Suzuki GSX R1100-87 , vad är värdet på dessa klassiker?

På fråga 3, ej original bakskärm måste jag reagera.

Du har fått ett väldigt komplett svar från NiklasJ som är en av få här inne som vet vad han talar om. Din hoj bör vara värd någonstans mellan 40-70 tusen.

En mer precis värdering bestäms av skicket. Om hojen har stått en längre tid så behöver det inte nödvändigtvis vara positivt. Har den startats upp med jämna mellanrum under den tiden...? Går den att starta nu...? Har motoroljan bytts innan den ställdes undan, under tiden den stod eller nu i veckan...? Eller inte alls...? Och hur ser de ökända framgaffeltätningarna ut...? Sådana brukar inte direkt må bra av att stå still i flera årtionden...

En rejäl avtändare för mig personligen är fordon som stått slarvigt garagerade och dragit på sig rost, vitrost och korrosion på skruvar och andra fästelement. Bara vi som har renoverat ett gammalt fordon från grunden vet hur sinnessjukt mycket detta kostar att återställa och framförallt hur mycket extra jobb det innebär. En hoj helt fri från rost, vitrost och annan korrosion ska därför vara värd flera tiotusen mer än en lätt korroderad hoj. En svårt korroderad hoj...? Den skall värderas enligt post #10...
 
Angående fälgarna, närmare bestämt bakfälgen, är den original, breddad eller kanske utbytt mot en 3-ekrad mest troligt 17”?
Jag ser inte det pga att jag kollar på mobil, grynig bild och att synen är inte lika skarp som vid tiden bilden togs… Därför efterfrågar jag fler bilder. Jag gillar ombyggt enligt tidsandan medan andra vill ha strikt original, för värdet. Plötsligt är de fula bakflärparna dyra som kronjuveler. De som vi kapade med vad man hade till hands.
Bakfälgen ikke utbytt
 
Varför inte fixa till den, och kanske njuta av den igen? Om du väljer att sälja så måste du ända fixa till den maskinellt, om du inte skall sälja för småpengar. Med tanke på hur du verkar ha förvarat den, så är det nog en enkel sak att få den maskinellt i bra skick.

Hör av dig om du behöver råd eller input.
Är det verkligen så illa att hojen måste vara fullt färdig att tas till besiktning, är verkligen samlarna på classicfordon så snåla att förväntar sig att få allt "färdigt"? För nog är den i bra skick alltid.. Däremot är det inte helt enkelt att fixa allt.. Synka förgasarna har jag aldrig gjort själv.. Blåsa pengar på att byta ut däcken från 2006 har jag då inte lust med.. ( De är dock inte utslitna )

Det får nog bli så att den får stå där den står, stiga i värde ytterligare.. Som ett minne från en svunnen tid när jag var hojåkare.. Har fullständigt tappat motivationen att köra hoj, den verkar inte återkomma.. Tycker till och med 70K som nån nämnt är inte högt nog för att jag ska frestas släppa den.

Tack för erbjudandet att langa frågor om råd vid fixande..
 
Är det verkligen så illa att hojen måste vara fullt färdig att tas till besiktning, är verkligen samlarna på classicfordon så snåla att förväntar sig att få allt "färdigt"? För nog är den i bra skick alltid.. Däremot är det inte helt enkelt att fixa allt.. Synka förgasarna har jag aldrig gjort själv.. Blåsa pengar på att byta ut däcken från 2006 har jag då inte lust med.. ( De är dock inte utslitna )

Det får nog bli så att den får stå där den står, stiga i värde ytterligare.. Som ett minne från en svunnen tid när jag var hojåkare.. Har fullständigt tappat motivationen att köra hoj, den verkar inte återkomma.. Tycker till och med 70K som nån nämnt är inte högt nog för att jag ska frestas släppa den.

Tack för erbjudandet att langa frågor om råd vid fixande..
Tror ditt fönster att sälja den till ett högt pris är nu och några år till, sedan stängs det sakta då få ynglingar är intresserade.
 
Är det verkligen så illa att hojen måste vara fullt färdig att tas till besiktning, är verkligen samlarna på classicfordon så snåla att förväntar sig att få allt "färdigt"?

Det handlar inte om att samlare eller andra är snåla eller förväntar sig att få precis allt serverat. Det handlar om att allt är en skala från sämre till bättre. En besiktad hoj är bättre än en icke besiktad. En påställd hoj är bättre än en icke påställd. Bättre = högre värde = mer pengar till dig vid försäljning.

Fortfarande - besiktning, påställning och däckens exakta skick är petitesser jämfört med skicket på själva hojen. Hårdvaran, alltså. Du har fått några bra exempel av NiklasJ på saker som är svåra eller dyra att återställa till bra originslskick. Om dina är bra - fine. Om de inte är bra - omedelbar avräkning från de högsta priserna som nämnts.
 
Tyskrövar?

Tänkte montera blinkers på kåpan fram som inte sticker ut så mycket. Det borde vara ok tänker jag.

Är det verkligen så illa att hojen måste vara fullt färdig att tas till besiktning, är verkligen samlarna på classicfordon så snåla att förväntar sig att få allt "färdigt"? För nog är den i bra skick alltid.. Däremot är det inte helt enkelt att fixa allt.. Synka förgasarna har jag aldrig gjort själv.. Blåsa pengar på att byta ut däcken från 2006 har jag då inte lust med.. ( De är dock inte utslitna )

Det får nog bli så att den får stå där den står, stiga i värde ytterligare.. Som ett minne från en svunnen tid när jag var hojåkare.. Har fullständigt tappat motivationen att köra hoj, den verkar inte återkomma.. Tycker till och med 70K som nån nämnt är inte högt nog för att jag ska frestas släppa den.

Tack för erbjudandet att langa frågor om råd vid fixande..


Liknande hojar ovan för runt 40k
Vill du få mer/bättre betalt, så vore nog en total genomgång inkl. tvätt & puts med fullservice + nya däck och ev. gaffeltätningar om så erfordras
Sen skall man inte glömma bort affektionsvärdet som oftast är mycket högre än vad "marknaden" är beredd att betala för annonserat objekt..
Sammanfattningsvis så tycker jag personligen att du gör bäst i att behålla hojen några år till och gör i ordning den när du har tid/lust..:cool:
 
Exakt. Dom som var 20 år 1987 och drömde om en gsxr1100 börjar närma sig 60. Inte många år kvar att förverkliga drömmen.

Du har förstås en poäng men det var nog många 12-13 åringar som också drömde om GSXR1100 och troligen även nåt år efter 1987.

Tittar man på jänkebilar som är ännu äldre så har dom fortsatt haft bra prisutveckling, detsamma med tex några hojar från 70-talet och även en och annan ännu äldre.
Kawa 3-pipor är ju inte billiga, eller gamla CBX tex.
 
Du har förstås en poäng men det var nog många 12-13 åringar som också drömde om GSXR1100 och troligen även nåt år efter 1987.

Tittar man på jänkebilar som är ännu äldre så har dom fortsatt haft bra prisutveckling, detsamma med tex några hojar från 70-talet och även en och annan ännu äldre.
Kawa 3-pipor är ju inte billiga, eller gamla CBX tex.
Jo. Jag själv hade en guldmetallic cb500 leksaks-mc från tidigt 70-tal, så jag har alltid gillat dom. 😄
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top