Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett en linkpipe som ersätter katalysatorn och bara använder den ena av original ljuddämpare...? Som Roffe säger, det blir nog lite väl mycket strypning. Inloppet till original ljuddämpare är som sagt 45 mm medans inloppet till de enkelljuddämpare som finns är 60 mm eller större.
 
Ni tror inte att den stryper mindre än vad den gjorde tidigare med katalysatorn och två pipor?
Altenativet är ett slipon med tillhörande midbipe och en stor db-killer som stryper den med.

En annan ide är att jag köper ett vanligt ersättningsrör och lämnar in den till en rörsvetsare som plockar bort ett rör.
 
Ni tror inte att den stryper mindre än vad den gjorde tidigare med katalysatorn och två pipor?
Altenativet är ett slipon med tillhörande midbipe och en stor db-killer som stryper den med.

En annan ide är att jag köper ett vanligt ersättningsrör och lämnar in den till en rörsvetsare som plockar bort ett rör.

Cat-lådan stryper mindre än man tror och de två piporna är till för att få tillräcklig area på utloppet utan buller. Precis som Alatalo och Roffe säger så kommer en originalpipa strypa rejält, även med en linkpipe.

Vad är syftet, varför ska du behålla originaljätteelefantkuken? Det är ju det fulaste som någonsin tillverkats... :)

Varför inte köra med ett dubbelssystem från någon lämplig tillverkare typ Arrow, Yoshi, Akra osv? Det blir betydligt lättare än original och med db-killer så blir det tillräckligt tyst för t ex banåka...
 
Jag vill få bort onödig vikt samtidigt som det vore trevligt med lite mer effekt. Billigt att byta ut när man går omkull, dom säljs som ju som skräp och jag stör mig inte så mycket på originaljätteelefantkuken. :D
Men om det inte funkar så borde jag kanske tänka om.
 
Jag vill få bort onödig vikt samtidigt som det vore trevligt med lite mer effekt. Billigt att byta ut när man går omkull, dom säljs som ju som skräp och jag stör mig inte så mycket på originaljätteelefantkuken. :D
Men om det inte funkar så borde jag kanske tänka om.

Jag har 1 par (kanske 2 beroende på om jag kittar om gatsukkan i vinter) originaljätteelefantkukar om du behöver reserv någon gång! :)
 
Jag vill få bort onödig vikt samtidigt som det vore trevligt med lite mer effekt. Billigt att byta ut när man går omkull, dom säljs som ju som skräp och jag stör mig inte så mycket på originaljätteelefantkuken. :D
Men om det inte funkar så borde jag kanske tänka om.
Utgå från att det inte funkar, i varje fall kanske Du ska kolla på enkelsidiga originalorganet från 2012 och senare, med lite tur har dom den större anslutningsdiametern.

Strypningen med att bara köra med en av våra originalpipor och därmed gå från 60 till 45 mm anslutning blir över 40% av arean vilket inte låter särskilt lockande...
 
Utgå från att det inte funkar, i varje fall kanske Du ska kolla på enkelsidiga originalorganet från 2012 och senare, med lite tur har dom den större anslutningsdiametern.

Strypningen med att bara köra med en av våra originalpipor och därmed gå från 60 till 45 mm anslutning blir över 40% av arean vilket inte låter särskilt lockande...

Håller med fullständigt!

Testa med en ljuddämpare från 2012-14 eller gixxer 750 originaldämpare, tror att de är ganska lika och har betydligt större diameter i ingången. Sen låter du tillverka ett rör som passar alternativt köper något från eBay...

Det finns ju linkpipe för original dubbelelefantkuk också. Originalljuddämparna väger ju faktiskt inte mycket, de är gjorda av titan, det är cat-boxen gjord av massivt gjutjärn som innehåller alla kilon...:)

http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-GSXR...torcycle_Parts_13&hash=item23433079a5&vxp=mtr
 
Vill du ha billigaste möjliga lösning så är det helt enkelt att behålla original katalysator såväl som original ljuddämpare. Att demontera katalysatorn till förmån för en linkpipe ger en liten effektökning och en gigantisk viktbesparing, men tänk på att demonterad katalysator mer eller mindre kräver ommappning av bränsleinsprutningen. Därför tillkommer inköp av Power Commander, Bazzaz eller Flashtune samt eventuell bromsning till alla förslag som eliminerar katalysatorn.

Vill du ha näst billigaste lösning så är det förmodligen att behålla katalysatorn och införskaffa några billiga slip-on (ej Roffes) som passar bakom denna.

Vill du ha tredje billigaste lösning så röstar jag på Niklas sista förslag - en linkpipe som ersätter katalysatorn men behåller båda original ljuddämpare. Marginell effektökning, stor viktbesparing, bandagslaglig ljudnivå och kostnad endast för linkpipe och vad du nu väljer för system för ommappning.

Edit: Väljer du dessutom den linkpipe som Niklas länkade till samt en begagnad Power Commander så hoppar nog tredje billigaste förslag upp på andra plats. Det är svårt att hitta billiga dubbel slip-on och då dessa kombineras med original katalysator så får du noll och intet effektökning och knappt någon viktminskning alls.
 
