Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Kolla på IF ZM, jag fick bäst premie för halvförsäkring där, den är även avställningsbar.
 
Ska ringa runt när jag kommer hem från sjön.
Dumt att sitta och spekulera när man inte har en aning om vad det kommer kosta. :)
 
Bah, men låg försäkringspremie och stöldstatistik får väl uppväga bristen på barmark och asfalterade vägsträckor:) Nej, men min erfarenhet är att tänka på vagnskadan som ett plåster på såren om hojen är totalskrotad. För mindre allvarliga vurpor går det ju att fixa lite skydd själv, t ex ABS-plast från öst och skydd för motorkåporna. Då stannar reparationskostnaderna på säg 5-10 kkr och jag slipper ö h t använda försäkringen.

Därför föredrar jag en billig hel med hög självrisk i st f en dyr hel med låg självrisk. De 19 kkr i självrisk som skiljer är rätt snabbt igentjänade på premien, det är i varje fall min erfarenhet.

Men så resonerar jag, det finns säkert andra kloka sätt att se på saken.

Som sagt, det hänger ju på premien. Får du nästan samma premie så är det ju dumt att inte ha hel, du får som sagt ett val...

Sen heter det Lappjävel...:D Men det är Roffe som är Lappjäveln här, han bor ju i Jävre, det ligger bakom guds rygg...:tungan:)
 
Hej,

Var och kollade på en K11'a idag. När jag provsatt o kände på'n så upplevde jag det som om styret sitter lägre än den K7'a som jag hade tidigare. Vet ni om det är någon skillnad mellan K9 och K11? Har den blivit mer framåtlutad position på K11'a än ex K9?
 
Nej, K9-L1 ska ha identiska mått. Generellt sett är Suzukin nog rätt bekväm för att vara en literhoj men vinkeln på styrhalvorna finner jag fortfarande lite knepig i f t vissa av konkurrenterna.
 
Min K7 upplevde jag som bekväm i förhållande till andra likartade hojar. Kändes lite mer "ansträngt" på K11an..
Men att provsitta o köra är ju inte alltid synonymt...
 
Njae, de flesta är nog eniga om att literhojarna blivit mer och mer kompakta, med geometrier som påminner om 600-maskinerna. Dessutom tenderar varje generation att bli mer och mer inställd för bana direkt från fabrik. Jag upplever själv att Blade -08 var ett stort steg i den riktningen, och både Suki och senaste Kawan har fortsatt på samma spår.

Faktum är att Suzukin från fabrik kanske känns som den mest konservativa av hojarna, med sävlig och "säker" geometri. Vi får kanske skruva lite till för att få fram det bästa ur våra maskiner?

Så - att Du upplever en mer kompakt körställning ("mindre" hoj) och kanske något lägre styrhalvor i f t k7-k8 är nog riktigt. Men då är ändå k9 - L1 kanske den minst extrema av litermaskinerna enligt min uppfattning.

Min K7 upplevde jag som bekväm i förhållande till andra likartade hojar. Kändes lite mer "ansträngt" på K11an..
Men att provsitta o köra är ju inte alltid synonymt...
 
Jag körde en del K7 i somras och hoppade mellan hojarna. Jag känner det som att K7-K8 är betydligt "längre" att sitta på. K9-K11 har en kortare tank och närmare avstånd mellan styre och sadel. Den känns mer kompakt och betydligt smidigare/lättare att styra in i svängarna. Sen har ju både Roffe och jag skruvat en hel del i geometrin för att plocka bort det lugna uppförandet för att få mer extrema hojar än K9, dvs som svänger ännu snabbare, något som vi båda gillar...:)


Njae, de flesta är nog eniga om att literhojarna blivit mer och mer kompakta, med geometrier som påminner om 600-maskinerna. Dessutom tenderar varje generation att bli mer och mer inställd för bana direkt från fabrik. Jag upplever själv att Blade -08 var ett stort steg i den riktningen, och både Suki och senaste Kawan har fortsatt på samma spår.

Faktum är att Suzukin från fabrik kanske känns som den mest konservativa av hojarna, med sävlig och "säker" geometri. Vi får kanske skruva lite till för att få fram det bästa ur våra maskiner?

Så - att Du upplever en mer kompakt körställning ("mindre" hoj) och kanske något lägre styrhalvor i f t k7-k8 är nog riktigt. Men då är ändå k9 - L1 kanske den minst extrema av litermaskinerna enligt min uppfattning.
 
