Svänghjul glapp/ avdragare

Läste igenom här lite snabbt igen, och eftersom avgasventilerna var öppna när primädrevet gick så tog ju kolven i bra mkt i ventilerna. Ska upp och kolla lite nogare på kolven/fodret om jag kan hitta ngt

//Chrille

Hittat nå´t? Nu har du ju tittat en månad. Måste få veta vad felet är. Eller har du beställt smörgåstårta? :fyllisar

Sådärja, mycket i skolan sen jobbar jag för fullt efter skolan, nätter osv
Men beställde en kolv i tisdags tack vare att den andre "glappade" när man tryckte i ett hörn när den var i fodret.
Fick hem den idag och har nästan satt ihop hela motorn, och nu går kolven run HELT FRITT. Inget konstigt motstånd.
Vid en närmare eftertanke så har väll "fötterna" på kolven fått en rejäl smäll när ventilerna gick i. Samt kolvbulten kan ha fått några grader med, så att kolven precis tuchar toppen.
Ska fixa resten imorgon före jag går till plugget.
Så update kommer då, men känns som att problemet är löst iaf :)

Sådär då är snart hela bågen ihopsatt :D

Två frågor bara, så att jag inte snubblar på målinjen.
Vad är det för olja som ska användas till kopplingen?

Och vad ska jag tänka på nu när det är en ny kolv?
Trevlig helg
//Chrille

Sådär då är snart hela bågen ihopsatt :D

Två frågor bara, så att jag inte snubblar på målinjen.
Vad är det för olja som ska användas till kopplingen?

Och vad ska jag tänka på nu när det är en ny kolv?
Trevlig helg
//Chrille

hydraulolja, typ gaffelolja, dock inte bromsvätska. jag använde citroens lhm olja (fjädring) funkade utmärkt.

ang ny kolv så har alla olika varianter, jag kör på friskt men undviker att köra på vridet o att segdra

Japp, såg att biltema sålde sån lhm olja, har en skvätt gaffelolja och det ska funka?

Okej, så inte för hårt och inte för mesigt typ då?
Trevlig helg
/Chrille

Japp, såg att biltema sålde sån lhm olja, har en skvätt gaffelolja och det ska funka?

Okej, så inte för hårt och inte för mesigt typ då?

Trevlig helg
/Chrille

Jag körde på den från biltema, bra pris o kändes precis som innan. släng den lilla skvätten gaffelolja du har, då hydraulolja suger till sig fukt jäkligt bra, därav inte det ultimata o köra på nåt som stått i öppnad flaska ett tag.

ang inkörningen, finns antagligen lika många rätt o fel som de finns människor. men jag hade iaf kört o varierat växel/varvtal o kört motivera t och som ja sa, undvikit segdragning.

edit: vad otrevlig jag kände mig idag.. haha.. Trevlig helg du med =)

Last edited:
Jag körde på den från biltema, bra pris o kändes precis som innan. släng den lilla skvätten gaffelolja du har, då hydraulolja suger till sig fukt jäkligt bra, därav inte det ultimata o köra på nåt som stått i öppnad flaska ett tag.

ang inkörningen, finns antagligen lika många rätt o fel som de finns människor. men jag hade iaf kört o varierat växel/varvtal o kört motivera t och som ja sa, undvikit segdragning.

edit: vad otrevlig jag kände mig idag.. haha.. Trevlig helg du med =)

Haha :)
Gick på jakt efter oljan, men kom sedan på att jag hade donerat bort den :D

Men hittade 1l OÖPPNAD automatväxelolja, kanske kan funka? stog något om hydraul på baksidan..
Vill ha ihop den i helgen, och helst slippa köra till staden och köpa olja :P

Happ tackar för all hjälp boys :)
Gissa hur långt jag kunde köra?
hela 3mil :yoparty
Sen började den rassla. så stängde av den illa kvickt o rullade hem. Tappat ur oljan nu och var fullt med metallsflisor i den... Jääävligt kul detta bara riva ner hela skiten igen, då det inte verkade vara något fel på vänster sidan :(

Happ tackar för all hjälp boys :)
Gissa hur långt jag kunde köra?
hela 3mil :yoparty
Sen började den rassla. så stängde av den illa kvickt o rullade hem. Tappat ur oljan nu och var fullt med metallsflisor i den... Jääävligt kul detta bara riva ner hela skiten igen, då det inte verkade vara något fel på vänster sidan :(

Fan va surt.... vad kan ha hänt? :confused:

Fan va surt.... vad kan ha hänt? :confused:

Japp riktigt surt, inte en aning hade ingen direkt lust till att mecka igår:död.
Men på vänstersidan som man kan ta av utan att lyfta ur motorn så såg allt helt och fint ut.
Bitarna var väldigt blanka, lika blanka som kolven var när jag köpte den..
Men men får se om jag har lust senare idag, berättar så fort jag vet.

