Suzuki Bandit 1200-tråden

Ok tack för svar ska prova med 130 och sätta nålen i högsta läget(satt i näst högsta innan med bara slipon och gick bra då)
Har 35 på lågfart, original mikuni,kollat flottör nivåer
 
Någon som vet vad som officiellt skall göras vid 5400 milaservice?
Och hur noga det är att göra det...
Har Googlat som fan men hittar inget.

Hon är så gammal nu så jag är inte så sugen på att kosta på henne lika mycket längre.
Även om hon skulle rasa helt har hon tjänat mig väl nog.
:tummenupp
 
Tack som fan. Det där lilla schemat var precis vad jag ville ha. :)
Byta luftfilter borde jag göra då iaf. Aldrig gjort men det är väl pisslätt egentligen?
Bara lossa tanken och byta?
Mina mekanikerskillz slutar vid byta olja, filter och bromsbelägg annars typ.
 
2"-mod i Karlstadtrakten

Nu bombarderar jag med frågor som har med 2"-modden att göra:
Finns det någon i Karlstad-trakten som utför 2"-modden mot ersättning?
Vad kan det kosta?
Duger denna budget-ljuddämpare till? DanMoto Carbon GP
(jag har en sådan liggandes i garaget med tillhörande "baffel").

Och om man gör 2"-modden utan att byta avgassystem (d.v.s. man kör med original), vad händer då? Får man ut typ 10 hästar till, eller typ inget alls?


... och minst lika viktigt: när det är dags för besiktning, eller om jag bara känner för att montera original-ljuddämparen p.g.a. ljudet, måste jag fippla med förgasarna då? Är det svårt?
Jag har tummen nästan mitt i handen. Det mest avancerade jag har gjort är nog att byta bromsskivor fram, bromsvätska och luftat bromsarna samt bytt drivpaket.

Cykeln är en Bandit 1200 -00

EDIT: Svar på NÅGON fråga är väldigt uppskattat. Jag är helt grön på sånt här.
 
Last edited:
TJena banditfolket, är ni ute och åker? Såg en svart 1200S med lite gulddetaljer på Rosenhill igår, var det någon här?

Själv var jag ute och kände lite på grejerna efter att ha slängt på RS36 och annan pipa på min 1216. Fastnade visst på bild också fast det gick jäkligt sakta just här då det va ett par bromsklossar framför :crash

20170501182349-1ba0e646.jpg
 
Har faktiskt inte blivit så många mil ännu. Har ju också en B-King, men den känns alltmer som ett ånglok. Stor skillnad i viktupplevelse. Banditen är en jäkla lättkörd hoj. Vinterns projekt har enbart varit installation av ny ABS från en 09:a, samt lite mer städning i bak.

201704071.jpg
 
Hej,

Vågar man köpa en välservad Bandit 1200 som gått 5400 mil.

Nya bromsklossar fram/bak
Stålomspunna bromsslangar fram
Bytte olja, filter och tändstift ifjol
Ventilspelet justerades vid 5000 mil
 
Hej,

Vågar man köpa en välservad Bandit 1200 som gått 5400 mil.

Ja det tycker jag absolut. Jag köpte min då den gått 7500mil. Motorn är en konstruktion som har hängt med väldigt länge, och är skottsäker. Det jag upplevde med min var att vid 10 000mil behövde ventiltätningarna bytas, möjligen skulle ventilstyrningarna fått sig en genomgång. Se till att byta olja och filter bara, om det sista bytet var förra året. Kan du också få reda på om det var stora justeringar vid ventiljusteringen, får du ett begrepp om hur slitna ventilerna är (dom går ner sig i sätena efter hand).
Är priset rätt så köp om du gillar hojen.
 
Ja det tycker jag absolut.
Instämmer! Min motor, köpt begagnad, har säkert gått bortåt 10 000 mil men funkar helt OK och drar ingen olja. Känner dock föregående ägare och vet att motorn regelbundet fått ny olja etc.
Att motorn tidvis fått och även nu får jobba hårt verkar den inte må illa av.
 
Back
Top