Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Har tyvärr ingen erfarenhet av det ZM.

Jag har med en frågan ang montering, men de gäller kraschpuckarna, på min modell av hoj måste man som sagt borra ut 28 mm hål i plasten för att komma åt motorfästena frågan är hur märker man ut va hålsen ska vara lättast? Någon som har gjort det innan?
 
Svensson, skruva ut bulten en bit, fetta in änden på bulten, tryck kåpan mot bulten så ser Du var centrum ska vara. Borra ett litet hål inifrån och ut, kolla centrummåttet och borra sedan klart utifrån.

Så tänkte jag göra när mina Brux-kåpor kommer:) Lycka till!
 
Svensson, skruva ut bulten en bit, fetta in änden på bulten, tryck kåpan mot bulten så ser Du var centrum ska vara. Borra ett litet hål inifrån och ut, kolla centrummåttet och borra sedan klart utifrån.

Så tänkte jag göra när mina Brux-kåpor kommer:) Lycka till!

Jag kan rekommendera att använda krysslaser, jag använde en sådan och resultatet blev skit bra, grym precision och hålet blev perfekt! Bara att ställa hojen på depåstöd skruva av kåpan ställa in lasern i centrum av bulten, sätta på kåpan och dra alla skruvar/plastpluggar osv och borra men ett 2-3 mm borr sen borra upp med ett hålborr jag använde 29 mm hålborr.

Gick förvånansvärt lätt med en sådan laser =)
 
Jojo, det var ett smart och innovativt sätt:) Jag hoppas att kåpor och handtag kommer i veckan, startade upp och varmkörde igår och det känns som att provturen kommer tidigt i år.

Bara en laddning gummi kvar att beställa, sedan kan säsongen komma. Jag städade garaget idag och fick fatt i ett par bättre beggade 180-sulor från Daytonan. Efter en jämförelse med slitaget på de Power One B som sitter på Geishan befarar jag att däckskontot kan komma att öka med denna hoj...

...Gick förvånansvärt lätt med en sådan laser =)
 
Jojo, det var ett smart och innovativt sätt:) Jag hoppas att kåpor och handtag kommer i veckan, startade upp och varmkörde igår och det känns som att provturen kommer tidigt i år.

Blev en tur för mig på 5 mil idag, första gången på sporthoj =) Kraften va enorm! Väldigt väldigt roligt och mäktigt, accelerationen är ju helt galen och jag insåg ganska snabbt hur lätt det är att bli fartblind på en sporthoj. Körde väldigt lugnt överlag dock, men det var väldigt lätt att man låg över hastigheten...
 
Är ute på sjön 12 dagar till så min premiär får vänta..
Lite hårt när man hade den här utsikten imorse:
 

Bifogat

  • 20120313_090900.jpg
    20120313_090900.jpg
    237.8 KB · Visningar: 69
Nya kläder...

...har geishan fått, om nu bara det vita på backen försvinner så att man får baka in passformen med lite motortemperatur. Niklasinorr gjorde precis en kritiskt okulär besiktning och efter ett tveksamt godkännande vågar man väl lägga ut en bild - blev rätt nöjd, faktiskt:)
 

Bifogat

  • IMG_2094-edit-Optimized.jpg
    IMG_2094-edit-Optimized.jpg
    245.8 KB · Visningar: 110
  • IMG_2095_edit-Optimized.jpg
    IMG_2095_edit-Optimized.jpg
    245.4 KB · Visningar: 121
...har geishan fått, om nu bara det vita på backen försvinner så att man får baka in passformen med lite motortemperatur. Niklasinorr gjorde precis en kritiskt okulär besiktning och efter ett tveksamt godkännande vågar man väl lägga ut en bild - blev rätt nöjd, faktiskt:)

Ja den föll i min smak också, bra där Roffe:)
 
Har inte anmält mig till något då detta datum aldrig fungerat för mig de sista tio-tolv åren. Jag jobbar många helger under sommaren och har hojen i Stockholm under stora delar av denna tid. Har faktiskt inte varit till Kemora sedan 99-00 någon gång. Vi får se hur det blir i år. Ska bara avsluta skotersäsongen på ett värdigt sätt innan det blir fullt fokus på hojen. Gaffel, stötdämpare, avgassystem och PC V ska in innan den ska ut på vägarna...
 
