Suzuki GSX-F-tråden.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
90 är av den äldre generationen GSXF, du har nog svårt att få råd om den här. Det amerikanska katriders.com är vad som gäller.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Suzukin är ju avvecklad sedan någon månad tillbaka, så dags att avveckla sig själv från tråden också.

Blev många år och många trevliga mil. Inom kort står en Honda VTR1000F i garaget istället. Det bor en V-twin fanatiker inom oss alla :banana
 

Bifogat

  • sh.jpg
    sh.jpg
    179.8 KB · Visningar: 101

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Åhå, det är till att ha kommit upp i smöret?! :tungan

Ja nog skulle en trevlig twin få plats i garaget. Och en Traja-trippel. Och en 2T-caféracer. Och en vinterhoj. Och..

Men jag kommer nog behålla GSXF:en till vardagsåkandet under överskådlig framtid. Ser få alternativ i sporttourer-segmentet som kan utmana totalekonomiskt för en hemmamekare men ändå vara ok för uppgiften. Värdeminskningen är ju nära noll nu. Säg gärna om ni kommer på någon?! Visst skulle ABS-bromsar vara trevligt på en hoj man kör ca 2000 mil på per år - men totalkostnaden är för mycket än.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
En gsx750f saggar rejält vid 5000 varv när den är kall.
Relaterat till detta, vad bör jag pyssla med i vinter?
Sökte efter de enkla lösningarna i teorin som t ex igensatt luftfilter men då skulle det väl bli tvärtom? Dvs den skulle gå bättre kall än varm.
Ska jag söka i bestyckningen? Nån luftningsslang? Strypning?
Tacksam för tips så man famlar i blindo i vinter.
Motorn går jämnt o bra när den är varm.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Hur mycket varmkörning behövs för att den inte ska sagga? Har du hittat choken? :tungan

Om den går fint varmkörd är det kanske inte något fel. Hur långt har motorn gått? Sedan ventiljustering? Modellen är standard ganska snålt ställd så visst kan man höja nålen lite om man stör sig. Varmkör hojen ett par minuter innan du rullar iväg annars..

Jo, den borde sagga mindre kall med mindre luft. Hur ser bränslefiltret ut? Rost (från tanken)? Tändstiften? Chokebryggan kan kärva och rentav tappa chokefunktion på enstaka förgasare om den är dåligt underhållen.

Om du testat i kallt väder tar det ju bra mycket längre tid på tomgång än i 15+ grader. Min behöver någon kilometer när det är 15 grader (någon minut). När det är 5 grader tar det en halvmil (fem minuter). I 20 grader är symptomen borta vid närmsta korsning. Den tvekar rätt rejält om man försöker åka med en gång i kallt väder så jag låter hojen stå på tomgång någon minut medan jag gör pysslet efter att ha rullat ut hojen. Ju kallare väder desto mer pyssel sparar jag till efter jag rullat ut hojen ur garaget och startat den.

Andra kul vinterpyssel på en hoj med lite mil och ålder, om man inte vet status innan: (inte ämnat som svar åt dig El Garto - från min egen lista senaste vintrarna.)

Köp en vajersmörjare (biltema) och spruta 5-56 i alla vajerhöljen.

Om du plockar bort mycket på hojen kan du passa på att spruta hela eller delar av ramen med något rostskydd - vaxemulsion eller olja. Spruthål blir det allteftersom man skruvar loss saker från ramen.

Fetta in lagren i länkaget. (Montera bort det med hojen på centralstödet. Pressa in rejält med fett i lagerhållarna med en fingertopp. Om nålrullarna kärvar är det 5-56-spolning först. Vid monteringen ska muttrarna dras åt med hojen på hjulen så fjädringen är belastad.

Rengöra kedjan med fotogen (ej lacknafta eller bensin!) och diskborste (blötlägg, skrubba och hängtorka).

