Suzuki Inazuma 750 som trasslar vi kallstart

Thompa70

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2019
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
KTM Adventure 790 R
Frugan håller på att ta kortet och vi köpte en riktigt körskole-klassiker; En Suzuki GSX Inazuma 750, årsmodell 99.

Hojjen är i riktigt fint skick och passar perfekt att övningsköra med; låg tyngdpunkt, snäll och välbalanserad på alla sätt och vis. Hon är mycket nöjd.

Har dock lite funderingar kring kallstart. Det finns ingen dokumentation eller annan info om att förgasarna skulle varit rengjorda eller servade. Hojjen är från 99 och har gått 4800 mil. Lynnigheten vid kallstart visar sig i att choken inte riktigt verkar bete sig konsekvent. Vanligtvis ska man ju sänka choken lite gradvis när motorn blir varm, efter någon eller ett par minuter börjar varvet öka, och när vi då sänker choken en gnutta och varvet på motorn går ned, jag då dör hojjen efter 5-10 sekunder. Den kan ena ögonblicket ligga på 2-3000 varv, för att sedan plötsligt ramla ned 1500 varv och sedan lite efter det gå ned en bit under 1000 och sluta gå.

Till saken hör att den inte betedde sig så i början.

Har försökt komma åt att smörja armarna som reglerar förgasarna och kört med förgasarrengöring att hälla i tanken (vilket jag i ärlighetens namn inte tror på fungerar)
Vredet som reglerar choken går rätt trögt, och funderar över om det ska vara så.

Någon som har en idé vad det kan handla om?
 

Thompa70

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2019
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
KTM Adventure 790 R
Hmm, och lösningen är att rengöra tanken och resten av bränslesystemet? Förstår dock inte varför hojjen går bra när den är varm.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur hojen går när den är kall är av mindre betydelse. Du kan få leta ihjäl dig efter "problem". Om den går bra varm, fixa då inget som inte är trasigt. Själv kör jag iväg lugnt (varva max 3000) direkt efter start av motorn - på så vis blir den varm snabbare - än att ställa sig och fnosa oförbränd soppa på tomgång och reta upp grannarna.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hur hojen går när den är kall är av mindre betydelse. Du kan få leta ihjäl dig efter "problem". Om den går bra varm, fixa då inget som inte är trasigt. Själv kör jag iväg lugnt (varva max 3000) direkt efter start av motorn - på så vis blir den varm snabbare - än att ställa sig och fnosa oförbränd soppa på tomgång och reta upp grannarna.
Instämmer här, kör så motor blir varm.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top