Suzuki Bandit 1200-tråden

Idag drog i det i mc-tarmen, gubbarna träffas hos mig på jobbet innan de ger sig iväg för kanske en sista söndagstur. Själv jobbar jag och Banditen står på verkstaden. Har frågat lite här på SH efter vad som kunde vara fel på min hoj och givetvis verkar Brinken få rätt. Slitna emulsionsrör och nålar. De påstår att det kommar av fullgaskörningar.
:4skrika :huvet :mad:
 
Det kommer sig av att man kör fes-lugnt under längre sträckor. Vid fullgaskörningar är trottelnålen i sitt högsta läge och slits inte alls eftersom insugsvakumet i princip är konstant och nålen hinner/kan inte vibrera mot emulsionsröret. Dvs, mera fullgaskörningar och mindre gubbkörning! :hihi

HiC skrev:
Idag drog i det i mc-tarmen, gubbarna träffas hos mig på jobbet innan de ger sig iväg för kanske en sista söndagstur. Själv jobbar jag och Banditen står på verkstaden. Har frågat lite här på SH efter vad som kunde vara fel på min hoj och givetvis verkar Brinken få rätt. Slitna emulsionsrör och nålar. De påstår att det kommar av fullgaskörningar.
:4skrika :huvet :mad:
 
andersbrink skrev:
Det kommer sig av att man kör fes-lugnt under längre sträckor. Vid fullgaskörningar är trottelnålen i sitt högsta läge och slits inte alls eftersom insugsvakumet i princip är konstant och nålen hinner/kan inte vibrera mot emulsionsröret. Dvs, mera fullgaskörningar och mindre gubbkörning! :hihi
:) :lol :D Man kanske skulle lyda ditt råd till våren, men riska att bli av med kortet tycker jag är för stor, särskilt när man är i behov av det. Har aldrig kört på bana men man kanske skulle testa det någon gång, man kanske blir biten.
 
Besiktningsdags

Det var dags för besiktning på min 02-1200.
Körde in den med min ART burk som det står "not for road use" på samt miniblinkers. Inga klagomål på något och den gick prickfritt igenom.
 
BugEyes skrev:
Det var dags för besiktning på min 02-1200.
Körde in den med min ART burk som det står "not for road use" på samt miniblinkers. Inga klagomål på något och den gick prickfritt igenom.
Min gick också igenom utan problem när jag körde med bara bolt-on. Besiktningsmannen påpekade att den lät mindre än väntat, han såg så klart att jag hade en "Vasse Hasse"-burk, som han kallade det.

Nu med helsystemet låter det en aning mer... :tungan
 
Motorfästen, undre, de som d finns bulthål(2 i ram, 1 i motor) för men inga "fästen"...någon som gör, vet var man finner o köpa för en skälig peng?? :)

Kan behövas :rolleyes:
 
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
När jag har tankat fullt och låtit den stå kan mätaren gå upp på full tank.
Men när jag kör så kan den gå ner på nästan tom. Sen kan den gå till full ett tag och så håller den på.
Kan altså köra flera mil utan att den rör sig.
Något vanligt fel eller?
Tanken är lös eftersom den ska lackas i vinter så det är inga problem att ta bort mätaren i tanken bara det går att få ut den.

tacksam för svar.
 
Yodax skrev:
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
Jag tycker det låter som glappkontakt någonstans, jag har samma problem själv men vet inte vart glappet är.
 
Yodax skrev:
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
När jag har tankat fullt och låtit den stå kan mätaren gå upp på full tank.
Men när jag kör så kan den gå ner på nästan tom. Sen kan den gå till full ett tag och så håller den på.
Kan altså köra flera mil utan att den rör sig.
Något vanligt fel eller?
Tanken är lös eftersom den ska lackas i vinter så det är inga problem att ta bort mätaren i tanken bara det går att få ut den.

tacksam för svar.

Tankmätarens skyddskåpa (efter att du skruvat bort den från tanken) går lätt att ta bort om du är försiktigt med "vik-öronen" som håller den på plats. När skyddskåpan över givarelementet är borta ser du att det är en lindad spole som flottören påverkar. Förmodligen ligger det bara skräp där mellan släptungan på flottören och spolens lindningar. Jordkabeln har även den en förmåga att bli glapp/gå av. Du måste tejpa fast kablarna undertill på tanken som en form av vibrationsavlastning.
 
andersbrink skrev:
Det kommer sig av att man kör fes-lugnt under längre sträckor. Vid fullgaskörningar är trottelnålen i sitt högsta läge och slits inte alls eftersom insugsvakumet i princip är konstant och nålen hinner/kan inte vibrera mot emulsionsröret. Dvs, mera fullgaskörningar och mindre gubbkörning! :hihi
Ringde verkstaden idag och frågade hur det gått med min Bandit. De hade bytt emulsionsrör och nålar som var riktigt slitna, men lika förb..tt så går den inte rent vid jämn gas på låga varv, Inte ens meken själv visste vad han ska göra nu för att få till det. Jag bara ser sedlarna flyga iväg, får se om man kan lösa ut den innan våren.
 
HiC skrev:
Ringde verkstaden idag och frågade hur det gått med min Bandit. De hade bytt emulsionsrör och nålar som var riktigt slitna, men lika förb..tt så går den inte rent vid jämn gas på låga varv, Inte ens meken själv visste vad han ska göra nu för att få till det. Jag bara ser sedlarna flyga iväg, får se om man kan lösa ut den innan våren.