Luftfiltret går att blåsa rent med tryckluft iaf en gång innan byte. Du ser på filtret om det är fräscht nog att kunna återanvändas. Det påverkar soppaförbrukningen rätt mycket med gammalt igensatt luftfilter.

Ventiljustering kan det vara dags för om den går ojämnt. Min var ganska svårstartad innan jag justerade ventilerna. Ju kallare desto tjurigare - även om den kom inifrån garaget med rumsvarm motor.

Förgasarna kan behöva en synkning om den går ojämnt. Kanske en rengöring och lite allmän översyn. Synka alltid efter ventiljustering.

Fetta in hjullagren, styrlager (MoS2-fett till styrlagren resp hjullagerfett - högtemperaturtåligt fett)

Rengöra bromsokens kolvar och byta bromsolja.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Tack för all info :tummenupp

Men jag måste fråga igen. Finns det ingen som kan bistå med en användarhandbok, alltså den som följer med hojjen vid nyköp. Måste ju finnas någon som har en scannad kopia eller någon som kan ta en kopia av sitt ex. Den som hjälper till blir rikligt belönad, antingen i himmelen eller helvetet (vilket som nu blir aktuellt för vederbörnade) altenativt en liten kompensation av mig direkt :)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jag har hittat både Suzukis servicemanual och Hayes mekarbok i elektroniskt format för den äldre modellen (pre -97) (1988-1997-GSX600-750-1100F-R.pdf och 89_97 Katana 600 Service Manual.pdf) samt flerspråkig Owner's manual till 600F -00 i hyffsad skannerkopia.

Vad behöver du ägarmanualen till som inte står i någon av dem? *nyfiken* "För sakens skull?"

Den jag fick med till min f d tyska var inte rätt årsmodell, (svagt minne av tryckår 1996) men det var inte mycket som inte stämde och jag tittar enbart i Hayes mekarhandbok numera. Allt står där.

Är du intresserad av filerna (70, 64 resp 9 MB - skicka PM så får du en länk.)

Suzuki hänvisar i sin FAQ till sina Suzukihandlare för att få en ny Användarbok / Owner's manual.
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
En gsx750f saggar rejält vid 5000 varv när den är kall.
Relaterat till detta, vad bör jag pyssla med i vinter?
Sökte efter de enkla lösningarna i teorin som t ex igensatt luftfilter men då skulle det väl bli tvärtom? Dvs den skulle gå bättre kall än varm.
Ska jag söka i bestyckningen? Nån luftningsslang? Strypning?
Tacksam för tips så man famlar i blindo i vinter.
Motorn går jämnt o bra när den är varm.

Detta kan kanske vara matnyttigt om du ska göra något åt problemet: http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har hittat både Suzukis servicemanual och Hayes mekarbok i elektroniskt format för den äldre modellen (pre -97) (1988-1997-GSX600-750-1100F-R.pdf och 89_97 Katana 600 Service Manual.pdf) samt flerspråkig Owner's manual till 600F -00 i hyffsad skannerkopia.

Vad behöver du ägarmanualen till som inte står i någon av dem? *nyfiken* "För sakens skull?"

Den jag fick med till min f d tyska var inte rätt årsmodell, (svagt minne av tryckår 1996) men det var inte mycket som inte stämde och jag tittar enbart i Hayes mekarhandbok numera. Allt står där.

Är du intresserad av filerna (70, 64 resp 9 MB - skicka PM så får du en länk.)

Suzuki hänvisar i sin FAQ till sina Suzukihandlare för att få en ny Användarbok / Owner's manual.

Jag skulle vilja vet hur man justerar preload (gaffeln). Det finns en justerskruv i toppen av varje ben. Jag hittar ingen info i verkstadshandboken mer är att 10 click är default. 10 click från vardå??? Jag har "clickat" 30 click ät vardera hållet utan att hitta något stopp. Summa kardemumma, jag vill veta hur de funkar. På en Bandit jag haft var det tydligt hur man skulle göra. bara att skruva ner fullt o utgå därifrån. Det verkar lite ologiskt att någon ställt in mer än 30 click i endera riktning när default är 10. Hur långt ska man skruva för att nå utgångsläget och i vilken riktning?


