Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Lite uppdates då det var länge sen det skrevs här!

Har precis kommit hem från 3 goa dagar på Gotland Ring och tycker mig börja känna hojen bättre och bättre, så här kommer lite feedback och tankar:

1. Bytt belägg från SBS dual carbon till WRPs motsvarighet. WRP har minst samma bett, men kräver ett par fler inbromsningar jämfört med SBS för att komma upp i temp. Känner inget behov av M4 ok längre förutom ren "bling"-faktor. :)

2. Hade lite problem med däckslitage jämfört med Mantorp och Gelleråsen. Laborerade lite med tryck och diskuterade med Ladarp och fick höra att GR är hård på däcken då många har svårt att hålla god kurvhastighet och på så sätt kompenserar med mer gaspådrag ut ur sväng, dvs inga konstigheter att jag slet mer däck.

3. Upplevde att hojen understyr en aning vid rejält gaspådrag, det är inte helt enkelt att hålla spåret ut ur svepande svängar utan att gå brett. Detta märks även på Gelleråsen ut ur depåkurvan, det går att hantera utan större bekymmer, men jag kanske skall testa att justera fjädring/geometri? Tips?

Bjuder på en bild på min donna :D

11401084_10153251629992415_3558453904249038909_n.jpg

Next up: Rookie på Sviestad...:brinnerup
 
Låter ju bra. Ska kolla upp dom. Tycker det är fruktansvärt irriterande att säljarna på nätet inte visar bilder på fästet när det är monterat utan oftast bara 10st bilder på hur puckarna ser ut med kåpor på. Man sätter ju inte direkt kraschpuckar för att det är så snyggt...

Just Lightech var busenkla att montera även om jag fick vrida och vända lite innan jag kom på precis hur de skulle sitta :)
 
Lite uppdates då det var länge sen det skrevs här!


3. Upplevde att hojen understyr en aning vid rejält gaspådrag, det är inte helt enkelt att hålla spåret ut ur svepande svängar utan att gå brett. Detta märks även på Gelleråsen ut ur depåkurvan, det går att hantera utan större bekymmer, men jag kanske skall testa att justera fjädring/geometri? Tips?

Bjuder på en bild på min donna :D

View attachment 420683

Next up: Rookie på Sviestad...:brinnerup

Hissa upp den lite bak så den står lite mer på nosen, ett par mm borde räcka för att få den att svänga in lite bättre. Fundera även på hur du sitter på hojen, det kan räcka med att justera körställningen en aning, mer vikt framåt/på sidan hjälper också till.
 
Hissa upp den lite bak så den står lite mer på nosen, ett par mm borde räcka för att få den att svänga in lite bättre. Fundera även på hur du sitter på hojen, det kan räcka med att justera körställningen en aning, mer vikt framåt/på sidan hjälper också till.

Du har rätt, jag justerade min körstil en aning i mitt premiärrace på Sviestad. Gick riktigt bra och hade inga större problem med understyrning. 10a i lördagens race och 11a i söndagens race. Bröt sönder växelpedalen på 12e av 14 varv i min jakt på 8e placering i söndagens race. Gissa om jag blev förvånad haha!
 
Du har rätt, jag justerade min körstil en aning i mitt premiärrace på Sviestad. Gick riktigt bra och hade inga större problem med understyrning. 10a i lördagens race och 11a i söndagens race. Bröt sönder växelpedalen på 12e av 14 varv i min jakt på 8e placering i söndagens race. Gissa om jag blev förvånad haha!

Jag har väl alltid rätt???? :D:D:D
 
Minns ni ja sa att det inte fanns några fading tendenser med nya pumpen? Jag ljög. Eller så var det skiftet från SBS till WRP belägg som orsakade mer fading än tidigare. Går att leva med, man få ha handtaget i sin yttersta position till att börja med helt enkelt.

Om några timmar går lasset mot Rudskogen för lite körning måndag-onsdag. Får hoppas YR.no har fel...
 
Jag har väl alltid rätt???? :D:D:D
...och ödmjuk är Du också? ;)

Minns ni ja sa att det inte fanns några fading tendenser med nya pumpen? Jag ljög. Eller så var det skiftet från SBS till WRP belägg som orsakade mer fading än tidigare. Går att leva med, man få ha handtaget i sin yttersta position till att börja med helt enkelt. ..
Ja, det kommer jag ihåg och är kanske inte jätteförvånad att det inte helt försvunnit. Viktigaste intrycket brukar vara det som kommer precis när man bytt och jämför i närtid, och att Du Du upplevde en klar förbättring.

