Suzuki RM 250 låter som en fiskebåt

niklaslind

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
rm 250 1994
Min suzuki rm 259 93a startar lätt men låtersom en gammal fiskebåt och varvar inte upp nånting alls, den bara tuffar lixom och går väldigt hårt.
har provat byta tändplatta,tändspole,cdi box, förgasare, tändkabel och stift men går fortfarande likadant.reagerar inte på startygas mer än att den dör om det blir för mycket. provade olika munstycken utan resultat, har även ställt tändningen med stroblampa spå den står rätt.
så för att sammanfatta allt så är den lättstartad men bara tuffar hårt, låter typ som den inte tänder på varje varv och vrider ja på gasen blir ljudet bara högre men ökar inget i varv även om ja smyger med gasen... hjälp!!!

låter ju nästan som den skulle gå tokfett, men har du provat olika förgasare som du vet är OK borde det ju vara nåt annat. eftersom du även redan bytt alla tänddelar utan resultat så gissar jag på reed-ventiler som e kassa.

edit: först tänkte jag skriva att du antagligen har en rmz och ingen rm och att det då ska vara så ;), men sen såg jag årsmodellen

reed ventilen är helt ny oxå.......
går inte som en 4takt hellar.
tänk dej en riktigt gammal träbåt som kör väldigt sakta, typ 1 slag i sekunden eller mindre.
upptäckte nu att det kommer väldigt mycket olja ur kröken när den är igång så ja plocka bort kåpa för att se packboxarna men dom satt på plats. får riva cylinder och kolla hur vevhuset ser ut, kanskre fullt med olja där oxå.

Jag har varit med om att en Cross blivit toksur. Det var typ 1 dl soppa i botten på vevhuset.
Den gick faktiskt helt OK på låga varv. men storknade när man gasade på. Efter att ivrigt gasat fullt i någon minut, och trotsat surande, svarade den plötsligt på gasen och gick som vanligt. Men jag satt nog i ett riktigt mjukt stift under tiden för att det inte skulle slockna.

Annar skulle jag ta bort avgasröret och kolla in på kolven. Ser den bra ut?
Minsta tveksamhet, byt kolv.

Mats

Fungerar avgasventilen som den ska?

svänghjulet sitter stadigt på plats och enligt stroblampan är allt som det ska. har provat röra avgasventilen när den står på tomgång men ändrar inget. lutar åt att ja får ett nytt bojsänke till båten denna sommar... fan va störande.

svänghjulet sitter stadigt på plats och enligt stroblampan är allt som det ska. har provat röra avgasventilen när den står på tomgång men ändrar inget. lutar åt att ja får ett nytt bojsänke till båten denna sommar... fan va störande.

Släng upp en bild på stiftet som sitter.

Möjligen besvarade du det i #7 men:
Hur är vevhuskompressionen? Dåliga vevaxeltätningar/packboxar? Gillas inte av tvåtaktare...

ja packboxarna sitter på plats, lite glapp i ramlager men det borde inte ha den effekten tycker ja. ska ta och byta både ramlager och boxar nu när det ändå är isär.
ingen som tror på nått elektriskt fel?? alla verkar vara inne på bensin/förgasar/stift orsak...har som sagt provat med 2 kompletta el system och haft samma resultat så det låter kanske lite långsökt.får köpa ett nytt stift och prova, stiften ja provat med blir jätte blöta och typ oljiga efter 10 sek tomgång. den går riktigt blött och fett. ryker väldigt mycket oxå.

ja packboxarna sitter på plats, lite glapp i ramlager men det borde inte ha den effekten tycker ja. ska ta och byta både ramlager och boxar nu när det ändå är isär.
ingen som tror på nått elektriskt fel?? alla verkar vara inne på bensin/förgasar/stift orsak...har som sagt provat med 2 kompletta el system och haft samma resultat så det låter kanske lite långsökt.får köpa ett nytt stift och prova, stiften ja provat med blir jätte blöta och typ oljiga efter 10 sek tomgång. den går riktigt blött och fett. ryker väldigt mycket oxå.

Åter igen. Har du vädrat ur vevhuset?
I värsta fall, vänd hojen upp och ner för att få soppan att rinna ur.
Mats

nä det är inte gjort än, ska lyfta cylindern nu om en stund och kolla hur det ser ut. om det nu är super surt, vad beror det på?? vill ju inte att det ska ske igen. ägaren innan mej hade kört sönder tändgivaren på plattan så gnistan försvann, ja fick denna och bytta platta mot en ny ja hadde hemma och fick gnista igen. kan han ha försökt att starta den såpass mycket att den blev så sur i vevhuset att den går skit nu?? Enligt förra ägare hade den bara stannat under färd och sen aldrig startat igen, ja bytte platta och den starta.

reed ventilen är helt ny oxå.......
går inte som en 4takt hellar.
tänk dej en riktigt gammal träbåt som kör väldigt sakta, typ 1 slag i sekunden eller mindre.
upptäckte nu att det kommer väldigt mycket olja ur kröken när den är igång så ja plocka bort kåpa för att se packboxarna men dom satt på plats. får riva cylinder och kolla hur vevhuset ser ut, kanskre fullt med olja där oxå.

Separatsmörjning som gett upp och fyller den med olja ?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti