Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Hej
Har fått ögona för denna hoj och undrar om det är möjligt att sänka den, då sitthöjden på SM modellen är 89cm.

Då man bara är 160cm lång skulle det vara bra om man kunde sänka hojen ca 5-7cm så man når ner med tårna någorlunda, är detta möjligt?
 
Bäst hjälp får du om du googlar detta på engelska. Kortversionen är att du kan sänka på olika sätt, det vanligaste är lowering links, lägsta är 2" lägre än original. Ändrar geometrin. Du kan sänka gaffeln också men bara någom cm innan gaffelbenen slår i styret. Nån extra cm med risers på styret. Kolla också så du har rätt racing sag (googla hur man gör/video)
 
Hej
Har fått ögona för denna hoj och undrar om det är möjligt att sänka den, då sitthöjden på SM modellen är 89cm.

Då man bara är 160cm lång skulle det vara bra om man kunde sänka hojen ca 5-7cm så man når ner med tårna någorlunda, är detta möjligt?

KTM 690 SMC-R och Husqvarna 701 SM ligger även de på 89cm sadelhöjd. Gött med lite mera motor på gata! Dubbel effekt och väldigt lika viktmässigt. :tungan
 
Bäst hjälp får du om du googlar detta på engelska. Kortversionen är att du kan sänka på olika sätt, det vanligaste är lowering links, lägsta är 2" lägre än original. Ändrar geometrin. Du kan sänka gaffeln också men bara någom cm innan gaffelbenen slår i styret. Nån extra cm med risers på styret. Kolla också så du har rätt racing sag (googla hur man gör/video)
Jag har kolla en del på detta och undrar då också om detta kommer påverka köregenskaperna nämnvärt?

KTM 690 SMC-R och Husqvarna 701 SM ligger även de på 89cm sadelhöjd. Gött med lite mera motor på gata! Dubbel effekt och väldigt lika viktmässigt. :tungan

Tackar för förslagen ser helt klart ut som roliga hojar, dessvärre är dessa utanför min budget.
 
Jag har kolla en del på detta och undrar då också om detta kommer påverka köregenskaperna nämnvärt?

Både ja och nej. Om du sänker rumpan med lowering links, då får framgaffeln mer liggande vinkel. Andra egenskaper - Ja definitivt. Kommer du märka det? Bara om du kört med den länge innan du sänkt den, och sen sänker den. Jag gillade köregenskaperna bättre efter sänkning med 2" (länkar). Du kan minska skillnaden genom att sänka framdelen (skjuta upp gaffelbenen genom kronan så högt det går). Jag har inte gjort det, mina gaffelben är standard. Så min geometri är nog efterbliven om man är motard-proffs, men jag diggar den.
 
Både ja och nej. Om du sänker rumpan med lowering links, då får framgaffeln mer liggande vinkel. Andra egenskaper - Ja definitivt. Kommer du märka det? Bara om du kört med den länge innan du sänkt den, och sen sänker den. Jag gillade köregenskaperna bättre efter sänkning med 2" (länkar). Du kan minska skillnaden genom att sänka framdelen (skjuta upp gaffelbenen genom kronan så högt det går). Jag har inte gjort det, mina gaffelben är standard. Så min geometri är nog efterbliven om man är motard-proffs, men jag diggar den.
Tackar för svar.
Jag misstänker att jag även kommer få gröpa ur sadeln lite, om man har tur kanske det räcker med att byta sadel.

Har även kolla videos hur man sänker hojen och det verkar inte vara så avancerat ingrepp om man är lite händig.
 
Hej!
Nybliven DRZ-y ägare och söker efter orginal dekalkit, någon som vet?
Hittar bara massa fula med dödskallar och tribals på :hihi

Tacksam för tips
/Rasmus
 
Hej alla DRZ-entusiaster. Jag blev medlem här innan jag hittade min, och höll alltid ögonen öppna i detta forum ifall någon skulle sälja. Kanske uppskattas när man gör en liten notis här inför försäljning. Måste jag tyvärr sälja min DRZ pga olycka (med annan hoj). Den finns i Göteborg. Ligger på Blocket just nu - tror inte man får länka annonser men det finns bara 2 st i hela Sverige, min är den snyggare billigare med lägre mil och bättre utrustning :P Priset går att diskutera. Säljer hellre billigare i smidig affär till en trevlig entusiast här inne än någon random dude. Om du är nyfiken så skicka ett mess på blocket så plingar min mobil, då svarar jag eller ringer! Det går att skicka pm/skriva här också men bevakar inte den. Alla bud är välkomna =)

20170407_205623.jpg20170407_205612.jpg
 
Någon som har koll på hur mycket en service brukar kosta för denna hojen?
 
Last edited:
Nu minns inte jag 100 men har för mig som debiterade typ 2 timmar plus oss filter etc så kanske 2000 spänn. Det var för liten service (i princip oljebyte)
Ah tackar då vet jag.
Vid inköp av denna hoj är det nåt speciellt man ska kolla efter?
 
Någon här som går i säljtankar av sin DRZ400SM ?

Hade en för ett par år sedan, men blivit sugen på en igen
 
Hej,jag har haft min DRZ400E i 10 år och jag är super nöjd
med den,nu kan jag inte köra den mer för den är för högjudd,
så frågan är om någon ligger på en juddämpare?

Mvh Peter
 
Tjena! Jag har börjat kika lite efter en sm och jag undrar hur pass pålitliga dessa modeller är. Den jag kollar på har gått runt 2000mil och jag funderar på hur långt maskinen går innan det börjar bli dags för renovering. Finns det något speciellt att kolla på när man ska köpa en drz?
 
Skulle vilja byta ut original ljuddämparen på hojen, någon som vet nåt ställe som säljer yoshimura rs2 slip-on?
Har bara hittat rs3 slip-on eller finns det bättre alternativ att gå på?

Eller kanske det bästa, gå på helsystem direkt?
 
Går i kickstart-kit-tankar till min DRZ-S efter förra helgens pinsamma batteritorsk efter två-tre startförsök i strax över nollan. Turligt nog hade jag med ett hjälpstartbatteri med...

Det billigaste jag hittat är hos en belgisk försäljare där priset för kitet 26300-29815 är 2692 kr inkl moms och frakt.

Finns billigare än så?

Modellen är trots allt inne på sitt andra decenium så man tycker ju att det borde finnas mer utbud...

Fick fö höra från medåkarna att Suzuki fått kritik för sitt lilla batteri som inte mäktar med mer än några startförsök innan det är tomt. Stämmer det?
Grunnar på om den där power-modden som är populär att göra på "vår" modell kan hjälpa nåt med detta el-problem.

Tips och tankar om detta tas tacksamt emot! :tummenupp
 
Hej
Nu har man haft hojen i ett tag och har redan bytt ut luftfilter till ett K&N och avgassystem till ett helsystem Arrow, och nu skulle jag vilja bestycka förgasaren med jd jet kit och göra 3x3 mod på hojen.

Det jag undrar över är om det är samma förhållanden för oss i Sverige som i USA, tolkar jag det rätt så är det andra delen första spalten d.v.s. Pilot 25, Nål blå, clip 4, main jet 170.

image.thumb.jpg.6f35455a473ab2bb6b489db07eb62b22.jpg


Är det någon som gjort detta och är det något speciellt man bör tänka på, har kollat igenom ett antal youtube videos så har hyfsad koll på hur det hela går till, framför allt hålla koll på dessa Japan skruvarna.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top