EDIT:
Såja, inropad o betald! Ebay is tha shit :)
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Är du säker på att preload går att justera på framgaffeln på den modellen? :va Det du kan justera på framgaffeln är väl returdämpningen?! Tre lägen på din modell, standard i mittre läget. Bra med samma läge på båda gaffelbenen..

Ska man göra annat blir det justering av oljemängd, oljeviskositet eller fjäderbyte.

Du får ju en manual snart så..
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Är du säker på att preload går att justera på framgaffeln på den modellen? :va Det du kan justera på framgaffeln är väl returdämpningen?! Tre lägen på din modell, standard i mittre läget. Bra med samma läge på båda gaffelbenen..

Ska man göra annat blir det justering av oljemängd, oljeviskositet eller fjäderbyte.

Du får ju en manual snart så..

Vad ska då de två svarta "rattarna" (en på toppen av varje gaffelben ovanför kronan) vara till? Det är de som jag försökt hitta max resp min lägen men det går ju att skruva i oändliget.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Får du inga tips från sprängskisserna i serviceböckerna som du hittat på katriders wiki? De var inte direkt uttömmande i sig när jag tittade på dem, men tillsammans med en hoj i verkligheten kanske man kom underfund med det hela. Jag har ingen koll på hur den tidiga modellen såg ut där i verkligheten..

Men det torde ju vara 3:an du vrider på för returdämpingsinställningens tre lägen. Om den inte har några lägen längre är det kanske dags att kolla upp gaffelbenen mer noga. Det kanske kuggar över eller har släppt. Skruven som håller justeringsplattan 3 finns under täcklocket 1? Alltså 2 som håller 3 ihop med 9 i sprängskissen.

Gaffeltätningarna är läge att byta om du har loss benen och de inte ser fräscha ut. Men förhoppningsvis kan du få till det utan att riva isär allt. Ta ett ben i taget så du inte blandar delarna ifall du plockar bort något.

Avsnitt 5-15 i Hayes-manulen: 7.3d Front fork (Katana 600/GSX600F and Katana 750/GSX750F, 1989 on) - exploded view
1 Cap
2 Screw
3 Damping force adjuster
4 Cap bolt
5 O-ring
6 Spacer
7 Spring seat
8 Spring
9 Inner rod
10 O-ring
11 Washer
12 Seat
13 Damper rod
14 Damper rod ring
15 Bushing
16 Dust seal
17 Oil seal stopper ring
18 Oil seal
19 Oil seal retainer
20 Bushing
21 Oil lock piece
22 Right outer fork tube
23 Left outer fork tube
24 Nut
25 Oil lock piece stopper bolt
26 Bolt
27 Bolt
 

Bifogat

  • pre-98 fork.jpg
    pre-98 fork.jpg
    154.4 KB · Visningar: 96

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Får du inga tips från sprängskisserna i serviceböckerna .....

Bra tips o bra skiss. Det verkar ju konstigt om det skulle vara möjligt att gänga ut staget som komprimerar fjädrarna så att staget lossnar fr justerskruvarna. Men det verkar ju som att det är den enda logiska förklaringen om man inte hittar max/min lägena. Men då skulle detta i så fall betyda att stagen ligger lösa i fjädrarna nu. De borde ju då rimligen gå att gänga in igen.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ja det är en möjlighet. Vet inte heller vad en överdragning utanför de tre fasta lägena skulle få för konsekvens. Det kanske blir just det att det gängar av fjädersätet.