Om det inte går rent på jämn gas på låga varv är antingen för fett (kall förbränning) eller för klent (för varm förbränning). Det läser man ju av på tändstiften eller mäter temperaturen på avgaskrökarna för att se om det är på en, två, tre eller alla fyra cyllarna med hjälp av en IR-tempmätare. Sen VAD det klena eller feta beror på är ju inte vara hela världen att söka rätt på, det är just det mecken har betalt för - sitt kunnande.

Det kan vara allt från vakumläcka på insuget till igensatt lågfartsmunstycke, igensatt tomgångsluftskruv, flödande förgasare, för låg/hög trottelnål, för låg/hög flottörnivå. Har man av och isär förgasarna och man går igenom allt så SKA hojen funka 100 efteråt för att få kallas professionell mekaniker.
 
Yodax skrev:
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
När jag har tankat fullt och låtit den stå kan mätaren gå upp på full tank.
Men när jag kör så kan den gå ner på nästan tom. Sen kan den gå till full ett tag och så håller den på.
Kan altså köra flera mil utan att den rör sig.
Något vanligt fel eller?
Tanken är lös eftersom den ska lackas i vinter så det är inga problem att ta bort mätaren i tanken bara det går att få ut den.

tacksam för svar.
Jag har lite problem med min tankmätare också... Plockade bort lindningen på kabelstammen till mätarna i somras efter att jag resistansmätt tankkablaget. Det var kabelbrott... Eller snarare skitsunkiga kablar.
Jag snabblödde det hela men det har blivit samma fel igen.. Det får bli vinterprojekt att byta ut kablarna. Borde vara ganska lätt (men SÅÅÅÅ tråkigt) :3freak :4skrika
Hoppas det löser sig för dej.

Mvh Jugge
 
andersbrink skrev:
Om det inte går rent på jämn gas på låga varv är antingen för fett (kall förbränning) eller för klent (för varm förbränning). Det läser man ju av på tändstiften eller mäter temperaturen på avgaskrökarna för att se om det är på en, två, tre eller alla fyra cyllarna med hjälp av en IR-tempmätare. Sen VAD det klena eller feta beror på är ju inte vara hela världen att söka rätt på, det är just det mecken har betalt för - sitt kunnande.

Det kan vara allt från vakumläcka på insuget till igensatt lågfartsmunstycke, igensatt tomgångsluftskruv, flödande förgasare, för låg/hög trottelnål, för låg/hög flottörnivå. Har man av och isär förgasarna och man går igenom allt så SKA hojen funka 100 efteråt för att få kallas professionell mekaniker.
Tack för ett snabbt svar, skriver nog ut det här och tar med till verkstaden.
 
Eastman skrev:
Motorfästen, undre, de som d finns bulthål(2 i ram, 1 i motor) för men inga "fästen"...någon som gör, vet var man finner o köpa för en skälig peng?? :)

Kan behövas :rolleyes:

Usa Import? De undre motorfästena utelämnades på US-modellen av hör och häpna "Komfortskäl" de fortplantar vibrationer. Delarna hittar du förmodligen billigast hos en Mc-skrot. Alternativt närmsta suzuki återförsäljare.
Jag har inte numren till Gen1 Banditen men i stort är det på varje sida ett motorfäste, en droppformad "mutter" samt 1 större och 2 mindre bultar.
En alternativ källa kan vara följande www.holeshot.com leta efter "Bandit 1200 Holeshot Motor Mount Kit" $89.95
 
Last edited:
Anders R skrev:
Usa Import? De undre motorfästena utelämnades på US-modellen av hör och häpna "Komfortskäl" de fortplantar vibrationer.

Tack för svar! :)

Yope e en Califonia Bandit.

Ska ut t garaget o börja se över hojen vad som mera behövs, för turbo montaget :hihi

...man e ju SÅ laaat at man frågar andra innan man börjat kika på de hela själv...ska bli bättring där o lite mer garage iställe för student liv :fyllisar
 
Jag har inga undre motorfästen trots 330+ hästar på slangen, inte heller det två främre tvärstagen (bortkapade), enbart de två bakre och två gummiflexarna i framkanten är det som håller min motor.

Eastman skrev:
Tack för svar! :)

Yope e en Califonia Bandit.

Ska ut t garaget o börja se över hojen vad som mera behövs, för turbo montaget :hihi

...man e ju SÅ laaat at man frågar andra innan man börjat kika på de hela själv...ska bli bättring där o lite mer garage iställe för student liv :fyllisar
 
andersbrink skrev:
Jag har inga undre motorfästen trots 330+ hästar på slangen, inte heller det två främre tvärstagen (bortkapade), enbart de två bakre och två gummiflexarna i framkanten är det som håller min motor.

De va som rackarn! Ja då slapp man pill o huvudbry i onödan :tummenupp
Jo de främre tvärstagen lär ju ryka för plats brist...va därför jag fundera på de undre fästena...
 
Mera Ljud

:huvet Blev påkörd i fredas, en bil bytte fil in i min fina hoj! :kocko Jag misstänker att jag låter för lite och funderar på att byta ljuddämpare till vintern. Har ni några bra förslag på modell och vad mer som behövs för att väsnas lite mer och kanske få ett par kusar till?
 
BanditCalle skrev:
Har ni några bra förslag på modell och vad mer som behövs för att väsnas lite mer och kanske få ett par kusar till?

Angående ljuddämpare, vilken eftermarknadsljuddämpare som helst håller sig mellan 12 och 14 hästkrafter extra jämfört med originalet. Köp den billigaste och snyggaste.
 
BanditCalle skrev:
Har ni några bra förslag på modell och vad mer som behövs för att väsnas lite mer och kanske få ett par kusar till?

Mitt V&H SS2R brummar på ganska bra...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top