Last edited:
Jag kommer fortsätta med båda rören 2015 men plocka bort katten då jag slipper en massa vikt och värmen som båten inte tycker om. Så en ny mapp till bazzazen blir det. Anledningen till att jag inte vill köpa ett helsystem eller ett slipon är för att jag vill ha ett single rör för både vikt och utsende men då blir jag orolig över ljudet då jag endast kör bana och snällare på mätningarna blir dom inte.

Tack för hjälpen allihopa :krama
 
Jag kommer fortsätta med båda rören 2015 men plocka bort katten då jag slipper en massa vikt och värmen som båten inte tycker om. Så en ny mapp till bazzazen blir det. Anledningen till att jag inte vill köpa ett helsystem eller ett slipon är för att jag vill ha ett single rör för både vikt och utsende men då blir jag orolig över ljudet då jag endast kör bana och snällare på mätningarna blir dom inte.

Tack för hjälpen allihopa :krama

Den förbannade ljudnivån är ett gissel. Jag fick banningar på Gelleråsen (en av 5 gånger jag var där i år förvisso...) med Yoshimura slipon, db killern i.

På Anderstorp och Mantorp har jag klarat mig än så länge. Jag ska testa med en kryssnajad db-killer samt det MWR filter som ska sänka insugsljudet en aning och se vad resultatet blir 2015. Duger inte det får det väll bli nån snorkel-i-änden-lösning eller som du säger Linnardt: originalbazookas med linkpipe.
 
Köpte mig en hoj och fick en extra bakfälg med på köpet som enligt säljaren har suttit på en k9:a! Kan ngt tränat suzukiöga verifiera detta för mig enbart genom att titta på bilderna! Tack på förhand!

image.jpg

image.jpg
 
Köpte mig en hoj och fick en extra bakfälg med på köpet som enligt säljaren har suttit på en k9:a! Kan ngt tränat suzukiöga verifiera detta för mig enbart genom att titta på bilderna!...
Mina skumögda blå verifierar att den fälgen förefaller identisk med mina banfälgar, dock har jag även tillhörande drevhubb och den kräver en annan, något tunnare bussning på drevsidan vilket Du ska vara uppmärksam på. Jag kommer inte ihåg vilken maskin som fälgen ursprungligen kommer från, har Du koll på det?

Därför har jag inte provat K9:ans originalhubb i de fälgarna, men misstänker att det bygger lite för mycket i sidled.

Vad är det för hoj Du köpt? Passar den fälgen på Din hoj?
 
Mina skumögda blå verifierar att den fälgen förefaller identisk med mina banfälgar, dock har jag även tillhörande drevhubb och den kräver en annan, något tunnare bussning på drevsidan vilket Du ska vara uppmärksam på. Jag kommer inte ihåg vilken maskin som fälgen ursprungligen kommer från, har Du koll på det?

Därför har jag inte provat K9:ans originalhubb i de fälgarna, men misstänker att det bygger lite för mycket i sidled.

Vad är det för hoj Du köpt? Passar den fälgen på Din hoj?

Trot eller ej men köpte mig en r1 banhoj och säljaren frågade om jag ville ha en den då han inte hade ngn större användning för den och det är svårt att säga nej till ngt som är gratis!

Ngn som har behov av en k8 bakfälg billigt?
 
Trot eller ej men köpte mig en r1 banhoj och säljaren frågade om jag ville ha en den då han inte hade ngn större användning för den och det är svårt att säga nej till ngt som är gratis!

Ngn som har behov av en k8 bakfälg billigt?

Efter ett antal timmars ebay-surfande efter extra fälgar så vågar jag påstå att det där är till en k7-8. K9ans "ekrar" är mer kurvade.

Ah! Såg nu att du skrev "k8 bakfälg". Var finns fälgen? Har en vän med en k7 som antagligen kan vara intresserad. Kan ta det via PM.
 
Efter ett antal timmars ebay-surfande efter extra fälgar så vågar jag påstå att det där är till en k7-8. K9ans "ekrar" är mer kurvade.

Ah! Såg nu att du skrev "k8 bakfälg". Var finns fälgen? Har en vän med en k7 som antagligen kan vara intresserad. Kan ta det via PM.
Det är logiskt, jag kör alltså K7-8 fälgar på min K9, det enda som behövs är att slipa ned bussningen på drevhubsidan något - fram funkar det rakt av. Möjligen kan det funka om K9:ans drevhub passar rakt av på K7-8 bakfälg, det har jag aldrig provat.

Men har Du en polare som kör "rätt generation" av hoj är det ju endast en akademisk fråga :)
 
Blev inga M4 ok, det blev en skorsten till gatgeishan istället. :)


rumpa.jpgsida.jpg

Har fortfarande span på en RCS19 till räsern, får se om jag gör slag i saken innan säsongen är här.
 
Premiär med räsern på Gelleråsen igår! Känns bra! :yoparty
Ovant med det mesta till en början (snabbgasen ställde till det mest), men allt eftersom värmen infann sig i däck och mark gick det bättre och bättre.
När den värsta ringrostigheten hade släppt började jag känna mig ganska hemma på hojen. Bådar gott inför säsongen! :)
 
Härligt och skoj för Dig, än har det bara meckats med min asfaltjägare...
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top