Suzuki Inazuma 750 som trasslar vi kallstart

Thompa70

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2019
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
KTM Adventure 790 R
Frugan håller på att ta kortet och vi köpte en riktigt körskole-klassiker; En Suzuki GSX Inazuma 750, årsmodell 99.

Hojjen är i riktigt fint skick och passar perfekt att övningsköra med; låg tyngdpunkt, snäll och välbalanserad på alla sätt och vis. Hon är mycket nöjd.

Har dock lite funderingar kring kallstart. Det finns ingen dokumentation eller annan info om att förgasarna skulle varit rengjorda eller servade. Hojjen är från 99 och har gått 4800 mil. Lynnigheten vid kallstart visar sig i att choken inte riktigt verkar bete sig konsekvent. Vanligtvis ska man ju sänka choken lite gradvis när motorn blir varm, efter någon eller ett par minuter börjar varvet öka, och när vi då sänker choken en gnutta och varvet på motorn går ned, jag då dör hojjen efter 5-10 sekunder. Den kan ena ögonblicket ligga på 2-3000 varv, för att sedan plötsligt ramla ned 1500 varv och sedan lite efter det gå ned en bit under 1000 och sluta gå.

Till saken hör att den inte betedde sig så i början.

Har försökt komma åt att smörja armarna som reglerar förgasarna och kört med förgasarrengöring att hälla i tanken (vilket jag i ärlighetens namn inte tror på fungerar)
Vredet som reglerar choken går rätt trögt, och funderar över om det ska vara så.

Någon som har en idé vad det kan handla om?
 
Hmm, och lösningen är att rengöra tanken och resten av bränslesystemet? Förstår dock inte varför hojjen går bra när den är varm.
 
Hur hojen går när den är kall är av mindre betydelse. Du kan få leta ihjäl dig efter "problem". Om den går bra varm, fixa då inget som inte är trasigt. Själv kör jag iväg lugnt (varva max 3000) direkt efter start av motorn - på så vis blir den varm snabbare - än att ställa sig och fnosa oförbränd soppa på tomgång och reta upp grannarna.
 
Hur hojen går när den är kall är av mindre betydelse. Du kan få leta ihjäl dig efter "problem". Om den går bra varm, fixa då inget som inte är trasigt. Själv kör jag iväg lugnt (varva max 3000) direkt efter start av motorn - på så vis blir den varm snabbare - än att ställa sig och fnosa oförbränd soppa på tomgång och reta upp grannarna.
Instämmer här, kör så motor blir varm.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top