Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink skrev:
...och idag torsk med 0.01 sekund i finalen på Uppsala Open. Nytt hastighetsrekord på 402 m, hela 281.13 km/h :)

/tvåan

O Jag torskade kopplingen kvällen innan strippen.

Stålskrivorna va krokiga så jag knappt fick av dom från kopplingskorgen.... :mad:

Fick ihop en "så där" koppling så jag kunde åka med , men ingen vidare känsla.

Är det dags o byta till Gsx-r koppling?
Vilka delar bytes?
Någon som har isåfall?
Hur mycket skall Gsx-r kopplingen moddas?
 
La ner banditen...

Hej

Var ute och körde i regnet igår och var lite klantig och la omkull banditen
Inga stora synliga skador men den började gå skitdåligt..lät som en saab v4..
Efter att den har fått stå en dag har det mesta ordnat sig men har dock problem
med att när man slår av gasen tar det 3-4 sek innan tomgången går ner.
Kan det hamnat skit eller bensin någonstans? Nån som har någon ide?


/H
 
Gsx-r

andersbrink skrev:

Jag har läst mig till att med ex en extra Barnett fjäder så pallar kopplingen si o så många hästar (på banditens koppling)....Men

vad är det som gör att kopplingen går ner sig egentligen?
Är det all värmeutveckling vid inspirerande starter på strippen?
Mina kopplingar så är det iaf inte lamellerna utan stålskivorna som blivit sneda.
Sist nu vad det nätt o jämt att jag kunde bända ut dom från korgen.

Varför håller Gsx-r koppling bättre?
 
Angående förgasarbekymret om "hängade" tomgång, det finns en sticky-tråd i meckhörnan som beskriver vad du ska göra. Dvs, det är numera kallare ute och den behöver således lite mer soppa än under sommaren.

Angående kopplingen, gsxr-kopplingen är större i diameter och tål ett högre vridmoment. Det är alltid stålskivorna som slår sig när de blir alldeles för varma. Byt. Fiberlamellerna blir bara slitna... till slut blir de så slitna att det fjäderförspänningen på kopplingsfjädrarna blir för dålig - och kopplingen slirar. Lagas "permament" genom att montera en extra stållamell bredvid en oridinarie stållamell, dvs två stålisar bredvid varandra för at ta upp slacket som de slitna fiberlamellerna åstadkommit. När den "permanenta" fixen inte längre funkar, dvs fiberytan är helt bortsliten - köper man nya fiberlameller. Normalt räcker stålisarna 3 ggr längre än fiberlamellerna. Då är det samtidigt läge att köpa en helt ny koppling, dvs både inner- och ytterkorg samt lamellpaket. Då kan man lika gärna köpa en GSXR-koppling, som håller bättre.
 
andersbrink skrev:
Angående kopplingen, gsxr-kopplingen är större i diameter och tål ett högre vridmoment.
QUOTE]

Det förklarar.

Jag använder redan 2st stålisar.
Men eftersom man gör en del starter får det blir en Gsx-r koppling under vintern.
Får börja spana nu :tummenupp
 
Och så här kommer 1200:an att se ut nästa år.
 
Last edited:
Jaha, då är man nyybliven ägare till en 97:ans Bandit 1200 !!! :rock
Köpte den och körde hem den i kväll.... Lite kallt om fingrarna bara..... Men det var det värt!!!! :banana :banana :banana Höstpris blev det också... :fyllisar
 
Har eventuellt hittat ett par kammar till polarens B12a. Suttit på en Gixxer 750 -88 som gått 5000mil. Undrar därför vad ni tror,är dom slut eller? :va
 
ulf skrev:
Har eventuellt hittat ett par kammar till polarens B12a. Suttit på en Gixxer 750 -88 som gått 5000mil. Undrar därför vad ni tror,är dom slut eller? :va

Mät upp kam-nockarna enligt servicemanualen. Skillnaden i höjd på kamlob vid max respektive min får vara max 5.7 mm (om det är äkta 88-89 750-kammar, dvs med 0.350" lyft (dividerat med 1.5 för vippans utväxling)) samt att att ytan ska vara felfri och inte har några gropar i sig. Att kamloben kan ha slitage kanter på sig gör inget om det inte är alldeles åt pipan. Fast å andra sidan... de kanterna brukar jag bara fila av om kammen i sig själv ser väldigt bra ut.
 
Blir lite svårt då jag inte kan kolla dom utan får köpa grisen i säcken. Han vill sälja en komplett GSXR 750-motor från -88. Är motorn körd och servad efter konstens regler borde dom vara ok,men det finns mycket klåpare som kan förstöra en på några hundra mil. Hade ju varit kanon att slänga över en komplett 750 -88 topp, men den behöver väl troligtvis renoveras först???
 
5000 mil är på snudden på att vara _för_ använd. Se bara till att borrningen på motorn är 73 mm, det är kännetecknet på en 88-90. De andra årsmodellerna är på 70 mm. Sen ska det stå S1 eller S2 under ett av insugsrören samt att ventilerna ska vara 28.5 mm på insug och 25 på avgas, precis som på en 1100'a.
 
Trodde du skulle dyka upp till Winternationals i Malmö,men såg dig inte i dag.
För långt borta? Ebbe satte nytt världsrekord med den gamle trepipan. 5,19 tror jag det var. Nytt banrekord 4,084 med en promod, och strålande solsken.
Tack än en gång för snabba och detaljerade svar. :Bugar
 
Bas_Rutten skrev:
Det kommer....måste bara lägga upp bilderna på nätet nånstans innan...

du kan ju bifoga bild i ditt inlägg. Klicka på knappen "Hantera medskickade filer" så löser sig saken.
 
Elgasen skrev:
du kan ju bifoga bild i ditt inlägg. Klicka på knappen "Hantera medskickade filer" så löser sig saken.

Ok.... Man är väl kanske :kocko men jag visste inte det innan. Tackar! Skickar upp två bilder i alla fall... Inte de bästa, men jag tog ner upplösningen lite för att inte de skulle bli så jobbiga att ladda ner. Hoppas de faller dig eller nån annan i smaken... :yoparty Har en del pyssel med den i vinter, men det är väl som det ska vara....
 

Bifogat

  • B1200N_liten1.jpg
    B1200N_liten1.jpg
    79.9 KB · Visningar: 150
  • B1200N_liten2.jpg
    B1200N_liten2.jpg
    68 KB · Visningar: 142
Bas_Rutten skrev:
Jaha, då är man nyybliven ägare till en 97:ans Bandit 1200 !!! :rock
Köpte den och körde hem den i kväll.... Lite kallt om fingrarna bara..... Men det var det värt!!!! :banana :banana :banana Höstpris blev det också... :fyllisar
Grattis! hoppas du får mycket nöje med din B12a
:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top