suzuki rgf:n drar mycket bensin "HJÄLP"

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
Hej Jag har som sagt en suzuki rg125f det är en 92:a ! jag tyckte att den drog mkt för att jag får tsanka hela tiden så jag kollade med en annan som har en lika dan och hans drar 0.5 medans min drar 0.9 :va så om någon där ute vet vad som kan va för fel så hjälp mig snälla.! både han som jag fråga på msn och min är avstrypta... sen så ryker den jätte mkt om det kan ha något med det att göra ! tack på förhand! M.V.H Marcus
 
Kollat till luftfiltret? är det för smutsigt får inte hojen tillräckligt med luft och drar där med mer bensin.
Kollat så att du inte åker runt med choken? är den ikopplad drar den mer och ryker mer.
Kollat till tändstiftet?
Om den ryker mycket kan det betyda att den får en för fet oljeblandning vilket också kan öka bensinförbrukningen vilket kan lösas med att ställa ner oljepumpen.
 
Probotector skrev:
2148192 Kollat till luftfiltret? är det för smutsigt får inte hojen tillräckligt med luft och drar där med mer bensin.
Kollat så att du inte åker runt med choken? är den ikopplad drar den mer och ryker mer.
Kollat till tändstiftet?
Om den ryker mycket kan det betyda att den får en för fet oljeblandning vilket också kan öka bensinförbrukningen vilket kan lösas med att ställa ner oljepumpen.


Det konstiga är att jag redan gjort allt det, och den drar fortfarande 1.2L/mil, FAN vad man måste tanka hela jävla tiden... :död



//Stenberg
 
vikto000 skrev:
2148199 Det konstiga är att jag redan gjort allt det, och den drar fortfarande 1.2L/mil, FAN vad man måste tanka hela jävla tiden... :död



//Stenberg

Skumt :confused: Kör du möjligtvis med sportluftfilter då? det kan också öka förbrukningen.
Är du helt säker på att du har räknat rätt med bensinförbrukningen? lätt att göra fel.
Är den trimmad på något sätt?
Kör du hårt med den (kraftiga accelerationer, kraftiga inbromsningar, drar ur den på varje växel m.m.)?
Vet att med min lätta motorcykel så kunde förbrukningen variera från 0,6 till 0,9 liter per mil beroende på hur jag körde.
 
Probotector skrev:
2148481 Skumt :confused: Kör du möjligtvis med sportluftfilter då? det kan också öka förbrukningen.
Är du helt säker på att du har räknat rätt med bensinförbrukningen? lätt att göra fel.
Är den trimmad på något sätt?
Kör du hårt med den (kraftiga accelerationer, kraftiga inbromsningar, drar ur den på varje växel m.m.)?
Vet att med min lätta motorcykel så kunde förbrukningen variera från 0,6 till 0,9 liter per mil beroende på hur jag körde.



det hjälper inte allt e ren gjort och sånt ingen choke helt cp mina pengar går bara till soppan nu !! :huvet :huvet :huvet :huvet
 
Fet bränsleblandning kanske? Min RGV drog 1,6 liter milen när min termostat pajade, annars 0,5-0,8. Kika på det :tummenupp
 
Hur i fanken kollar man hur mycket hojen dricker?

Tanka fullt, köra en mil, tanka igen eller?

Men när man tankar fullt en gång är det ju inte säkert att det blir lika mycket nästa gång..

Fast å andra sidan kan man med hjälp av lite matte bara tanka, köra ett par km i varierande tempo och sendan tanka igen och bara räkna vad den tar /km.

Hmm, det ska jag testa.

Får tillbaka min hoj imorgon, kmr bli så gött!
 
Svanen skrev:
2148903 Hur i fanken kollar man hur mycket hojen dricker?

Tanka fullt, köra en mil, tanka igen eller?

Men när man tankar fullt en gång är det ju inte säkert att det blir lika mycket nästa gång..

Fast å andra sidan kan man med hjälp av lite matte bara tanka, köra ett par km i varierande tempo och sendan tanka igen och bara räkna vad den tar /km.

Hmm, det ska jag testa.

