Suzuki GSX-F-tråden.

Rage69

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2011
Ort
Nacka
Hoj
1998, Suzuki GSX 750F
Tack för alla intressanta inlägg...

Hej på er...
Är en till ny stolt och nöjd ägare till en GSX 750 F. (1998)
köpte den 2 månader sen för att ta Svenskt körkort (Hade mc körkort från utlandet tidigare(Botswana) som jag fick mot en back öl men som inte gick att byta till svenskt).:tungan
Nu har jag i alla fall körkort och en riktigt bra MC.
Var uppe till 2 i natt och läste alla inlägg.
Känns jättekul med all info. Tack för alla inlägg och info!

Kan vi inte ordna en träff nånstans i Stockholms området och utbyta info m.m samt kan köra en sväng, typ kortege, tillsammans.
Jag känner till en jättefin väg ut mot värmdö/Djurö med många fina kurvor som sen skulle kunna avslutas på Strömma kanalbar? Någon som är intresserad?:banana
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej på er...
Är en till ny stolt och nöjd ägare till en GSX 750 F. (1998)
köpte den 2 månader sen för att ta Svenskt körkort (Hade mc körkort från utlandet tidigare(Botswana) som jag fick mot en back öl men som inte gick att byta till svenskt).:tungan
Nu har jag i alla fall körkort och en riktigt bra MC.
Var uppe till 2 i natt och läste alla inlägg.
Känns jättekul med all info. Tack för alla inlägg och info!

Kan vi inte ordna en träff nånstans i Stockholms området och utbyta info m.m samt kan köra en sväng, typ kortege, tillsammans.
Jag känner till en jättefin väg ut mot värmdö/Djurö med många fina kurvor som sen skulle kunna avslutas på Strömma kanalbar? Någon som är intresserad?:banana

Amerikanska katriders.com är en riktigt bra kunskapskälla för allt som har med katana-modellerna att göra.

Sker frekventa gruppkörningar i Stockholms-forumet, se http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=82
 
Last edited:

Kenta_M

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda vtr 1000 Firestorm
Min första hoj

Hej.
Är en till ny och nöjd ägare till en GSX 600. (1999)
köpte den idag och hoppas att det blir en bra första hoj.
Har bara uppkörningen kvar på min MC utbildning och jag hoppas jag tar MC kortet innan slutet av agusti :)

Har läst en del inlägg här och det känns underbart med all info så Tack för alla inlägg!
 
Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Tjo har Med Nu köpt Suzuki GSX 600F 1999:)
Har strypt den till 35kw :)
Nån som vet hur täta servicarna är på en GSX 600F 1995?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tjo har Med Nu köpt Suzuki GSX 600F 1999:)
Har strypt den till 35kw :)
Nån som vet hur täta servicarna är på en GSX 600F 1995?

1995 eller 1999? Jag har en Haynes manual i digitalt format du kan få, om du inte lyckas Googla fram någon. Har den dock inte tillgänglig nu, men är åter hemma till helgen.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du har PM. Så slipper du vänta.. :tummenupp

Enkel att sköta och driftsäker. Här lite ur huvudet:

Olja 600 mil

Oljefilter 1200 mil (sätt en liten platt kraftig magnet, typ neodym, på undersida eller i nederkant på framsidan av filtret. Det fångar metallspån bättre än oljepluggen.) OKQ8 10W40 SBK på 20l dunk har hittills varit bästa pris/kvalité-kombo i mina ögon. Men jag byter olja ca 3 ggr/säsong. Alla bemannade OKQ8-ställen kan ta hem en 20 l dunk ihop med sina andra leveranser.

Bensinfilter 1200 mil. Sitter ingen på slangen från tanken - sätt dit en (med slangklämmor)! Varför? Se luftfilter nedan.

Luftfilter 2400 mil (boken 1200 mil). Mycket oftare för dammiga vägar. Tryckluftsrensa INTE filtret utan låt vara eller byt! Filtret trasas upp av tryckluften och renar sämre än innan renblåsningen. Vitsen är att skiten inte ska nå förgasarna. Rensa dem är tristare än att byta filter. Skiten nöter på förgasaren så renoveringen kommer behövas tidigare. Okul pyssel.

