Svänghjul glapp/ avdragare

Nu ska vi se
Ska ringa delta senare för att höra om dom kollade den.
Har märkt att "balanskivan"?! den som sitter på vevpartiet som snurrar motsatt håll?
iaf den glappar en del i sidled och sätter man fart på den så låter det lite konstigt.
Och i vissa lägen försvinner glappet.
vad tror ni?

Här i stan på en motorfirma kostar det en tusing för arbetet att pressa isär och byta vevstake. Ganska dyrt, men dom kanske inte hade rätt verktyg så jobbet blev lite mera komplicerat och tidskrävande. Att rikta ett vevparti om det inte behöver pressas isär är betydligt enklare. Tar mindre än 30 sekunder. Hur går det med hojen?

Vet du livslängden på en sådan? Vart hittar man en sådan? Och vad ligger dom i pris?

Jag köper mina delar av KEVA, denna kedja är orginal på 2001-2003 så beställ av charlie o säg att du ska ha en IWS så kommer det på posten.
pris: ca 450kr sist jag köpte.
Jag tar 1 tim bet för att pressa isär o byta stake, normalt så tar rikt av veven lite tid men max 600kr för jobbet, delar tillkommer.

//Thomas

Lämnade iväg vevpariet på Delta Mc i falkenberg igår och hämtade det idag.
Dom har mätt o haft sig och det va inget som helst fel på den.
Han kollade lager och sa att det är i gott skick.
Dock när han blåste i hålet där primärdrevet sitter
Iaf det hålet leder ju till ett hål på vevhalvan
Det var tydligen helt igensatt han höll på i ca 10 min sa han me brääklen och tryckluft och vid ett av tillfällena satte sig vevstaken fast, fast bara en gång
undra om det är detta som har gjort att den bankar?

Tror inte det. Den är inte riktad vågar jag påstå om allt annat nu återmonterades rätt och inget var trasigt. Men alltid lättare att få titta och göra ett utlåtande än att sitta och gissa tänkbara felkällor på ett forum.

Kollade lite på Delta MC hemsida. Det ser ut som att dom är mc och tillbehörs försäljare. Demontera och kolla upp en vev som inte är rak gör man inte utan rätt verktyg. Har dom det? Jag har det inte, för dyrt att köpa tycker jag. Du måste demontera isär veven för att kolla vevstakslagret, bulten och staken. Det kanske nu är dax att lämna bort motorn till någon Husaberg räv.

Last edited:
Men dom har en riktig verkstad.
Han sa att han hade mätt och det slog bara på 7hundradelar, och de va inte mycket sa han.
Men ska försöka hinna inom där idag

Men dom har en riktig verkstad.
Han sa att han hade mätt och det slog bara på 7hundradelar, och de va inte mycket sa han.
Men ska försöka hinna inom där idag

Låter lite mycket, (läs Tomas tidigare inlägg).

Sådär ja, nu är nästan motorn komplett igen, har haft fullt upp på jobbet och plugget men nu jävlar.
Har dock stött på ett problem när jag skulle montera den vänstra motorkåpan. Så gick den inte på helt, tryckte ner den och kollade in i glipan mellan kåpan o blocket. och ser då att det är "kicken" som går emot, tar av kåpan och ser att kickdrevet ligger även emot kopplingen.
har försökt att knacka försiktigt med en hammare utan resultat. även snurrat runt motorn men den vägrar att "sjunka ner.

Kan tillägga att jag INTE har varit och pillat vid kicken.
Någon som har erfarenhet utav hur det ser ut och vad som eventuellt är fel. Hoppas jag inte ska klyva skiten igen

må väl
//Chrille

Hmm, när jag sätter dit kicken och "kickar" och håller den nere så kan jag trycka in kickdrevet så att den inte ligger mot kopplingen, men såfort jag släpper kicken åker den ut?!
//Chrille

Hmm, när jag sätter dit kicken och "kickar" och håller den nere så kan jag trycka in kickdrevet så att den inte ligger mot kopplingen, men såfort jag släpper kicken åker den ut?!
//Chrille
Det är nog bara kickaxeln som hoppat ut så att ingreppet till kicken hamnat utanför skenan.Sätt dit kicken och trampa ner den en bit så går det att trycka in axeln igen.

Japp det gör den, men när man sedan börjar kicka igen eller bara nuddar den så tjoffar den ut igen. Men men bara försöka att hitta "läget"?

Japp det gör den, men när man sedan börjar kicka igen eller bara nuddar den så tjoffar den ut igen. Men men bara försöka att hitta "läget"?

