Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Goose skrev:
Är det någon som har en felfri främre bromsskiva (högersidan) till en Bandit 1200 -98 att sälja till mig

Fråga inte hur jag har skadat min............alldeles för pinsamt, men jag kan ge er en ledtråd (Skivbromslås och jävligt bråttom samt lätt tankspridd) :mad: :kocko Bor i Solna/Stockholm.

Jag hittade min på Fleninge MC-skrot (fd Anderbergs).

http://www.anderbergmotor.se/
 

GuWT

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki x 2, Husqvarna x 1
ett första intryck...

Så har jag äntligen fått hem min Suzuki Bandit 1200 -00…mums…!
Efter ungefär 50mil i sadeln [varav kanske 45 mil med passagerare] så kan jag inte uttala mig mer än om ett första intryck, men jag gillar den iaf.
Ställer mig lite frågande till frontkåpan, den är ju inte snyggare än en naken modell utan kåpa och inte lär det vara stor skillnad i den vindavvisande funktionen heller. Det blåser och lever om rejält när man kommer upp i fart eftersom man sitter som man gör [bekvämt och upprätt] Det var en miss att inte ta med sig hörselproppar...minst sagt…

Ett stort plus till motorn som jag tycker var mycket smidig och stark, både kul och praktisk. Rejält grisig när den var kall iofs, men det är väl därför Gud bestyckade Bandit med choke.

Får ta tag i det där med 2” mod och bolt-on i sommar när skolan tar paus och jag kan åka hem till farsans garage och meka lite. Även om motorn var trevlig som sådan så har jag svårt att se mig själv bli ledsen av några hästar till, lite mesigt låter den ju original dessutom…

För övrigt så tycker jag inte att det verkar vara en dum idé att dreva ner den lite heller, inte ofta man ligger i 200+…inte gör jag det iaf, särskilt inte när det blåser som det gör med Banditen.

Kul att vara ägare till en Bandit iaf!
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
GuWT skrev:
För övrigt så tycker jag inte att det verkar vara en dum idé att dreva ner den lite heller, inte ofta man ligger i 200+…inte gör jag det iaf, särskilt inte när det blåser som det gör med Banditen.
Se till att byta bakdrevet och låt framdrevet vara. Jag bytte fram, och nu surrar det lite från kedjan.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Nu jäklar!

Äntligen är hojen klar! Ska hämta den i eftermiddag. +140 hk på hjulet enligt verstan som just kört den på bänk.

Givetvis har ju vädergudarna sett till att jordens lågtryck parkerat över norrland och enligt SMHI ska "...tyngdpunkten för regnvädret ligga över norra norrlandskusten..."

Nåja, bara att bita ihop. Det är ju andå min födelsedag idag!!!

:banana :födelseda :banana
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Banditmannen skrev:
Äntligen är hojen klar! Ska hämta den i eftermiddag. +140 hk på hjulet enligt verstan som just kört den på bänk.

Givetvis har ju vädergudarna sett till att jordens lågtryck parkerat över norrland och enligt SMHI ska "...tyngdpunkten för regnvädret ligga över norra norrlandskusten..."

Nåja, bara att bita ihop. Det är ju andå min födelsedag idag!!!

:banana :födelseda :banana


man får väl gratulera både till hojen och din födelsedag :fyllisar :födelseda :Rockbanan
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Banditmannen skrev:
Äntligen är hojen klar! Ska hämta den i eftermiddag. +140 hk på hjulet enligt verstan som just kört den på bänk.

Givetvis har ju vädergudarna sett till att jordens lågtryck parkerat över norrland och enligt SMHI ska "...tyngdpunkten för regnvädret ligga över norra norrlandskusten..."

Nåja, bara att bita ihop. Det är ju andå min födelsedag idag!!!

:banana :födelseda :banana
Grattis både på födelsedagen och till effekttillskottet. :tummenupp

Vad har du gjort åt motorn?
Låt mig gissa..
Portat toppen, GSX-R kammar, luftburk och helsystem?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
GuWT skrev:
........
Ställer mig lite frågande till frontkåpan, den är ju inte snyggare än en naken modell utan kåpa och inte lär det vara stor skillnad i den vindavvisande funktionen heller. Det blåser och lever om rejält när man kommer upp i fart eftersom man sitter som man gör [bekvämt och upprätt] Det var en miss att inte ta med sig hörselproppar...minst sagt…
Grattis till Banditen!

Frontkåpan är inte vacker, dock tycker jag -efter att jag tagit bort min, att den faktiskt gjorde lite nytta..... :4skrika
Jag har beställt 2 små runda lampor till min. Får se om det finns något snyggt och diskret kåpglas att montera på... :rolleyes:
Nåja, man ligger ju inte och pressar Autobahn fart allt för länge.. inte jag i alla fall.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Ang. tidigare diskusion om kopplingsfjädrar.

Elgasen skrev:
Vilket är förnuftigast att satsa på mellan starkare fjädrar eller en gixxxerkoppling när man bara har 2" modden? (ska väl passa rakt av har jag för mig)

Pris för dessa olika moddar?
Jag var precis i kontakt med Erik Marklund angående koplingsfjädrarna på Banditen.
Han sa att han brukade sätta in en extra fjäder om han trimmade vanligt och 2 extra (totalt 4 fjädrar) när han turbokonverterade.....

