Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
en fråga till, kollade vad jag misstänker är oljestickan (uppe vid styret typ, skruvgänga) men det var inte en tillstymelse till olja på stickan, kändes inte så bra (inte ens när jag skruvade i den). Ska den varmköras först eller var det bara dåligt med olja? Kan tillägga att jag försökt starta den ett par gånger innan jag kollade oljenivån (utan resultat).
 
en fråga till, kollade vad jag misstänker är oljestickan (uppe vid styret typ, skruvgänga) men det var inte en tillstymelse till olja på stickan, kändes inte så bra (inte ens när jag skruvade i den). Ska den varmköras först eller var det bara dåligt med olja? Kan tillägga att jag försökt starta den ett par gånger innan jag kollade oljenivån (utan resultat).

motorn skall vara varm annars rinner ju oljan ner i motorn pga gravitationen
 
det tar i princip 5-10min innan man kan läsa oljestickan rätt så var inte orolig om det inte syns direkt. Efter den är lite uppvärmd testa att varva lite/låt den gå på höga varv ett tag precis innan du kollar, då borde du lyckats pumpa runt lite olja o se något på stickan.

För övrigt fick jag min fcr med posten idag :yoparty. Plockat isär allt o kollat vilka munstycken som satt i, allt ser bra ut hittils, lägger upp bilder imorgon ^^
 
en fråga till, kollade vad jag misstänker är oljestickan (uppe vid styret typ, skruvgänga) men det var inte en tillstymelse till olja på stickan, kändes inte så bra (inte ens när jag skruvade i den). Ska den varmköras först eller var det bara dåligt med olja? Kan tillägga att jag försökt starta den ett par gånger innan jag kollade oljenivån (utan resultat).

om jag inte kommer ihåg fel så sa manualen 3min varmkörning sedan 3min avstängd sedan kolla stickan
 
suck... nu startar inte hojaset igen, kasst batteri.

Skulle behöva en vanlig manual samt en service manual till SM -05 om någon har. Jag har bara en manual på franska och jag fattar inte ett ord faktiskt :)

Här är en länk till en service manual på engelska du kan ladda ned.

http://www.megaupload.com/?d=SLXF3SKU

Med den kan du plocka ned mc:en i molekyler och ihop igen. Är inte samma som man får med mc:en när man köper den.
Den man får med är lite enklare. Har för mej att jag har en på Svenska på jobbet (skall kolla) om så är fallet kan du få min på engelska. Jag pm:ar dej om jag hittar den på Svenska.

Mvh Peter
 
om det är kallt där hojen står. typ runt 0an eller kallare räcker det inte med 3 minuter är min erfarenhet.
 
Här är en länk till en service manual på engelska du kan ladda ned.

http://www.megaupload.com/?d=SLXF3SKU

Med den kan du plocka ned mc:en i molekyler och ihop igen. Är inte samma som man får med mc:en när man köper den.
Den man får med är lite enklare. Har för mej att jag har en på Svenska på jobbet (skall kolla) om så är fallet kan du få min på engelska. Jag pm:ar dej om jag hittar den på Svenska.

Mvh Peter

Tackar, grymt!

Lyckades kolla oljenivån och den var t.o.m. en bra bit över max så det torde vara lugnt.

Sjukt nice att ta en tur i det fina vädret idag! Körde lite säkerhetskontroll, kände på reglagen och detta var ju faktiskt egentligen första gången jag var ute och körde hojen :banana

La märke till ett lite halvmystiskt ljud dock!!!! Tänk er hur en startmotor låter när den drar runt motoron sch-sch-sch-sch-sch-sch (väldigt lätt att förklara i ord :) ) så ungefär lät det när jag släppte gas och koppling och bara motorbromsade, ett litet krasande ljud nästan. Oroväckande? Hörde absolut inget oljud när jag gasade på eller höll inne kopplingen utan endast vid motorbroms. verkade inte som om hastigheten påverkade nämnvärt heller utan det var ungefär samma takt på det hela tiden, väldigt mystiskt