Ventiljustering (2400 mil i boken) 3-4000 mil kanhända oftare eller senare. Hörs och märks: svårstartad, metalliskt knatter (tänk VW-bagge), ojämn gång över hela registret) River du i detta kan du lika gärna byta packningar och tätningar i toppen samt tändstift. Det är till skillnad mot annat underhåll ingen fara att vänta med justeringen om det inte verkar behövas. Effektförlust och möjligen sämre bränsleekonomi är det som händer innan den startstrular.

Förgasarsynkning 2400 mil och efter ventiljustering. hörs enklast på ojämn tomgång utan knatter och ojämn gång med större gaspådrag. BYT ALLA SLANGAR SOM ÄR SPRICKIGA NÄR DU KLÄMMER PÅ DEM! Det sparar mycket strul.

Smörj vajrarna med trycknippel varje säsong. Är de tröga ändå så BYT! FFA om inte gasen går tillbaka vid max styrutslag (åt höger strular oftast).

Kedjesmörj finns massor om i andra trådar. Spänn inte kedjan för hårt (dödar packboxarna och sliter på axellagren).

Rengöra bromsoken och byta gummipackningarna vid närmsta beläggsbyte. Har det inte skett senaste 5 åren är det dags. Stålspunna slangar fram (race-stuk med två slangar direkt till pumpen) är najs, sparar vikt och ger dig en bra plats för tutan du kanske byter till om du kör mycket kö.. Närmsta traktor/lastbilsverkstad eller hydralpressarfima är din vän i att göra billiga hydraulslangar. Fota nipplarna i oken och vid bromshandtaget, Eller ta med alltihop. Lossar du slangarna från fördelarklumpen finns risk att du blandar ihop vilken nippel som sitter var. Mät ut en vettig längd så slangarna precis räcker när hojen står med framhjulet i vädret på centralstödet. Ett rep kan vara bra "slangdragarsimulator" för det.

Tuta ja: Motorn trivs ju INTE med tomgångsköra i stillastående på sommaren. Överhettar lätt med oljekoksning o d som resultat. Start och stopp är inte bättre - sliter batteri och startmotorkol. Så antingen kör man mellan köerna eller tar en annan väg. Med denna blir det plats i körfälten. ;)
http://www.twistedthrottle.com/steb...cycle-air-horn-12-volt-139-db-black-or-chrome
 
Last edited:

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Hoppar in här också! Ska köra på bana för första gången i morgon med min.......längtar! Ha en underbar kväll!:rock
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag har en 2008 = första årsmodellen gsx650f.

har kört några vändor på bana med den och jag tycker den fungerar ypperligt för min körning och mina krav jag ställer på den. och vet att den klarar mer än jag.

det är ej hojen som sätter gränsen på banan, det är jag.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Uppar tråden lite med en bild, tråden har ju i det närmaste försvunnit.
Ska bara skruva bort centralstödet och på med kåpan över oljepåfyllningen, sen är den körklar igen. Ev. på med nån dekal eller så, blev så jäkla trist med bara svart.

 

Sloefus

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
göteborg
Hoj
1997 suzuki gsx600f
Tjao, har en 600 katana -97, den går inte på alla Cylindrar när det är kallt och regn ute, nån som vet vad felet är? Funderar på att riva förgasare,men då kom jag o tänka på om det finns några förgasare där ute som kan ge lite mer effekt.
Gått som en klocka i tre år men börjat sacka lite i sommar på låga varv hög växel, saknar draget på 6an när man ligger i hundra.
Hjälp tack
:)
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Nån som kan förklara hur man ska lyfta en 650f med en vanlig lyft? Finns det färdiga vaggor eller? Depåstöd kan ju funka för mindre saker men ska man plocka bort hjulet eller justera/byta dämpare kan man ju inte lyfta i svingen.

/Freddo
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
tjenare alla gsxf gurus:yoparty . undrar om nån vet om det är samma framgaffel på de fram till 1997 som det är på de från 1998 ? har en 1998 och letar renoveringskit till framgaffel på ebay som har grymma priser verkar det bara finnas fram till 1997 :huvet
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
tjenare alla gsxf gurus:yoparty . undrar om nån vet om det är samma framgaffel på de fram till 1997 som det är på de från 1998 ? har en 1998 och letar renoveringskit till framgaffel på ebay som har grymma priser verkar det bara finnas fram till 1997 :huvet

Ytterst tveksamt. 98:an är av en annan modellserie, 97:an av den äldre. Ring en Suzuki-handlare och fråga, eller kolla amerikanska http://katriders.com.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top