Suzuki Bandit 1200-tråden

Elgasen skrev:
Finns det någon formskuren plastfilm att sätta på tanken som är bra eller är det bättre att köpa ett ark på närmsta reklambyrå och skära ut själv? Någon speciell form på plasten som rekomenderas?

Det finns t.ex www.thetankslapper.com men ett ark ca 45 * 70 cm genomskinlig plast köpte jag på närmsta mc-butik för ungefär samma pengar ca 180:-. Plasten går att forma lite grann om det är någorlunda varmt ute. Den blir inte helt genomskinlig men är kraftigare än tankslappern. Jag rekommenderar att använda ett vanligt papper och rita ut formen på tankdelen man vill skydda
 
Last edited:
steffo skrev:
Vad säger ni om crosstyre på banditen? Tänkte köpa ett imorgon och slänga på. Eller är det bortkastade pengar?

Nu har jag orginal customstyre. :rolleyes:

Har också crosstyre på min! Känns jävligt bra! Skön sittställning får jag, men det är väl individuellt.... :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Tips, en originalljuddämpare från en RF900 passar i princip rakt på med lite moddning av ett fästhål. Den är lika bra flödande som en effektdämpare.
Tack för det snabba tipset, men jag har ingen sån heller liggandes.
Letar vidare..
 
HiC skrev:
Någon som har ett beg. slipon till en 1200 bandit -96?

Annars säljer addemoto ett Viper-slipon för runt 1500kr inklusive frakt osv. Har köpt ett sådant och det fungerar mycket bra. Klart prisvärt är det ju iaf.
 
Öka kompet..

Någon som vet hur kolvana ser ut i 1200 motorn???
Är det "platta" kolvar eller är det bara mycket utrymme till toppen???

Jag är sugen på att få lite mer effekt till en inte allt för stor kostnad...

Mvh Jugge
 
Helt plana med små ventilfickor.

Hade du tänkt montera vassare kammar (senare kanske) rekommenderar jag att du planar den maximalt 0.80 mm och då landar du på ca 10.5:1 i komp och får ca 5.4 hästar extra.

Teknisk data för Banditen:
cyl_cc: 289.20 * 4 = 1157 cc
bore: 79.00 mm
stroke: 59.00 mm
head_cc: 26.50 cc
gasket_cc: 4.07 cc (0.83 mm)
deck_cc: 2.21 cc (0.45 mm)
dome_cc: -1.15 cc
squish: 1.28 mm
compression: 9.52:1

http://www.imagestation.com/picture/sraid133/pa702527b580b23e8ca650817a4c15aac/f788be9f.jpg

Jugge_c skrev:
Någon som vet hur kolvana ser ut i 1200 motorn???
Är det "platta" kolvar eller är det bara mycket utrymme till toppen???

Jag är sugen på att få lite mer effekt till en inte allt för stor kostnad...

Mvh Jugge
 
andersbrink skrev:
Helt plana med små ventilfickor.

Hade du tänkt montera vassare kammar (senare kanske) rekommenderar jag att du planar den maximalt 0.80 mm och då landar du på ca 10.5:1 i komp och får ca 5.4 hästar extra.

Tack för svaret.

Jag har redan R-1100 kammar som gav ca 8-9 hk.
Antagligen blir det portning av toppen och planing av den (0,8mm) i vinter.
 
andersbrink skrev:
Tips, en originalljuddämpare från en RF900 passar i princip rakt på med lite moddning av ett fästhål. Den är lika bra flödande som en effektdämpare.
Det låter ju perfekt, både effekt och någorlunda tyst. Får nog kolla efter en sån. Är det bara lite borrning som behövs eller är det svetsning?
 
