Svängande bilar och våra "snabba hojar"....

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Sitter här, väldigt nedstämd, och läser om gårdagens olycka i Eskilstuna, och den än mer tragiska olyckan i Upplands Bro idag, fyra mänsikoliv till spillo, varav två hojåkare.. :(

I diskussionerna kring olyckan i Upplands Bro/Jordbro idag så påpekas det av en del att den höga hastigheten hos hojen nog har stor orsak till olyckan, men samtidigt spekuleras och skälls det på bilisters bristande uppmärksamhet, men ska "vi" verkligen kunna kräva att andra trafikanter ska förvänta sig att det kommer en hoj i tex 150 km/h på en 50 eller 70-sträcka och att "dom" ska anpassa sin uppmärksamhet/betende efter det.. :confused:

Svar, NEJ! Att köra på bana är en sak, att tokgasa på ute "i skogen" där det inte finns ett hus eller avtagsväg i närheten är en sak det också, men i den vanliga trafiken, framförallt i tätbebyggt område, finns det "spelregler" att rätta sig efter, kör en bil ut precis framför dig när du kommer i lagstadgad hastighet, eller kanske +20-30 så är det "han/hon/dom" som är korkade och ouppmärksamma, skäll och skrik då, sparka in en dörr, eller vad du nu har för sätt att visa ditt missnöje..... :rolleyes:

Men, inga andra trafikanter kan/ska krävas förvänta sig att ett fordon kommer i dubbla eller tredubbla lagstadgade hastigheten, framförallt i tätbebyggt område, när man kör så, är det "vårt" problem....

Jag, du, vi, alla hojåkare, är nog medvetna om hur jäkla snabb en hoj är, men tror du att MedelSvensson förstår vilket ax, topphastighet en Sporthoj eller fet glidare har? Nope...

Kommer ALDRIG glömma den Aha-upplevelse jag hade när jag övningskörde för B-kort (hade lätt A innan dess). Skulle svänga vänster över Örbyleden vid Stureby, tittade rakt fram, vänster, höger, rakt fram igen, och vred på ratten åt vänster, klart åt alla håll, släppte upp kopplingen, varpå pappa skrek STOPP! Tittade rakt fram, då kom en hoj rakt framifrån "från ingenstans" i uppåt 150 km/h och jag tvärnitade, och kunde senare, efter att hojen passerat i lätt överljudsfart, lätt chockad fortsätta min vänstersväng... Och då ska vi komma ihåg att det här var 1982, sedan dess har det väl hänt en del med ax och topphastighet... :eek: Händelsen sitter limmad i mitt medvetna, så när jag sitter i en bil tittar jag många gånger, och när jag sitter på hojen är jag medveten om hur överraskande jag är för en bil, speciellt om jag gasar lite, men även när jag tar det lugnt.

Så, snälla, gasa på rätt plats ;) Har genom åren förlorat ett par hojkompisar, och har ingen lust att gå igenom det igen, framförallt inte i samband med något helt onödigt gasande på helt fel plats!

/B

Last edited:
Mycket bra sagt :tummenupp .
Tänk nu på detta grabbar o tjejer så att vi slipper fler "RIP trådar"

Bra skrivet VTR-broder!

Har ingen lust att vara med om en olycka, samtidigt som det är kul att gasa.. Man får helt enkelt gasa på 'rätt ställe', som du skriver.

Jag håller med dig. Kör man för fort så kan man inte gnälla på bilisterna utan man får stå sitt kast.

Ett hypotetiskt exempel: Om jag är ute å kör och från mötande körfält så är det en bil som svänger åt sitt vänster, dvs korsar mitt körfält. Om jag då kör på tok för fort och klipper bilen så kan jag inte skylla på honom för att han svängde ut framför mig, för håller man rätt hastighet så händer det ingen olycka där.

Bra skrivet!

bilister har ju svårt med att uppmärksama oss ens om vi kör lagligt så det är att utmana ödet att köra 3ggr fartbegränsningen.
Faktiskt saktar jag automatiskt ner när jag ser en bil i en korsning, allt för många gånger har de bara svängt ut.
Det är inte värt att hålla fullt ver krön o i skymda kurvor och förbi korsningar, man kanske är feg men jag vågar inte köra så längre.

K-Micke skrev:
Well said, benkar.

Om alla kunde hålla igen på gasen när man passerar korsningar så skulle många olyckor undvikas. Står det en bil i korsningen så måste man helt enkelt räkna med att den kan köra ut mot väjningsplikt, eller svänga vänster, och då måste man ha en plan B redo.

Håller med :tummenupp

Man ska kanske inte dömma bilförarnas misstag för hårt. (Fel uttryckt) Man kanske skall f ö r s t å varför de gör misstagen.("De" kommer fortsätta med det) Jag vet att jag själv har missat hojar och mopeder när jag kört bil. Jag tror, när man kör, främst bil, så lägger många en löjligt låg del av den mentala kapaciteten på bilkörningen. Det är främst ryggmärgen o undermedvetandet som scannar efter bilar, gångtrafikanter o andra hot. Dessa syns i ögonvrån. MC missas lätt.

