Suzuki GSXR 1000 pair mod

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Tja!

Alla glada gixxer ägare:)

Har lite frågor!

Har någon gjort pair mod på sin hoj?
Vad tyckte ni?
Tar hojen stryk på något sätt av att göra pair mod?

Seriösa svar...Tack
 
Det finnes to forskjellige PAIR mods.
Den ene er rett og slett å blokkere luftkanalen inn til avgaskanalen. Beste måten er bare å gjenge opp hullet over avgaskanalen med en M6 tapp og skruva dit en skruv.

Dette får vekk den "smellinga" som kan oppstå i avgassystemet.
Det er ingen hester å tjene på denne men man fjerner ca 1kg vekt fra motorsykkelen.

Den andre PAIR modden er å koble luftinntaket på PAIR ventilen rett til vevhusventilasjonen ( Orginalt står denne til luftburken )for å lage et "undertrykk" i motoren og derved få litt mindre indre friksjon. Fungerer bra så lange motoren er ny/ har lite indre lekkasje ( under 2%.
Man kan få opp til 3 hester på denne måten.
 
Yngve skrev:
Det finnes to forskjellige PAIR mods.
Den ene er rett og slett å blokkere luftkanalen inn til avgaskanalen. Beste måten er bare å gjenge opp hullet over avgaskanalen med en M6 tapp og skruva dit en skruv.

Dette får vekk den "smellinga" som kan oppstå i avgassystemet.
Det er ingen hester å tjene på denne men man fjerner ca 1kg vekt fra motorsykkelen.

Den andre PAIR modden er å koble luftinntaket på PAIR ventilen rett til vevhusventilasjonen ( Orginalt står denne til luftburken )for å lage et "undertrykk" i motoren og derved få litt mindre indre friksjon. Fungerer bra så lange motoren er ny/ har lite indre lekkasje ( under 2%.
Man kan få opp til 3 hester på denne måten.

Vad betyder lekkasje??
 
OLJEKYLD GSXR skrev:

Äh vafan att hålla på med mod o skit till gixxern. Räcker inte effekten tycker ni?
Om inte så ska väl ett Helsystem och Power Commander III göra susen. Uppemot 10 hk x-tra.
Jag är för övrigt nöjd med effekten och mellan registret på min och jag har inte gjort nåt förutom att byta till en Yoshi RS-3 burk.
 
Yngve skrev:
Den andre PAIR modden er å koble luftinntaket på PAIR ventilen rett til vevhusventilasjonen ( Orginalt står denne til luftburken )for å lage et "undertrykk" i motoren og derved få litt mindre indre friksjon. Fungerer bra så lange motoren er ny/ har lite indre lekkasje ( under 2%.
Man kan få opp til 3 hester på denne måten.
Brukar kallas "vacu-pan" bland de som håller på med stora plåtschabrak med V8 i nosen. Om nu nån vill veta.
 
T.Bergström skrev:
Tja!

Alla glada gixxer ägare:)

Har lite frågor!

Har någon gjort pair mod på sin hoj?
Vad tyckte ni?
Tar hojen stryk på något sätt av att göra pair mod?

Seriösa svar...Tack

Är det inte bättre att silpa om kammarna ock porta toppen+tunnare packning så märker man ju skillnaden.
 
Superbike Roger skrev:
Är det inte bättre att silpa om kammarna ock porta toppen+tunnare packning så märker man ju skillnaden.
PAIR handlar inte om trimning. Det handlar om att slippa avgasknallarna vid motorbroms. TL1000R knallar nog att väcka döda (kan inte motorbromsa inne i stan med slipon och PAIR). Tar man bort PAIR så slipper man avgasknallarna. Sen vet jag inte hur det blir på Gixxer men antagligen liknande.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top