Suzuki GSXR 1000 pair mod

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Tja!

Alla glada gixxer ägare:)

Har lite frågor!

Har någon gjort pair mod på sin hoj?
Vad tyckte ni?
Tar hojen stryk på något sätt av att göra pair mod?

Seriösa svar...Tack
 
Det finnes to forskjellige PAIR mods.
Den ene er rett og slett å blokkere luftkanalen inn til avgaskanalen. Beste måten er bare å gjenge opp hullet over avgaskanalen med en M6 tapp og skruva dit en skruv.

Dette får vekk den "smellinga" som kan oppstå i avgassystemet.
Det er ingen hester å tjene på denne men man fjerner ca 1kg vekt fra motorsykkelen.

Den andre PAIR modden er å koble luftinntaket på PAIR ventilen rett til vevhusventilasjonen ( Orginalt står denne til luftburken )for å lage et "undertrykk" i motoren og derved få litt mindre indre friksjon. Fungerer bra så lange motoren er ny/ har lite indre lekkasje ( under 2%.
Man kan få opp til 3 hester på denne måten.
 
Yngve skrev:
Det finnes to forskjellige PAIR mods.
Den ene er rett og slett å blokkere luftkanalen inn til avgaskanalen. Beste måten er bare å gjenge opp hullet over avgaskanalen med en M6 tapp og skruva dit en skruv.

Dette får vekk den "smellinga" som kan oppstå i avgassystemet.
Det er ingen hester å tjene på denne men man fjerner ca 1kg vekt fra motorsykkelen.

Den andre PAIR modden er å koble luftinntaket på PAIR ventilen rett til vevhusventilasjonen ( Orginalt står denne til luftburken )for å lage et "undertrykk" i motoren og derved få litt mindre indre friksjon. Fungerer bra så lange motoren er ny/ har lite indre lekkasje ( under 2%.
Man kan få opp til 3 hester på denne måten.

Vad betyder lekkasje??
 
OLJEKYLD GSXR skrev:

Äh vafan att hålla på med mod o skit till gixxern. Räcker inte effekten tycker ni?
Om inte så ska väl ett Helsystem och Power Commander III göra susen. Uppemot 10 hk x-tra.
Jag är för övrigt nöjd med effekten och mellan registret på min och jag har inte gjort nåt förutom att byta till en Yoshi RS-3 burk.
 
Yngve skrev:
Den andre PAIR modden er å koble luftinntaket på PAIR ventilen rett til vevhusventilasjonen ( Orginalt står denne til luftburken )for å lage et "undertrykk" i motoren og derved få litt mindre indre friksjon. Fungerer bra så lange motoren er ny/ har lite indre lekkasje ( under 2%.
Man kan få opp til 3 hester på denne måten.
Brukar kallas "vacu-pan" bland de som håller på med stora plåtschabrak med V8 i nosen. Om nu nån vill veta.
 
T.Bergström skrev:
Tja!

Alla glada gixxer ägare:)

Har lite frågor!

Har någon gjort pair mod på sin hoj?
Vad tyckte ni?
Tar hojen stryk på något sätt av att göra pair mod?

Seriösa svar...Tack

Är det inte bättre att silpa om kammarna ock porta toppen+tunnare packning så märker man ju skillnaden.
 
Superbike Roger skrev:
Är det inte bättre att silpa om kammarna ock porta toppen+tunnare packning så märker man ju skillnaden.
PAIR handlar inte om trimning. Det handlar om att slippa avgasknallarna vid motorbroms. TL1000R knallar nog att väcka döda (kan inte motorbromsa inne i stan med slipon och PAIR). Tar man bort PAIR så slipper man avgasknallarna. Sen vet jag inte hur det blir på Gixxer men antagligen liknande.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top