Svänghjul glapp/ avdragare

Yes, blir till o beställa nytt kugghjul, kamkedja o lite annat smått.
En fråga ang nållager. Hur ser man på dom om dom är OK?
Alla "nålar" är hela och rullar lätt. Dock påminner ljudet om en marackas när man skakar på dom, men dom ska väll låta lite när man skakar dom för att det är ett spel mellan nålarna och "höljet"

Nu är iaf beställningen gjord oss karlströms.
Tack för alla svar hitills :) Men nu borde jag fan kunna sätta ihop den i veckan, utan att stöta på fler problem, hoppas jag ;)

Sådär ja, fick delarna från karlströms igår och jobbade sent för att få ihop skiten.
När väl motorn var ihopsatt och monterad. och jag tryckte på den röda knappen så brang gick den igång, dock bankar den fortfarende som fan.....
Och när man kör på starten och håller in dödaren så hör man att det liksom "hugger" till?! lite svårt å förklara men men

en liten update då
Har bytt ut det som var skadat/fått grader av det kugghjulet som gick av på mitten.
Dock bankar den fortfarende.
Drog runt svänghjulet med 17spärrnyckel och kännde att varje gång den skulle vända i öd så tog det stopp och man fick ta i rätt bra för att kolven ska vända.
Tog även av ventilkåpan och det är fortfarende samma sak när kolven ska vända i öd.
Det ska väll inte vara såhär?!
//Chrille

en liten update då
Har bytt ut det som var skadat/fått grader av det kugghjulet som gick av på mitten.
Dock bankar den fortfarende.
Drog runt svänghjulet med 17spärrnyckel och kännde att varje gång den skulle vända i öd så tog det stopp och man fick ta i rätt bra för att kolven ska vända.
Tog även av ventilkåpan och det är fortfarende samma sak när kolven ska vända i öd.
Det ska väll inte vara såhär?!
//Chrille

Näe, så ska det inte vara. Ta ur tändstiftet och prova igen. Är det varje varv eller vartannat varv det går tungt? Är drivaxeln (driver kamkedjan och balansvikten) och balansvikten kontrollerad? Nåt är ju bevisligen fortfarande krokigt.

Yes tändstiftet har jag redan tagit bort och det är varje gång i öd som den gör så. Lämnade iväg hela vevpartiet och det var inget fel på det sa han.
Men fick ett ryck och gav mig på det ordentligt idag.
När jag lossade bultarna till topplocket så gick kolven runt utan att det tog i, faan tänkte jag.
Så då har ju kolven gått i toppen.
Dock såg jag inga märken på varken toppen eller kolven så den måste precis tucha, men det är för mkt ändå.

Men däremot när jag tryckte på kolven tog en tumme vid urgröpningen för avgasventilerna och den andra tummen på insugsidan så glappade det bra mycket på kolven, vet inte hur man ska förklara det men den ena sidan på kolven reser sig lite när man trycker på den andre, hoppas ni förstår.
Har iaf tagit bort motorn och ska klyva den imorn, vad tror ni det kan va för fel när kolven gör så?
Trevlig helg

Yes tändstiftet har jag redan tagit bort och det är varje gång i öd som den gör så. Lämnade iväg hela vevpartiet och det var inget fel på det sa han.
Men fick ett ryck och gav mig på det ordentligt idag.
När jag lossade bultarna till topplocket så gick kolven runt utan att det tog i, faan tänkte jag.
Så då har ju kolven gått i toppen.
Dock såg jag inga märken på varken toppen eller kolven så den måste precis tucha, men det är för mkt ändå.

Men däremot när jag tryckte på kolven tog en tumme vid urgröpningen för avgasventilerna och den andra tummen på insugsidan så glappade det bra mycket på kolven, vet inte hur man ska förklara det men den ena sidan på kolven reser sig lite när man trycker på den andre, hoppas ni förstår.
Har iaf tagit bort motorn och ska klyva den imorn, vad tror ni det kan va för fel när kolven gör så?
Trevlig helg

Det glappet på kolven du beskriver är jävligt stort. Men begreppet "jävligt stort" är ju relativt. Jag tror snarare du ska leta felet på kamdrivningen. Kolvens position följer kamdrivningen, så det kan vara lätt på grund av detta att tro att det är kolven som tar i. Jag kan inte komma på varför något där (kolv, vevstake osv) skulle kunna ta skada/bli längre av ett plötsligt stopp.

Ta bort primärdrevet, sätt tillbaka toppen och prova dra runt motorn igen. Har du samma toppackning? Hur hårt har du dragit toppen?

Men sitta och gissa via ett forum är inte lätt. Hade man haft motorn framför sig hade det gått fort.

Last edited:
Jo, vet att det inte är så lätt för er när jag beskriver det ;)
Gjorde som du sa, har tagit bort primärdrevet och testat dra runt motorn och det var fortfarende samma stopp vid öd.
Släppte "trycket" på topplocksbultarna och vipps så försvann "stoppet" i öd.
Tog bort toppen helt och märkte då att när jag trycker på ena sidan av kolven så reser den andra sidan sig och kollar man så är den pytte lite ovanför fodret.
Toppen drogs med rätt moment, kommer inte ihåg vilket det var, står i manualen som jag har på den andra datorn
//Chrille

Jo, vet att det inte är så lätt för er när jag beskriver det ;)
Gjorde som du sa, har tagit bort primärdrevet och testat dra runt motorn och det var fortfarende samma stopp vid öd.
Släppte "trycket" på topplocksbultarna och vipps så försvann "stoppet" i öd.
Tog bort toppen helt och märkte då att när jag trycker på ena sidan av kolven så reser den andra sidan sig och kollar man så är den pytte lite ovanför fodret.
Toppen drogs med rätt moment, kommer inte ihåg vilket det var, står i manualen som jag har på den andra datorn
//Chrille
Du har inte monterat fel topplockspackning då,från en 501 tex?