Jag beställde en fjäder av honom nyss för 60 pix :tummenupp
Kommer med posten i morgon hoppas jag :banana
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Anders R skrev:
Grattis på fölsedan. Upp med bänkpappret så vi får njuta.

Tackar!!

Jag ska hämta hojen i eftermiddag (trots skyfallet) så förmodligen kommer det upp nån form av diagram under morgondagen.

Jugge c skrev:
Vad har du gjort åt motorn?
Låt mig gissa..
Portat toppen, GSX-R kammar, luftburk och helsystem?

Lägg till en 1216-borrning med JE 11:1-kolvar så har du ungefär det jag gjort. Dock ingan avgaskam (ännu...)
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
OK, mina vänner!

Längst ner här är kurvorna.

Svackan vid 5500 var tydligen svår att få bort. Dock ligger den ungefär lika högt mitt i svackan som den gjorde på samma ställe INNAN modifieringen så det har inte blivit lägre där iaf... Däremot betydligt högre runt omkring. :D

Hojen var hur fin som helst att köra hem de 4 milen från Boden med en härlig kraft då man vred på rullen. Nu blir det middag med familjen ikväll och gissa om det blir nån hojkörning i morgon??? :confused:

Äntligen är man en hel människa igen!

Här ar den gamla kurvan:

http://www.bike.se/fotografier/visa-stor.php?bild=302_dynoemp.jpg

Och här är den nya kurvan:
 
Last edited:

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Efter mycket trixande så fick vi bort min dipp. Den går jämt o fint över hela registret, undantaget under 2000 varv där den är lite klen. Men vem bryr sig :tummenupp
 

Bifogat

  • Dynojetkurva Bandit1200 ver2.jpg
    Dynojetkurva Bandit1200 ver2.jpg
    94 KB · Visningar: 177

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Bandit1200 skrev:
Efter mycket trixande så fick vi bort min dipp. Den går jämt o fint över hela registret, undantaget under 2000 varv där den är lite klen. Men vem bryr sig :tummenupp
Hur gjorde ni? vad är hemligheten?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gaffa-mannen skrev:
Hur gjorde ni? vad är hemligheten?

Blandningen blir lite klen vid just 5200 varv. Fetta upp flottörnivån hjälper mest, men även lågfartsmunstycke och trottelnål påverkar. Jag bryr mig inte speciellt mycket om dippen, huvudsaken motorn inte går för fett i laglig landsvägsfart.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banditmannen skrev:
Så här lyder domen

Men men... hur är gixxer-kammarna ställda egentligen?

Avgaskammen verkar stå väldigt högt, typ runt 110 grader istället för det normala 103 grader. Vridet faller ju som ett korthus efter 7200 vilket gör att effekten inte alls blir vad den borde bli med portning och stepped header. Fast din kurva såg lite mysko ut redan från början. Varför ser inte mina egna vridkurvor ut på det där sättet för? Nu är det hoj #2 (med Svenskt ursprung) som jag ser vridet falla som en störtande raket trots att de ska vara hyffsat vässade.

Hm... har din hoj ABS?

<edit>Förklaring till bilden: WebCam 236 insug (ungefär som en 750-kam fast lite mer lyft) men vanlig gsxr avgaskam (104/103 grader), 30/26 topp och 1216. Vridet/effekten håller i sig bra mycket längre. Holeshot fick sin 1157'a att krana ut 150 på bakhjulet med portad & originalventiler med stepped header.</edit>
 

Bifogat

  • gx21.jpg
    gx21.jpg
    68.9 KB · Visningar: 147
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Sorry, nu kanske jag messar up tråden lite men jag såg inte ditt svar förrän nyss, Brink, så jag ändrar mitt svar direkt.

andersbrink skrev:
Men men... hur är gixxer-kammarna ställda egentligen?

Jag har ju bara insugskammen än så länge och så vitt jag vet så betyder den lite för toppeffekten, och nej, jag har inte ABS...

Vad jag kan tänka mig är bla avgaskammen, men jag håller med, det verkar som om den faller lite väl raskt efter 8000 rpm. Vad tror du på? Bara avgaskammen, eller?
 
Last edited:

GuWT

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki x 2, Husqvarna x 1
Se till att byta bakdrevet och låt framdrevet vara. Jag bytte fram, och nu surrar det lite från kedjan.

Jag vill minnas att jag läste det när jag som nybliven Bandit ägare givetvis var tvungen att skumma igenom dessa 30 sidor av inlägg. Får tacka för omtanken och tipset iaf. Blir väl ett 47 eller 48 bak isf skulle jag tro. Som sagt skall jag dock försöka lungna mig helt i en månad eller så iaf. Med swiss-army, utan garage och en hemsk massa tentor så är det helt enkelt bäst att vänta lite... :)

Grattis till Banditen!

Frontkåpan är inte vacker, dock tycker jag -efter att jag tagit bort min, att den faktiskt gjorde lite nytta.....
Jag har beställt 2 små runda lampor till min. Får se om det finns något snyggt och diskret kåpglas att montera på...
Nåja, man ligger ju inte och pressar Autobahn fart allt för länge.. inte jag i alla fall

Hehe, jag börjar fundera på hur mycket det egentligen kan blåsa utan att man trillar av hojen...kanske någon här med en turbomatad streetfighter som kan upplysa mig ;)
Finns ju för övrigt en poäng i att ha ett totalt intetsägande utseende och en massa kraft i motorn också.

Kul med motorcykel är det iaf, har väntat på detta!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top