Update!
Kickaxeln, den "pinnen" som går ut jämte där man sätter "spärren mellan axlen och kugghjulet". hmm tror inte ni förstår vilken jag menar men iaf den sitter på kickaxeln. Den har GRÄVT sig in i blocket och skalat bort 1-2mm, vilket har resulterat till allt spån OCH rasslande?!

Nog med det
Plastdrevet som drivs av baksidan av kopplingskorgen, det är oljepumpen va? iaf ett svart plastdrev, har förlorat en tand, troligen av något metallspån som har kommit imellan..

Jag hoppas fanimig att detta är allt nu.. ska beställa nytt drev och packningar och lite smått sen hoppas jag att jag iaf ska få kunna köra några timmar innan nästa ras...
//Chrille

Desperat behov av hjälp nu!
Får fan inte till det med kicken, har meckat nu i 4h och blir bara skit av allting.
Hur ska jag gå tillväga för att få kicken/fjädern rätt?!
Har testat att bara "trycka in allt"
Även testat föra in den lite, dra kicken ett 180grader, sedan föra in den resten utav biten, och då kommer den på plats, men såfort man nuddar den så pjoong låter det och den åker ut igen...
Någon som sitter och ruvar på en bild hur det ska ska se ut när kickaxlen är på plats UTAN kickdrevet?!
Jäävligt less på detta, fick allt på plats, dit med koppling och allt annat mög, sen när jag hade lagt på packningsmassan och började föra på kåpan så lät den pjooong, och strax efter det FAAN HELVETE Crash bong BAng, typ :hihi

Desperat behov av hjälp nu!
Får fan inte till det med kicken, har meckat nu i 4h och blir bara skit av allting.
Hur ska jag gå tillväga för att få kicken/fjädern rätt?!
Har testat att bara "trycka in allt"
Även testat föra in den lite, dra kicken ett 180grader, sedan föra in den resten utav biten, och då kommer den på plats, men såfort man nuddar den så pjoong låter det och den åker ut igen...
Någon som sitter och ruvar på en bild hur det ska ska se ut när kickaxlen är på plats UTAN kickdrevet?!
Jäävligt less på detta, fick allt på plats, dit med koppling och allt annat mög, sen när jag hade lagt på packningsmassan och började föra på kåpan så lät den pjooong, och strax efter det FAAN HELVETE Crash bong BAng, typ :hihi

Din ingreppskurva kanske är krökt sen tidigare. Den blir gärna det om man gör fel och drar åt kåpan. Skruva loss ingreppskurvan isåf, och rikta och putsa med hammare och en fil. Sätt på kåpan löst, sen sätter du en tving över kickaxeln och i motorblocket på baksidan av kickaxeln. Har en motor under renovering i jiggen just nu, kan gå ut o ta en bild åt dig.

Last edited:
Har inte tvingat in den, då det är omöjlig utan att spräcka kåpan :P
när den pjongar ut så läggs den ju mot kopplingskorgen...
Ingreppskurvan, är det den svarta biten?!
Du får mer än gärna ta en bild hur fjädern och axlen ska sitta, dock utan kickdrevet, så man ser :)
Vill ju ut och brumma :)

Har inte tvingat in den, då det är omöjlig utan att spräcka kåpan :P
när den pjongar ut så läggs den ju mot kopplingskorgen...
Ingreppskurvan, är det den svarta biten?!
Du får mer än gärna ta en bild hur fjädern och axlen ska sitta, dock utan kickdrevet, så man ser :)
Vill ju ut och brumma :)

Hittade inte kameran. Den ligger nog i bussen. Men jag har workshop manual som jag kan maila till dig. Finns även på husabergs sida för nerladdning.

Hittade inte kameran. Den ligger nog i bussen. Men jag har workshop manual som jag kan maila till dig. Finns även på husabergs sida för nerladdning.

Hittat kameran?! är lite depserat för tillfället :D
Eller om du kan förklara om vad som är ingreppskurvan och vad jag ska göra med den, för det är ju troligtvis den som strular som du sa.
//Chrille

Hittat kameran?! är lite depserat för tillfället :D
Eller om du kan förklara om vad som är ingreppskurvan och vad jag ska göra med den, för det är ju troligtvis den som strular som du sa.
//Chrille

Näe... den e borta. Så jag köpte en Sony/Ericsson SATIO. Den e bättre än kameran som jag inte hittar.

Kanten som är markerad med pil på kickaxeln ska möta ingreppskurvan där pil är markerad. Om axeln hoppar upp ca tre millimeter så blir det fel. Håll koll på det.

Bifogat

• 20100506099.JPG
    20100506099.JPG
    150.4 KB · Visningar: 68
  • 20100506100.JPG
    20100506100.JPG
    132.3 KB · Visningar: 58
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back