Får tillbaka min hoj imorgon, kmr bli så gött!
Tanka fult nollstältripmätaren kör någon dag tanka fullt igen kolla hur mkt som gick i dela på vad tripmätaren säger..
 
prulle skrev:
2148942 Tanka fult nollstältripmätaren kör någon dag tanka fullt igen kolla hur mkt som gick i dela på vad tripmätaren säger..
Precis:tummenupp Min varierar mellan 0.3 (lång körning samma dag, inte varva mycket och köra lugnt) och typ 1.0 så 2t drar bensin, men din drog ruskigt mycket.
 
min rgf drog oxå jävligt mycket. runt 0,8-1,1l/mil. Medans mito och rs drar runt 0,6-0,7.
 
philsson skrev:
2148862 Fet bränsleblandning kanske? Min RGV drog 1,6 liter milen när min termostat pajade, annars 0,5-0,8. Kika på det :tummenupp


vad menar du med termostaten min e lite konstig när jag står stilla så visar den rätt sen så när jag gasar til flyger den ner som när den var avstängd sen när varven sjunker så högs mätaren till de normala ! men vad kan de ha me hur mycket bensin den drar att göra++?`?? :confused: :confused: :confused:
 
Mr_haak skrev:
2151397 vad menar du med termostaten min e lite konstig när jag står stilla så visar den rätt sen så när jag gasar til flyger den ner som när den var avstängd sen när varven sjunker så högs mätaren till de normala ! men vad kan de ha me hur mycket bensin den drar att göra++?`?? :confused: :confused: :confused:
En kall motor är väldigt innefektiv :fakta
Går motorn kallt så drar hojen mycket bränsle, dessutom slits allt i motorn betydligt mer och risk för ras är dessutom betydligt större. Går tempmätaren ner till "ingenting" när du kör så kolla funktionen hos termostaten, om du ens har någon. :brinnerup
 
philsson skrev:
2151950 En kall motor är väldigt innefektiv :fakta
Går motorn kallt så drar hojen mycket bränsle, dessutom slits allt i motorn betydligt mer och risk för ras är dessutom betydligt större. Går tempmätaren ner till "ingenting" när du kör så kolla funktionen hos termostaten, om du ens har någon. :brinnerup


var kollar jag "FUNKTIONEN" hos termostaten vad inte ens var "FUNKTIONEN" e för nått :confused:
 
Mr_haak skrev:
2152040 var kollar jag "FUNKTIONEN" hos termostaten vad inte ens var "FUNKTIONEN" e för nått :confused:
mm bra fråga, har samma fel på min... den går upp till typ :"kall" sen när ja slår av lamporna gå den ner till "död läge" (om ni fattar va ja menar...)
kan även säga att min drar soppa som fan,, ja taka full tank körde ca5-6 mil sen var 7-8 liter slut....

så går det när man gasar... :)
 
Mr_haak skrev:
2152040 var kollar jag "FUNKTIONEN" hos termostaten vad inte ens var "FUNKTIONEN" e för nått :confused:
Termostaten är en liten mackaper som reglerar temperaturen i motorn. Den stänger kylsystemet så att vattnet inte cirkulerar när motorn är kall och när den sedan blivit varm så vid en viss temperatur så öppnar den. När sedan motorn kylts för mycket så stänger den så att man hela tiden håller arbetstemperatur. Termostaten kan du lägga i en gryta med vatten och kolla efter med en temperaturmätare när den öppnar. På RGVn var det vid 55 grader, har en termostat liggandes om det skulle vara samma på RGFen.
 
philsson skrev:
2152504 Termostaten är en liten mackaper som reglerar temperaturen i motorn. Den stänger kylsystemet så att vattnet inte cirkulerar när motorn är kall och när den sedan blivit varm så vid en viss temperatur så öppnar den. När sedan motorn kylts för mycket så stänger den så att man hela tiden håller arbetstemperatur. Termostaten kan du lägga i en gryta med vatten och kolla efter med en temperaturmätare när den öppnar. På RGVn var det vid 55 grader, har en termostat liggandes om det skulle vara samma på RGFen.


men jag fattar inte är det termetern som är sönder som gör att den drar mycket bensin? :va vad har den med det att göra+ :confused: :confused:
 
Alltså, ifall den är kall drar den mer bensin (vilket du kanske förstått) och om då termostaten kyler motorn så att den är kall hela tiden så drar den alltså mer

(om jag fattat det hela rätt?? ;))
 
Micke_199 skrev:
2153465 Alltså, ifall den är kall drar den mer bensin (vilket du kanske förstått) och om då termostaten kyler motorn så att den är kall hela tiden så drar den alltså mer

(om jag fattat det hela rätt?? ;))

stämmer bra

Hur ser stiftet ut? Förmodligen rätt svart

Felinställd förgasare eller sliten nål + säte. kolla det
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top