Suzuki gsx600f göra service

Ciki

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx600f
Hej.
Jag är ny här på forumet och behöver lite hjälp ni när jag skaffat en mc.
Jag har en suzuki gsx600f 1993. Vill byta olja, tändstift luftfilter bränslefilter mm.
Mina frågor är:
1. Vilken storlek på nyckel passar till tändstiften, har testat dom flesta men går ej, behövs det special?
2. Saknar helt luftfilter, vilken sort behöver jag köpa?
3. Vad är det för oljefilter jag behöver?

Tacksam för snabba svar då jag redan plockat ner allt.
 
1) 18mm tunnväggig. DR8ES
2) Original. 13780-20C00
3) Suzuki 16510-07J00. Alternativ finns på biltema.

<edit>600'an är så icke-strypt som den kan bli - så att köra med "effekt" prylar blir bara sämre. Jag har bl.a. en 97'a gsx600f.</edit>
 
Last edited:
Vad roligt att du har samma modell då har du stenkoll :)

18mm borde finnas på biltema?
Vill testa att få igång den har inte varit i gång på många år.
Tror du jag kan köra med Biltemas olja och filter till en början för att se om jag får igång den?
Vore tacksam om du hade biltemas artnr :)

Filtret får jag beställa verkar inte finnas i Sverige.

Ser att framgaffeln läcker men det tar jag sen. Det är väl bara packningar och ny olja som gäller?
 
Klart filtret finns i sverige. Kollar man på partzilla på en gsx 600ft och artikelnr till den så är det samma som till de flesta gsxr, hayabusa. 16510-07J00 som Brink skrev.

Biltemas 82-255 vad jag kan luska ut..kromat.
Hade det själv innan senaste bytet, men då blev det original för att jag köpte flera på Ebay.
Jag kör Biltemas Mc Delsyntet, de senaste gångerna.
Kör inte mycket men byter varje höst oavsett mil.

Jag drar jämt stiften med original klen-verktyget. Liten risk att dra för hårt.
 
Last edited:
Jag tänkte på Luftfiltret att det behöver beställas hem.

Har ingen original klen-verktyg tyvärr.
Jag köper hem grejerna idag och fixar det här ikväll så får vi se om jag får igång den.
Vad är det för Tändstift jag ska ha till den? Biltema?
För att jag skriver biltema är att jag vill försöka få igång den nu till helgen, funkar allt som det ska kan man beställa hem lite bättre kvalitet.
 
Jag tänkte på Luftfiltret att det behöver beställas hem.

Har ingen original klen-verktyg tyvärr.
Jag köper hem grejerna idag och fixar det här ikväll så får vi se om jag får igång den.
Vad är det för Tändstift jag ska ha till den? Biltema?
För att jag skriver biltema är att jag vill försöka få igång den nu till helgen, funkar allt som det ska kan man beställa hem lite bättre kvalitet.

DR8ES enligt andersbrink i #2.

Edit. Det är alltså NGKs stift, du kan ju prova med motsvarande från biltema om det finns.
 
Last edited:
Ni har jag lyckats få igång den och även provkört lite försiktigt. Verkar funka bra än så länge.
Tack så jättemycket för alla tips.

Ser att det läcker i packningarna i framgaffeln så det behöver åtgärdas innan besiktning. Dom är väldigt mjuka.
Är det någon som har bra manual hur man gör och vad det är för grejer jag behöver beställa hem.
Jag behöver byta bromsvätskan också så tips på hur man gör det vore också tacksamt.
 
https://katriders.com/forum/service-department/mechanics-101/90905-service-manual-download

https://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-G...air-Kit-Including-Retaining-Ring/401709535991

Byta bromsvätska gör man t.ex. genom att öppna lite vid avluftningsnippeln och pumpa och fylla på uppe vid behållaren efter behov. Råkar du köra tomt i behållaren lär du göra det den hårda vägen och stänga avluftningsnippeln INNAN du släpper handtaget vid varje pumpning på handtaget. Det står i manualen hur man gör.

Se till att det "squirtar" ur bromsvätskebehållaren när du släpper handtaget, då vet du att det lilla hålet (bredvid det stora) inte är igensatt (smal vass pryl att rensa med).
 
Tack för länkarna.

Provkörde den lite idag också och när jag är upp i varv runt 5-6 så tappar den kraft. Likadant när jag ligger runt 100-120 och gasar till så vill den inte blir trög på något sätt. Sen när den blir varm och jag stannar i korsning så dör den och jag måste starta den på nytt. Vet någon vad det kan bero på?
Har detta något med ventiljusteringen att göra? Tycker sen låter rätt så mycket från motorn när man gasar. Som sagt min första hoj så den kanske ska låta så vet inte.
 