Det skulle oxå kunna vara så att det kärvat ihop så allt snurrar runt ända ner till fjädersätet samtidigt som lägestoppen försvunnit. Men allt borde vara väloljat så korrosion är kanske långsökt. Förhoppningsvis är det justeringsringens koppling till staven som lossnat och du kan skruva fast den igen eller byta något i toppen på gaffelbenen utan att behöva skruva av allt.

Du får förhoppningsvis veta vilket så snart du tar bort täcklocken och skruvar av eller åt fästskruven på vardera benet. Känns båda benens justeringar likadana? Hoppas på ett enkelt fel.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ja det är en möjlighet. Vet inte heller vad en överdragning utanför de tre fasta lägena skulle få för konsekvens. Det kanske blir just det att det gängar av fjädersätet.

Det skulle oxå kunna vara så att det kärvat ihop så allt snurrar runt ända ner till fjädersätet samtidigt som lägestoppen försvunnit. Men allt borde vara väloljat så korrosion är kanske långsökt. Förhoppningsvis är det justeringsringens koppling till staven som lossnat och du kan skruva fast den igen eller byta något i toppen på gaffelbenen utan att behöva skruva av allt.

Du får förhoppningsvis veta vilket så snart du tar bort täcklocken och skruvar av eller åt fästskruven på vardera benet. Känns båda benens justeringar likadana? Hoppas på ett enkelt fel.

Hmm..tre fasta lägen? Plastrattarna snurrar lätt. Det känns att de kuggar i steg. Stegen är oändliga, har provat 30 i vardera riktning. Ska man trycka samtidigt som man skruvar eller nåt annat kina-trick?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Inget tryckande, bara vrid om det är som senare modellen. Det är tydliga stopp på varje läge. Det går INTE att dra förbi lägsta/högsta på min hoj mer än bara mycket lite åt ena hållet! Mindes fel mao.. :tomten

Det märks f ö väldigt väl vid skarpa svängar i lågfart om det är olika returdämpning på gaffelbenen. När jag körde första turen på min hade inställning gjorts så skruvarna stod lika. Att inte samma läge upptäckte jag ganska snart.. :eek:

Fast å andra sidan har folk åkt miltals med bara ena gaffelbenet ihopmonterat utan att märka något förrän framaxeln tagits bort och ena gaffelröret ramlat av på golvet. Inte en GSXF dock..

Är det lika långt (vridvinkel) mellan de lägen du känner? Om någon vridning är lite längre eller kortare har du något att utgå ifrån så du får lika på båda sidor. Med tre fasta lägen har du (förmodligen) två lika vridningar mellan lägena. En tredje vridning vrider då runt mellan lägsta och högsta dämpningsläget. Med lite tur är denna tredje vridning annorlunda mot de andra två. Större eller mindre vridvinkel, om du är med på vad jag menar.
 
Last edited:

Gixx3r

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
GSX750F
Skulle behöva veta om det är ett 12v batteri på en gsxf -94a och om det är samma batteri på en -99a då jag ska försöka få igång en sån motor på min hoj nu i dagarna. Stod inget på batteriet..
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Skulle behöva veta om det är ett 12v batteri på en gsxf -94a och om det är samma batteri på en -99a då jag ska försöka få igång en sån motor på min hoj nu i dagarna. Stod inget på batteriet..

Oj, så gammal. Då är det nog 6v :D
Nä, klart det är 12v, men du bör nog har hyfsat rätt ampere.
 

Gixx3r

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
GSX750F
Då var det dags för ett nytt försök å se om hojen lever efter byte av motor. Senast ja försökte starta hojen klickade (knappt) startmotorn och inte mycket mer hände.. Efter ja matat startmotorn ett par gånger började det ryka från höger sida mellan batteri och tank där massa kablar går ihop i en härva.. Kan detta berott på att batteriet var dött alternativt för klent? Kanske skulle testa med ett nytt batteri?! Annars blire verkstad så ja får bukt på det, måste ju vara redo när snön börjar töa!!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top