Suzuki Bandit 1200-tråden

Konvertering Naken/s-modell

Hej vänner!
Några av er har diskuterat ombyggnad fr S-modell till naken.
Jag skulle vilja göra tvärt om, dvs bygga om min nakna 1200:a till S-modell.
Är någon intresserad? Jag byter mina n-grejer mot s (dock vill jag helst ha med blå orginalfärg).
 
Anders R skrev:
Var det 20 - 25 hästar till så kan väl det vara en hyfsad jämförelse. 245 kg kontra 120 hästar förr eller? Faktor 1 till 2 ungefär. Njut nu av inkörningen och ännu mer när du kan vrida på.
Jo, när man tänker efter verkar det ju som en trolig analys men det var rätt kul att känna känslan av att hojen kändes mycket lättare. Det var ju inget jag hade väntat mig, direkt.

Jäklar vad den skjuter på vid 6000rpm nu!
 
Banditmannen skrev:
Jäklar vad den skjuter på vid 6000rpm nu!

Den bör vara så pass vass att den med originaldrevningen höjer framhjulet på tvåan bara genom att ge gas från 2000 varv och vid 7000 klättrar framhjulet lugnt och städat om man sitter rakt upp i sadeln?
 
Anders R skrev:
Beror på hur lång du är om du kommer ner i skydd eller inte. Jag har lång överkropp och är ca 1,84. Jag har ett Givi förutom orginalet och ett annat på en gen2 och det skyddar bättre mot vind men inte helt. Tyst och tyst beror väl på. På längre färder kör man ändå med öronproppar men inte på 3 mila pendlingarn till jobbet.
Jag är 1,97 lång och tycker det är ett jävla oväsen. Jag har alltid öronproppar.
 
andersbrink skrev:
Den bör vara så pass vass att den med originaldrevningen höjer framhjulet på tvåan bara genom att ge gas från 2000 varv och vid 7000 klättrar framhjulet lugnt och städat om man sitter rakt upp i sadeln?
Faktiskt lättade den lite då jag drog på häromdan men eftersom jag ännu inte vill varva ut max släppte jag av precis då. Jag har fortfarande några mil kvar innan jag vill kalla den inkörd men sen kan jag testa mer.

Jag har dessutom 15/48-drevning så den lyfter ännu lättare. Jag måste kolla om jag fortfarande vill ha den drevningen nu efter vässningen...
 
Hej alla banditomaner
Skaffade mig en Haynes rephandbok till min Bandit 1200 -97 med ABS
Och skulle kolla på elschemat men vet inte vilken modell som jag har?
Kan ni med eran expertis svara på den frågan.
 
Last edited:
Lajf skrev:
Jag är 1,97 lång och tycker det är ett jävla oväsen. Jag har alltid öronproppar.

Då har vi iofs nog huvet lika högt ovan hojen.(Jämfört med svågerns 195cm). Hade du befunnit dig i huvudstaden hade vi kunnat skifta så du fick prova men Älvängen är väl Götet eller?
 
TomTen6 skrev:
Vart kan man köpa progresiva framfjädrar?

www.raceway.se kan ta hem eller www.touring.se. Det är samma fjäder till alla årsmodeller 96 - 05 av Bandit1200 oavsett vad som står på förpackningen eller katalog. Det är Roffes som är generalagent för dem så alla mc-handlare borde kunna ta hem på beställning.
 
Hmm...

... minns jag så fel? Visst var det ett par stycken här i tråden som var intr av att byta sin S-kåpa mot N-lamphus och blinkers.
Har intresset svalnat? Om ngn ff är intresserad så hör av er.
 
Bandit1200 skrev:
... minns jag så fel? Visst var det ett par stycken här i tråden som var intr av att byta sin S-kåpa mot N-lamphus och blinkers.
Har intresset svalnat? Om ngn ff är intresserad så hör av er.

Jag har svart kåpa, så det är inte riktigt rätt...
 