Tänk följande scenario. Stressad, irriterad och trött i bil. Mitt på dagen o perfekt sikt. Du skall göra en vänstersväng på bred 70 väg och väntar på att 15 mötande bilar på rad skall passera. Klart! sedan kommer en 16e bil utan ljusen på. Den missar man lätt, om man inte är aktiv. Samma sak med hojar som "dyker upp"

Jag har börjat köra med helljus, dagtid. Det blir en rätt uppenbar effekt som kanske hjälper till. Man kanske borde ha strob-light eller nått.

man behöver inet förstå bilisterna, det räcker med att man förstår att de kan köra ut framför en.Det går inte att skilja den trötte du pratar om från den som har sett dig.

Silwer skrev:
man behöver inet förstå bilisterna, det räcker med att man förstår att de kan köra ut framför en.Det går inte att skilja den trötte du pratar om från den som har sett dig.

Hårklyveri. Om man förstår bakgrunden till saker, blir man väl rimligtvis mer övertygad?

Det enda man kan göra som gas glad hoj åkare är att använda insidan av skallen och tänka efter vad man kan göra för att minimera riskerna för sig själv och andra.

Jag håller fullständigt med att man inte kan kräva att en normal bilist ska räkna med att en hoj kommer i hög fart från ingenstans.

Nej jag tycker det är upp till hojföraren att bedöma var det finns olycks risk nånstans och sakta in vid såna tillfällen så det finns utrymme och bromsa och väja.

Det gäller att tänka efter före det händer för gör man fel så kanske man dör , det är spelets regler.

Givetvis kan man inte förebygga alla olyckor med att köra smart och ha omdömme men många.

Nej fram för mer respekt i trafiken tycker jag.

Edit: det är inte så dumt att använda tutan för att fånga sina medtrafikanters uppmärksamhet

Last edited:
Ett litet tips: föreställ dig att att alla i trafiken är idioter som kan
ta sig för precis vad som helst, då måste du vara på din vakt.
Exempel: du kommer åkandes på en väg o du närmar dig en korsning.
Det står en bil där på gång att svänga ut på "din" väg.
Du tänker: hmm.. undrar om den fan är så dum att han svänger ut här och nu?
Automatiskt så sänker du naturligtvis farten och gör dig beredd på det värsta.
Gör du på detta sätt så kommer du att klara dig ur många "situationer".
Låter krasst men du sitter ju ganska oskyddat på mc.
Man är tamejfan piskad att tänka på det här viset om man kör hoj för även om det nu är bilistens fel som svänger ut framför dig
och därmed blir vållande, så är det väl inge kul att ligga på sjukhus.
KÖR FÖRSIKTIGT!!!

Var själv riktigt nära att krocka i Värmland när en 80-årig gubbe svängde ut rätt framför mig. Det var inte så att jag inte syntes, det var fri sikt och han stod och blinkade vänster i andra körfältet för att svänga in på en grusväg. Lyckades precis på decimetern (kände vinddraget) väja åt sidan och det var ren tur att jag inte hamnade i ett träd på vänster sida av vägen. Men föraren bara fortsatte in på grusvägen utan att över huvut taget ha sett mig. Det första jag gjorde var att vända och åka ikapp bilen, som strax svängde in vid vägkanten och vevade ner rutan. Fan vad arg jag var, skällde allt var jag bara orkade på en hel bil proppfull med uppgiva pensionärer.

Så även om man inte kör särskilt fort och tycker att det är helt uppenbart att bilisten har sett en, så kan döden ligga närmare än vad man tror.

/Martin

ps. han hade ett 1001-1002-1003-märke bak. Ta det försiktigt om ni ser såna, särskilt i kombination med gubbe + basker

ove skrev:
Ett litet tips: föreställ dig att att alla i trafiken är idioter som kan
ta sig för precis vad som helst, då måste du vara på din vakt.

Hände när jag körde budbil i stan för ett tag sen. Kommer till en korsning med min Merca Sprinter (lilla bilen :D). Det är högerregeln och på vägen till vänster står en kärring som stannat för att släppa över en gångare, jag ser att hon ser mej. Eftersom hon ska släppa före mej enligt högerregeln och står still fortsätter jag köra, (stannar inte alls). DÅ börjar kärringen köra rakt ut, passerar en maxad halvmeter från min bil. :skrämd :mad:

KÄRRINGJÄVEL! :mad:

Hmm, märkligt att så många VTR-åkare har så vettiga åsikter :D .

Nåja, får väl oxå poängtera att det är svårt att se en så pass litet (jämfört med bilar, bussar, lastbilar etc.) fordon som en mc, speciellt om mc:n (med förare på (får vi hoppas ;))) kommer i hög hastighet.

Har själv varit med om att bli smått överraskad av snabba mc-bröder, trots att man själv är motorcyklist (inte sällan i annat än låg fart) och mest utgör "andra sidan". Väl värt att tänka på i dessa olyckstider, med semesterbilister och annat på vägarna.

Och ja, högerregeln är svår för många att :fatta! eller åtminstone följa :mad:

/F - trots allt :) motorcyklist - det är ju sommar å gôrgôtt väder!

Kör som om du vore osynlig och tänk åt alla andra, då klarar du dig längre. ;)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul