Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Att marscha i den farten fungerar utmärkt!
Jag har iof gått ner 3 kugg på bakdrevet för att den ska varva mindre. Gjorde det eft jag monterade slipon och fcr39, hojen blev ju typ dubbelt så stark efter den modden.
Den gick alltså fortare, starkare, axade bättre och fick ner varvtalet.
Efter det så har hojen fått yoshi helsystem, 434cc cylinder/kolv, samt hotcams steg 2 kammar..men det är en annan historia :)
 

AxelDRZ

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2013
Ort
Gotland
Hoj
DRZ 400 S 05'
Jag är precis hemkommen från ytterligare en MC-resa med min DRZ. 550 mil och 17 dagar. Genom Trondheim, Norges kust, Lofoten, Treriksröset, Nordkap, en bit genom Finland och hem till Gotland igen! Bl.a 52 mil motorväg från Kramfors till Södertälje i sträck.

Inför resan har jag köpt Moose Racings nya modellanpassade alu-väskor, Touratech-packrulle, Safaritanken på 17 L (c:a 40 mil räckvidd), Airhawk luftkudde och Michelin Sirac-däck.

 

AxelDRZ

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2013
Ort
Gotland
Hoj
DRZ 400 S 05'
Det gick fan rätt bra :)! Det känns som man är rätt så ensam med en DRZ som adventure-tourer ;). Dock är motorn för högvarvig och något liten för de större vägarna. Ett växelådekit och ett big bore från Thumpertalk hade nog inte vart fel ;).

Jag personligen körde slut på två bakdäck, en kedja och en punka på framhjulet. Dom andra två i sällskapet (XR650R & NX650 Dominator) körde av en kopplingswire, ett bakdäck, tre ekrar i bakhjulet samt ett hjullager. Det är ju vår andra resa vi gör så vi var verkligen förberedda på allt. Jag och XR-killen gjorde även oljebyte på halva vägen.

Det är ju ett några engelsmän som kör världen runt vid två tillfällen med DR 350 i filmerna Terra Crica och Mondo Enduro. Jag tror det går att göra det med DRZ också.

Sen då bevisade jag för alla två gånger som sa till mig "Ska du köra med en jävla endurohoj!?"

10580897_10152334999559611_7768078312945709474_o.jpg


Den ungefärliga rutten utan Lofoten medräknat.
V_gen.jpg
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjenare!

Finns det någon som går i tankarna att sälja sin drz'a så är det bara att PMa mig!
Ett krav är dock att det ska vara SM, eller då med SM däck åtminstone.
Mvh Andreas
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Lotten föll på en DRZ400SM till slut!
Måste säga att j#vlar vad rolig hoj. Det är nog det roligaste jag har kört i hojväg hittills.

Nu sitter det dock bigbore 434, FCR39mm fugge, full yoshi titanium-system, KN-filter, yoshi CDI-box och hotcams stage 2. Så man kan väl kanske inte jämför med orginal :D

Köpte hojen igår, körde sista knixen på tuvängen idag. Måste säga att jag fick jäkligt blodad tand av att flänga runt den på banan där.
Dock glömde jag DB-killern hemma, så första varvet fick jag bullerflagg (96DB:rodnar). Fick dock fortsätta, men ligga och dra på en högre växel och inte dra på för fullt på rakan :näsblod

Körde grön grupp, iom att det var första gången, så det var ju trafikstockning halva tiden. Men nästa säsong blire att slänga in DB-killern och hoppa upp till gul iaf.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Lotten föll på en DRZ400SM till slut!
Måste säga att j#vlar vad rolig hoj. Det är nog det roligaste jag har kört i hojväg hittills.

Nu sitter det dock bigbore 434, FCR39mm fugge, full yoshi titanium-system, KN-filter, yoshi CDI-box och hotcams stage 2. Så man kan väl kanske inte jämför med orginal :D

Köpte hojen igår, körde sista knixen på tuvängen idag. Måste säga att jag fick jäkligt blodad tand av att flänga runt den på banan där.
Dock glömde jag DB-killern hemma, så första varvet fick jag bullerflagg (96DB:rodnar). Fick dock fortsätta, men ligga och dra på en högre växel och inte dra på för fullt på rakan :näsblod

Körde grön grupp, iom att det var första gången, så det var ju trafikstockning halva tiden. Men nästa säsong blire att slänga in DB-killern och hoppa upp till gul iaf.
Strunta i SMCs knix och gå med i Södertälje Kart Racing Club istället. Det körs supermoto på Tuvängen varje söndag och tisdag. Det finns mycket info i FB-gruppen Supermoto @ Tuvängen Ring.

Har du någon bild på hojen? Det låter misstänkt likt min gamla DRZ:a som jag såg var till salu nyss... :)
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Strunta i SMCs knix och gå med i Södertälje Kart Racing Club istället. Det körs supermoto på Tuvängen varje söndag och tisdag. Det finns mycket info i FB-gruppen Supermoto @ Tuvängen Ring.

Har du någon bild på hojen? Det låter misstänkt likt min gamla DRZ:a som jag såg var till salu nyss... :)

Jaså? Det låter ju ännu roligare. Knixen får man ju inte köra om i kurvor osv, eller "bomba" så att säga.
Kan slänga in bild sen. Knappt hunnit ta någon :) Men det är inte omöjligt att det är din. Låg inte så många ute. Svart 07:a med KTM-lyse.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jaså? Det låter ju ännu roligare. Knixen får man ju inte köra om i kurvor osv, eller "bomba" så att säga.
Kan slänga in bild sen. Knappt hunnit ta någon :) Men det är inte omöjligt att det är din. Låg inte så många ute. Svart 07:a med KTM-lyse.

Då var det en annan.. Jag hade en gul 05:a, men med exakt samma specar.

För att få köra på Tvuängen inom ramen för supermoto gäller Svemos reglemente vilket innebär lite hårdare krav än t.ex. för SMC-körningar. Exempelvis är det krav på "barkbusters" och kraschpuckar på fotpinnar samt förbjudet att ha glykol i kylaren. Det är dock enkelt fixat och kostar inte många kronor. Sedan är det bara att bomba gärnet varje tisdag och söndag. :)
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
http://www.arvidzone.se/picture.php?/5434/category/61

Där är en bild från knixen.
Ja, jag läste det där om glykolen i kylaren. Osäker på vad som sitter i nu. Barkbusters sitter iaf på.
Ska runt och skaffa nya handtag idag, så får se om dom har kraschpuckar för fotpinnarna också.

Fast helst vill jag byta mina ventiler innan jag kör hårt på bana. Hade tänkte göra det i vinter :gnissla
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
http://www.arvidzone.se/picture.php?/5434/category/61

Där är en bild från knixen.
Ja, jag läste det där om glykolen i kylaren. Osäker på vad som sitter i nu. Barkbusters sitter iaf på.
Ska runt och skaffa nya handtag idag, så får se om dom har kraschpuckar för fotpinnarna också.

Fast helst vill jag byta mina ventiler innan jag kör hårt på bana. Hade tänkte göra det i vinter :gnissla

Behöver du verkligen byta ventiler? DRZ:an är ju rätt skottsäker och de flesta verkar ha åkt länge med originalventiler utan större problem. Jag hade iaf original i min och den hade gått 7-800 mil med andra kammar m.m. när jag sålde den.

Det är med 99,9 % sannolikhet glykol i kylaren om tidigare ägare inte haft den att racea med. Antikorrisionsmedel (t.ex. water wetter) finns att köpa på t.ex. Mekonomen.

Kraschpuckar till fotpinnarna gör du enkelt av en bit plast från t.ex. en skärbräda som du najjar fast eller sätter med buntband under fotpinnarna. Det är kanske inte så snyggt, men det funkar. Jag testade mina hemmasnickrade puckar i en lowsider förra helgen och de funkade finfint! :tummenupp
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Måste och måste. Det är rekommenderat med andra kammar :D
I och med att dom inte är ett stycke gods, utan två - hopsvetsade.

Det är en ganska liten kostnad jämfört med att byta topp och kolv om en ventil går i två delar.

Ska ner till Tuvängen idag och kolla på träningen. Få lite tips och ställa frågor :crash
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Måste och måste. Det är rekommenderat med andra kammar :D
I och med att dom inte är ett stycke gods, utan två - hopsvetsade.

Det är en ganska liten kostnad jämfört med att byta topp och kolv om en ventil går i två delar.

Ska ner till Tuvängen idag och kolla på träningen. Få lite tips och ställa frågor :crash

Äh, live on the wild side och börja racea redan nu. :tummenupp Tyvärr hinner jag inte till träningen idag, men ska nog åka på söndag. Se till och fixa till hojen och kör på söndag!
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Äh, live on the wild side och börja racea redan nu. :tummenupp Tyvärr hinner jag inte till träningen idag, men ska nog åka på söndag. Se till och fixa till hojen och kör på söndag!

Haha, mja mjo. Kanske!
Får se när jag varit nere och kollat idag :)
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
När det poppar vid helt avslagen gas, då ligger lågfartsmunstycket för högt va? Dvs, man ska gå ner en storlek.
Anledningen till poppandet är väl för mkt bränsle som antänds och poppar?

Han jag köpte hojen av hade kollat på tändstiftet och i kröken med en mekaniker. Meken sa att det är bra blandning på mellan och högfart.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tvärtom. För litet lågfart. Men lite poppande är dock ok. Kan kanske justeras bort med bränsleskruven som är en del i lågfartskretsen, genom att skruva den utåt.
 
Last edited:

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag körde utan proppar för ett tag sen, och då hörde jag ett kvittrande/gnisslande/vinande ljud när jag går på gasen i början. Alltså precis när motorn börjar lägga "tryck" på drivningen.
Det avtar och försvinner när jag går på fullgas, dvs ner "driv". Det är väldigt konstant vid 5-10% gas.

Kvittar på vilken växel jag kör på, och varvtal har ingen betydelse. Jag blir galen för jag inte kan fatta vad det är. Hörs inget vid gas i neutral växel.

Jag tvivlar på att det är vevstaken. Det lagret börjar väl mer att rassla innan det ger sig? plus att det borde låta vid gas utan växel.

Det jag kan tänka mig är:
- Att det blir något "visslande" ljud i förgasaren när den suger luft? Men låter mer från motorn.
- Lagret som sitter vid drivaxeln. Alltså den där drevet sitter.
- Rakskurna drev i lådan? Verkar konstigt när det är på alla växlar.
- Något lager i lådan?

Ska ses om jag kan få någon film med mobilen.
Men för nu, någon som kan tänka sig ha en aning om vad det kan vara?

Med en annalkande vinter kanske jag bara ska slå slag i sak och dela motorn gå igenom och byta alla lager.
Tänkte ändå byta ventiler och fjädrar, så jag kan panga bana till våren :yoparty
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top