De har en riktigt fin K11 på Johans Mc i Gbg.. lite sugen där..:tungan
 

Bifogat

  • K11.jpg
    K11.jpg
    28.9 KB · Visningar: 93
Ja, den är grymt fin :) Hyfsat pris, skulle tro att man kan tjöta till sig div rabbater/saker till den
 
Vad är normal temperatur på motorn vid körning respektive stillastående?

Beror på... Hur långt är ett snöre? Hur mycket väger en ost? :D

Körning oavsett om det är varmt eller kallt ute så sköter termostaten om att hålla tempen på ca 80 grader. Så fort du stannar så kommer tempen att stiga och står du stilla tillräckligt länge så kommer fläkten att starta, kring 100 grader kanske nånting. När fläkten startat och man fortfarande står still eller rullar sakta så kommer tempen att pendla mellan 95-103/104 grader kanske om jag inte minns helt fel. Detta är helt normalt. Tempen kan gå en bra bit över 100 eftersom systemet är under tryck. Om det däremot börjar rinna kylvätska från överströmmningsröret på expansionskärlet så kokar det så det är lämpligt att stänga av motorn och låta den svalna då... typ...:)
 
ok, tack för svaret. Min låg på 106 grader igår när jag varmkörde den en stund. Har inte reflekterat över de innan men blev bara lite osäker på hur vidare de va normalt eller inte.

Någon som monterat R&G puckar på eran hoj -10, känns lite skumt att man måste borra hål i plasten på sidokåporna :confused:
 
ok, tack för svaret. Min låg på 106 grader igår när jag varmkörde den en stund. Har inte reflekterat över de innan men blev bara lite osäker på hur vidare de va normalt eller inte.

Någon som monterat R&G puckar på eran hoj -10, känns lite skumt att man måste borra hål i plasten på sidokåporna :confused:
 
Någon som monterat R&G puckar på eran hoj -10, känns lite skumt att man måste borra hål i plasten på sidokåporna :confused:

De flesta puckar är av sådan typ att man måste borra hål i kåporna. Puckarna skall ju fästas stadigt vilket innebär i regel motorfästen eftersom det är grova bultar. Det finns alternativ där man monterar en distans bakom kåpan som flyttar själva pucken till ett befintligt hål i kåpan, jag kör själv med sådana. När du shoppar puckar så sök på den typen som inte behöver borras. Jag kör med Lightech, köpta från 24MX. Funkar kanon...

http://www.24mx.se/mc/p/kraschpuckar-ram-lightech-/17026/kraschpuckar/k319/
 
Kör också med lightech så dom rekommenderas. Om man nu kan göra det utan att "testat" dom :)
 
Har redan fått hem R&G puckarna, så nu står jag och funderar hur vidare jag ska borra eller inte. Det är ju en liten "skada" gentemot om man skulle vurpa och inte ha dem på.
 
Har redan fått hem R&G puckarna, så nu står jag och funderar hur vidare jag ska borra eller inte. Det är ju en liten "skada" gentemot om man skulle vurpa och inte ha dem på.

Hade köpt puckar där du inte behöver borra i kåporna och sålt dom du precis köpt. Förlorar ju lite på det men frågan är om inte man förlorar mer på att borra och såga i ett par originalkåpor som jag antar att du har på. :va
 
Ptjaa, jag åker med borrade (R&G?) på min hoj, och har tidigare haft "förmånen"att iaktta hur icke borrade (med någon form av "länkage") uppträder i vurpa.De har funkat vettigt för mig personligen, vid ett tillfälle böjdes pucken och slog i (repade) ventilkåpan. Andra har haft duktigt otur och pajat hela ventilkåpan. Bästa "no-cut"- modellerna är nog de där Du har två infästningspunkter och en "balk" mellan på vilken pucken sitter bultad. De med bara en infästningspunkt har lite lättare för att bryta motorbulten sned, böjas eller brytas av.

Å andra sidan får pucken inte sitta så hårt att den rensar gängan i eller knäcker motorfästet.

Viktigast är att den inte sticker ut så långt och är lite rundad så att den inte hugger tag i curbs, gräs eller grus och börjar tumla.

Så - jag är glad att kunna bidra till förvirringen:hihi Det blir nog bra hur än Du gör! Lycka till:tummenupp

Har redan fått hem R&G puckarna, så nu står jag och funderar hur vidare jag ska borra eller inte. Det är ju en liten "skada" gentemot om man skulle vurpa och inte ha dem på.
 
Var och hämtade mina nya kåpor idag.
Hål ska borras och sedan ska dom lackas...
20120305_193016.jpg

Edit: Några tips ang. avmontering/montering?
Något man ska tänka på så att det går så smidigt som möjligt?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top