Troligen bara kicka lite längre, sen tryck in axeln. 90 grader brukar man behöva innan du kommer förbi ingreppskurvan med kickaxelns motsvarande kurva som ska ner bakom ingreppskurvan. Lättare med en bild. Kanske kan gå ut i garaget och se om jag hittar någon Husa-motor som är isär.

Om du inte har skruvat dit kåpan utan upptäckte detta innan transkåpan drogs åt med sina skruvar så är det inga problem. Annars får du riva bort kopplingskorgen och byta ingreppskurva.

Du är inte den första, alla husabergägare har råkat ut för detta minst en gång.

Last edited:
Ok, får fortsätta att försöka när jag kommer hem. För jag hittar ett läge där man kan trycka in den, men fastän man håller emot på kicken när den fjädrar tbx så går kickdrevet utåt. Men bara till att fortsätta att försöka.
Skönt att det är ett såpass vanligt fel, då är iaf inget sönder :)

Sen en till fråga ang kamkedja.
Köpte en ny kamkedja vid förra "raset" kamkedjan har gått ca 15h. Men har märkt att på två ställen så kärvar länkarna sig. Kan troligtvis vara detta som har orsakat "banket".
Har för mig att kedjan hette JWS?!
Tycker att kvaliten va på tok för låg, eller har jag bara fått ett måndags ex?
Annars vilket märke rekomenderar ni?
//Chrille

Ok, får fortsätta att försöka när jag kommer hem. För jag hittar ett läge där man kan trycka in den, men fastän man håller emot på kicken när den fjädrar tbx så går kickdrevet utåt. Men bara till att fortsätta att försöka.
Skönt att det är ett såpass vanligt fel, då är iaf inget sönder :)

Sen en till fråga ang kamkedja.
Köpte en ny kamkedja vid förra "raset" kamkedjan har gått ca 15h. Men har märkt att på två ställen så kärvar länkarna sig. Kan troligtvis vara detta som har orsakat "banket".
Har för mig att kedjan hette JWS?!
Tycker att kvaliten va på tok för låg, eller har jag bara fått ett måndags ex?
Annars vilket märke rekomenderar ni?
//Chrille

Inte kedjan som har bankat på grund av att en länk kärvar. Troligtvis där den är ihopnitad an någon som inte har gjort rätt. Då kärvar den. Kedjan kan inte ge ifrån sig sånna ljud. Orginalkedjan funkar fint.

Finns två andra ställen som den kärvar. Skitsamma ska beställa en ny iaf.

Kan man få av kopplingskorgen utan att köpa husabergs dyra specialverktyg?
Måste få av den så att jag förhoppningsvis kan fixa till kicken
//Chrille

Finns två andra ställen som den kärvar. Skitsamma ska beställa en ny iaf.

Kan man få av kopplingskorgen utan att köpa husabergs dyra specialverktyg?
Måste få av den så att jag förhoppningsvis kan fixa till kicken
//Chrille
Mutterdragare funkar bra.Något specialverktyg behövs inte.

Sådär ja då var kick problemet löst, mutterknackare is the shit ;)
Men som vanligt så har jag stött på ett nytt problem
Märkte att när jag snurrade runt kopplingskorgen så finns det ett ställe där en liksom "kärvar" till. Sätter man rejäl fart på den känns det knappt, men kör man sakta så tar det stopp så in i helvete... blir så trööööööööööööööttt

Det kugghjulet som sitter på samma axel som vattenpumpen har fått en kyss på två tänder av primärdrevet när den gick itu.
Det är det som gör att kopplingskorgen tar stopp och troligen gjort att det har uppstått ett bankande ljud i motorn.
Men det är bara precis det yttersta på tänderna som har fått sig en kyss. Tror ni det går att puttsa till kanterna? är lite osäker på om det kugghjulet kanske också går itu då eftersom det är skadat?
eller är det bara till o bita i det sura äpplet o köpa ett till kugghjul?
//Chrille

Det kugghjulet som sitter på samma axel som vattenpumpen har fått en kyss på två tänder av primärdrevet när den gick itu.
Det är det som gör att kopplingskorgen tar stopp och troligen gjort att det har uppstått ett bankande ljud i motorn.
Men det är bara precis det yttersta på tänderna som har fått sig en kyss. Tror ni det går att puttsa till kanterna? är lite osäker på om det kugghjulet kanske också går itu då eftersom det är skadat?
eller är det bara till o bita i det sura äpplet o köpa ett till kugghjul?
//Chrille

Byt. Allt annat är fel.

Syna av kopplingskorgen, nållager axel... syna av allt ordentligt. Byt det som är skadat.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025