Bandit1200 skrev:
... minns jag så fel? Visst var det ett par stycken här i tråden som var intr av att byta sin S-kåpa mot N-lamphus och blinkers.
Har intresset svalnat? Om ngn ff är intresserad så hör av er.
Fredde Meck är nog intresserad.. Det ser dock ut som om du har den nyare modellen?? Fredde har en svart -98.
Jag har redan beställt dubbla små runda till min. :)
 
Någon som monterat ett sådant här larm på sin Bandit?
Det skulle vara bra att ha ett sådant, men jag är tveksam om jag klarar koppla rätt... Det skulle vara betydligt lättare om det fanns en banditbeskrivning med kabelfärger m.m.
 
Elgasen skrev:
Någon som monterat ett sådant här larm på sin Bandit?
Det skulle vara bra att ha ett sådant, men jag är tveksam om jag klarar koppla rätt... Det skulle vara betydligt lättare om det fanns en banditbeskrivning med kabelfärger m.m.
Servicemanual till Bandit! (-95 -01 ,pdf ca 51mb)
Allt du behöver för att koppla in ditt larm!

Jag ska beställa ett lite senare , blir vinter-pul!

//Fredde
 
Fredde Meck skrev:
Jag ska beställa ett lite senare , blir vinter-pul!

//Fredde

Jag väntar med spänning på resultatet med din montering, servicemanual har jag redan.
 
Elgasen skrev:
Jag väntar med spänning på resultatet med din montering, servicemanual har jag redan.
Köper du ett till mej så kanske jag kan montera om några veckor! :hihi

....jag kan ta massa bilder och göra en utförlig beskrivning av installationen, men men, det blir nog till vinter'n. ( har för många kostsamma projekt just nu...... och en oförstående fru :va )

...och jag tror nog att du fixar det, ta det lugnt och läs manualerna noga när du monterar, använd en voltmeter för att kolla så den kabel du ska in på verkligen är den du tror. :tummenupp


///Fredde
 
Last edited:
Vilket elschema är det till en -97 1200 med ABS i den manualen?
 
Bromspapper.

Tjaba.
Har varit på Din MC och bromsat i deras bänk. Det kostade bara 250 spänn, men det var ju ganska ointressant då man inte fick reda på att den gick snålt eller fett.... Ingen lamdamätning ingick......
Det är därför jag har lyckan att ha en kompis med egen bänk.. :hihi

Jag gjorde detta mest för att jämföra polarns bänk med Din MC´s. Det visade sig att det skiljer ca 4% mellan bänkarna.
Nåja, ganska ointressant egentligen, det viktiga är ju att man får reda på att den inte går snålt eller för fett....

Med denna bromsning hade jag bestyckat med MJ 125, nålen höjd ett snäpp från orginal (orginal mittenhacket) och lågfart 35. Jag har höjt nålen max men den går fortfarande snålt på låga varv, så jag kommer gå upp till 37,5 (orginal) lågfartsmunstyken. Kommer även prova med 128 MJ.

Var och körde på Tullinge förra lördagen (28/5).
Nymodigheter med SVEMO-regler innebar att man var tvungen att köra upp för licens...... :brinnerup Så det blev bara en fullgasarrepa p.g.a att det dessutom började regna på eftermiddagen... :huvet
Fick en tid på 10.881s & 206,82km/h att börja med.

Kom ut tillTullinge och prova greppet på en riktigt klistrad dragstripp. :yoparty
Väl mött på Tullinge den 11/6 samt på Bike Weekend den 18-19/6. :tummenupp
 

Bifogat

  • SAVE0011a.JPG
    SAVE0011a.JPG
    120.6 KB · Visningar: 180
[

Kom ut tillTullinge och prova greppet på en riktigt klistrad dragstripp. :yoparty
Väl mött på Tullinge den 11/6 samt på Bike Weekend den 18-19/6. :tummenupp[/QUOTE]

Finnes även möjlighet Söderut, Utanför Växjö, 19/6 samt 2/7. Något osäker på datumen.

Ska givetvis testa!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top