Suzuki Bandit 1200-tråden

Fredde Meck skrev:
Gör det någon märkbar skillnad att koppla ur den lilla anordning som ändrar tändningen på 2:an och 3:an? Jag kopplade isär den här kontakten och mätte, ena kabeln ger motstånd när 2:an är i och den andra 3:an, 1,4,5= inget utslag.
Jorå har provat :) ingen märkbar skillnad överhuvudtaget ! Provade att disconnecta TPS:en oxå, ingen märkbar skillnad det heller!
 
Taco skrev:
Jorå har provat :) ingen märkbar skillnad överhuvudtaget ! Provade att disconnecta TPS:en oxå, ingen märkbar skillnad det heller!
Finns tydligen bara på europa modellerna, om det inte märks att man kopplar bort - varför finns det? :confused:
 
Fredde Meck skrev:
Finns tydligen bara på europa modellerna, om det inte märks att man kopplar bort - varför finns det? :confused:

Jag har för mig att det är för buller eller avgasvärdesgränser. Dock var det någon på ett amerikanskt forum som bad folk koppla ur kablaget för att utöna om det gav något och samlade ihop testerna. Summeringen inklusive europeiska hojar var att någon skillnad kunde inte märkas. Kanske andersbrink kommer ihåg mer från det forumet.
 
Jugge_c skrev:
Jäklar vad bra den såg ut med den bakdelen..... Är det en R-etta? årsmodell ?.. Lite dålig upplösning på bilden dock. Var hittade du den??

//Jugge

Det är bakänden från en 02-03 R1, Bilden la Wiseguy upp i denna tråd.

Lite halvtråkigt kanske att bygga på just r1 dock, men ska du göra det tycker jag du ska använda denna.
 
Elgasen skrev:
Det är bakänden från en 02-03 R1, Bilden la Wiseguy upp i denna tråd.

Lite halvtråkigt kanske att bygga på just r1 dock, men ska du göra det tycker jag du ska använda denna.
:tummenupp
Tänk om man hade pengar över... Det finns många fina bakdelar :rofl jag skulle kunna tänka mig. Men Jag får nog halka runt med min orginalare någon sässong till.

//Jugge
 
Är det ngn som vet ungefär hur mycket banditen höjs i baken per millimeter kortare dogbones?
Alternativt hur mkt kortare de 'tailrisers' som s-racing säljer är jämfört med originalen.

Är sugen på att tillverka ett par egna, men vill inte riskera en alltför instabil motorcykel i högre farter. Tänker mig att runt 3-4mm kortare dogbones kan vara en lagom kompromiss mellan stabilitet, svängvillighet och någon form av estetisk förbättring [klart sekundärt i detta fallet].

Någon som har tips eller erfarenheter att dela med sig av?

Antar att det bästa vore att sätta dit en GSX-R 750 dämpare, men det får bli ett senare bekymmer isf...

Tack på förhand
mvh Gustav
 
GuWT skrev:
Är det ngn som vet ungefär hur mycket banditen höjs i baken per millimeter kortare dogbones?

Det rör sig om ca en faktor 10. 1mm gör ca 10mm i markfrigång. Om du ställer upp hojen på centralstödet och lossar den undre dog-bone bulten så är det enkelt att se själv hur mycket frigången ändras. Du behöver bara skruva loss ena sidans fotpinneplatta för att komma åt att ta bort den bulten.
 
andersbrink skrev:
Det rör sig om ca en faktor 10. 1mm gör ca 10mm i markfrigång. Om du ställer upp hojen på centralstödet och lossar den undre dog-bone bulten så är det enkelt att se själv hur mycket frigången ändras. Du behöver bara skruva loss ena sidans fotpinneplatta för att komma åt att ta bort den bulten.

Helt underbart, hann ju inte ens käka klart maten innan svaret kom, tack!
 
Tjena!

Gjorde mina 3mm kortare, då blev den ca: 18mm högre bak, det på en -03:a.
(generation 2)
Det blev ett lyckat resultat med roligare kurvegenskaper, sidostödet funkade helt ok också, körde inte med centralstödet men det närmar sig nog maxgränsen för att det inte skall hamna i luften nedfällt.
Jag använde den här modden i tre säsonger.

MVH Jonny
 
Last edited:
Höjde min B12 idag. Blir dock inte någon provkörning ännu på ett tag... Ganska mycket snö här nere fortfarande.

När jag gjorde om min från S till N, alltså tog bort kåpan, så hände en märklig sak, märkte jag i efterhand. Hela instrumentbelysningen slocknade. Det rör sig alltså om lamprona till de tre runda mätarna. Ska dessa lysa när tändningen är påslagen eller måste motorn vara igång för att de ska lysa? Om man mäter lamporna verkar det som att de skulle funka, och om man mäter kablarna som borde ge lamporna spänning så är det inte någon spänning på dessa.

Någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara.
Jag har inte bytt lamporna och testat, men alla borde ju inte gå sönder på samma gång.
Får väl dock byta lamporna och se om det blir bättre.
Ska de lysa med bara tändning eller måste motorn vara igång?
 
Evert skrev:
Höjde min B12 idag. Blir dock inte någon provkörning ännu på ett tag... Ganska mycket snö här nere fortfarande.

När jag gjorde om min från S till N, alltså tog bort kåpan, så hände en märklig sak, märkte jag i efterhand. Hela instrumentbelysningen slocknade. Det rör sig alltså om lamprona till de tre runda mätarna. Ska dessa lysa när tändningen är påslagen eller måste motorn vara igång för att de ska lysa? Om man mäter lamporna verkar det som att de skulle funka, och om man mäter kablarna som borde ge lamporna spänning så är det inte någon spänning på dessa.

Någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara.
Jag har inte bytt lamporna och testat, men alla borde ju inte gå sönder på samma gång.
Får väl dock byta lamporna och se om det blir bättre.
Ska de lysa med bara tändning eller måste motorn vara igång?

Du får skära upp skyddshöljet på den del av kabelstamen som går upp till mätarna (efter anslutningen till huvudstamen) där finns en liten förgrening som gör 1 till 3 ,där kan du ha problemet, på min var det avrostat där.
 
andersbrink skrev:
Bakdämpare från 86-92 passar men höjer bakänden ca 5 cm.
Tack Anders!
Om jag istället satsar på att köpa en ny, vad rekommenderas? Är ganska tung ( 95 kg) och vill kunna köra fort när det svänger utan att den ormar sig ;-)
 
ZZ_63 skrev:
Tack Anders!
Om jag istället satsar på att köpa en ny, vad rekommenderas? Är ganska tung ( 95 kg) och vill kunna köra fort när det svänger utan att den ormar sig ;-)

Jag har precis skruvat på en bakdämpare från en gsx-r 750 från den generationen som anders nämnde då jag med mina 90+ kilon tyckte det var jobbigt när det slog igenom i bak... Har ju inte testkört ännu men det känns bra mycket styvare sen har man ju dessutom en hel del nya inställningsmöjlighter. Att det dessutom passar rakt av och är relativt billigt är väl knappast någon nackdel....
 
Simp skrev:
Jag har precis skruvat på en bakdämpare från en gsx-r 750 från den generationen som anders nämnde då jag med mina 90+ kilon tyckte det var jobbigt när det slog igenom i bak... Har ju inte testkört ännu men det känns bra mycket styvare sen har man ju dessutom en hel del nya inställningsmöjlighter. Att det dessutom passar rakt av och är relativt billigt är väl knappast någon nackdel....
Vilka inställningsmöjligheter finns det på den? Är det någon skillnad på 750R och 1100Rs dämpare?
 
Last edited:
Fredde Meck skrev:
Du får skära upp skyddshöljet på den del av kabelstamen som går upp till mätarna (efter anslutningen till huvudstamen) där finns en liten förgrening som gör 1 till 3 ,där kan du ha problemet, på min var det avrostat där.

Synd att jag inte läste detta inlägg innan jag gick ut i garaget... Hade kunnat spara många timmar på det!
Hittade det till slut, var precis som du sa..

Nu är det bara en bensinmätar "inställning" kvar innan hojen är klar till säsongen.. :tummenupp
 
ZZ_63 skrev:
Vilka inställningsmöjligheter finns det på den? Är det någon skillnad på 750R och 1100Rs dämpare?

Jag är långt ifrån en stötdämparexpert. På min bandit-600 dämpare fanns bara fjäder förspänning. På den nya dämparen finns det dels något på oljebehållaren som borde vara oljekomp och något nere på dämparbenet och den vanliga fjäder förspänningen... om det ser annorlunda ut på 1100an kan jag inte svara på. Dock säger många att den är dämparen är för hård. Det har disskuterats lite om detta i bandit 600 tråden....

Någon mer insatt i ämnet får gärna upplysa mig..
 
Att sätta en Öhlinare på den våldsamt svajiga stålrörsramen är väl inte ekonomiskt försvarbart annat än att det kan se snyggt ut. En nyrenoverad gixxer-dämpare är bättre än t.ex. en SU12-001S från Hyperpro. Gixxer-fjädern är väldigt mycket hårdare än Banditens originalfjäder.

ZZ_63 skrev:
Tack Anders!
Om jag istället satsar på att köpa en ny, vad rekommenderas? Är ganska tung ( 95 kg) och vill kunna köra fort när det svänger utan att den ormar sig ;-)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top