Suzuki GSX-R 600 eller Yamaha R6

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Hej,

Jag går i tankarna att köpa en sporthoj. Har tittat på både Yamaha R6 och Suzuki GSX-R 600, men har inte provkört någon. Har själv aldrig varit någon Yamaha-lover, men det går säkert att ändra på. Jag är jätteosäker på vilken jag eventuellt skall köpa, några för och nackdelar?

Yamaha R6 -03, rullat 2300mil, reggad som A2 men utan isatt strypning. Precis nyservad och bra däck, besiktigades förra sommaren.
Pris: 42 000:-

Suzuki GSX-R 600 -05, rullat 1100mil, säljes av bilhandlare. Hojen importerades från Italien 2010, slitet däckbak men nyservad med olja och filter. Skall besiktigas i Juni.
Pris: 40 000:-

Båda hojarna har slip-on, annars är dem i stort sett original.

Vilken är att föredra? Stor skillnad på försäkringspengar eller hur myckt soppa dem drar?

Tackar för svar! // newstick00
 
Last edited:
Inte svar på allt men om du har en R6 som är reggad som A2 så är ju försäkringen billigare men händer det något och försäkringsbolaget får reda på att hojjen är ostrypt så får du inte ut nån ersättning.

Har ingen erfarenhet av import hojar så jag har inga råd kring det men annars tycker jag att nyare hoj med färre mil låter mer hållbart.
 
Såvitt jag vet kan inte R6:an vara reggad som a2. Den kan däremot vara strypt till 25kw enligt det gamla reglementet och då gäller den tyvärr inte a2 om du har denna behörighet.
 
R6 03-05 är samma... (förutom att 03 har gamla gaffeln).
Jag har haft en 05:a och den var GRYM!

Däremot är 42k för mkt för en sån.

Jag sålde min 05:a för 40k inklusive ett extra kåpset.. tror den hade gått 1900 mil då.
 
Kapar tråden lite och ställer extrafrågan, hur står sig R6 och GSXR600 mot ZX-6R? (Ogillar TS ZX-6R?)
 
Helvete va dyrt?!? 42k för en r6 03 är på tok för mycket, spara 10k till så får du en betydligt nyare model, pch fräschare.Försäkringen är ingen större skillnad på, isåfall pratar vi ett par 100lappar/mån.
 
Hade köpt gixxern, nyare, lägre mil och billigare. Har ägt importhojar och det har aldrig strulat (noga med service), pruta ner priset någon tusenlapp pga slitet bakdäck och klipp till.
Dem drar runt 0.6-0.7L per mil.
 
om du ska köra på A2 kort är ingen av de hojarna godkända, bara så du vet.

Annars skulle jag välja en gixxer, snyggare IMO. inte kört någon så kan bara gå på det :P
 
Ju lägre mil desto bättre, hojar som börjar närma sig 3000 mil sållar iaf jag bort direkt. Om du nu skulle få för dig att sälja den om ngt år. :tuttar
 
Jag valde mellan r6 och gixxer för ett år sedan, fast en gixxer 750 då. Det var visserligen en äldre gixxer också, men för mig föll beslutet på hur jag satt på respektive hoj. Satt som en potta skit på gixxern med mina 190 cm, medan det funkar skitbra på r6:an. Tankens utformning var det som ställde till det...

Kontentan: Du kanske finner svaret om du åker och provkör/sitter. :)
 
Det lutar åt Suzukin! Jag föredrar utseendet, har hört bra om den samt att den är både nyare, gått mindre och är billigare. Dessutom känns det rätt bra att köpa utav en handlare.

Men för all del- fortsätt skriv och kom med plus o minus :)
 
Avseende ekonomi så saknar skillnaden i bränskeförbrukning mellan dess någon större betydelse då du troligen kommer att köra på ett icke miljövänligt sätt ändå.. :rolleyes: (går dock att köra riktigt sparsamt om man vill det). Kolla upp försäkringen innan. Torde inte skilja alltför mycket men ibland blir försäkringsbolagens beräkningar mycket underliga beroende på ålder, ort och hoj. Ibland kan en viss modell och årgång vara oförklarigt dyr. Nyare torde vara dyrare. Ta i beaktande hur service intervallerna ser ut. Vad är det för däck och hur slitna är det. I övrigt synes lull-lull var de samma på de.

Körställning, prova vilken du sitter bäst på!

Effekt, du torde klara dig på vilken som (skillnaden är heller inte så stor).

Estetiskt, bara du kan avgöra vilken du tycker är vackrast.

Lycka till! :hej
 
Suzuki GSX-R 600 -05 är den äldre modellen och jag tycker de senare ser klart bättre ut. Se http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_GSXR_600_53748504.htm?ca=8&w=3

Bäst är nog att prova både R6 och GSX-R 600 och se hur du sitter och hur de känns. Försäkringar på motorcyklar är ju ett mysterium och bäst är nog att ta lite olika regnummer från hojar du är intresserad av och kontakta försäkringsbolagen innan.
 
R6an var dyyyr.. köpte min daytona 675 -08 för 42 i vintras.. den där r6an skulle jag inte ge mer än 30 för.
Finns ju några daytonor ute för drygt 40k. Funderat på en sån? Mycket trevliga hojar som har ett mycket bättre bottenvrid än dom där jappsarna
 
Jag tror inte det blir någon sporthoj för min del trots allt, iallfall inte nu!

1. Olycksrisken ökar nog en aning, iallfall för mig som gillar att gasa.
2. Lägger nog pengarna på en äldre hoj och bygger en till Café Racer. :D:yoparty
3. Försäkringskostnaden skall vi inte ens prata om. :confused::va

Tackar ödmjukast för alla svar iallfall! Kanske någon annan som går i tankarna kan ha nytta utav den här tråden ;)
 
Jag tror inte det blir någon sporthoj för min del trots allt, iallfall inte nu!

1. Olycksrisken ökar nog en aning, iallfall för mig som gillar att gasa.
2. Lägger nog pengarna på en äldre hoj och bygger en till Café Racer. :D:yoparty
3. Försäkringskostnaden skall vi inte ens prata om. :confused::va

Tackar ödmjukast för alla svar iallfall! Kanske någon annan som går i tankarna kan ha nytta utav den här tråden ;)

Ja, du hade nog kört ihjäl dig direkCt :crash
 
Ett alternativ till gsx r 600 är deras gsx r750. Den modellen får höga betyg för sin fina motor placerad i det smidiga 600 chassiet. Det är nog en av dom bästa banhojarna och är kanon på landsväg. Ända nackdelen är att den inte passar bra i rr tävlingar p.g.a klassreglemnte.
 
Finns egentligen inga alternativ.
2081w.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top