Annars måste jag säga att denna hojen är fantastiskt pigg för att ha så få pollar. Kör den med luftfilter mod, JD-kit och slipon (inget helsystem) :yoparty
 
Senaste månaderna har jag fått köra hojen i 5-10min innan man kunnat läsa av oljestickan korrekt. Om man inte är van är det lätt att få panik när man ser att oljestickan är helt torr efter 5min varmkörning :tungan.
__________________________

Hojen verkar gå fint efter justeringen och nya kamkedjesträckaren :)

p3110220.jpg

p3120237.jpg

p3120223.jpg

p3110212.jpg

p3110211.jpg

camcheck.jpg


Verkar slitaget se ok ut? Vet bara hur ett par skurna kammar ser ut :D
 
Last edited:
Senaste månaderna har jag fått köra hojen i 5-10min innan man kunnat läsa av oljestickan korrekt. Om man inte är van är det lätt att få panik när man ser att oljestickan är helt torr efter 5min varmkörning :tungan.
__________________________

Hojen verkar gå fint efter justeringen och nya kamkedjesträckaren :)

p3110220.jpg

p3120237.jpg

p3120223.jpg

p3110212.jpg

p3110211.jpg

camcheck.jpg


Verkar slitaget se ok ut? Vet bara hur ett par skurna kammar ser ut :D

Ser helt normalt ut. Spänn inte sträckaren för mycket bara! Jag brukar backa ut tills det rasslar sen in 1/4 varv.
 
Ser helt normalt ut. Spänn inte sträckaren för mycket bara! Jag brukar backa ut tills det rasslar sen in 1/4 varv.
Ok vad bra :). Jag var livrädd när jag skulle ställa in den, förstår att det ska mycket till för kedjan att hoppa en kugg men ändå:gnissla Tror jag fick till det bra, skruvade in till precis efter rasslet slutade. Lite jobbigt med DRZans motor dock, tycker den rasslar hela tiden oavsätt och man hör hur kammarna jobbar.
 
Ok vad bra :). Jag var livrädd när jag skulle ställa in den, förstår att det ska mycket till för kedjan att hoppa en kugg men ändå:gnissla Tror jag fick till det bra, skruvade in till precis efter rasslet slutade. Lite jobbigt med DRZans motor dock, tycker den rasslar hela tiden oavsätt och man hör hur kammarna jobbar.

Tidigare ägaren på min hoj satte också dit en manuel kamkedjespännare men jag har i ärlighetens namn inte en aning om hur de fungerar! Någon som kan förklara för mig hur jag justerar den? Och när behöver man justera den?
 
Tidigare ägaren på min hoj satte också dit en manuel kamkedjespännare men jag har i ärlighetens namn inte en aning om hur de fungerar! Någon som kan förklara för mig hur jag justerar den? Och när behöver man justera den?

Den automatiska som sitter som standard har en fjäder i sig som trycker jätte hårt för att spänna kamkedjan plus en backspärr så fort kedjan slackar minsta lilla trycks kedjesträckaren ut ytterligare och backar inte tillbaka. Den manuella däremot är fast, ställer man in den rätt är den mycket snällare mot kamkedjan och man slipper onödigt slitage. Dessutom är den mycket enklare konstruerad så det finns mycket mindre som kan gå sönder till skillnad från den automatiska. Är din sträckare redan på plats och inställd ska du absolut inte röra den om du inte hör att motorn skramlar ovanligt mycket, är den rätt inställd behöver man oftast aldrig röra den överhuvudtaget...
Kollar man i serviceboken behöver du inte ens ha en tanke på ventiler,kamkejda etc. förränn hojen gått över 2000mil, oljefilter o luftfilter behöver inte bytas föränn 1800mil...men dom intervallerna gäller väl bara om man kör hojen helt orginal, på 2 hjul, vid fint väder.
Tror dock inte du behöver vara orolig :)
 