Glömde att beställa en ny topplockspackning så använde den gamla igen som hade gått i ca10h, vet man ska byta igentligen.

Men vet att jag har hakat upp mig på kolven men verkar som att det är kolven som "reser" sig på ena sidan när den ska vända och tuchar toppen.
//Chrille

Glömde att beställa en ny topplockspackning så använde den gamla igen som hade gått i ca10h, vet man ska byta igentligen.

Men vet att jag har hakat upp mig på kolven men verkar som att det är kolven som "reser" sig på ena sidan när den ska vända och tuchar toppen.
//Chrille
Jag tänkte närmast på att kolven verkade ta i när den vänder,och det kan den göra om man monterar fel packning som då sticker in ett par mm.450,550,650 har 100mm borr och 501 har 95mm.

Last edited:
Skumt, du får mäta upp veven o staken igen. Även mäta kolven. Sitter tätbrickan kvar på tändstift? Är toppackning hel o fin? Ingen ventil krökt? Kan bero på även andra orsaker. Ska bli intressant att få veta vad det är.

Jo, kan garantera att jag berättar vad det är som är fel när jag hittar det ;)
Meni ni är med på att kolven "stiger" i ena kanten när man trycker i den andre?, det är nämligen detta som gör mig bekymrad då jag tror att den kanske reser sig lite i ena kanten när den ska vända och gå därför i toppen lite, kan göra en liten filmsnutt ist förklarar lite knasigt.
Avgasventilerna gick ju åt helsike när primärdrevet gick, dock är allting utbytt.
//Chrille

Jo, kan garantera att jag berättar vad det är som är fel när jag hittar det ;)
Meni ni är med på att kolven "stiger" i ena kanten när man trycker i den andre?, det är nämligen detta som gör mig bekymrad då jag tror att den kanske reser sig lite i ena kanten när den ska vända och gå därför i toppen lite, kan göra en liten filmsnutt ist förklarar lite knasigt.
Avgasventilerna gick ju åt helsike när primärdrevet gick, dock är allting utbytt.
//Chrille

Kolven går att "vicka" i cylinderloppet. Vet dock inte hur mycket din går att vicka. Jag tror inte det är det som är felet. Jag tänker så det knakar och kommer jag på nåt hör jag av mig. Hade jag haft din motor här hade jag hittat felet ganska omgående.

Är dom nya ventilerna samma? För dom hade du ju bytt. Tänkte om dom nya ventilerna e tjockare av någon anledning, eller om du hade tunnare ventiler i för att toppen tex e planad. Hur ser ventilsätena ut, krökt dom med?? Vem har haft hojen före dig? Nån som har tävlat? Skulle gärna vilja titta på din motor.

Last edited:
Ventilerna ska vara lika dana som dom andra, men tog ju bort tändstiftet och ventilkåpan så att ventilerna inte öppnade sig och den fortsatte att "hugg" i ÖD.
Han som har haft hojjen före mig va en tre barns pappa på 35basst typ, som bara har kört den lite i kvarteret osv, han tänkte på sin familj och sålde den sa han :P. hade gått 13h när jag köpte den..

//Chrille

Ventilerna ska vara lika dana som dom andra, men tog ju bort tändstiftet och ventilkåpan så att ventilerna inte öppnade sig och den fortsatte att "hugg" i ÖD.
Han som har haft hojjen före mig va en tre barns pappa på 35basst typ, som bara har kört den lite i kvarteret osv, han tänkte på sin familj och sålde den sa han :P. hade gått 13h när jag köpte den..

//Chrille

Vet inte hur detta skulle bli om man nu gjorde det men.....har du vänt kolven bak o fram?

Men det kanske man inte skulle erkänna här isåf. :)

Last edited:
Haha, det tänkte jag också på hade erkännt det om det hade varit så alla är/har vi varit nybörjare ;), kollade det men pilen är i "färdriktingen" dvs mot avgasventilerna. men far snackade om att ta kolv å foder till en verkstad så får dom kolla på det. vet inte vad jag ska göra annars då jag inte är så jätte hemma på detta men är intresserad och lär mig under tidens gång :)
//Chrille

Haha, det tänkte jag också på hade erkännt det om det hade varit så alla är/har vi varit nybörjare ;), kollade det men pilen är i "färdriktingen" dvs mot avgasventilerna. men far snackade om att ta kolv å foder till en verkstad så får dom kolla på det. vet inte vad jag ska göra annars då jag inte är så jätte hemma på detta men är intresserad och lär mig under tidens gång :)
//Chrille

Hmm..... Toppen kanske är vänd bakofram då. :tungan Kolla urfräsningen för ventilerna i kolvtoppen, pilen kan ju ha blivit felmärkt. Ta hit hela motorn. Nu MÅSTE jag få reda på vad det är.

Last edited:
Haha :) jo, men kolven satt på det hållet innan jag plockade av den med.. Tog av kolven och tryckte i den i fodret, och den ser nästan lite äggformad ut eller hur man ska säga, ska kolla om brossan kan ta ett foto.
Kom till halmstad och hjälp mig så bjuder jag på smörgåstårta och öl ;)
Känner på mig att det blir pinsammt när felet väl kommer fram, är säkert ngt litet jag har missat

Jag kan inte komma på varför något där (kolv, vevstake osv) skulle kunna ta skada/bli längre av ett plötsligt stopp.

Läste igenom här lite snabbt igen, och eftersom avgasventilerna var öppna när primädrevet gick så tog ju kolven i bra mkt i ventilerna. Ska upp och kolla lite nogare på kolven/fodret om jag kan hitta ngt

//Chrille

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026