Hämtade ut min hoj igår så blev en kort tur på några mil.
Så jäv** gött!!
Nu ska man bara slänga på dom andra kåporna som ligger och väntar på golvet i vardagsrummet :)
 

Bifogat

  • 20120328_094258.jpg
    20120328_094258.jpg
    245.7 KB · Visningar: 85
  • 20120328_094343.jpg
    20120328_094343.jpg
    232.7 KB · Visningar: 77
Före avgassystem och seriös fjädring skall dock detta monteras - ett Ballistic EVO2 batteri. 15 Ah / 275 CCA istället för standard 10 Ah / 175 CCA. Och framförallt 768 gram istället för standard 2800 gram...
 

Bifogat

  • Alatalo_120331_1.JPG
    Alatalo_120331_1.JPG
    54.9 KB · Visningar: 74
Före avgassystem och seriös fjädring skall dock detta monteras - ett Ballistic EVO2 batteri. 15 Ah / 275 CCA istället för standard 10 Ah / 175 CCA. Och framförallt 768 gram istället för standard 2800 gram...

Var hittar man sådana här uppe?
 
Vi var några stycken som gick ihop och beställde till våra skotrar. Har fungerat över förväntan. Samma kapacitet och nästan fem kilo viktbesparing på just min skoter...Enda problemet kan vara extrema kallstarter, typ om skotern har stått ute över natten i minus trettio. Då krävs förvärmning, annars är denna typ av batteri precis stendött. Dock, kallstart från garagetemperatur, kallstart från nollgradigt såväl som minus tio eller start av varm skoter i kall väderlek är absolut inget problem.

Detta batteri är också något mindre än originalbatteriet, så någon form av stoppning (typ frigolit) är att rekommendera för att fylla ut batterilådan. Batteriet levereras i en alldeles utmärkt skumgummilåda som går att använda till detta.
 
Last edited:
Coolt, skall kolla på detta vid tillfälle! Thanx!

Vi var några stycken som gick ihop och beställde till våra skotrar. Har fungerat över förväntan. Samma kapacitet och nästan fem kilo viktbesparing på just min skoter...Enda problemet kan vara extrema kallstarter, typ om skotern har stått ute över natten i minus trettio. Då krävs förvärmning, annars är denna typ av batteri precis stendött. Dock, kallstart från garagetemperatur, kallstart från nollgradigt såväl som minus tio eller start av varm skoter i kall väderlek är absolut inget problem.

Detta batteri är också något mindre än originalbatteriet, så någon form av stoppning (typ frigolit) är att rekommendera för att fylla ut batterilådan. Batteriet levereras i en alldeles utmärkt skumgummilåda som går att använda till detta.
 
Börjat tycka att den här modellen är riktigt läcker, minus elefantkukarna men dem brukar man alltid eliminera.

Har haft förmånen att leva med både brorsans Fireblade och pappas (båda är 2010or, ena med ABS) och tycker det är en fantastisk motorcykel.

Hur står sig GSXR 1000 2009-2011 mot senaste Firebladen? Styrvillighet, motor? Jag vill minnas att den fått ett väldigt svalt mottagande i alla tester, måste nog vara det att de äldre Gixxrarna hade mer effekt. Men det är ju inte allt för mig, den verkar vara bra mycket smidigare än de gamla modellerna vilket väger upp för den svagare motorn.

Någon som jämfört dessa två hojar rakt av på samma dag? Då känner man ju störst skillnad... bana? Osv. Hade varit kul. Dessa hojar verkar dessutom komma ner på bra priser, känns som om det kan vara mycket valuta för pengarna.

Firebladen hade varit det naturliga valet, men eftersom man delar garage med dessa hojar så känner man att det är dags att köpa något annat, vill inte vara den tredje bladen i familjen . GSXR:en ger mer ha begär initialt, har inte provat en ännu.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top