trots allt haft isär allt annat och fått det rätt med markeringar osv....
Man lär sig under tiden!

Lite kritik måste du väl tåla iaf.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back