Sedan kör man mer, kanske ökar tempot och noterar tendensen igen. Även jag hanterar Suzukin med handtaget längst ut när jag kör bana eller KNIX, ändå fadar det så pass mycket efter en stund att jag klart noterar skillnaden. Med en bättre pump skulle jag förmodligen bara märka det på storbana och i maximalt attack-mode.

Lycka till på Rudskogen och hälsa de norrbottningar Du stöter på ;)
 
2 dagar på Rudskogen till ände. Det gick sådär... första hälften av dag 1 blev regnträning, nyttigt i sig men inte så skoj. Efter lunch började det torka upp men tyvärr var det tammetusan rödflagg på varje pass... :gnissla

Nåväl tänkte jag, dag två lovar ju asnajs väder! 3e varvet på första passet gav lamellerna upp och hojen slutar driva. GÖTT!

Bara att ladda om inför nästa drabbning...
 
Ny drabbning avklarad. Denna gång Norska mästerskapen på gelleråsen. Gick sådär, höll mig på hjulen men körde inte så snabbt jag hade hoppats.

Anyhow. Fading-tendenserna är ganska rejäla nu när jag börjat pusha i race. Börjar med handtaget längst ut så jag kan inte justera det mer medan jag kör. Funderar på att testa några andra belägg framöver, vad har ni för tips? Jag kör WRP Carbon nu, var nöjd med SBS dual Carbon men hann aldrig testa dom under race...

Så länge jag är kvar i R1000 kan jag ju kitta lite i vinter, ett set M4 ok och ett set lättare fälgar vore ju riktigt najs att testa :)
 
Häj.

Jag är ny med K9 och undrar varifrån ni tycker att man bäst och billigast köper originaldelar över nääätet.
 
Såg på Motoamerica från Indy igår. Skoj med gammelgixxern fajtandes om pallplats i båda racen! Kan någon av er, Niklas eller Roffe, vad det är för reglemente i Superbike MotoAmerica?

Snygg var den ju också! Ger mig lite idéer om man skulle lacka om min inför 2016.

suzuki-gsxr-1000-30th-anniversary-indianapoli-1-777x437.jpg
 
Last edited:
Såg på Motoamerica från Indy igår. Skoj med gammelgixxern fajtandes om pallplats i båda racen! Kan någon av er, Niklas eller Roffe, vad det är för reglemente i Superbike MotoAmerica?

Snygg var den ju också! Ger mig lite idéer om man skulle lacka om min inför 2016.

View attachment 422719

Mycket snygg!!!!:)

Inom AMA de kör så är det ungefär samma regler som i sverige. Du får byta hjul, fjädring (på insidan av gaffeln), avgassystem samt porta topp, byta kammar och lite annat smått och gott. Det som är nytt för 2015 är att elektroniken är standardiserad. Tror det är tre olika ECU:er som får användas och som är godkända av DWO/FIM(DynoJet, Bazzaz, Yoshibox med fler får INTE användas).

De får kosta max 8000€ och har 26 olika sensorkontakter som får användas inkl hjul- fjädring- och en massa annat, inkl GPS.
Det som är intressant är att fabriksteamen får mecka med mjukvaran i ECU men med vissa givna intervaller så måste alla team få tillgång till den nya versionen av mjukvara...

Jo, de som kör med 1200kubik twin måste ha en restriktor i insuget, de blir för snabba för radfyrorna annars... :D
 
Någon här som har plockat bort nyckeln från sin hoj? Kan tänka mig att det kan bli problem med immobilizern. Går det att göra med europeiska standard härvan?
 
Är det konfirmerat att det inte blir nån uppdaterad Gixxer för 2016?

Nej, det låter väl snarare tvärt om? http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2015/april/new-gsx-r1000-for-2016/[/QUOTE]

Någon här som har plockat bort nyckeln från sin hoj? Kan tänka mig att det kan bli problem med immobilizern. Går det att göra med europeiska standard härvan?
Njae, en sökning på Google ger vid handen en massa trådar, tyvärr ingen som explicit behandlar K9 och senare. Folk brukar vara lite kittsliga för att inte dela kunskaperna till tjyvar, jag skulle nog logga in och PM:a någon rejsputte på ett av de amerikanska forumen :)
 
Last edited:
Ja det är lite känsligt, tyvärr så är det lätt för amerikanarna att göra detta då dom inte har en immobilizer finns där färdiga kit för dom men annorlunda i europa.

Njae, en sökning på Google ger vid handen en massa trådar, tyvärr ingen som explicit behandlar K9 och senare. Folk brukar vara lite kittsliga för att inte dela kunskaperna till tjyvar, jag skulle nog logga in och PM:a någon rejsputte på ett av de amerikanska forumen :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top