Last edited:
Har din hoj verkligen en luftburk med rätt luftfilter (pappersfilter) monterad och inte modifierad på något vis? CV-förgasare är väldigt kittsliga med sin omgivning.

Om motorn är fullt uppvärmd och då dör vid gasavslag brukar något gå fett, antingen är luftskruvarna öppnade för mycket eller flottörerna feljusterade eller man har gått upp en eller två storlekar på lågfartsmunstyckena (pilot jet) och gör blandningen för fet.

Mitt lik till gsx600f -97 som jag köpte för 9,000 i april - fick slitdelarna i förgasarna (o-ringar och nålventiler) utbytta och går nu som från fabrik - dvs lite klent på mellangas innan den blivit fullt uppvärmd.
 
Jag har inget luftfilter har inte hunnit få hem det än så då kan det vara förklaringen till att den beter sig så. Visste inte att det var så känsligt. Måste nog rensa dom på nytt när jag fått hem filtret. Vart Kan man beställa o-ringar och nålventiler till förgasarna?

Vad gäller ventiljustering behöver jag beställa hem material till det jobbet? Packning behövs inte jag använder pastan men tänker på om set behövs något annat? Lika bra att få hem allt på en gång så man inte står där sen.
 
Utan luftfilter kommer hojen att gå som din gjorde, dvs inte alls. Rätt injusterade (dvs i korrekt miljö) är de mycket trevligare än vanliga trottelförgasare.

Jag köpte repair-kiten från https://www.ebay.co.uk/itm/New-Suzuki-GSX-600-F-97-1997-1x-Carb-Carburettor-Repair-Kit/192055150824

Ventiljusteringen görs med befintlig skruv och mutter. Du behöver ett litet fyrkantsgrepp, längst ut till vänster i bilden https://i.ebayimg.com/images/g/feAAAOSwBJxdMBGJ/s-l500.jpg som ingår i kitet https://www.ebay.co.uk/itm/CT4753-S...ol-Bike-Quad-Honda-Suzuki-Yamaha/312703972797

Ventilkåpans gummipackning skall INTE har något packningsklister på sig. Hur jag svor när jag köpte min 600 och skulle kolla ventilspelet. Fick spendera timmar på att ta bort både blå permatex och orange silikonpackning från topplock, packning och ventilkåpa. Dra INTE åt ventilkåpans skruvar för hårt då gängorna i de gjutna kamöverfallen är spröda.
 
Det är inget speciellt med 600F:en. Hiflo oljefilter(HF138) och luftfilter(HFA3602) finns nog att beställa i vilken butik som helst.
Löser det sig inte så kan jag ta hem sånt. Filtren och fyra tändstift(DR8ES) under femhundringen inkl frakt.....

Skicka bara pm utifall...…..(gör du det innan kl 12,00 idag så får jag iväg ett paket till dig innan veckoslutet)
 
Hade du en länk på ventilkåpans gummipackning? När jag plockar ner den så måste jag nog byta till en ny?

Vad gäller ventiljustering behöver jag endast länken som du hänvisad? Inga traditionella bladmått?
 
Jag har aldrig behövt byta gummipackningen för ventilkåpan. Har skruvat isär och ihop 50-talet luft/olje-kylda motorer genom åren. Däremot har jag ett helicoil-kit för M7x1 med många reservinsatser. Betänk att skruvarna för ventilkåpan tätas av gummivulkade brickor så man bara behöver "sätta" skruven lätt i botten. De fyra banjoskruvarna tätas av aluminiumbrickor så se till att de hamnar på samma ställe de kom från.

Bladmått är ett måste. 0.15 på insug och 0.2 på avgas. Hellre för stort spel än för litet.
 
Vad bra rack för hjälpen. Nu har jag beställt allt förutom luftfiltret, gör det imorgon. Måste studera lite ventiljusteringen ståndet blir rätt :)
 
Förresten vad är det för olja som behövs till framgaffeln? Hur mycket behöver jag så jag kan köpa hem det också
 
Biltemas 5w gaffelolja funkar.

Enligt manual skall det vara 0.5 liter per ben. För säkerhets skull, tryck ned innerbenet fullt (utan fjäder, utan toppskruv) och mät avståndet från gaffelbenets överdel ned till oljan innuti, 108 mm säger manualen.
 
Min lilla erfarenhet säger att dessa äldre hojar känns ganska slekiga i framgaffeln och mår bra av lite tjockare gaffelolja. Blanda 50/50 mellan 5W och 10W eller gå på 10W direkt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top