Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink skrev:
Att sätta en Öhlinare på den våldsamt svajiga stålrörsramen är väl inte ekonomiskt försvarbart annat än att det kan se snyggt ut. En nyrenoverad gixxer-dämpare är bättre än t.ex. en SU12-001S från Hyperpro. Gixxer-fjädern är väldigt mycket hårdare än Banditens originalfjäder.
Om jag byter till en dylik bak; vad händer fram? Blir det "obalans" tänkte mjuk fram hård bak eller är jag ute och cyklar?
 
Olja

Tänkte fråga här först innan jag gör det. Ska köpa Helsyntetsolja och kör nu på Delsyntet. Går detta eller ska våra Bandit's gå bäst och köras på Delsyntet?
 
Banditen går bäst med JASO-certifierad olja. Om det är mineral, del-syntet eller helsyntet spelar ingen roll. Du byter iaf ut oljan och filter efter 500 mil om du är rädd om din motor. Läsvärt tips, oljetråden del 1 samt del 2 och du skola bliva upplyst om oljors vara och icke vara.
 
andersbrink skrev:
Att sätta en Öhlinare på den våldsamt svajiga stålrörsramen är väl inte ekonomiskt försvarbart annat än att det kan se snyggt ut. En nyrenoverad gixxer-dämpare är bättre än t.ex. en SU12-001S från Hyperpro. Gixxer-fjädern är väldigt mycket hårdare än Banditens originalfjäder.
Hur gör man en "grundinställning" av gixxerdämparen?
 
Det sitter en stor klump fastbultad under tanken bakom styrhuvudet på min Bandit. Vad är den till för?
 
Lajf skrev:
Det sitter en stor klump fastbultad under tanken bakom styrhuvudet på min Bandit. Vad är den till för?

Jag skulle gissa på att det är, som Ole i sällskapsresan skulle sagt, en "vibrasionsdempere".. :)

Edit: Är den viktig? Märker man stor skillnad om man plockar bort den?
 
Last edited:
Lyfter tråden lite så att min tilläggsfråga i föregående post syns...
 
andersbrink skrev:
Min "vibrationsdämpare" har varit borttagen i sju år. Jag märkte ingen skillnad.

Har heller ingen...är väl en "-Ärsch, kasta bakom ryggen grej!" ...åker man hoj så ska e fan vibrera...annars får man köra fortare så man kan störa sig på fartvinden ist :tungan
 
Last edited:
Köpte nya lågfartmunstycken idag, men jag tror jag fick fel sort. Nån som har koll. Original till vänster och nya till höger. Med blotta ögat ser det ut att vara större hål i de nya 35:orna än i de gamla 37,5:orna.
 

Bifogat

  • pilot-jet.jpg
    pilot-jet.jpg
    59.1 KB · Visningar: 102
Sänkning och Bandittrim

Skall sänka min Bandit 1200 04, har kollat lite på sk. "hundben" på marknaden vilka tycks vara dyra i förhållande till vad man får. Kan man inte tillverka dem själv av plattjärn och borra hål för bultarna? Någon som vet?
Jag har också för avsikt att skrämma upp den lite med hjälp av slipon, GSXR 1100-kammar och öppnad luftburk. Är det samma "recept" som gäller på gamla banditerna med Mikunifuggar? Dvs. ca: 130 i huvudmunstycke till att börja med och 2" hål i luften. Någon som har testat?
 
Lajf skrev:
Köpte nya lågfartmunstycken idag, men jag tror jag fick fel sort. Nån som har koll. Original till vänster och nya till höger. Med blotta ögat ser det ut att vara större hål i de nya 35:orna än i de gamla 37,5:orna.

De lågfartsmunstycken du har köpt är pirattillverkade och har en helt annan märkning (och flöde) än originalmunstycken från Mikuni. Lämna tillbaks. Köp äkta lågfartare, det är bara då du kan vara säker på att du får rätt storlek. De piratare du har köpt ska nog ner till storlek under 20, förmodligen närmare 15 för att det ska motsvara original mikuni #35. Du vill förmodligen byta från 37.5 ned till 35?

Inazuma skrev:
Skall sänka min Bandit 1200 04, har kollat lite på sk. "hundben" på marknaden vilka tycks vara dyra i förhållande till vad man får. Kan man inte tillverka dem själv av plattjärn och borra hål för bultarna? Någon som vet?
Jag har också för avsikt att skrämma upp den lite med hjälp av slipon, GSXR 1100-kammar och öppnad luftburk. Är det samma "recept" som gäller på gamla banditerna med Mikunifuggar? Dvs. ca: 130 i huvudmunstycke till att börja med och 2" hål i luften. Någon som har testat?

http://www.banditsrus.com/fastlarry/banditfaq.htm
fast den verkar vara "down" för tillfället. Kolla även in http://www.maximum-suzuki.com/bandit.shtml

Hundbenen tillverkar du själv i lämpligtsvis rostfritt 4 eller 5 mm tjockt plattjärn.

Hur du fixar din 2004'a - de moddar man gör på 1996-2000 B12'an gäller _inte_ för den nya generationen då det numera är Keihin och inte Mikuni-förgasare monterat från fabrik.

Angående kamaxlar, du tjänar mest på att byta enbart insugskammen. Avgaskammen gör max 1 till 2 hästar. Då är det mer prisvärt att porta toppen istället.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top