Last edited:
skulle bara ta en titt om ingen hade en Kolv eller packningar t.ex (Cylinder, Topp, m.m) till DRZ 400E som bara ligger eller något? annars lär man beställa packningar , de lär väl ta tid som vanligt osv, skicka PM eller något :)
 
skulle bara ta en titt om ingen hade en Kolv eller packningar t.ex (Cylinder, Topp, m.m) till DRZ 400E som bara ligger eller något? annars lär man beställa packningar , de lär väl ta tid som vanligt osv, skicka PM eller något :)
Jag har en skuren kolv som ligger bredvid mig på skrivbordet :hihi. Påminner mig ständigt om att kolla hojens oljenivå regelbundet :rofl
 
Premiärtur

Då var premiärturen tagen på drzan för iår :) skönt att köra lite hoj igen.

zan starta inte i förrgår när jag tog och tvätta av den.
kollade så att vakuum tank-kranen fungerade sög där vakumslangen sitter, kollade gnista, slet los förgasaren och gjorde rent alla munstycken satte tillbaks allt och spraya lite startgas i luftburken sedan starta den på första dutten på starten :yoparty

Edit: hade inte tömt ut benzinen ur gasaren när jag stälde in den för vintern om det kan ha något med saken att göra.
 
Last edited:
Såg nyss när jag tog bort den gamla kolven, att vevstaken hade fått sig en känga, så den är liite sne upptill, går de att köra så eller lär man riva sönder hela skiten och byta ut vevstaken?

Är inte direkt hajj på när de gäller hojjar o så, vill absolut inte riva allt för då glömmer man väl bort dittan o dattan, men men måste är ett måste om man behöver, vore bra om någon visste nått om detta :)

Mvh

*Edit*

http://i809.photobucket.com/albums/zz17/R3turn/049.jpg

Sådär ser den ut :confused:
 
Last edited:
Såg nyss när jag tog bort den gamla kolven, att vevstaken hade fått sig en känga, så den är liite sne upptill, går de att köra så eller lär man riva sönder hela skiten och byta ut vevstaken?

Är inte direkt hajj på när de gäller hojjar o så, vill absolut inte riva allt för då glömmer man väl bort dittan o dattan, men men måste är ett måste om man behöver, vore bra om någon visste nått om detta :)

Mvh

*Edit*

http://i809.photobucket.com/albums/zz17/R3turn/049.jpg

Sådär ser den ut :confused:

Outch, det där såg inget bra ut! vad har hänt?

Billigare att fixa det där nu än att changsa med fler skador som följd.
 
Såg nyss när jag tog bort den gamla kolven, att vevstaken hade fått sig en känga, så den är liite sne upptill, går de att köra så eller lär man riva sönder hela skiten och byta ut vevstaken?

Är inte direkt hajj på när de gäller hojjar o så, vill absolut inte riva allt för då glömmer man väl bort dittan o dattan, men men måste är ett måste om man behöver, vore bra om någon visste nått om detta :)

Mvh

*Edit*

http://i809.photobucket.com/albums/zz17/R3turn/049.jpg

Sådär ser den ut :confused:

Det där måste åtgärdas. Tvivlar att du ens får på cylindern med så sne stake. Ny staksats blir det, eller en vev från ebay. Inte helt lätt att fixa själv. En del specialverktyg behövs så som svänghjulsavdragare och blockseparator verktyg. Kan kosta en del att få det dära fixat på verkstad, kanske är enklast och billigast att skaffa en ny beggad bottendel. Jobbigt när det blir att se ut så där.
 
jo, jag misstänker det , när jag fick ett toppras så hade allt slagit runt och kolven fick sig en smäll oxå, så staken en smäll samtidigt, men blir väl att man får plocka iden motorn o be nån polare hjälpa mig isf då :)

Tack för svar


Det där måste åtgärdas. Tvivlar att du ens får på cylindern med så sne stake. Ny staksats blir det, eller en vev från ebay. Inte helt lätt att fixa själv. En del specialverktyg behövs så som svänghjulsavdragare och blockseparator verktyg. Kan kosta en del att få det dära fixat på verkstad, kanske är enklast och billigast att skaffa en ny beggad bottendel. Jobbigt när det blir att se ut så där.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top