Suzuki GSX-R 600 eller Yamaha R6

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Hej,

Jag går i tankarna att köpa en sporthoj. Har tittat på både Yamaha R6 och Suzuki GSX-R 600, men har inte provkört någon. Har själv aldrig varit någon Yamaha-lover, men det går säkert att ändra på. Jag är jätteosäker på vilken jag eventuellt skall köpa, några för och nackdelar?

Yamaha R6 -03, rullat 2300mil, reggad som A2 men utan isatt strypning. Precis nyservad och bra däck, besiktigades förra sommaren.
Pris: 42 000:-

Suzuki GSX-R 600 -05, rullat 1100mil, säljes av bilhandlare. Hojen importerades från Italien 2010, slitet däckbak men nyservad med olja och filter. Skall besiktigas i Juni.
Pris: 40 000:-

Båda hojarna har slip-on, annars är dem i stort sett original.

Vilken är att föredra? Stor skillnad på försäkringspengar eller hur myckt soppa dem drar?

Tackar för svar! // newstick00
 
Last edited:

JohanBrandt

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Solna
Hoj
CBR600RR 06
Inte svar på allt men om du har en R6 som är reggad som A2 så är ju försäkringen billigare men händer det något och försäkringsbolaget får reda på att hojjen är ostrypt så får du inte ut nån ersättning.

Har ingen erfarenhet av import hojar så jag har inga råd kring det men annars tycker jag att nyare hoj med färre mil låter mer hållbart.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Såvitt jag vet kan inte R6:an vara reggad som a2. Den kan däremot vara strypt till 25kw enligt det gamla reglementet och då gäller den tyvärr inte a2 om du har denna behörighet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
R6 03-05 är samma... (förutom att 03 har gamla gaffeln).
Jag har haft en 05:a och den var GRYM!

Däremot är 42k för mkt för en sån.

Jag sålde min 05:a för 40k inklusive ett extra kåpset.. tror den hade gått 1900 mil då.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kapar tråden lite och ställer extrafrågan, hur står sig R6 och GSXR600 mot ZX-6R? (Ogillar TS ZX-6R?)
 

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
triumph daytona 675
Helvete va dyrt?!? 42k för en r6 03 är på tok för mycket, spara 10k till så får du en betydligt nyare model, pch fräschare.Försäkringen är ingen större skillnad på, isåfall pratar vi ett par 100lappar/mån.
 

Grekooz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr k6
Hade köpt gixxern, nyare, lägre mil och billigare. Har ägt importhojar och det har aldrig strulat (noga med service), pruta ner priset någon tusenlapp pga slitet bakdäck och klipp till.
Dem drar runt 0.6-0.7L per mil.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
om du ska köra på A2 kort är ingen av de hojarna godkända, bara så du vet.

Annars skulle jag välja en gixxer, snyggare IMO. inte kört någon så kan bara gå på det :p
 

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Guldkusten
Hoj
-
Ju lägre mil desto bättre, hojar som börjar närma sig 3000 mil sållar iaf jag bort direkt. Om du nu skulle få för dig att sälja den om ngt år. :tuttar
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Jag valde mellan r6 och gixxer för ett år sedan, fast en gixxer 750 då. Det var visserligen en äldre gixxer också, men för mig föll beslutet på hur jag satt på respektive hoj. Satt som en potta skit på gixxern med mina 190 cm, medan det funkar skitbra på r6:an. Tankens utformning var det som ställde till det...

Kontentan: Du kanske finner svaret om du åker och provkör/sitter. :)
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Det lutar åt Suzukin! Jag föredrar utseendet, har hört bra om den samt att den är både nyare, gått mindre och är billigare. Dessutom känns det rätt bra att köpa utav en handlare.

Men för all del- fortsätt skriv och kom med plus o minus :)
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Avseende ekonomi så saknar skillnaden i bränskeförbrukning mellan dess någon större betydelse då du troligen kommer att köra på ett icke miljövänligt sätt ändå.. :rolleyes: (går dock att köra riktigt sparsamt om man vill det). Kolla upp försäkringen innan. Torde inte skilja alltför mycket men ibland blir försäkringsbolagens beräkningar mycket underliga beroende på ålder, ort och hoj. Ibland kan en viss modell och årgång vara oförklarigt dyr. Nyare torde vara dyrare. Ta i beaktande hur service intervallerna ser ut. Vad är det för däck och hur slitna är det. I övrigt synes lull-lull var de samma på de.

Körställning, prova vilken du sitter bäst på!

Effekt, du torde klara dig på vilken som (skillnaden är heller inte så stor).

Estetiskt, bara du kan avgöra vilken du tycker är vackrast.

Lycka till! :hej
 

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Suzuki GSX-R 600 -05 är den äldre modellen och jag tycker de senare ser klart bättre ut. Se http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_GSXR_600_53748504.htm?ca=8&w=3

Bäst är nog att prova både R6 och GSX-R 600 och se hur du sitter och hur de känns. Försäkringar på motorcyklar är ju ett mysterium och bäst är nog att ta lite olika regnummer från hojar du är intresserad av och kontakta försäkringsbolagen innan.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
R6an var dyyyr.. köpte min daytona 675 -08 för 42 i vintras.. den där r6an skulle jag inte ge mer än 30 för.
Finns ju några daytonor ute för drygt 40k. Funderat på en sån? Mycket trevliga hojar som har ett mycket bättre bottenvrid än dom där jappsarna
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Jag tror inte det blir någon sporthoj för min del trots allt, iallfall inte nu!

1. Olycksrisken ökar nog en aning, iallfall för mig som gillar att gasa.
2. Lägger nog pengarna på en äldre hoj och bygger en till Café Racer. :D:yoparty
3. Försäkringskostnaden skall vi inte ens prata om. :confused::va

Tackar ödmjukast för alla svar iallfall! Kanske någon annan som går i tankarna kan ha nytta utav den här tråden ;)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag tror inte det blir någon sporthoj för min del trots allt, iallfall inte nu!

1. Olycksrisken ökar nog en aning, iallfall för mig som gillar att gasa.
2. Lägger nog pengarna på en äldre hoj och bygger en till Café Racer. :D:yoparty
3. Försäkringskostnaden skall vi inte ens prata om. :confused::va

Tackar ödmjukast för alla svar iallfall! Kanske någon annan som går i tankarna kan ha nytta utav den här tråden ;)

Ja, du hade nog kört ihjäl dig direkCt :crash
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett alternativ till gsx r 600 är deras gsx r750. Den modellen får höga betyg för sin fina motor placerad i det smidiga 600 chassiet. Det är nog en av dom bästa banhojarna och är kanon på landsväg. Ända nackdelen är att den inte passar bra i rr tävlingar p.g.a klassreglemnte.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns egentligen inga alternativ.
2081w.jpg
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top