RF900-burk

Lajf skrev:
Det låter ju perfekt, både effekt och någorlunda tyst. Får nog kolla efter en sån. Är det bara lite borrning som behövs eller är det svetsning?
Det är bara fästet vid bakre fotpinnen som behöver moddas. Ta upp fästhålet en aning så passar burken rakt av. Lätt gjort med ett slipstift och en borrmaskin (eller en rundfil och lite handkraft).
Bilden visar bakre fästet där du får "förlänga" hålet en aning så det blir lite avlångt. Sen passar det kanon!

Klicka här!
 
Bandit1200 skrev:
Sant.

Jag köpte Sigmas 800:a. Men går det att lita på den? Jag mätte upp 10 varv med framhjulet idag och fick 18.5 meter. Knappade in 1850 på cykeldatorn. När Banditmätaren visar 160 så visar cykeldatorn knappt 140. Kan det vara så illa? (Banditen är neddrevad fr 15 till 14 kugg fram)

Du är ganska nära, 1882mm är det korrekta om man litar på ombyggnadsatser som KTM använder på sina sigmadatorer, kollade in det när jag byggde motard av min förra offroad, och de använder ju 120/70-17 också.
 
Banditmannen skrev:
Det är bara fästet vid bakre fotpinnen som behöver moddas. Ta upp fästhålet en aning så passar burken rakt av. Lätt gjort med ett slipstift och en borrmaskin (eller en rundfil och lite handkraft).
Bilden visar bakre fästet där du får "förlänga" hålet en aning så det blir lite avlångt. Sen passar det kanon!

Klicka här!
Tack för svaret. Inga problem om jag nu bara hittar en beg. RF dämpare. Ekonomin är inte vad den borde vara för tillfället, men skam den som ger sig.
 
Dåligt Lyse?

Har inte hittat något här på forumet om att det är dåligt lyse på Banditen.
Min 96:a är ruskigt dåligt lyse på, märks framför allt nu fram på hösten. Är det någon mer som anser att det är ett problem?
 
Gen2 1200S modell 2001-2005 har enligt uppgift sämre lyse än gen1 1996-2000. Har man använt starkare H4 lampa än normalt på gen 1 (96:a)så kan man ha förstört reflektorn pga stark värme. Däremot är det ungefär samma strålkastare på N modellerna oavsett årsmodell.
 
Hej!

Trevligt att det skrivs om den stora Banditen. Jag hade en sådan tidigare (årsmodell –96) som lämnade 155 hk och 123 Nm på bakhjulet. För det krävdes (från början till slut, så att säga) Mikuni RS 40 Flatslide, GSX-R 1100 insugskam, portad och planad topp, 1216 cc med Wiseco-kolvar och Akrapovic helsystem.

Bandit 1200 må vara världens mest strypta motorcykel; bara ett annat (öppet) avgassystem och vips hade vi 120 hk på bakhjulet!
 
Anders R skrev:
Däremot är det ungefär samma strålkastare på N modellerna oavsett årsmodell.


Nja... Det är ju klarglas på gen 2, den är är därför även djupare än ver 1, sen om den lyser bättre eller ej vet i falingen. Kompisens VFR800 -04 lyser i vilket fall mycket bättre än min gen 1.


brani skrev:
Bandit 1200 må vara världens mest strypta motorcykel; bara ett annat (öppet) avgassystem och vips hade vi 120 hk på bakhjulet!

Inte utan öppnad luftburk och ombestyckning väl?
 
Last edited:
Inte utan öppnad luftburk och ombestyckning väl?[/QUOTE]

Yes box, ett Vance & Hines och en Micron-burk gjorde detta. Kan dock rekommendera Akrapovic.
 
Kåpa till 600

Hej!
Tänkte lägga inlägget i denna tråden o hoppas jag gör rätt. Har en 600N -95:a. Är lite trött på vinden och lite sugen på att göra nått kul med den istället för att köpa ny. (studentekonomin tillåter inte det)
Var kan jag köpa kåpa liknande den som sitter på de nyare banditerna? Var finns det mer tillbehör att köpa?

TACK!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top